- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (205 opinii)
- 2 Ugaszono pożar na budowie osiedla (172 opinie)
- 3 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (46 opinii)
- 4 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (66 opinii)
- 5 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (162 opinie)
- 6 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (18 opinii)
Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje
Szykuje się prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Do dwóch, sprowadzonych pół roku temu z Dortmundu tramwajów N8C dołączą aż 44 kolejne.
- Na, można już powiedzieć, "nasze" tramwaje ogromną chrapkę miał m.in. Kraków - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM. Dortmund wybrał jednak Gdańsk. Dlaczego? - Może zabrzmi to dziwnie, ale nasi partnerzy z Dortmundu chcieli, by ich tramwaje nie stały się "rezerwą" używaną na najgorszych liniach. W Gdańsku mieli gwarancję, że N8C będą ważnym elementem miejskiego transportu - wyjaśnia Kozicka-Prus.
Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.
- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest "wyjmowany" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.
Jakie trasy mają obsługiwać nabytki z Dortmundu? Przede wszystkim na Chełm. Nowa linia tramwajowa, której budowa się właśnie kończy, jest bowiem najbardziej "górską" linią tramwajową w Polsce. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy wyposażone w piasecznice (urządzenie sypiące piasek na szynę podczas poślizgu kół), z odpowiednim układem hamulcowym. Obecnie w Gdańsku warunki te spełnia zaledwie sześć pojazdów - cztery Citadisy i dwa już dostarczone N8C. W grudniu, wraz otwarciem linii na Chełm, pojawią się jeszcze trzy fabrycznie nowe Bombardiery. To wszystko wystarczy zaledwię na obsługę linii "1" z Chełmu do Centrum, ale z pominięciem Dworca Głównego. Wiosną, gdy pojawią się kolejne "używane" pojazdy z Dortumdu oferta zostanie wzbogacona.
- Chcemy, by docelowo z Chełmu kursowały tramwaje dwóch linii - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pierwsza przez Wrzeszcz i Oliwę do Jelitkowa i druga do Brzeźna lub Nowego Portu. Ich uruchomienie zależy jednak od postępów w dostawie N8C - mówi Popiołek. W przyszłym roku zaplanowano dostawę dziewięciu sztuk. Wszystkie 44 tramwaje pojawią się w Gdańsku do 2011 roku.
Opinie (123) 5 zablokowanych
-
2007-11-15 00:11
(2)
"Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj."
31 000*4(+-)=120 000 zl
44*120 000= 5 280 000!!!!!!!!!!!!!!!!
jeden trampek
to ze złota!!!!!!!!- 0 0
-
2007-11-15 11:55
4 złote za Euro!!!! to przy dzisiejszym kursie wychodzi 233000 tys. różnicy. Za takie +- to ja dziękuję :)
- 0 0
-
2007-11-15 14:22
tyle właśnie kosztuje jeden bombardier i to żaden najnowszy :/
- 0 0
-
2007-11-15 00:11
ta kozicka to farmazony neizle opowiada
kto w to uwierzy ze niemcy zalezalo na tym zeby ich maszyny nie byly rezerwowymi tramwajami
- 1 0
-
2007-11-15 00:31
Polsce zawsze wszystki wcisną , te tramwaje sa do ... :] A niemcy za małą kwote pozbędą się syfu bo po co wywalać za darmo , jak można oddać za opłatą , niemcy kupią sobie lepsze tramwaje które to Polska kupi od nich za 30-40 lat. Smiech na sali.
- 1 0
-
2007-11-15 00:36
KONIEC IKARUSÓW ITP> DO KOŃCA 2007R.
Przypominam, że zkm zapowiadało, że do końca tego roku wszystkie autobusy starego typu zostaną zastąpione niskopodłogowymi. Jakoś te deklaracje ucichły i już się nic o tym nie mówi. Na szczęście już nie zostało zbyt dużo autobusów starego typu, ale jednak. I mam nadzieję, że będzie tak jak zapowiadano. Oby, bo stare autobusy to już na prawdę wraki...
- 0 1
-
2007-11-15 00:43
tylko ze one sa.....
......zenujaco ciasne !!
przepychac sie w nich - zeby wyjsc.
Tani=do bani !!- 0 0
-
2007-11-15 07:12
W byle Dortmundzie przechodzą już z komunikacją pod ziemię, w Dortmundzie, który w dzisiejszych czasach nie robi nia nikim
wrażenia, a tu sie chwala, ze nie dość, że wybudowali 5 km torów na chełm, co nazywaja rewolucją @!!! jakby niewiadomo jak skomunikowali cale miasto to jeszcze, ze zakupili tramwaje, których w Dortmundzie nie chcą. BUHHEHEHEHEHEHE - NIE POWIEM CO MYSLE.
- 1 0
-
2007-11-15 07:14
No fakt - Dobrze, ze jeszcze je produkują. Przecież to podstawa.
Chory kraj.
- 0 0
-
2007-11-15 07:16
Drzwi po lewej stronie? (3)
Patrzę na pierwsze zdjęcie i coś wydaje mi się, że ten tramwaj na drzwi na lewej stronie. To znaczy, że albo ma drzwi po obu stronach, albo ma drzwi tylko po lewej stronie i wtedy jeździ tyłem! Chyba, że zdjęcie to nieudany fotomontaż.
- 0 0
-
2007-11-15 14:20
mają drzwi po obu stronach ;)
- 0 0
-
2007-11-15 20:23
Ten tramwaj ma drzwi po obu stronach.
- 0 0
-
2007-11-17 12:14
sa z dwoch stron ty cymbale
- 0 0
-
2007-11-15 07:18
tramwaje na Chelm nie beda niskopodlogowe?? (1)
Czy naprawde tramwaje na Chelm nie beda niskopodlogowe?? to po co robione sa windy na kazdym przystnku jak niepelnosprawni nie bede mogli wjechac spokojnie do tramwaju?? nie lepiej zamiast kilku czy kilkunastu z tych 44szt. kupic ze 2, 3 niskopodlogowe na te trase??
- 0 1
-
2007-11-15 11:59
Nie lepiej... bo windy są potrzebna choćby dla matki z wózkiem nie tylko dla niepełnosprawnych. Dwa czy trzy niskopodłogowe tramwaje zamiast 20 N8C nie rozwiążą problemu z wsiadaniem osobom niepełnosprawnym. Nie róbmy tragedii, są jeszcze autobusy w 80% niskopodłogowe
- 0 0
-
2007-11-15 07:35
zaraz , zaraz ,
wszystkie " nowe ' na Chełm ? A co z innymi liniami ?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.