- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (322 opinie)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (274 opinie)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (90 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (117 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (257 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (125 opinii)
Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów
Trasa W-Z zamiast Długich Ogrodów, dwujezdniowa ul. Podwale Staromiejskie, a także wieżowiec w miejscu dzisiejszego parku im. Czesława Niemena. Taką wizję śródmieścia miały kilkanaście lat po wojnie władze Gdańska. Swój pomysł urzeczywistniły, ale tylko na makiecie.
Gdańsk lata 60. - wizje planistów
Z upływem czasu i z powodu niezrealizowanych obietnic, makieta stała się kulą u nogi ówczesnych władz. Postanowiono usunąć ją z urzędu. Na szczęście zanim została rozebrana, ktoś wcześniej miniaturę uwiecznił na kliszy. Zdjęcia po 1989 r. trafiły na półki Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Ówcześni planiści miejscy mieli "odważną" koncepcję budowy Trasy W-Z w centrum. Miała ona przebiegać od ul. Siennickiej przez ul. Długie Ogrody . W rejonie Stągwi Mlecznych droga miała przechodzić nad Nową Motławą i zająć tereny, na których dziś znajduje się Hotel Novotel. Dalej droga łączyłaby się z istniejącym Podwalem Przedmiejskim.
Historia Gdańska - ciekawostki planistyczne
Inną ciekawostką są dawne plany budowy ul. Podwale Staromiejskie . Według powojennych planistów miała być to droga dwujezdniowa. Obecnie posiada ona jedną nitkę. Dlatego niegdyś planowano zająć m.in. pl. Kobzdeja , czy tereny przy Hali Targowej. Rondo wokół Targu Drzewnego zostałoby tym samym powiększone dwukrotnie.
Na makiecie z 1962 r. znajdują się także wieżowce. Pierwszy to Zieleniak, który zbudowano w latach 1965-1971. Kolejnym obiektem jest wieżowiec posadowiony na terenie obecnego parku im. Czesława Niemena. Na szczęście nie został wybudowany. Podobnie jak następny obiekt przy ul. Łagiewniki. Co ciekawe, na dawnej makiecie nie są uwzględnione dwa wysokościowce - Organika Trade, a także Hotel Hevelius przy ul. Heweliusza . Oba obiekty były budowane na początku lat 70.
Plany rozbudowy - Gdańsk lata 60.
Z dawnych planów nie powiodła się próba zabudowy blokowiskiem Wyspy Spichrzów od strony Nowej Motławy. Projektem na wyrost okazała się też droga dwujezdniowa łącząca śródmieście z Portem Północnym i nowym mostem nad Martwą Wisłą w rejonie dzisiejszego Polskiego Haku.
Dzisiaj architekci krytycznie oceniają ówczesne pomysły zabudowy śródmieścia. - Znam tę makietę. To była modernistyczna wizja miasta. Na szczęście nie wszystko ówczesnym planistom się udało z niej zrealizować. Władzom miasta zabrakło przede wszystkim pieniędzy na urzeczywistnienie swoich pomysłów - mówi prof. dr hab. Piotr Lorens, architekt, pracownik Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
Gdańscy planiści, co ważne, nie byli jednak wyjątkiem na świecie. Modernizm w połowie ubiegłego wieku objął niemal całą Europę i Amerykę Północną. - Amerykanie mieli najmniej szczęścia, bo mieli najwięcej pieniędzy i rozpruli choćby centrum Bostonu autostradą. Obecnie odchodzi się od tamtych rozwiązań, chowa się m.in. autostrady pod ziemię, w ich miejsce projektuje się przyjazną ludziom przestrzeń - mówi Lorens.
Podobnie jest też w Gdańsku - od początku tego wieku podejmuje się działania zmierzające do ochrony historycznej części miasta. Południowa Obwodnica Gdańska, otwarta w 2012 r. wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta. Z centrum Gdańska mają zniknąć kolejne samochody po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, co ma nastąpić w połowie 2015 r., i wybudowaniu ul. Nowej Wałowej - tzw. małej obwodnicy śródmieścia Gdańska.
Opinie (179) 3 zablokowane
-
2014-02-01 18:02
Na Zaroślaku stoją cztery cziesięciopiętrowe punktowce,identycznie jak na makiecie..
- 8 1
-
2014-02-01 18:08
Nie przewidzieli klatek
dla czupakabry
- 1 0
-
2014-02-01 18:17
"Południowa Obwodnica Gdańska, otwarta w 2012 r. wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta." Guzik z pętelką! Podwale Przedmiejskie jak korkowało się od Okopowej do Bramy Żuławskiej, tak korkuje się dalej.
- 10 5
-
2014-02-01 18:29
Już niedługo szwabska V kolumna peło pod wodzą budynia zrealizuje tę chorą wizję
Żadnych PO-PiSów tylko Polska Racja Stanu
- 2 9
-
2014-02-01 19:52
Plany sobie
zycie sobie.
Jak zawsze.- 3 0
-
2014-02-01 20:25
1WYLOT
z centrum AKTUALNY zuzel KORKI bis
- 1 0
-
2014-02-01 20:50
No chyba Pan żartuje albo kpi z czytelników
"Podobnie jest też w Gdańsku - od początku tego wieku podejmuje się działania zmierzające do ochrony historycznej części miasta."
A co z estakadą idącą przez historyczną Stocznię Gdańską. Nie mówiąc już o całej tej sytuacji i jej sprzedaży za bezcen, budowie ECS dla żon posłów PO i całej tej niewyjaśnionej, zagmatwanej i godnej pożałowania sprawie, w której zaprzepaszczono i zniszczono już co się tylko dało.- 17 2
-
2014-02-01 23:41
Bierzcie przykład z zagranicznych dziennikarzy, skoro tak na zachód pędzicie:
wwww/thestar.com/news/world/2014/01/27/gdansk_shipyard_sinking_from_freedom_to_failure.html
Warto przeczytać.- 2 2
-
2014-02-02 11:21
Całe szczęście...
...że tego nie zrealizowali straszna tandeta
- 2 3
-
2014-02-02 11:23
''Ale tu nie można dać budynku bo jest jezioro''
A jak tak to nie ... a, nie, dobrze, dobrze to jezioro damy tutaj :D
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.