• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk drugi w Polsce pod kątem wydatków na transport publiczny

as
11 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł. Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł.

591,15 zł - dokładnie tyle miasto Gdańsk rocznie dokłada do transportu publicznego w przeliczeniu na każdego mieszkańca (niezależnie od tego, czy korzysta on z komunikacji miejskiej czy też nie). Tym samym Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w Polsce pod względem wydatków z budżetu miasta na komunikację. Wyżej jest jedynie Warszawa.



Korzystasz z komunikacji miejskiej?

Wpływy z biletów kupionych przez pasażerów nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego, dlatego większość miast w całej Polsce dokłada pieniądze z budżetu na nie tylko poprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale także inwestycje z nią związane.

W 2018 r. budżet na transport publiczny wyniósł w Gdańsku 280 mln zł, z kolei w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych. W związku z tym roczne dopłaty do transportu publicznego z budżetu miasta wynoszą w Gdańsku 591,15 zł (w przeliczeniu na każdego mieszkańca). W Warszawie jest to nieco ponad 900 zł, we Wrocławiu i Łodzi 430 zł, z kolei w Olsztynie, Katowicach, Szczecinie, Krakowie i Lublinie - ponad 300 zł.

- Tak wysoka pozycja Gdańska w rankingu odzwierciedla fakt, że w tej kadencji bardzo mocno postawiliśmy na komunikację publiczną - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Jest ona dla nas bardzo wysokim priorytetem, a co za tym idzie, bardzo zwiększyły się nakłady na komunikację. Gdy w 2018 roku rozpoczynała się kadencja, budżet na ten cel wynosił około 280 mln złotych. Natomiast w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych.
Tak duże kwoty uwarunkowane są nie tylko utrzymaniem transportu publicznego, ale także zapewniają możliwość rozbudowywania połączeń i utrzymywania cen biletów w miarę korzystnych cenach. Wzrost nakładów związany jest ze zwiększeniem jakości usług, inwestycjami i nowym taborem. Wymieniona kwota stanowi uzupełnienie wpływów z biletów kupowanych przez pasażerów, które samodzielnie nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego.

- Tylko wysokim poziomem jakości transportu zbiorowego jesteśmy w stanie przekonać mieszkańca do podróżowania komunikacją miejską, dlatego Miasto Gdańsk nie oszczędza środków finansowych na pokrycie kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Pamiętać należy także, że to między innymi dobra komunikacja miejska powoduje, że coraz więcej ludzi chce mieszkać w Gdańsku - a liczba mieszkańców Gdańska ciągle rośnie - i co za tym idzie tu pracować oraz płacić podatki, co pozytywnie wpływa na stronę dochodową budżetu - uspokaja.
as

Miejsca

Opinie (299) 7 zablokowanych

  • PKP

    Daaawno temu czytalem wywiad z jakims wychowankiem balcerowicza ktory przeszedl do PKP
    Byl w szoku jakie ogromne pieniadze PKP wydawalo na prywatne firmy sprzatajace na utrzymanie czystosci w pociagach
    a wszyscy wiedza jak zasyfialy byl tabor...

    Moze podobnie jest z komunikacja w gdansku?

    • 13 2

  • (1)

    Wszystkie te miliony jak krew w piach. Niezmiennie od lat o ile ktoś nie mieszka w pobliżu linii SKM to może sobie komunikacją nie zawracać głowy bo i tak nigdzie nią na czas nie dojedzie. Szczególnie autobusy robią co mogą żeby być jak najbardziej bezwartościowe jako środek komunikacji.

    • 16 1

    • bo autobusy nie potrafią latać

      • 0 2

  • Wroclaw bilet miejski (1)

    30-dniowy - wszystkie linie 110,00zl normalny / 90,00 normalny dla osob rozliczajacych pit we Wroclawiu (program Nasz Wroclaw).

    • 12 0

    • u nas 99

      • 1 3

  • Hmm

    Jak mozna doliczac osobe ktora nie jezdzi transportem publicznym do wydatkow proponuje doliczyc wszystkie zwierzęta

    • 10 1

  • Krakow bilet miejski

    I strefa miasto Krakow 106zl normalny sieciowy / 69zl dla osob z Karta Krakowska (rozliczajacych pit lub majacych meldunek w Krakowie).

    I+II strefa 158zl normalny lub 121zl z Karta Krakowska....

    Rozroznienie biletu sieciowego, 1-2 liniowego. Powyzsza cena dotyczy sieciowego. Aglomeracja to 17 gmin na okolo Krakowa.

    • 7 0

  • Lumpom z PiSu ciężko dogodzić. (3)

    Wszystko im nie pasuje.

    • 6 17

    • traktowanie przeciwników i większości społeczeństwa jak lumpy (2)

      oraz święte przekonanie o własnej wspaniałości jest główną przyczyną klęski PO. To dzięki takim kardynalnym błędom PO rządzi PiS.
      Przyznał to sam Schetyna.

      • 6 1

      • (1)

        Teraz to juz mniejszość, pis skisł.

        • 0 2

        • jeśli nawet, załóżmy - co nie jest prawda

          to co w zamian?
          W nawrócenie Schetyny to ja nie wierzę (choć ostanio inaczej śpiewa) a w białego konia Tuska, tym bardziej. A nie mam zamiaru dawać szansy nieopierzonym szczeniakom...

          • 1 0

  • Wincyj dawać za darmo.

    Najpierw była karta duzej rodziny, a teraz kazdy dzieciak który się uczy śmiga za darmoszke.

    • 6 0

  • jeśli firma nie zarabia to zlikwidować

    • 4 1

  • Ciekaw jestem komentarzy tych wiecznych zrzęd, narzekających, że nic się nie robi. Eee, napiszą pewnie znowu to samo,

    • 1 4

  • Kiedyś mi się czasami zdarzało jechać komunikacją miejską

    Ale w dzisiejszych czasach mi się nie chce w masce męczyć

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane