• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln

Michał Stąporek
8 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł. Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł.

To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.



Dyskusje o sprowadzeniu do Gdańska kilkunastu niemieckich tramwajów trwały kilkanaście miesięcy. Na przejęcie tych pojazdów zęby ostrzył sobie nie tylko gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, ale i jego odpowiednik z Gorzowa. W pewnym momencie wydawało się, że z transakcji będą nici, ponieważ Niemcy zawiesili rozmowy o odsprzedaży swojego taboru.

Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"

- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.

Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.

Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.

We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.

Ceny tramwajów

używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.


Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Niemiec płakał jak sprzedawał...

    ...ze szczęścia

    • 9 3

  • tramwaje

    Takie 30 letnie rzęchy kupili,szok ,jakby ich nie stać było na nowsze typy,- prawdziwe jaja.

    • 9 8

  • 1155-1169 nowe do WR a najstarsze do NP

    • 1 4

  • 30lat (3)

    No tam byly 30lat i teraz do Gdanska pojada bo po co lepie nowa pese by kupili wiem ze nie tak duzo jak tych ale myse ze by im wstarczylo na 3nowe ale po co

    • 5 8

    • no wlasnie chlopcze (1)

      mogliby kupic 3 a potrzebuja 16
      wiec powiedz chcesz miec tramwaj co 10 minut czy co godzine?

      • 2 5

      • Tramwaj czy złom?

        35 letni niemiecki z pewnością mniej awaryjny niż nowy polski

        • 2 2

    • Przecież masz podane ceny w artykule, czytać nie umiesz? Nawet na 3 nowe by nie wystarczyło, czyli masz do wyboru, albo używany tramwaj co 4 minuty albo nowy co pół godziny. Tabor szynowy jest liczony na dużo dłuższy okres eksploatacji, do tego przejdą modernizację. To nie autobus, że po 20 latach się rozsypuje.

      • 1 2

  • czasu nie oszukasz i tyle

    co ma wysiasc nie bedzie chodzic i tyle

    • 7 3

  • zlom (1)

    Polska to skladowisko zlomu.w wojsku uzywany zlom,w miastach jak tutaj tramwaje rowniez zlom.Polska mogla by sama sobie wyprodukowac co by tylko chciala lecz nie moze poniewaz trzeba byc usłużnym dla silniejszych kolegow z unii a i cos wpadnie do kieszeni-tak to sie kreci zlomiarze !

    • 5 4

    • zawsze mozesz zkm wspomoc kilkoma milionami zlotych

      zeby kupili nowy tramwaj
      a jak nie masz to przestan narzekac smutasie
      rozumiem ze u ciebie w rodzinie wszyscy kupuja samochody z salonu?
      czy uzywane zlomiarzu?

      • 3 1

  • lepsze niż nowe pesy - jest gdzie usiąść

    pesa jest tak zaprojektowana, że nie wystarczyło miejsca na krzesełka. Uchwyty do trzymania, to jakieś luźne paski - tandetne i niepraktyczne.

    • 5 5

  • Kibel miejski droższy

    od tych tramwai. Jeden kibel kosztował 900 000 zł i jakoś nie oszczędzali, a tu stary złom kupują. Normalnie beka.

    • 5 5

  • 30-letnie rzęchy? Kto to wymyślił? (1)

    Bzdurne opowiastki o płaczących niemcach. Wyeksploatowany 30-letni tramwaj. Kadłub wypiaskować, zaspawać dziury, a co z częściami ? Czy sprzedawca zapewni pasujące części zamienne? Ile lat taki tramwaj może być jeszcze eksploatowany?

    • 8 5

    • jeszcze jakies 20 lat w normalnej eksploatacji, czyli w polskiej krócej

      najpierw proponuje poczytac, zobaczyc co jeździ w innych europejskich krajach, a poźniej lamentowac. Gdansk kupuje równiez nówki, a te uzywki są w dobrym stanie.

      • 0 3

  • Hh

    Oooo nowe zlomy w gdansku

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane