- 1 Dwóch 29-latków z narkotykami (47 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (411 opinii)
- 3 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (161 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (232 opinie)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje
Szykuje się prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Do dwóch, sprowadzonych pół roku temu z Dortmundu tramwajów N8C dołączą aż 44 kolejne.
- Na, można już powiedzieć, "nasze" tramwaje ogromną chrapkę miał m.in. Kraków - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM. Dortmund wybrał jednak Gdańsk. Dlaczego? - Może zabrzmi to dziwnie, ale nasi partnerzy z Dortmundu chcieli, by ich tramwaje nie stały się "rezerwą" używaną na najgorszych liniach. W Gdańsku mieli gwarancję, że N8C będą ważnym elementem miejskiego transportu - wyjaśnia Kozicka-Prus.
Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.
- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest "wyjmowany" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.
Jakie trasy mają obsługiwać nabytki z Dortmundu? Przede wszystkim na Chełm. Nowa linia tramwajowa, której budowa się właśnie kończy, jest bowiem najbardziej "górską" linią tramwajową w Polsce. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy wyposażone w piasecznice (urządzenie sypiące piasek na szynę podczas poślizgu kół), z odpowiednim układem hamulcowym. Obecnie w Gdańsku warunki te spełnia zaledwie sześć pojazdów - cztery Citadisy i dwa już dostarczone N8C. W grudniu, wraz otwarciem linii na Chełm, pojawią się jeszcze trzy fabrycznie nowe Bombardiery. To wszystko wystarczy zaledwię na obsługę linii "1" z Chełmu do Centrum, ale z pominięciem Dworca Głównego. Wiosną, gdy pojawią się kolejne "używane" pojazdy z Dortumdu oferta zostanie wzbogacona.
- Chcemy, by docelowo z Chełmu kursowały tramwaje dwóch linii - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pierwsza przez Wrzeszcz i Oliwę do Jelitkowa i druga do Brzeźna lub Nowego Portu. Ich uruchomienie zależy jednak od postępów w dostawie N8C - mówi Popiołek. W przyszłym roku zaplanowano dostawę dziewięciu sztuk. Wszystkie 44 tramwaje pojawią się w Gdańsku do 2011 roku.
Opinie (123) 5 zablokowanych
-
2007-11-19 13:43
jak te nowe maja jechac poza obręb
Śródmieścia i Wrzeszcza to koniec z nimi chołota w dalszych dzielnicach je zniszczy. Albio inna propozycja niech kursuja od 5 rano do 17 a potem na tamte linie stare graty bo niszczą wlasnie wieczorami
- 0 0
-
2007-11-21 22:07
TARASA NA CHEŁM
A MOZE TAK PUSCICIE TRAMWAJ Z CHEŁMU NA PRZYMORZE PLISSS....A TAK WOGOLE OD KIEDY OD KTOREGO BEDA JEZNIC TRAMWAJE Z CHELMU
- 0 0
-
2007-11-25 21:57
tramwaj
zastanawia mnie w takim razie po co robią windy na chełmskiej trasie skoro tramwaje będą "wysokopodłogowe"
- 0 0
-
2007-11-28 16:19
niskopodłogowe
przecież na Chełm będą jeździły niskopodłogowe tramwaje, ZKM nawet chce przebudować N8C na niską podłogę- suer- gratulacje zakupu, mądre ruchy w tej gdańskiej komunikacji - ZRESZTĄ the best na POMORZU :-) niech żyja czerwono-kremowe pojazdy;-)
- 0 0
-
2008-10-18 06:56
witajcie, pozdorwienia z krakowa!
naprawde na dobre wózki stawia wasze prezdsiębiorstwo, u nas w Krk wlasnie Bombardiery i te N8C jezdza.swietny tabor, cicha i komfortowa jazda:) Mi osobiście wydają się bliźniacze pasują do siebie - bombardier nowoczesny wagon i jego retro odpowiednik n8c ;) i konstal do lamusa :D
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.