• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupuje krótkie autobusy i modernizuje stare tramwaje

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Mercedes-Benz Citaro K - przykład autobusu o długości 10,6 m, spełniającego wymagania m.in. pod kątem liczby drzwi, emisji spalin czy odzysku energii przy hamowaniu.
  • Mercedes-Benz Sprinter City 77 - przykład autobusu o długości 8,7 m, spełniającego wymagania m.in. pod kątem liczby drzwi oraz emisji spalin.
  • Man Lion's City M - przykład autobusu o długości 9,6 - 10,5 m z możliwością montażu także trzech par drzwi, co jest preferowane przez ZKM w przetargu.

Zgodnie z zapowiedziami, ZKM Gdańsk rozpisał przetargi na pięć nowych krótkich autobusów oraz modernizację ponad 15-letnich tramwajów. Nowy i wyremontowany tabor powinien być gotowy jeszcze w tym roku.



Którym środkiem komunikacji miejskiej w Trójmieście podróżujesz najchętniej?

Planuje się zakup łącznie pięciu pojazdów. Dwa z nich to minibusy (od 8 do 8,8 m długości), a pozostałe trzy midibusy (od 9 do 10,6 m długości). To niewielkie pojazdy, bo mające zabierać minimum 30 lub 70 pasażerów. Będą jednak nieco większe od prawie 7,5-metrowych Kapen Urby, obsługujących śródmiejską linię 100.

Zaletą takich pojazdów jest przede wszystkim duża łatwość przejazdu po wąskich uliczkach. Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji, dokąd zostaną skierowane nowe autobusy.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach pojawiały się obietnice uruchomienia linii na Wzgórzu Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska czy dodatkowej linii dojazdowej do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Osowej zobacz na mapie Gdańska.

Wybór pojazdów w przetargu będzie opierał się tylko w 55 proc. o kryterium najniższej ceny. Pozostałe dwa kryteria to: w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia) oraz w 10 proc. ekologia (w tym jak najmniejsze zużycie paliwa).

Pierwszy dzień funkcjonowania linii 100, obsługiwanych 7,5-metrowymi Kapenami (26 października 2013 r.)



Nowości dla pasażerów

Z punktu widzenia pasażera, największą nowością będzie montaż gniazd USB, umożliwiających w trakcie podróży podładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. Z punktu widzenia kierowcy, zaletą proponowanego wyposażenia będą wieszaki na ubrania, uchwyty na napoje czy niewielkie lodówki do chłodzenia napojów latem (ten zapis pojawia się tylko w przypadku 9 lub ponad 10-metrowców).

Pozostałe wyposażenie wnętrz pojazdów będzie już typowe dla gdańskich standardów, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska (w tym także na ekranie LCD).

Autobusy muszą być gotowe i dostarczone do Gdańska w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.

Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce. Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce.
Dodatkowo 23 nowe autobusy standardowe i przegubowe

Na tym nie kończą się plany autobusowe ZKM-u. Wkrótce ma być ogłoszony kolejny przetarg.

- "Na dniach" ogłosimy przetarg na autobusy standardowe [12-metrowe - dop. red.] oraz przegubowe. Po zakupie 23 pojazdów, wycofamy z ruchu najstarsze autobusy - neoplany i mercedesy, zachowując przy tym po jednym egzemplarzu jako tabor zabytkowy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji. Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji.
Modernizacja tramwajów sprzed ponad 15 lat

Myślenie o taborze historycznym widoczne też jest w przetargu na remont tramwaju Konstal 114Na. W 1997 r. Gdańsk zakupił dwa pojazdy tego typu, stając się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie pojawiły się tramwaje niskopodłogowe.

Pierwszy taki tramwaj przeszedł już remont w zakładach wielkopolskiego Modertransu, zyskując przy tym nowy wygląd i wyposażenie wnętrza. Druga ze "stoczternastek" będzie miała zachowany oryginalny wygląd zewnętrzny ale wnętrze także zostanie odnowione, przy czym oryginalne elementy będą przechowywane w magazynie z myślą o przeznaczeniu tego pojazdu za 20-30 lat na tramwaj historyczny.

W środku pojawią się m.in. nowe siedziska, odnowione drzwi, ich napęd oraz oświetlenie LED. Nowością w 114Na będzie montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących pod koła tramwaju piasek zwiększający jego przyczepność do szyn.

Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie. Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie.
Większym zakresem objęta jest modernizacja czterech niskopodłogowych tramwajów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r. Ich oryginalny kształt zewnętrzny nie zostanie zachowany, a wykonawca ma obowiązek zaproponować nowy wygląd części przedniej i tylnej wagonu.

Zdemontowane zostaną wysuwane rampy spod drzwi na ręcznie odkładane pochylnie. Pojawią się nowe siedzenia, nowe płaty drzwi wraz ze zmianą mechanizmu sterowania, oświetlenie LED oraz urządzenia klimatyzacyjne (grzewczo-chłodzące). Wymianie ulegną też m.in. elementy wyposażenia kabiny motorniczego, przeguby i napęd wagonów.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Nowe rampy w Jazzach gotowe

Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99. Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99.
Dlaczego ZKM nie chce zachować chociaż jednego tramwaju NGd99 z myślą o taborze historycznym?

- Na Śląsku jest sporo pojazdów tego typu [z nieco innym wyglądem zewnętrznym - dop. red.]. Jeżeli jednak pojawi się taki oddolny pomysł, na pewno go rozważymy - mówi Mongird.
Odnowione tramwaje jeszcze w tym roku

Modernizacja "stoczternastki" musi być wykonana w terminie 5 miesięcy od odbioru jej z Gdańska (odbiór w terminie do 30 dni od podpisania umowy), zaś NGd99 najpóźniej w ciągu dziewięciu miesięcy (pierwszy tramwaj maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy, kolejne trzy co miesiąc po pierwszym pojeździe).

W przeciwieństwie do autobusów, w przetargu na modernizację tramwajów liczy się przede wszystkim cena (95 proc.) oraz długość trwania gwarancji (5 proc.).

Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego. Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego.
Dodatkowa klimatyzacja dla motorniczych

W tym roku ZKM planuje także montaż dodatkowych systemów klimatyzacji w drugich kabinach motorniczego w wybranych tramwajach typu N8C.

Obecnie tylko jedna kabina tego dwukierunkowego pojazdu posiada taki system, co jest dla motornicznych w upalne dni niedogodnością na trasach, na których nie można zawracać z wykorzystaniem pętli, czyli na Pieckach-Migowie (Morenie) oraz przy tymczasowej organizacji ruchu z wykorzystaniem przejazdu międzytorowego.

Zmiana kierunku jazdy tramwajami typu N8C na tymczasowym rozjeździe międzytorowym ułożonym na Podwalu Przedmiejskim podczas remontu torowiska na Przeróbce.

Tymczasowy rozjazd w rejonie przystanku Skrajna, który pozwalał "zawracać" dwukierunkowym tramwajom w trakcie przebudowy pętli Siedlce.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Zastanawiam sie czy to jest naprawde modernizacja.Tzw piasecznice, byly juz w tramwajach w Wolnym Miescie Gdansku i pozniej tramwajach budowanych w Polsce.Z czasem prymitywne "piaskowe" hamulce zostaly zastapione elektromagnetycznymi a teraz czytam, ze "modernizowane" tramwaje znowu,jak za straych czasow otrzymaja owe "piasecznice".Zamiana wysuwanych automatycznie ramp dla wozkow na recznie ustawiane pochylnie nie jest chyba krokiem do przodu,czyli widac, ze kolejna radosna tworczosc miejskich urzednikow za nasze pieniadze.

    • 3 1

  • Ankieta

    Szkoda, że w ankiecie nie ma opcji dla mnie - codziennie jeżdżę do pracy autobusem, następnie tramwajem, aż w końcu SKM.

    Prośba do ZTM, aby mniej przesiadek było przy podróżach z południowych dzielnic Gdańska...

    • 4 2

  • 142

    Oddajcie linie 142!

    • 6 2

  • Brawo PiS (1)

    To PiS ... a stare i złe to wina Tuska i PO

    • 0 0

    • tak tak... lemingu tak sobie tłumacz

      • 0 0

  • moja odpowiedź na ankietę

    ŻADNYM
    mam z domu 5 min pieszo do pracy

    • 0 0

  • Bajery rowery a reomnty dróg i torowisk przez co te zakupy rozlatują się za chwilę kiedy?

    Po co kupowac nowy tabor jesli zły stan techniczny torowisk i dróg w przyśpieszonym tempie zamienia je w złom?!

    • 2 0

  • Gdańsk po zmianach jest bardzo słabo skomunikowany. Żeby z terenów Jasienia/Karczemek dojechać do Centrum trzeba się przesiadać ?! Zejście na piechotę zajmuje 45 min do max godziny. Przejazd wiecznie spóźnionymi autobusami + tram. to jakieś 30-40 minut. Gdzie na rozkładzie widnieje czas do max 18. Linia 167 to jakaś pomyłka wgl nie opłaca się z niej korzystać bo jeździ raz na ruski rok. Szybciej dojadę 130 na Morenę niż 167 na Jasień. Linia 161 jeździ 6 razy na dobę?! Bo po godzinie 9:00 ludzie nie korzystają z komunikacji... Kiedyś były linie 161 7 i 8 a i tak szczególnie zimą czekało się po godzinie na przystanku.
    Ktoś miał naprawdę ciężkiego kaca w dniu zdawania projektu zmian, bo to jakaś pomyłka. Oczywiście z centrum dojadę wszędzie, ale do centrum z dzielnic oddalonych o kilkanaście km jedzie się jak do innego miasta. Już nie wspominając o korkach po 15, bo to kpina.
    Zabraliście autobusy, albo zmniejszyliście częstotliwość, chcecie kupić mniejsze autobusy?! Ludzie w tych przegubowcach się nie mieszczą.
    Jak wysyłacie praktykantów do liczenia ludzi w busach to nie o 18 kiedy jadą puste, a o 15-16, kiedy buta nie idzie wycisnąć... Klima zdechła w nich jakieś 3 lata temu gorąc i duchota ludzi więcej niż być powinno o jakieś 2 x i do tego jeszcze 3 żury walące jak 3 tygodniowy topielec. To jest obraz naszego transportu miejskiego.
    Jedyne co jest na plus to tramwaje te akurat śmigają, aż miło.

    • 3 2

  • Iveco Kapena Urby - NIE

    ten kto zamówił te pojazdy kompletnie nie weryfikował ich funkcjonalności. maja zawieszenie i rozstaw osi niedostosowane do potrzeb transportu miejskiego. dla pasażera stojącego są to raczej symulatory worka ziemniaków. pomysł na oszczędności dobry, wybrany pojazd absolutnie nie.

    • 1 0

  • jeszcze jedno

    Jeszcze tylko podnieść pensje kierowcom, żeby im się chciało pracować a nie wozić kartofle.

    • 1 0

  • rampy w wagonach niskopodłogowych

    Przy okazji remontu można by wyposażyć w rampy te tramwaje które ich nie posiadają.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane