• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk luzuje zasady parkowania w centrum

Maciej Korolczuk
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Urzędnicy chcą poluzowania niektórych zapisów w uchwale o utworzeniu w centrum Gdańska Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Urzędnicy chcą poluzowania niektórych zapisów w uchwale o utworzeniu w centrum Gdańska Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania.

Gdańsk chce poluzować zasady parkowania w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy chcą zwiększyć z jednej do dwóch limit abonamentów dla mieszkańców oraz wydłużyć z 7 do 14 dni okres dla gapowiczów, by zdążyli zapłacić karę w wysokości 130 zł za brak opłaty za parking. Nowe przepisy umożliwią również wydanie identyfikatora N+ osobie niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16 roku życia.



Wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania:

Obowiązujące zasady parkowania w centrum Gdańska powstały wiosną i weszły w życie tuż przed wakacjami. Wprowadzona Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania okazała się - przynajmniej na razie - ruchem generującym spore wpływy do budżetu miasta. Tylko w wakacje dochód z nowego obszaru płatnego parkowania w Śródmieściu wyniósł 3,1 mln zł.

Nie oznacza to jednak, że urzędnicy uznali, że produkt jest skończony i nie wymaga dalszych zmian. Korekty mają nastąpić jeszcze jesienią, a ich zarys precyzuje uchwała, którą radni miasta zajmą się na czwartkowej sesji. I choć proponowane zmiany nie dotyczą wysokości ani czasu poboru opłat, to nieco poluzowują obecne przepisy i powinny spotkać się z przychylnością kierowców.

Urzędnicy chcą m.in. umożliwić wydanie identyfikatora N+ osobie niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16 roku życia na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności wydanego przez przewodniczącego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności.

Ponadto projekt uchwały zakłada zwiększenie z jednej do dwóch limit kart opłaty zryczałtowanej mieszkańca na jeden lokal mieszkalny w przypadku, gdy wydanie takich kart następuje na pojazdy będące we władaniu mieszkańca na podstawie umów użyczenia, najmu lub leasingu, a także wydłużenie okresu z 7 do 14 dni na uiszczenie opłaty dodatkowej w obniżonej wysokości 130 zł (zamiast 200 zł).

- Dotychczasowy okres siedmiu dni okazał się niewystarczający ze względu na liczbę odwołań, jakie spływają do urzędu. Często takie wnioski docierają po dwóch-trzech dniach od otrzymania wezwania. Zanim zostanie sporządzona odpowiedź, mijają kolejne dwa-trzy dni i czasem zdarza się, że termin siedmiu dni upływa. Stąd decyzja o wydłużeniu tego okresu. Mówiąc inaczej - 14 dni gwarantuje, że osoby odwołujące się zdążą zapłacić mniejszą kwotę. Warto też dodać, że ok. połowa składanych reklamacji rozpatrywana jest pozytywnie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jeśli na czwartkowej sesji Rady Miasta uchwała zostanie przegłosowana, wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Opinie (307) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    cały Gdansk obiąć strefą płatnego parkowania

    • 36 46

    • parkowanie

      oby kiedyś urzędasy ,,mądrzy ,,znlezli sie wroli szarego obywatela tego miast z chorą ekipą .patrzaaca tylko na kase z mandatów...ażeby ich pogiełooooo...!!!

      • 0 0

    • Ta jest, Dancyś tylko dla rich (2)

      • 16 4

      • (1)

        jakos cebulaki jak jadą za granice za praca i musza placić tam za każdą pierdołę to jakoś nie marudza , nie mówię o ciułaczach jadących na zupkach chińskich i chlebie tostowym z dżemem

        • 2 9

        • Byłeś, to wiesz?

          • 0 0

  • Ma być rotacja na parkingach (12)

    Pierwsza czy druga godzina powinna być tańsza a potem wzrost. Co za dureń ustalił pierwsza h bardzo wysoko? A 3 i dalsze taniej? Czy miastu chodzi aby parkowanie opłacało się na długo? Taki wniosek się nasuwa

    • 129 11

    • chcą jak najwięcej zarobić na tych, którzy parkują na krótki czas

      a reszta bez znaczenia dla nich ;)

      • 0 0

    • (3)

      To prawda. W Śródmieściu powinno się parkować rotacyjne, przynajmniej dla turystów obiadowo lunchowych. Dla mieszkańców karty i sprawa załatwiona. Dla osób pracujących pobliżu powinien powstać duży parking na obrzeżach śródmieścia. Ale po co. Lepiej zbudować każdy wolny teren na Dolnym Mieście

      • 13 2

      • (1)

        wg Ciebie miasto ma się rozlewać? to się zdecydujcie - albo budowanie kolejnego osiedla pod miastem albo zagęszczenie zabudowy. Swoją drogą to dziwne że narzeka się na deweloperów iż nie wybudowali drogi a dzięki temu jest mniej aut w mieście

        • 0 4

        • Gdzie ty widzisz te mniej aut?

          Bo od czasu dzikiej zabudowy każdego skrawka, już nie da się jeździć normalnie po Gdańsku. Bzdurą było stawianie mordoru w centrum Oliwy. Tak samo dorzucanie kolejnych osiedli w miejsca, gdzie nie ma sprawnej komunikacji i wystarczających dróg.
          Budowanie nowych bloków bez zachowania rezerwy drogowej jest chore! Infrastruktura z PRL i w magistracie wierzą, że to ogarnie zwiększony ruch. A no tak, przecież jeszcze trzeba utrudnić, na przykład zwężając jezdnie. A to, że autobus utknie, to kto by się przejmował!

          Już widzę jak wszyscy dojeżdżający do trójmiasta do pracy z okolicznych wsi i miasteczek wsiadają w komunikację zbiorową, którą jadą 3x dłużej niż samochodem.

          Bardzo krótkowzroczne założenie, wręcz naiwne.

          • 1 0

      • Problemem jest gospodarka przestrzenna miasta.
        Pozwalaja na budowę biurowcow bez infrastruktury - drog, parkingow, chodnikow.
        Tak samo mieszkaniowka - wielkie bloki bez drog i chodnikow.
        Deweloper zabetonuje kazdy m2, oczywiscie za 'znizki' dla urzednikow.
        W ten sposob zostaly zabudowane drogi przewietrzania miasta - i macie smog.

        • 10 0

    • (2)

      Sądzę, że Miastu chodzi by złupić mieszkańców.

      • 35 4

      • (1)

        Grzelak jest łasy na kasę i dobre słowo Polaka

        • 9 2

        • Dobre słowo Niemca. Przecież wg niego to słowo Polaka było tym złym, które zapoczątkowało 2WŚ.

          Nie zapominajmy o tym!

          • 0 0

    • Nie dureń tylko id...iota urzędnik, który za nic nie odpowiada a jest na naszym garnuszku - nierób. (3)

      • 26 3

      • Już oni dobrze wiedzą co chcą osiągnąć (1)

        Zlupić mieszkańców. Ale taka polityka jest bardzo krótkowzroczna, bo ludzie wyniosą się na przedmieścia... Komu potrzeba jeździć do centrum?

        • 21 4

        • a dlaczego mają się wynieść? przecież mieszkańcy płacą symboliczne pieniądze i ich ta strefa w praktyce nie dotyczy

          • 1 2

      • Akurat to wymyslił i**ota poseł

        i jakiś minister wydający zarządzenia. Tam zostały ustalone maksymalne stawki za każda godzinę.

        • 2 0

  • hiena dulkiewicz

    wprowadzili płatne parkingi przy cmentarzu , to skandal ta hiena żeruje razem ze starża na cierpieniu ludzi , bo tak nalezy potraktowac platne parkingi przy cmentarzu na lostwicach , tak samo jak wszystkie parkingi przy szpitalu powinny przez 1 godzine byc bezpłatne , ale nie chodzi buy bogaci mogli stac ile chca

    • 0 1

  • Ale dlaczego? 7 dni zdecydowanie wystarczy by zapłacić mandat! (6)

    W dobie intermetu mobilnego? I przez taką uległość nigdy nie będzie dobrze!!! Miasto tu wymięka a mieszkańców komunalnych ciśnie.

    • 33 37

    • i dobrze i niech ciśnie aż do cen rynkowych za wynajem (3)

      • 5 6

      • To jest twoim zdaniem cena rynkowa? Litości.

        Tak się składa, że dzierżawię od miasta teren pod garaż. Wiesz ile płacę? 60zł miesięcznie za 30dni/24h na dobę. Co prawda w Nowym Porcie, ale już na tym forum mi pisano, że to centrum... (sic!)

        Do tego mam to miejsce na wyłączność. Wiem, że jak przyjadę, to będzie na mnie czekać. Policzmy więc (zakładając, że miesiąc ma 30 dni):

        60zl : 30dni : 24h = ~9gr za godzinę!

        Zakładając, że podzielimy to wg godzin w ŚSPP:

        60:30:11 = ~19 gr za godzinę.

        Jako, że to centrum, to załóżmy wynajęcie (pamiętając, że jest to tylko kawałek ziemii, bez żadnej infrastruktury, nieprzeznaczony pod zarabianie na nim), za koszt 300zł , a nie za 60zl, to nadal nam daje:

        300:30:11 = ~90gr za godzinę

        I te 90groszy jest ceną rynkową. Jak się to ma do 5,5zl/h, 6,6zl/h, 7,2zl/h w SSPP? Nijak.

        To czysty skok na kasę!

        • 0 0

      • No to i cany za parking masz rynkowe i tak moim zdaniem za niskie. Powinno byc 10 zl za godzinę. (1)

        A paliwo powinno kosztować tez 10 zl za litr, do tego płać rynkowo za szkołę dla dzieci, leczenie w przychodni i szpitalu.

        • 5 8

        • I przedszkole i żłobek też niech płaci rynkową cenę cwaniaczek

          • 5 0

    • No tak

      Wydaje sie niektórym ,że nawet osoby starsze maja internet mobilny
      Nawet te babcie sterane życiem
      Och ! dobrze , że tak słabo rozgarnie tych w rzeczywistości jest niewielu

      • 1 0

    • 500+ nie zdąży wpłynąć. NIe ma z czego płacic

      • 7 1

  • Podwyższenie cen za parking nic nie zmienilo! (8)

    Klopoty z parkowaniem jak byly tak dalej sa. Wyjątkiem stanowi zasilenie budzetu miasta bo wczesniej turysci "za frajer" zostawiali auto. Dla mieszkańców nic sie nie zmienilo. Jak byly problemy z parkowaniem zwłaszcza w weekend tak sa nadal..

    • 95 15

    • Bo nikt normalny do centrum nie wjeżdża aby tam parkować (4)

      i pójść np. na ryby. Ludzie jeżdżą do centrum tylko wtedy gdy muszą, bo pracują i mają ważne sprawy do załatwienia.

      • 22 5

      • (2)

        Zgadza się ja w centrum nie byłem już z 10 lat. Nie ma gdzie zaparkować pełno ludzi a ceny jak w Londynie. Po co to i dla kogo?

        • 16 2

        • Prawdziwy, szanujący się Gdańszczanin (1)

          Do Sródmieścia udaje się tylko z gośćmi

          • 20 0

          • Nawet gościom odradzam. Przecież tam NIC ciekawego nie ma.

            A zjeść rybę to wolę pojechać do innych nadmorskich miejscowości.

            • 0 0

      • Akurat z tymi rybami to nie masz racji. Ja i nie tylko ja czesto jezdzilem do centrum na ryby samochodem.

        • 0 2

    • Jako mieszkaniec parkuj sobie na swoim gruncie a nie na tym należącym do miasta.

      • 3 3

    • Mam zupełnie odwrotne odczucia w tej kwestii. W godzinach "płatnych" niemal wszędzie widzę wolne miejsca.
      Gdzie konkretnie i o jakiej porze natrafiłeś na trudności z zaparkowaniem?

      Ewentualnego pogorszenia sytuacji można upatrywać po wprowadzeniu możliwości wykupienia przez jednego mieszkańca dwóch tanich (10zł/m-c za jedno auto) abonamentów parkingowych.

      • 9 2

    • W niedziele nie ma zadnych kłopotów z parkowaniem

      Cały parking przy Długich Ogrodach wolny a w Śródmiesciu miejsce masz od ręki mimo dobrej pogody. A przy jesienno-zimowej pogodzie po centrum w weekendy będzie tylko hulał wiatr.

      • 6 2

  • (36)

    Te ceny za parkowanie drakońskie,nie na kieszeń szarego Kowalskiego.

    • 192 83

    • sa parkingi służbowe bezpłatne (3)

      zatrudnij się to będziesz miał miejsce

      • 6 9

      • Chyba w urzędzie miejskim!

        • 0 0

      • Bzdura

        NIe ma czegoś takiego jak służbowy bezpłatny parking.

        • 5 0

      • Bezpłatne to tylko dla Prezesa

        • 10 1

    • (1)

      Stac na auto, nie stac na parking? Sprzedac auto

      • 6 5

      • to jak kupić psa ale nie stać cie na karmę

        • 1 1

    • Wiec Kowalski niech jedzie komunikacja ;) (24)

      • 61 33

      • niech miasto zorganizuje (16)

        komunikację, a nie świniowozy, od przepełnionych i spóźnionych skmek, po niepojawiające się autobusy

        • 53 26

        • (15)

          Potrzeba napędza rozwój, z takim tokiem rozumowania nigdy nie będzie lepiej tylko gorzej. Miasto i komunikacja musi mieć pieniądze na rozwój, żeby tak było to musi być coraz więcej ludzi korzystających z komunikacji, gdzie teraz dużo osób po prostu wozi się autem, dodatkowo dzieci jadą za darmo i pieniędzy nie ma. Niepojawiające się autobusy które są spóźnione to wynik korków wytwarzanych przez kierowców samochodów osobowych. Dodatkowo w takim tempie miasta będą miały związane ręce bo nawet 5 pasów w jedną strone na estakadzie, czy 10 na obwodnicy przestanie w końcu starczyć, a miejsca na nowe drogi już brakuje. Jedynym wyjściem z tej sytuacji jest komunikacja publiczna która potrzebuje się rozwinąć, ale nie może bo nawet nie wie jakie są potrzeby bo ludzie wyjdą z założenia, że potrzebują auta bo autobus jeździ raz na godzinę, a jeździ bo takich ludzi jest 50 ;)

          • 26 16

          • Nie panikuj lemingu (11)

            Gdyby nagle wszyscy przesiedli się do komunikacji niejskiej byłaby katastrofa... Już dziś w tramwajach w szczycie nie da się wcisnąć igły

            • 32 16

            • (1)

              Nie byłoby katastrofy bo autobus nie stojąc w korkach wykonałby więcej kółek

              • 4 12

              • Hee

                • 1 0

            • Nie będziesz mi Januszu mówił co mam robić (8)

              A kto panikuje? Wiadomo że już to wszystko jest tak rozchwiane przez Januszy w golfach że nagle jakby każdy się rzucił to by była trafedia. To musi następować stopniowo, zaczęło się od centrum i wysokich kosztów parkowania, ciekawe co później zrobią. Jednak teraz polecam przesiadkę każdemu kto ma dobre połączenie, ja już tylko autem jadę na większe zakupy które robię od święta ;)

              • 16 16

              • Adrian uskpokój się! (2)

                • 11 3

              • ma racje grubasie

                • 0 1

              • To jest cudowna wiadomość

                Z tej okazji zaproszę dzisiaj przyjaciół na kolację.

                • 1 0

              • (1)

                W jakiej dzielnicy mieszkasz?

                • 1 1

              • Suchanino

                • 0 0

              • póżniej wrócimy do zasad obowiązujących w XVIIw (2)

                rogatki miejskie i TAX - 200zł za wjazd wozem do miasta

                • 13 0

              • (1)

                i 200 za wyjazd

                • 7 0

              • jak chcesz wyjechać to droga wolna

                w średniowieczu towar mogłeś sprzedać tylko w murach miejskich

                • 3 1

          • nieprawda, że jedynym wyjściem z tej sytuacji jest komunikacja publiczna (2)

            Wyjściem z tej sytuacji jest stawianie na rozwiązania systemowe: radykalna poprawa warunków ruchu pieszych (a także hulajnogowców i rowerzystów) chcących komfortowo i bezpiecznie docierać do wielu funkcji miasta w jego centrum oraz/lub do stacji sprawnej komunikacji szynowej w przypadku mieszkania dalej od centrum miasta. Żadne miasto na świecie nie doprowadziło do redukcji skali korzystania z samochodów bez poprawy warunków ruchu pieszych przez uwolnienie wielu ulic i placów w centrum od jeżdżących i parkujących samochodów. W takich strefach dopuszczenie ruchu rowerów i hulajnóg jest także oczywiste.

            • 12 9

            • (1)

              A po co hulajnóg? Wystarczy, że przed rowerami trzeba uciekać z chodnika.

              • 10 6

              • I jeszcze zostawiają te hulaje gdzie popadnie

                • 7 0

      • ... (6)

        Jestem pewien, że choćbyś miał autobus spod domu co trzy minuty to byś dalej woził tyłek blachosmrodem.

        • 20 22

        • Komfort (4)

          Tak bo komfortu jazdy wlasnymi cztereami kolami nie zastapi zaden nawet kompletnie pusty autobus.

          • 15 11

          • no wstyd z wychodowanym tlustym cielskiem pokazac się ludziom , prawda ?

            • 0 2

          • Dokładnie (2)

            Ja samochodem oblatuję wszystko, w tym zakupy, i pod dom zajeżdżam z pełnymi siatkami, w tym ziemniaki owoce itp. ciężkie rzeczy, które wozić autobusem byłoby za ciężko

            • 17 6

            • No i dla worka ziemniaków trzeba by kupić dodatkowy bilet. A jeszcze kierofczyk autobusu by marudził że ma brudną podłogę.

              • 9 5

            • Ja tam do domu wjeżdżam, jeszcze bym się przemęczył przy wchodzeniu do środka, phi!

              • 8 8

        • Uwielbiam pewnych siebie ludzi,

          którzy wiedzą co myślą inni.

          • 2 2

    • To zapraszamy do tramwaju (2)

      Jak nie stać na parkowanie

      • 6 9

      • brak miejsc w tramwajach

        • 7 1

      • dzięki za zaproszenie ale tam się nie da wsiąść

        • 11 4

    • urzędasy wprowadzili płatnośc na długich ogrodach do godz 20... (1)

      ...bo podobno po godz 17 nie było wolnych miejsc .....na co ludzie płacą podatki w gda jak nie mogą skorzystać z darmowego parkingu po godz 17 /teraz nieroby zrobili płatność do godz20/

      • 22 17

      • Podatki nie są dla samochodów

        Ani żebyś miał parking. Nie musisz mieć nawet samochodu

        • 13 10

  • Po tym wszystkim widać ,że tzw. "Władza"

    ma gdzieś mieszkańców , którym powinna służyć. A tak ich tylko doi jak niewolników. po prostu chamstwo

    • 4 0

  • jak można zawłaszczyć miasto dla urzędników.

    mieszkańcy powinni mieć prawo do bezpłatnego parkowania, bo płacą tu podatek od nieruchomości, płaca podatek Pit. a tym czasem cała kasa za publiczna przestrzeń zawłaszczają urzedasy.

    • 4 0

  • Połowa reklamacji rozpatrywana pozytywnie

    Czy tylko mnie uderzyło to stwierdzenie? Ja rozumiem - 10, 15 %, ale połowa? Z czego to wynika? Błędy systemu, czy błędy ludzkie? Ile osób pracuje nad rozpatrywaniem reklamacji? Tak czy owak - taki poziom błędnych decyzji / błędów systemu fatalnie świadczy i o urzędnikach, i osobach system wprowadzających. Aż chce się przywołać Kisielowską definicję socjalizmu: socjalizm to taki ustrój, który zajmuje się rozwiązywaniem problemów, które wcześniej stworzył.
    Co się dzieje z tym miastem? Czy zawsze było tak fatalnie zarządzane, a komunikacja z mieszkańcami leżała, czy też zmieniło się to w ostatnich czasach?

    • 1 0

  • albo płacisz za parkowanie (1)

    albo tracisz czas i pieniądze (paliwo) na poszukiwanie wolnego miejsca do parkowania. (chyba że zrezygnowałeś z samochodu i wybrałeś inną opcję). Całe szczęście przychody ze strefy płatnego parkowania mają iść na poprawę warunków ruchu pieszych i jakość komunikacji publicznej. Czekam na przejście dla pieszych na poziomie jezdni przy dworcu PKP Gdańsk Główny i mam nadzieję się doczekać przed końcem remontu dworca.

    • 5 1

    • 3 opcja (moja) olewasz to miasto i centrum.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane