• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu. Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańskowi wreszcie udało się pozyskać tramwaje z Kassel. Kilka godzin temu chęć sprzedaży potwierdziły niemieckie zakłady komunikacji miejskiej. Do Gdańska trafi jednak nie szesnaście, a czternaście pojazdów typu N8C.



Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes. Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes.

Czy Gdańsk powinien kupować kolejne używane tramwaje?

O sprowadzeniu kolejnych używanych tramwajów, obok 46 eksploatowanych od kilku lat Duewagów N8C (popularnie zwanych Dortmundami ze względu na miejsce pierwotnej eksploatacji), mówi się od dawna. W grudniu pisaliśmy, że planuje się licytację ustną na sprzedaż 16 kolejnych N8C z Kassel.

- Ostatecznie nie doszło do licytacji ustnej, lecz przewoźnik z Kassel prosił o złożenie swojej oferty pisemnie, co uczyniliśmy kilka tygodni temu - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk, który nie kryje, że o zamiarze sprzedaży tramwajów z Kassel dowiedział się od nas.

- Sprawdziłem informację i faktycznie, kilka godzin temu dostaliśmy komunikat drogą telefoniczną, że Kassel jest zainteresowane sprzedażą tramwajów do Gdańska. Do końca tygodnia mamy otrzymać potwierdzenie tej decyzji na piśmie. Procedura niemieckiego przewoźnika sprawia, że trudno powiedzieć czy daliśmy najlepszą cenę, czy byliśmy jedyni ze swoją ofertą czy Kassel wybrał nas z innych względów.

Do Gdańska trafić ma jednak nie 16 tramwajów typu N8C, lecz czternaście. Przewoźnik z Kassel podjął decyzję, że dwa pojazdy z partii, która miała być wystawiona na sprzedaż, nie trafią do Gdańska i przypuszczalnie nadal zostaną w zasobach taborowych niemieckiego miasta.

- Jeżeli faktycznie dojdzie do sprzedaży i już oficjalnie tramwaje będą przekazane do Gdańska, z pewnością będziemy je modernizować tak, jak zrobiliśmy to z pojazdami z Dortmundu - zapowiada Wojtkiewicz.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa.

Miejsca

Opinie (278) 8 zablokowanych

  • Co Za Kraj

    Wspierajcie polski przemysł!! Pendolino - szrot z włoch, Tramwaje - szrot z niemiec... mamy nasze zakłady!

    • 0 0

  • po co...

    No i po co oni te tramwaje zamawiają? Co z tego że dwustronne, jak jest w nich ciasno i duszno. Te tramwaje nie nadają się do jazdy do pracy w godzinach 6-8. Już o wiele wygodniej jeździ mi sie 105-tkami (stare tramwaje, zazwyczaj 2 wagony). Pozatym niewiem czy zwróciliście uwage ale w środku tych dwustronnych tramwajów niema żadnej wentylacji. Wagony są szczelne i jak jedzie tłum to ludziom sie słabo robi. Są uchylne okienka ale nikt nie odważy sie ich otworzyć bo mu zaraz jakaś kobieta ryknie że jej sie fryzurka popsuje... W dodatku nasza Gdańska władza wmawia nam że to tramwaje niskopodłogowe... ok fajnie , ale TYLKO PRZY JEDNYCH DRZWIACH !!!
    My chcemy PESY a nie jakieś 30letnie rzęchy...
    P.S. Dlaczego nie wznowiono ruchu tramwajów typu PESA do N.Portu? Przed remontem ronda na letnicy jakoś jeździły i było ok, dlaczego teraz nie jeżdzą? :[

    • 0 0

  • Kupuja stare szroty az wstyd, te tramwaje maja PO 30 lat a polacy jeszcze za nie placa ku uciesze niemcow. Czy naprawde stac nas na tylko tyle????
    Jak nisko upadlas POLSKO!!!!!!

    • 0 0

  • NIEMCY SIE CIESZA/OTO ORGINALNY ARTYKUL

    Abschied von alten Trams: KVG verkauft 14 Straßenbahnen nach Polen
    Kassel. Aus dem Kasseler Stadtbild werden die alten Straßenbahnen bald verschwinden, am heutigen Mittwoch haben sie noch einmal einen großen Auftritt. Im Betriebshof Wilhelmshöhe präsentiert die Kasseler Verkehrsgesellschaft (KVG) Fahrzeuge der Baujahre 1981 bis 1986, die jetzt ausrangiert und verkauft werden.

    Straßenbahnfans aus ganz Deutschland, in der Szene auch liebevoll Pufferknutscher genannt, kommen deshalb nach Kassel. Kaum war der Termin bekannt, hatten wir schon mehr Rückmeldungen, als wir annehmen können, sagt KVG-Sprecherin Heidi Hamdad. Nach 70 Anmeldungen habe man die Liste geschlossen. Mehr verkrafte der Betriebshof an einem normalen Werktag nicht.

    Für alle, die bei dem Fototermin am Donnerstag (16 bis 17 Uhr) nicht dabei sein können, zeigen wir die Straßenbahnen noch einmal. Am Donnerstag drehen wir ein Video. Zudem sind unsere Kassel-live-Reporter vor Ort und berichten.

    Insgesamt fuhren bis vor Kurzem 22 Hochflurbahnen der Düsseldorfer Waggonfabrik Duewag in Kassel. Als sie Anfang der 1980er-Jahre angeschafft wurden, war das ein verkehrspolitisches Signal. In Kassel hatte es wie in anderen deutschen Großstädten Diskussionen darüber gegeben, die Straßenbahnen ganz abzuschaffen. Die Herkulesbahn, die durch eine Buslinie ersetzt wurde, traf dieses Schicksal bereits 1966. Ansonsten gab es in Kassel eine starke Lobby für den Erhalt der Straßenbahn. Zur Bundesgartenschau 1981 wurden die ersten neuen Bahnen in Betrieb genommen.

    © MalmusGeschmack der 1980er-Jahre: Blick in den Innenraum der alten Straßenbahn.

    Damals war die stufenlose Fahr- und Bremssteuerung ein technischer Meilenstein. Mittlerweile haben die Bahnen zusammen mehr als 20 Millionen Kilometer auf dem Buckel. Es gibt kaum noch Ersatzteile, auch deshalb wollen wir sie ausrangieren, sagt Karsten Kamutzki, Leiter der Abteilung Fahrzeugtechnik bei der KVG. Über den Verkaufspreis macht er keine Angaben.

    Die Bahnen gehen nach Polen und sollen bald in Danzig fahren. Zunächst müssen sie aber gründlich überholt werden. Bis zu 40 Trams aus dem Ruhrgebiet und aus Kassel kaufen die Polen. Daraus werden 25 funktionsfähige Bahnen gemacht. Der Rest dient als Ersatzteillager.

    Ganz von der Kasseler Bildfläche werden die alten Bahnen nicht verschwinden. Die sechs jüngsten von ihnen (Baujahr 1986) werden noch einige Jahre für Sonderfahrten eingesetzt, zwei weitere als Ersatz für Bahnen, die nach Unfällen gerade repariert werden.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane