• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln

Michał Stąporek
8 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł. Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł.

To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.



Dyskusje o sprowadzeniu do Gdańska kilkunastu niemieckich tramwajów trwały kilkanaście miesięcy. Na przejęcie tych pojazdów zęby ostrzył sobie nie tylko gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, ale i jego odpowiednik z Gorzowa. W pewnym momencie wydawało się, że z transakcji będą nici, ponieważ Niemcy zawiesili rozmowy o odsprzedaży swojego taboru.

Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"

- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.

Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.

Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.

We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.

Ceny tramwajów

używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.


Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Na 10 lat wystarczy, a potem się kupi nowe. Inne miasta nadal będą się bujać z rozlatującymi się konstalami, bo nawet na modernizacje 30 letniego złomu nie mają kasy :P

    • 15 5

  • Super (2)

    Nie ma co, Gdańsk pod względem składu jest w ścisłej czołówce na tle całej Polski. Kto widział jakie graty jeżdżą po Warszawie (stolica!!!! ) ten wie o czym mówię :)

    • 23 7

    • oj tak (1)

      ostatnio jak byłem w Stolycy, to jak zobaczyłem jaki tramwaj jedzie to się przestraszyłem, wyglądał jak jakiś batyskaf na szynach albo puszka sardynek ze wstawionymi oknami...

      • 10 2

      • Nie znasz tematu - nie wypowiadaj się...

        Czyli dawno temu byłeś w Stolicy.

        Poczytaj więcej dziecko:
        Aktualnie używany tabor przez tramwaje warszawskie to tramwaje typu 105Na (Konstal Chorzów), 112N (Konstal S.A. Chorzów), 105N2k (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 116N (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 105N2k/2000 (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 120N (PESA Bydgoszcz) i 123N (Hipolit Cegielski Poznań).

        13 czerwca 2010 roku pierwszy z nowo zamówionych składów typu 120Na Swing wyjechał na trasę. Według danych producenta kolejny Swing ma się pojawić w Warszawie w połowie lipca, a do końca roku dotrą 33 składy, a do Euro 2012 120. Ostatecznie wszystkie 186 sztuk ma zostać dostarczone do 2013 roku zastępując najstarsze pojazdy typu 13N i dużą część 105N.

        • 0 0

  • obiecanki (1)

    Pamiętam jak przy okazji zakupu "dortmundów" ZKM OBIECYWAŁ że w jednym tramwaju zostawi te SUPER WYGODNE obite skajem kanapy! Słowa NIESTETY nie dotrzymał :( A były to najlepsze siedziska w komunikacji miejskiej, na jakich było mi dane zasiąść :)

    • 15 4

    • chyba masz mikro d*pkę i krótkie nogi

      bo najwygodniejsze skaje były w jelczach, a w dortmundach siedzisko było na tyle krótkie, że zjeżdzali wszyscy d*pami na dohamowaniach.

      • 0 2

  • ? (5)

    Dotychczas z Dortmundu kupiono 46 szt + 14 szt. "nowych" to razem daje 60 szt.
    a w sumie dla Dortmundu wyprodukowano łącznie 54 szt.
    Skąd ta różnica?

    • 4 5

    • czytaj uważnie (2)

      obecnie ten sam typ tramwaju kupiono w Kassel. W dortmundzie pewnie reszta została skasowana

      • 4 0

      • (1)

        zwracam honor.

        • 0 0

        • matury z matematyki byś nie zdał :)

          • 1 0

    • Różnica

      Bo Dortmund parę wagonów N8C skasował.

      • 0 0

    • 7 N8C z

      Dortmundu skasowano po wypadkach itp a jeden jako N6C pozostał jako wóż techniczny

      • 1 0

  • Paranoja (1)

    30 letni tramwaj to młodszych niema

    • 6 11

    • wiesz jak mawiają eskimosi?

      wyślizgane sanie lepiej noszą

      • 8 0

  • Przechodzony DIESEL

    Mam nadzieje że że to nie są diesle.. bo na pewno licznik by miały przekręcony

    • 3 4

  • ja

    I jak w tym kraju ma byc dobrze ?! Ciagle i wszedzie same zlomy !

    • 1 10

  • 35 letni szmelc (1)

    Ciekawe że takiego gospodarskiego zacięcia nie było
    przy budowie Ariny za 800 mln

    • 9 7

    • co lekarstewek się znowu

      nie wzięło.

      • 1 1

  • (1)

    I znowu po modernizacji zniknie ogrzewanie?

    • 8 5

    • I brak poreczy dla stojacych

      • 4 3

  • Niemiec płakał jak sprzedawał:)

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane