- 1 Deweloper remontuje miejsca rekreacji (82 opinie)
- 2 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (194 opinie)
- 3 Duży pożar na budowie w Gdańsku (16 opinii)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (302 opinie)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 6 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (162 opinie)
Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów
Trasa W-Z zamiast Długich Ogrodów, dwujezdniowa ul. Podwale Staromiejskie, a także wieżowiec w miejscu dzisiejszego parku im. Czesława Niemena. Taką wizję śródmieścia miały kilkanaście lat po wojnie władze Gdańska. Swój pomysł urzeczywistniły, ale tylko na makiecie.
Gdańsk lata 60. - wizje planistów
Z upływem czasu i z powodu niezrealizowanych obietnic, makieta stała się kulą u nogi ówczesnych władz. Postanowiono usunąć ją z urzędu. Na szczęście zanim została rozebrana, ktoś wcześniej miniaturę uwiecznił na kliszy. Zdjęcia po 1989 r. trafiły na półki Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Ówcześni planiści miejscy mieli "odważną" koncepcję budowy Trasy W-Z w centrum. Miała ona przebiegać od ul. Siennickiej przez ul. Długie Ogrody . W rejonie Stągwi Mlecznych droga miała przechodzić nad Nową Motławą i zająć tereny, na których dziś znajduje się Hotel Novotel. Dalej droga łączyłaby się z istniejącym Podwalem Przedmiejskim.
Historia Gdańska - ciekawostki planistyczne
Inną ciekawostką są dawne plany budowy ul. Podwale Staromiejskie . Według powojennych planistów miała być to droga dwujezdniowa. Obecnie posiada ona jedną nitkę. Dlatego niegdyś planowano zająć m.in. pl. Kobzdeja , czy tereny przy Hali Targowej. Rondo wokół Targu Drzewnego zostałoby tym samym powiększone dwukrotnie.
Na makiecie z 1962 r. znajdują się także wieżowce. Pierwszy to Zieleniak, który zbudowano w latach 1965-1971. Kolejnym obiektem jest wieżowiec posadowiony na terenie obecnego parku im. Czesława Niemena. Na szczęście nie został wybudowany. Podobnie jak następny obiekt przy ul. Łagiewniki. Co ciekawe, na dawnej makiecie nie są uwzględnione dwa wysokościowce - Organika Trade, a także Hotel Hevelius przy ul. Heweliusza . Oba obiekty były budowane na początku lat 70.
Plany rozbudowy - Gdańsk lata 60.
Z dawnych planów nie powiodła się próba zabudowy blokowiskiem Wyspy Spichrzów od strony Nowej Motławy. Projektem na wyrost okazała się też droga dwujezdniowa łącząca śródmieście z Portem Północnym i nowym mostem nad Martwą Wisłą w rejonie dzisiejszego Polskiego Haku.
Dzisiaj architekci krytycznie oceniają ówczesne pomysły zabudowy śródmieścia. - Znam tę makietę. To była modernistyczna wizja miasta. Na szczęście nie wszystko ówczesnym planistom się udało z niej zrealizować. Władzom miasta zabrakło przede wszystkim pieniędzy na urzeczywistnienie swoich pomysłów - mówi prof. dr hab. Piotr Lorens, architekt, pracownik Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
Gdańscy planiści, co ważne, nie byli jednak wyjątkiem na świecie. Modernizm w połowie ubiegłego wieku objął niemal całą Europę i Amerykę Północną. - Amerykanie mieli najmniej szczęścia, bo mieli najwięcej pieniędzy i rozpruli choćby centrum Bostonu autostradą. Obecnie odchodzi się od tamtych rozwiązań, chowa się m.in. autostrady pod ziemię, w ich miejsce projektuje się przyjazną ludziom przestrzeń - mówi Lorens.
Podobnie jest też w Gdańsku - od początku tego wieku podejmuje się działania zmierzające do ochrony historycznej części miasta. Południowa Obwodnica Gdańska, otwarta w 2012 r. wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta. Z centrum Gdańska mają zniknąć kolejne samochody po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, co ma nastąpić w połowie 2015 r., i wybudowaniu ul. Nowej Wałowej - tzw. małej obwodnicy śródmieścia Gdańska.
Opinie (179) 3 zablokowane
-
2014-02-02 18:50
gdańska wiocha (1)
Podziwu godna megalomania! Targ Węglowy w niczym nie przypomina widocznego na zdjęciu placu w Wiedniu w pobliżu Leopoldinum-tamten jest zabudowany ze wszystkich stron. Generalnie Wiedeń raczej nie przypomina Gdańska (na szczęście dla Wiednia)-nie widziałam dziur w jezdniach i chodnikach, zaśmieconych podwórek i rozjedżonych trawników. Parkingów też nie brakuje, przy bardzo sprawnej komunikacji miejskiej. Najpierw trzeba rozwiązać podstawowe problemy , a dopiero później silić się na europejskość!
- 6 1
-
2014-02-02 22:03
A widziała globtroterka w centrum Wiednia spalarnię śmieci ?
I jak będzie projekt budowy podobnej w Gdańsku co wtedy globtroterka napisze ?
- 0 0
-
2014-02-02 19:32
Makietę śródmieścia Gdańska oglądałem niejednokrotnie w latach 60-tych w Urzędzie Miejskim. Przyznam się, że wtedy podobała mi się. Mając teraz inną wiedzę i spojrzenie na urbanistykę zrewidowałem moje poglądy. Widząc teraz te siermiężne proponowane rozwiązania i ich minimalny rozmiar w stosunku do potrzeb aglomeracji. Cieszę się, że brało kasy na ich realizację. W tamtych czasach tylko napomykano o potrzebie rozwoju miasta na górnych południowych tarasach co na tej miniaturze nie było uwzględnione.
Cieszę się, że na górnym południowym tarasie pobudowano praktycznie drugi Gdańsk i to w innych i nowocześniejszych mniej energochłonnych i tańszych technologiach.- 2 2
-
2014-02-02 19:44
WIZJE
Ciekawe co wtedy brali ...
- 1 1
-
2014-02-02 20:27
Stocznię zrównać z ziemią i zbudować największy i jedyne wesołe miasteczko nad zatoką, pół europy bedzie się biło by do niego wejść i sie przejechać najlepszymi kolejkami na świecie :)
- 3 2
-
2014-02-02 21:01
a dzis brakuje nam zasad
Na jakich mozna budowac i przebydowywac miasto. W innych krajach musisz miec pozwolenie od miasta/gminy na wszystko np. na wymiane okien czy inny kolor tynku...
- 3 0
-
2014-02-06 16:49
Szkoda że te plany zostały tylko na papierze
Z pewnością warto by coś odkurzyć.
- 0 0
-
2014-02-06 16:59
Miasto jest dla ludzi
ale ludzie też posiadają pojazdy a nie tylko buty, zdarte zelówki i rowery.
Więc logicznym jest, że należy myśleć również o zmotoryzowanych a nie na siłę forsować pomysły służące tylko i wyłącznie jednej lub dwóm grupom społeczeństwa (rowery i piesi) Ówczesne plany były bardzo dobre, dalekosiężne. Teraz trójmiasto to jeden wielki samochodowy korek i dopiero ostatnio się poprawiło w tym temacie dzięki funduszom z UE bo sami to byśmy jeszcze długo nie byli w stanie rozbudować infrastruktury drogowej i dalej tkwili w komunikacyjnej zapaści. Smutne ale prawdziwe.- 2 2
-
2014-08-19 01:42
Fakty
Tragedia całe szczęście że poszło w cholere to dziadostwo
- 0 0
-
2014-08-19 01:44
Natko (1)
Pełno zaśmieconych prlowskich głupot
- 1 0
-
2014-08-19 01:44
CAłe szczescie
Całe szczeście
- 0 1
-
2014-08-19 01:48
A krowiego mostu
Brak
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.