• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące miasta

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Gdańska uchwała krajobrazowa dotyczy na razie tylko zupełnie nowych reklam. W kwietniu także dotychczasowe nośniki będą musiały być dostosowane do jej zapisów lub zostać usunięte. Gdańska uchwała krajobrazowa dotyczy na razie tylko zupełnie nowych reklam. W kwietniu także dotychczasowe nośniki będą musiały być dostosowane do jej zapisów lub zostać usunięte.

Urzędnikom skończyła się cierpliwość wobec osób łamiących zapisy uchwał krajobrazowych. W Gdańsku za nielegalne reklamy nałożono już kary w wysokości 96 tys. zł. W Sopocie toczą się sądowe postępowania na łączną kwotę ponad 12 tys. zł. Wbrew pojawiającym się opiniom brak dodatkowej uchwały o stawkach za nielegalną reklamę nie blokuje możliwości wymierzania kar.



Jak oceniasz efekty obowiązywania uchwał krajobrazowych w Gdańsku i Sopocie

Gdańsk i Sopot to dwa trójmiejskie miasta, w których radni przyjęli już uchwały krajobrazowe.

W Sopocie dzięki 12-miesięcznemu tzw. okresowi dostosowawczym każda reklama - zarówno zupełnie nowa, jak i istniejąca od kilku lat - musi być zgodna z treścią dokumentu (z wyjątkiem szyldów, które muszą być dostosowane do jej wymogów do czerwca 2020 r.).

W Gdańsku taka zasada będzie obowiązywała od kwietnia 2020 r., a obecnie zapisy uchwały muszą spełniać wyłącznie nowe nośniki reklamowe.

Brak uchwał określających wysokość opłat karnych



Warto wiedzieć, że ustawodawca, oprócz możliwości przyjęcia uchwały krajobrazowej, przewidział także możliwość ustalenia wysokości opłat za niestosowanie się do jej przepisów.

- Jak długo urzędnicy w Gdańsku będą czekali z przyjęciem uchwały o opłatach za nielegalne reklamy? Bez takiej uchwały można obecnie łamać jej zapisy, bo kara wynosi dokładnie zero złotych! - zaalarmował nas pan Paweł, czytelnik Trojmiasto.pl.
Okazuje się, że pan Paweł ma rację, ale tylko częściowo. Rada Miasta Gdańska faktycznie nigdy nie głosowała nad stawkami za łamanie zapisów uchwały reklamowej, ale mimo to istnieje podstawa do nakładania kar finansowych. Jak to możliwe?

- Z uwagi na fakt, że RMG nie podjęła uchwały o wysokości stawki części zmiennej opłaty reklamowej dla wyliczania wysokości kar pieniężnych, stosuje się art. 37d ust. 9 tzw. ustawy krajobrazowej, który przyjmuje jej wysokość jako sumę 40-krotności maksymalnej stawki części zmiennej opłaty reklamowej [za każdy m kw. - dop. red.] powiększonej o 40-krotność maksymalnej stawki części stałej opłaty reklamowej - informuje Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Przekładając to na konkretne kwoty wynikające z ustaw:
  • stawka części zmiennej opłaty reklamowej wynosi 0,20 zł,
  • stawka części opłaty reklamowej wynosi 2,50 zł.

Przykładowo nielegalna reklama o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z ryzykiem nałożenia kary dla właściciela nieruchomości, na której jest umieszczona, w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały krajobrazowej.

Identyczne stawki, jak w Gdańsku, obowiązują w Sopocie, gdzie radni również nie podjęli osobnej uchwały o wysokości kar pieniężnych za łamanie treści uchwały krajobrazowej.

W Sopocie wszystkie reklamy muszą być już zgodne z uchwałą krajobrazową. Zasada ta nie dotyczy jeszcze tylko szyldów, informujących o prowadzonej działalności. W Sopocie wszystkie reklamy muszą być już zgodne z uchwałą krajobrazową. Zasada ta nie dotyczy jeszcze tylko szyldów, informujących o prowadzonej działalności.

Sopot: koniec pobłażania dla łamiących uchwałę krajobrazową



Dodajmy, że Sopot jeszcze niedawno chwalił się dobrą współpracą z przedsiębiorcami, dzięki czemu udało się dostosować estetykę przestrzeni publicznej kurortu do przyjętego dokumentu bez nakładania kar. Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach prośby urzędników nie wystarczyły.

- W sześciu przypadkach Zarząd Dróg i Zieleni wszczął postępowanie administracyjne, ponieważ został przekroczony termin, po którym nośniki powinny być usunięte z pasa drogowego. Trzy sprawy są obecnie rozpatrywane w Samorządowym Kolegium Odwoławczym (odwołania stron od decyzji) na łączną kwotę ok. 12,4 tys. zł. W przypadku trzech kolejnych jesteśmy tuż przed wydaniem decyzji. Niemal wszystkie postępowania dotyczą nośników ustawionych przy al. Niepodległości - informuje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.

Gdańsk: kary finansowe w pełni skuteczne



W Gdańsku dotychczas nałożono 18 kar na łączną kwotę ok. 96 tys. zł, w tym największa kara wyniosła ok. 16,9 tys. zł.

Nielegalne reklamy (banery, szyldy, tzw. wyklejki w oknach) odnotowano przede wszystkim w centralnym paśmie usługowym - m.in. na al. Grunwaldzkiej, ul. Miszewskiego, Podwalu Staromiejskim czy ul. Gnilnej.

- Wszystkie reklamy zostały zdjęte, a kary zapłacone - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Opinie (160) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Brawo. (7)

    Dla firm które wieszają te banery to bardziej antyreklama.

    • 182 8

    • (3)

      Powinni pod tą uchwałę podciągnąć te swoje plakaty wyborcze. To dopiero szpeci miasto. Te niby grzeczne uśmiechnięte ryje. A na co dzień złodzieje, jeden lepszy od drugiego...
      No ale przecież nie będą sr*ć do swojego gniazda.

      • 21 7

      • Pisurowe ryje też są na plakatach wyborczych i też kradną . (2)

        • 9 11

        • Pisałem o wszystkich. Twoje bUle d. mnie nie interesują.

          • 15 1

        • Pisał o złodziejach w polityce ogólnie, ale Ty - jak rozumiem - wyborca opozycji, zrozumiałeś bezwiednie, że chodzi o Twoich. Stąd musiałeś uzupełnić wpisem, że nie tylko Twoi kradną...
          Dobre ;-)
          Poznał swój swego...

          • 12 3

    • januszemarketingu

      • 8 0

    • politycy szczególnie ci z PO KO w czasie kampani wieszali plakaty gdzie popadnie. dostali karę?

      • 9 8

    • Ludzie, do których te reklamy są kierowane, i tak nie posiadają żadnego zmysłu estetycznego, więc Twoja opinia reklamodawców nie obchodzi.

      • 5 0

  • I bardzo dobrze, karać jak najwięcej, przez takie reklamy nasze miasta wyglądają szalenie nieestetycznie (3)

    • 170 10

    • Nie dosc,ze szpeca

      to jeszcze zaslaniaja zabytki
      Przyklad vis a vis prokuratury okregowej przy Walach Jagiellonskich.Wlasciciel nocnej knajpy dwoma olbrzymich rozmiarow banerami,zmienianymi co jakis czas,zaslania pozostalosci Bastionu sw.Elzbiety.Facet podobno od wielu lat zbiera na remont zabytku o smieje sie decydentom z UM w twarz.Czy nie ma rady na dziada?

      • 13 1

    • I bez reklam piękne to ono nie jest

      • 1 1

    • Ciebie też ukarać winny czy nie paragraf się znajdzie gratuluję myślenia

      • 0 0

  • (3)

    To i tak zdecydowanie za mało. Dosyć tej błazenady i śmiecenia miejskiej przestrzeni! Zamiast podwyżek opłat za śmieci zabrać się drastyczniej za ściganie tych pseudo reklamodawców!

    • 135 9

    • Ciekawe kiedy ten nielegalny syf z zieleniaka zniknie.

      • 5 0

    • (1)

      Dlaczego uciekales?

      • 3 0

      • Przed kibicami Arki którzy byli groźni...

        • 1 1

  • A co z plakatami wyborczymi ? (6)

    Niektórzy kandydaci do tej pory wiszą.

    • 191 2

    • Zgłoś. (3)

      Wskaż miejsce i udokumentuj - komitet zapłaci. Żadna łaska.

      • 9 6

      • Morawiecki z babą duogłosującą

        W Gdyni na ul. Skarbka na ogrodzeniu po dawnym Domu Dziecka są banery Morawieckiego jak ściska dłoń babie - tej co kiedyś głosowała "na dwie ręce". Kiedy to ściągną?

        • 2 3

      • Tak, ale ktoś już za to bierze pensje...z naszych.

        • 2 3

      • a w Kowalach przy wyjeździe ze Starowiejskiej na Staropolską wiszą 2 wielkie płachty Rabendy...

        • 4 0

    • nie mogą tylko wisieć za długo

      a ich wielkie łby na budynkach obejmuje inna ustawa, na którą miasta nie mają wpływu :(

      • 2 2

    • w chwaszczynie niejaki Kowalski cały czas się szczerzy z plakatów.

      • 1 0

  • Te reklamy to już jest plaga! (6)

    Czy ktoś na to zwraca uwagę? Może działają podprogowo ale nie powinno ich być wcale!
    A najbardziej irytują mnie reklamy w TV. Oglądasz sobie wieczorkiem jakiś film, masz cicho telewizor bo rodzinka śpi a tu nagle reklama i głośność nagle o 10 kresek większa!!!
    Lecą sobie s....syny!

    • 102 5

    • (1)

      Przewijaj reklamy. W czym problem?

      • 3 14

      • W dźwięku!

        • 8 3

    • zapłac za TV to nie będzie reklam

      • 3 12

    • A kto jeszcze oglada TV?

      • 5 4

    • Oglądaj w słuchawkach.

      • 4 5

    • Polecam ksiazki nie ma reklam albo netflixa (ale to już kasa dodatkowa) wtedy reklam nie będzie a ten film który za darmo oglądasz to skąd telewizja ma na niego właśnie z reklam geniuszu myślisz że jak opłacasz 30 za Polsat to z tego oni żyją no właśnie nie żyją z reklam

      • 0 0

  • w Gdańsku i w Sopocie jest uchwała krajobrazowa i działa to świetnie. (5)

    Dlaczego wciąż nie ma uchwały w Gdyni?

    • 74 2

    • Nie da się!

      • 13 0

    • Reklamy w Gdyni

      Szczur wez sie do pracy...

      • 11 1

    • A może Szczurek i odpowiedni urzędnicy dostają jakieś gratyfikacje finansowe

      od osób którym zależy by ta uchwała nie weszła w życie ?

      • 6 2

    • Gdynia to stan umysłu

      • 2 0

    • Jak działa jeżeli nie działa?

      • 2 1

  • Kar na 100.000 (4)

    A agencje pewnie zarobiły dwa razy tyle... Ściągać przymusowo

    • 54 5

    • Milion zarobiły (2)

      a co tam jak szaleć to szaleć.

      • 3 3

      • (1)

        miliardy...

        • 2 0

        • Bilbordiardy

          • 4 0

    • powinni pracować za darmo i rozdawać siano dla tych którym się nie chce pracować. Oczywiście w 1 kolejności zasilić budżet państwa odpowiednimi podatkami.

      • 0 0

  • (2)

    a co z Gdynia?

    • 51 0

    • szczur nie ma czasu (1)

      • 8 0

      • Gdynia podobno chce zamalować reklamy białą farbą...

        • 10 0

  • w Gdyni na min. na ul.Morskiej koszmar szyldozy (3)

    tam czas się zatrzymał na latach 90-tych i straszy. Czy pan Plastyk tam był ?

    • 80 1

    • (2)

      a zauważyłeś, że Gdyni nie ma w tym artykule?

      • 5 3

      • (1)

        Najpierw trzeba rozwiązać sprawę poważnych miast. Dopiero potem można się zabrać za pierdoły.

        • 10 1

        • złośliwiec . heheh. A może w Gdyni jest tak dobrze, że nie trzeba?

          • 0 7

  • Za mało (1)

    Karać, karać!
    100 za jeden dzień powinno być...

    • 33 10

    • Może być i 244 zł za duży bilbord.

      Wystarczy przeczytać artykuł :)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane