• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje

Michał Tusk
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu... Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu...

Szykuje się prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Do dwóch, sprowadzonych pół roku temu z Dortmundu tramwajów N8C dołączą aż 44 kolejne.


...kupione w Krakowie Bombardiery... ...kupione w Krakowie Bombardiery...
...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy. ...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy.
Gdańsk Zakład Komunikacji Miejskiej, który na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego odpowiada za przewozy tramwajowe w mieście negocjował przejęcie tramwajów ze swoim dortmundzkim odpowiednikiem już od ponad roku. N8C z Niemiec były łakomym kąskiem, ponieważ nie są wycofywane z eksploatacji z powodu stanu technicznego, a w związku z przebudową torowisk naziemnych na podziemne. Do tych drugich N8C nie są przystosowane.

- Na, można już powiedzieć, "nasze" tramwaje ogromną chrapkę miał m.in. Kraków - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM. Dortmund wybrał jednak Gdańsk. Dlaczego? - Może zabrzmi to dziwnie, ale nasi partnerzy z Dortmundu chcieli, by ich tramwaje nie stały się "rezerwą" używaną na najgorszych liniach. W Gdańsku mieli gwarancję, że N8C będą ważnym elementem miejskiego transportu - wyjaśnia Kozicka-Prus.

Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.

- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest "wyjmowany" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.

Jakie trasy mają obsługiwać nabytki z Dortmundu? Przede wszystkim na Chełm. Nowa linia tramwajowa, której budowa się właśnie kończy, jest bowiem najbardziej "górską" linią tramwajową w Polsce. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy wyposażone w piasecznice (urządzenie sypiące piasek na szynę podczas poślizgu kół), z odpowiednim układem hamulcowym. Obecnie w Gdańsku warunki te spełnia zaledwie sześć pojazdów - cztery Citadisy i dwa już dostarczone N8C. W grudniu, wraz otwarciem linii na Chełm, pojawią się jeszcze trzy fabrycznie nowe Bombardiery. To wszystko wystarczy zaledwię na obsługę linii "1" z Chełmu do Centrum, ale z pominięciem Dworca Głównego. Wiosną, gdy pojawią się kolejne "używane" pojazdy z Dortumdu oferta zostanie wzbogacona.

- Chcemy, by docelowo z Chełmu kursowały tramwaje dwóch linii - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pierwsza przez Wrzeszcz i Oliwę do Jelitkowa i druga do Brzeźna lub Nowego Portu. Ich uruchomienie zależy jednak od postępów w dostawie N8C - mówi Popiołek. W przyszłym roku zaplanowano dostawę dziewięciu sztuk. Wszystkie 44 tramwaje pojawią się w Gdańsku do 2011 roku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (123) 5 zablokowanych

  • no tak kupili tramaje to musieli podnieść cenę biletu aby im się zwróciło :|

    • 0 0

  • Oby tylko mohery (ale przyznaje że nie tylko) miały dość cierpliwości aby przepuścić wysiadających zanim same zaczną się pchać do środka - i będzie ok.

    • 0 0

  • (1)

    Te 2 tramwaje, które już są w Gdańsku są do bani. Są brzydkie w środku, brązowe i ponure, mają brzydkie siedzenia i okropnie w nich buja. Drzwi są rzeczywiście z dwóch stron, przez co jest mało miejsc siedzących. Do tego wysokie stopnie w wejściu. Być może mają jakieś dobre rozwiązania jezdne, sprawne hamulce czy coś, ale w mojej subiektywnej ocenie są słabsze niż te stare tramwaje.

    • 0 0

    • Gaba

      To, ze " okropnie w nich buja." nie jest wina tramwaju, tylko stanu torowiska.
      Pasazerow w Dortmundzie przez tyle lat jakos nie bujalo.

      • 0 0

  • heee

    N8C ma chyba drzwi nie z tej strony o.O
    ... no chyba że teraz będą przerabiać wszystkie przystanki :)
    pewnie taki drobny szczegół im umknął :D :D

    • 0 0

  • do Ervi (1)

    ej kolego, skąd te informacje?nie do końca 2007 tylko 2008 - tylko same niskopodłogowce i to nowe:-)) hurrraa, i te nowe tramwaje!! rozwija sie super gdańska komunikacja :-)

    • 0 0

    • Nowe tramwaje????
      Buahahaha :D :D :D

      • 0 0

  • wygląd b.fajny nowych tramajów

    ładnie wyglądają, i są zdecydowanie cichsze, lubię nimi jeżdzić, oby szybko sukcesywnie doszły...;-) podobają mi się!!

    • 0 0

  • Cytat z pewnej strony:

    Wagony typu N8c zostały wyprodukowane w latach 1978-83, a eksploatowane w Dortmundzie. Są to pojazdy o rozruchu chopperowym. W Gdańsku pojawiły się dwie sztuki na początku roku 2007, w kolejce czekają następne 44 sztuki. Dortmund wycofuje te pojazdy, gdyż zakupuje tramwaje o szerszym pudle i dostosowuje do nich perony przystanków.

    • 0 0

  • Tramwaje z Dortmundu typu N8C

    naleza do tzw. tramwaii dwukierunkowych. Ten typ jest normalka dla kolei i metra, ale rzadkoscia dla tramwaii.
    Oznacza to tylko, ze ma drzwi z dwoch stron i pulpity sterownicze na obydwoch koncach pojazdu.
    Dzieki temu nie potrzebuje petli, aby zmienic kierunek jazdy, minusem jest jednak mniejsza ilosc pasazerow, ktorych moze zabrac.
    Dortmund pozbywa sie ich nie dlatego, ze nie moga one jezdzic w tunelu, tylko ze wzgledu na wymiane taboru na niskopodlogowy i czas dopuszczenia do ruchu N8C, ktory konczy sie w 2010 roku.
    Tramwaje te nie sa najmlodsze, ale naleza do bardzo niezawodnych, a cena 30 tys jest dosyc niska, miedzy innymi dlatego, ze pojazdy dwukierunkowe nie sprzedaja sie tak dobrze na rynku wtornym.

    • 0 0

  • dobra wiadomość (5)

    Gdansk za grosze kupił niezłe tramwaje.
    Lepsze niz wiekszość jakie posiadaja inne polskie miasta.
    Kupować dalej i nie przejmować się ujadającymi nieudacznikami.

    • 0 0

    • dobra wiadomośc? (4)

      to tylko swiadczy o nszym zacofaniu - gamoniu !!
      Pogłebiającym się ( umyslowym również)- ciagle glosujecie na tą sama karuzelę Ha Ha!!!

      • 0 0

      • Greg (3)

        "to tylko swiadczy o nszym zacofaniu - gamoniu !!"
        Fakt, ze Polska, a co za tym idzie i samorzady miejskie, nie sa potentatami finansowymi na miare Kuwejtu.
        Nalezy sie jednak z tego cieszyc, ze za cene jednego nowoczesnego tramwaju, zakupiono 44 sprawne i niezawodne jednostki.
        Malkontentom to niestety nie wystarcza.

        • 0 0

        • Rumun (2)

          Sam jesteś gamoń, a co Niemcy bezineresownie sprzedali za bezcen stare tramwaje?
          Po piersze ich utylizacja byłaby droższa
          po drugie serwis, części itp zapweni utrzymanie ICH PRZEDSIĘBIORSTWOM,
          tam jest taki zwyczaj,że za pieniędze podatników kupuje sie w pierwszej kolejności wyrób wykonany w danym landzie , a jak nie można do wtedy w innym landzie ale Niemiecki !
          Ja miezkam w Osowej i za moje podatki buduje się tramwaj z którego nie będę korzystał, w Osowej ulic nie ma od kilkunastu lat , na POhybel takim rządom .

          • 0 0

          • Greg...

            jest wyjcie mozna płynąć PIS-uarem.Sprawdż przed użyciem drożność tego układu.Twierdzę ,że jest gorszy od drogowego,kanaliza tez sie zapycha.

            • 0 0

          • Do Greg

            W Osowej nie buduje się gdyż mieszkańcy oprotestowują każdą inwestycję.

            • 0 0

  • polaczki

    Gdyby w Polsce nie było komuny przez tyle lat, gdyby w Polsce nie żyło tylu złodziei,kombinatorów i krętaczy to nie bylibyśmy tak do tyłu. Każdy by chciał, żeby było jak w innych krajach Europy zachodniej. Można, tylko powiedzcie cwaniaczki skąd wziąć kasę na to wszystko? Robi się tyle na ile fundusze pozwalają. Jesteśmy tak do tyłu, że dopiero powstają plany budowy autostrad i ekspresówek, ulic do wybudowanych osiedli. Ponieważ zarabiamy dużo mniej niż europejczyk a płacimy za materiały budowlane, samochody i tramwaje prawie to samo to jesteśmy do tyłu.
    Ale polak już taki jest, że na Państwo się obraża i kombinuje jak sobie lepiej zrobić i wszyscy na tym słabo wychodzimy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane