• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk jak hiszpańska Pontevedra. Pomysł na promocję pieszych podróży

rb
26 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu. Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu.

Radny Mateusz Skarbek podjął inicjatywę, by w Gdańsku - na wzór hiszpańskiej Pontevedry - powstała mapa podróży pieszych. To wizualizacja odległości i czasu przejścia na piechotę między najważniejszymi miejscami w mieście.



Pomysł radnego Skarbka jest:

Pontevedra to zabytkowe, średniej wielkości miasto w północno-zachodniej Hiszpanii. W ostatnich latach stało się liderem i prekursorem działań na rzecz pieszych, a pomysły lokalnych działaczy i samorządowców są nagradzane w konkursach promujących zrównoważony rozwój. Program restrukturyzacji obszarów miejskich Pontevedry został wyróżniony m.in. przez Hiszpański Komitet Przedstawicieli Osób Niepełnosprawnych i Hiszpańską Dyrekcję Generalną ds. Ruchu Drogowego. Niedawno inicjatywa "Metrominuto" zdobyła też nagrodę od Intermodes, organizatorów międzynarodowej konwencji transportowej.

Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście. Dzięki temu ciągi pieszo-rowerowe rozciągają się gwieździście od historycznego centrum aż po ulice i place na obrzeżach 80-tysięcznego miasta.

Jednym z pomysłów na promowanie ruchu pieszego było stworzenie mapy pieszych podróży między najważniejszymi punktami w mieście. Zdaniem Mateusza Skarbka, radnego miasta, podobne rozwiązanie sprawdziłoby się także w Gdańsku.

- Pomysł zrodził się w ramach pracy nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP - przyznaje Skarbek. - W Gdańsku taka mapa mogłaby wskazywać odległości i czas przejścia między najważniejszymi miejscami nie tylko w całym mieście, ale i w poszczególnych dzielnicach. Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania.
Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży. Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży.
Np. w Śródmieściu punktem odniesienia mogłaby być Długa i Długi Targ, we Wrzeszczu - dworzec kolejowy, a w Oliwie - park Oliwski. Jak dodaje gdański radny, mapa na wzór znanego wszystkim schematu linii metra mogłaby powstać w ramach pracy zespołu SUMP w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Innym pomysłem jest opracowanie spójnego graficznie systemu np. przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, tak jak miało to miejsce przed czterema laty przy ujednoliceniu logotypów miejskich spółek i jednostek miejskich.

- Poruszanie się po Gdańsku na piechotę wcale nie jest takie uciążliwe. W ostatnim czasie sam się o tym przekonałem, np. ze Śródmieścia na Aniołki to raptem 15 minut spacerem. Z Aniołek do Wrzeszcza - kolejne 20 minut. Tymczasem często widuję turystów, którzy nie zdając sobie sprawy z odległości, za wszelką cenę szukają połączenia z centrum do Europejskiego Centrum Solidarności - dodaje Skarbek.

Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem



Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.

Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych.

Odpowiedź prezydent Gdańska na interpelację radnego powinniśmy poznać na początku czerwca.

Spacer lub plaża w ciepły weekend? Tak, ale z rozwagą

rb

Opinie (295) 5 zablokowanych

  • Pieszo al. Zwycięstwa.

    Z Gdańska głównego na Wrzeszcz. Przy Zieleniaku już pięknie szumi w uszach od natłoku aut. Wspaniałe doznania jak na autostradzie.
    Jana z Kolna również pięknie - wąski, nierówny chodnik. Przeciskasz się między rowerzystami, nie wiadomo czy to bardziej ścieżka rowerowa czy dla pieszych.
    Rower to podstawa wzdłuż tej trasy, pieszo zwariujesz.

    • 13 1

  • Chodzenie nowy fetysz lewaków . Gdańsk ma 30% deficyt a priorytet (2)

    lewaka to nam mówić nawet to jak chodzić ,gdzie chodzić i ile chodzić.

    • 13 6

    • Oni tak mają (1)

      Że lubią urządzać życie innym, na siłę

      • 8 1

      • To szeregowy poseł zbawiciel jest lewakiem?

        • 2 0

  • świetny pomysł, bo ludzie pojęcia nie mają jak wiele miejsc jest blisko (3)

    ja praktycznie zawsze (i wszędzie) chodzę, to to wiem, tym bardziej gdy na tym samym odcinku dla przykładu jade komunikacja miejską

    przejazd komunikacją miejską (czy czymkolwiek) 'miesza w głowie' - odległości stają się nie fizyczne, ale czasowe i nijak nie mają się do rzeczywistosci

    ci którzy nigdy nie przeszli pieszo jakiegoś odcinka, nawet ni podejrzewają, ze jest to w zasięgu ich 'spaceru'

    takie informacje zmieniają perspektywę

    a przy okazji - warto chodzic, bo odkrywa sie całkiem inne i często bardzo ciekawe oblicza miasta

    • 5 5

    • oczywiście przydałyby się także informacje na mieście (nie tylko na mapie)

      o ile ich nie ma (nie zwróciłem uwagi) - np, jeśli jest jakaś informacja 'do Żurawia' to dopisać ile minut

      • 1 0

    • o czym piszesz? ludzie nie wiedzą gdzie mieszkają? (1)

      zakładacie ze Gdańsk to sami przyjezdni?
      no tak rodowitych mieszkańców wyrzuciliście za miasto, centrum zdewastowane ( no nie całkiem ale...)
      ale.... Gdańszczanie nie wiedzą gdzie mieszkają?
      no nie ... ignorancja totalna to że mieszkańcy dokonują fatalnych wyborów nie znaczy, że nie znają swojego miasta!
      co próbujecie "przemycić" jakiś głupawy pomysł?

      • 7 2

      • tak dokładnie piszę, ze mieszkańcy nie mają pojęcia gdzie mieszkają

        a z tymi rodowitymi mieszkańcami to radze udać się do psychiatry

        • 1 3

  • Zrobić mapę przejścia ul. Długiej :-) Skasować za projekt gruby hajs i wykonawca weźmie 5 razy tyle. Brawoooo. Jakie to typowe w Gdańsku

    • 11 1

  • Jeszcze tylko praca, żłobek i przedszkole w zasięgu 15 minut pieszo

    Jak pobudujecie te żłobki i przedszkola oraz sieć sklepów osiedlowych zamiast centrów handlowych to ludzie będą chodzić pieszo. No i jeszcze biurowce usunąć z centrum bo pieszo z ościennej gminy nikt do nich nie dojdzie.

    • 10 1

  • Zrobić mapę do miejsca gdzie można kupić najszybciej bilet do Gdyni, to ma sens

    • 5 0

  • (2)

    Ciekawe jak będzie wyglądała trasa z Chełmu do Śródmieścia? Poboczem w "lasku", skarpą przy Pohulance, obok samochodów na trasie W-Z? A może z ekstra kilometrami i na zniszczonych chodnikach koło byłego cmentarza żydowskiego?

    Miasto najpierw niech zadba o podstawową infrastrukturę pieszą, a potem niech martwi się promocją pieszych podróży.

    • 19 3

    • jedno robić i o drugim nie zapominać

      et haec facienda et illo non omittenda

      • 1 0

    • WZ najszybciej

      Jak jeszcze tramwaju na Chełm nie było to z reguły chodziło się pasem zieleni na trasie WZ. Nawet szybko szło - około 25 minut. Tyle tylko, że bywało to najczęściej nocą, po imprezie do domu. Nie wyobrażam sobie że mielibyśmy teraz tak zacząć codziennie w tą i z powrotem do pracy chodzić, więc nie bardzo wiem czemu taka mapa ma w ogóle powstać. Jako "przewodnik" po Głównym Mieście dla turystów to ok, ale dla całego miasta?

      • 2 1

  • Dobre (2)

    Przebadać tego pana czy aby nie wariat?

    • 9 4

    • spojrz czasem w lustro (1)

      nieźle się przedstawiłeś

      • 1 3

      • Myślisz że ciebie zobaczę patrząc w lustro???

        • 0 0

  • niech to miasto w końcu kiedyś zajmie się poważnymi potrzebnymi sprawami.

    • 10 3

  • Powrót do PRL (2)

    Tutaj nic nie trzeba wymyslać! Tak było za PRL. Ludzie samochodów nie mieli , więc większośc chodziła na piechotę robiąc zakupy.Grunwaldzka z dołu do góry ze sklepu do sklepu , to była norma.

    • 6 3

    • Powrót do PRL

      Rex, ty PRL to,widziałeś na YT...

      • 2 1

    • za PRL równiejsi mieli samochody z kierowcami

      pod koniec "epoki" Gierka mieszkańcy zaczęli się zachłystywać możliwością kupienia malucha, ale benzyna była na kartki. Problem polega na tym, że już wtedy tworzono infrastrukturę miejską pod oczekiwania członków nomenklatury rozbijających się samochodami. Piesi i rowerzyści znaleźli się na samym dole drabiny "porządku dziobania". Warto ten trend odwrócić. Brawo dla radnego Skarbka - to prawdziwy SKARB dla miasta i jego mieszkańców.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane