Fakty i opinie

Gdańsk drugi w Polsce pod kątem wydatków na transport publiczny

Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł.
Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł. fot. Łukasz Unterschuetz / Trojmiasto.pl

591,15 zł - dokładnie tyle miasto Gdańsk rocznie dokłada do transportu publicznego w przeliczeniu na każdego mieszkańca (niezależnie od tego, czy korzysta on z komunikacji miejskiej czy też nie). Tym samym Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w Polsce pod względem wydatków z budżetu miasta na komunikację. Wyżej jest jedynie Warszawa.



Korzystasz z komunikacji miejskiej?

nie, nie pamiętam, kiedy ostatnio nią jechałe(a)m 27%
zdarza mi się czasami 25%
tak, choć nieregularnie 18%
tak, regularnie 30%
zakończona Łącznie głosów: 1488
Wpływy z biletów kupionych przez pasażerów nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego, dlatego większość miast w całej Polsce dokłada pieniądze z budżetu na nie tylko poprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale także inwestycje z nią związane.

W 2018 r. budżet na transport publiczny wyniósł w Gdańsku 280 mln zł, z kolei w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych. W związku z tym roczne dopłaty do transportu publicznego z budżetu miasta wynoszą w Gdańsku 591,15 zł (w przeliczeniu na każdego mieszkańca). W Warszawie jest to nieco ponad 900 zł, we Wrocławiu i Łodzi 430 zł, z kolei w Olsztynie, Katowicach, Szczecinie, Krakowie i Lublinie - ponad 300 zł.

- Tak wysoka pozycja Gdańska w rankingu odzwierciedla fakt, że w tej kadencji bardzo mocno postawiliśmy na komunikację publiczną - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Jest ona dla nas bardzo wysokim priorytetem, a co za tym idzie, bardzo zwiększyły się nakłady na komunikację. Gdy w 2018 roku rozpoczynała się kadencja, budżet na ten cel wynosił około 280 mln złotych. Natomiast w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych.
Tak duże kwoty uwarunkowane są nie tylko utrzymaniem transportu publicznego, ale także zapewniają możliwość rozbudowywania połączeń i utrzymywania cen biletów w miarę korzystnych cenach. Wzrost nakładów związany jest ze zwiększeniem jakości usług, inwestycjami i nowym taborem. Wymieniona kwota stanowi uzupełnienie wpływów z biletów kupowanych przez pasażerów, które samodzielnie nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego.

- Tylko wysokim poziomem jakości transportu zbiorowego jesteśmy w stanie przekonać mieszkańca do podróżowania komunikacją miejską, dlatego Miasto Gdańsk nie oszczędza środków finansowych na pokrycie kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Pamiętać należy także, że to między innymi dobra komunikacja miejska powoduje, że coraz więcej ludzi chce mieszkać w Gdańsku - a liczba mieszkańców Gdańska ciągle rośnie - i co za tym idzie tu pracować oraz płacić podatki, co pozytywnie wpływa na stronę dochodową budżetu - uspokaja.

Opinie (297) 5 zablokowanych

  • czas na pozwyżkę cen biletów !!!

    • 78 43

  • A Janusze i Grażynki i tak zaraz będą jęczeć że brak biletu na całe Trójmiasto za maksymalnie 100 złotych...

    I nowego taboru i dwa razy częstszych kursów... Bo przecież suwerenowi się to po prostu należy.

    • 50 105

  • A Gdynia na którym miejscu - 269?

    Kiedy wspólny bilet dla Trójmiasta?

    • 61 14

  • Tak wysoka pozycja Gdańska w rankingu odzwierciedla fakt, że w tej kadencji bardzo mocno postawiliśmy na komunikację publiczną

    Normalnie brzmi jak epoka PRL,wszystko dla ludu. Tylko nie problem wydać x mln , musi to być racjonalne

    • 126 17

  • Komunikacja miejska jest spoko

    Może nie zawsze jest miejsce przy oknie ale to nic

    • 52 30

  • Tylko nieustanny rozwoj

    Komunikacji miejskiej przyniesie długofalowe korzyści.
    Obecnie dojazd jest często szybszy i łatwiejszy samochodem a gdy mamy jeszcze miejsce gdzie możemy zaparkować to większości z nas nie chce się wybierać komunikacji miejskiej.
    Jeżeli komunikacja będzie rozwijana aby była sprawna, szybką i szerokodostepna (m.in rozwój kolei skm pkm bo to najbardziej konkurencyjny środek transportu) to będziemy obserwowali wzrost pasażerów komunikacji w stosunku do osób dojezdzajacycg autem przy czym osoby pracujące z dala od linii skm i pkm najczęściej wybiorą jednak samochód

    • 56 10

  • a do kierowców którzy na co dzień paraliżują komunikacje publiczną ile dopłaca?

    • 41 25

  • To wydatki

    Będą jeszcze większe. Ciekawe czy budżet to udźwignie?

    • 6 2

  • kwoty duże, ale na co idą?... kto to wie

    nawet 1000 zł. dopłaty nic nie znaczy jeżeli pieniądze są żle wydawane

    • 102 9

  • jak ktoś z niej nie korzysta to może i tak

    też twierdze że np. służba zdrowia bdb funkcjonuje. Nie korzystam wiec nic złego nie mam prawa o niej powiedziec ;)

    • 15 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.