Fakty i opinie

Gdańsk ma nowe lokalizacje na podziemne parkingi

Najnowszy artukuł na ten temat

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?


Jeszcze w tym roku urzędnicy rozpiszą przetarg, który pozwoli wyłonić inwestora chętnego do wybudowania parkingów podziemnych w Gdańsku. Pojawią się dodatkowe lokalizacje, ale żadna nie będzie obowiązkowa. Wraz z planami powraca pytanie, czy takie obiekty są w ogóle w mieście potrzebne?



Czy w Gdańsku potrzebne są parkingi podziemne i kubaturowe?

tak, liczba samochodów w Śródmieściu wciąż rośnie 63%
trudno powiedzieć, trzeba poczekać jaki efekt przyniesie powstanie już zaplanowanych parkingów 11%
nie, kierowcy i tak szukać będą darmowych miejsc, więc te obiekty będą stały puste 26%
zakończona Łącznie głosów: 966
Serial pod tytułem "budowa parkingów podziemnych w Gdańsku" trwa już dobre dziewięć lat. Ostatnia próba wyłonienia inwestora zajęła ponad dwa lata i ostatecznie zakończyła się fiaskiem. Urzędnicy ponownie przymierzają się do znalezienia chętnego do realizacji tego przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Są dwie firmy zainteresowane tym tematem, które dzwonią do nas i proszą, byśmy uruchomili postępowanie ponownie - zdradza Iwona Bierut, szefowa Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Przygotowujemy się do tego. Opracowujemy nową koncepcję i nowe wyceny. Pojawi się także nowa lokalizacja. Przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku - zapowiada.
Tam mogą powstać podziemne parkingi

Do tej pory urzędnicy wskazywali pięć miejsc, gdzie widzieli możliwość wybudowania parkingów. Jedno z nich, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska było lokalizacją obligatoryjną, czyli obowiązkową, pozostałe cztery: wzdłuż Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska, na Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (parking podziemno-naziemny), przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (również podziemno-naziemny) i rezerwowa na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska, były nieobowiązkowe.

graf. Trojmiasto.pl
Teraz doszła dodatkowa lokalizacja. Jest nią działka przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska w sąsiedztwie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Najprawdopodobniej miałby tam powstać jednak parking kubaturowy, a nie podziemny.

Pojawia się też pomysł, by z parkingiem zejść pod powierzchnię Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska. W połączeniu z planowanym parkingiem przy Podwalu Staromiejskim powstałby obiekt w kształcie litery L.

W nowym postępowaniu żadna z lokalizacji nie ma być obowiązkowa. Decyzja o tym, gdzie powstaną parkingi zapadnie w toku negocjacji z inwestorem.

Jak nie wiadomo o co chodzi...

Na przeszkodzie do sfinalizowania transakcji w zeszłym roku stanęły rozbieżności finansowe. Gdańsk zamierzał oddać inwestorowi grunt w użytkowanie na 30 lat i dopłacić maksymalnie 40 mln zł. Natomiast krakowska firma ImmoPark oczekiwała od miasta zaangażowania na poziomie 74 mln zł i wydłużenia umowy koncesji o 10 lat.

Przy okazji nowych planów powraca pytanie, czy parkingi - zarówno kubaturowe, jak i podziemne - są w mieście potrzebne? Szczególnie w sytuacji, gdy powstały, bądź już są w planach nowe piętrowe obiekty.

Od zeszłego roku taki parking na ok. 500 miejsc funkcjonuje na części terenu po byłej pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Jego powstanie było warunkiem postawionym przez miasto inwestorowi, który nieco dalej zamierzał wybudować biurowiec Tryton. W zamierzeniu z parkingu mieli korzystać nie tylko pracownicy biurowi, ale także mieszkańcy lub turyści. Dzisiaj biurowiec już działa, a samochody stojące na parkingu można policzyć na palcach jednej ręki, boczne uliczki są za to zastawione. Dodatkowo obiekt szpeci okolicę.

Z kolei pod koniec przyszłego roku nastąpi otwarcie kompleksu handlowo-usługowego Forum Gdańsk, a wraz z nim parkingu na ok. 1100 aut u zbiegu ul. 3 Maja i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Na tym nie koniec. W ramach budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka Gdańsk planuje wybudować także częściowo podziemny parking na placu przed Urzędem Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska na ok. 480 pojazdów.

- Nadal chcemy ograniczać sieć parkingów naziemnych w Śródmieściu, ale nie zamierzamy robić tego za wszelką cenę. Dlatego wypuścimy informację i będziemy czekali na reakcję rynku - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Robimy nową kalkulacją dotyczącą liczby miejsc i kosztów, gdyż poprzednia powstała, gdy jeszcze ważyły się losy budowy Forum Gdańsk. Nie było także konkretnego planu budowy parkingu w ramach węzła Gdańsk Śródmieście [na placu przy Urzędzie Wojewódzkim - red.].

Opinie (181)

  • (11)

    Targ Rybny to przesada. Za mały plac. Już lepiej na parkingu pod filharmonią,będzie kładka to sobie przejdą na drugą stronę i już są.

    • 68 20

    • Muzeum II Wojny Światowej będzie generowało spory ruch

      Do filharmonii trzeba jechać naokoło więc ten jak najbardziej się przyda

      • 5 6

    • Parking na NAJLEPSZEJ działce w Polsce? :P :D :O (6)

      Pogrzało cię zupełnie, przy Filharmonii powinien powstać kolejny budynek kulturalny. Samochody WON

      • 11 13

      • (4)

        Mówimy o podziemnych więc nic nie stoi na przeszkodzie postawić tam budynku jakiegoś. Czytaj ze zrozumieniem Krawbarbo

        • 12 1

        • jeszcze lepiej - podziemny parking na Wyspie, to już czyste sci-fi (2)

          wbiją łopatę i już mają fontannę. Bajki, szkoda klawiatury na te głupoty

          • 8 3

          • (1)

            Targ Rybny to 100 m.n.p.m????

            • 3 1

            • nikogo, tylko idiotę który kolportuje te idiotyzmy

              hahaha, podziemnych, to nie można robić w połowie śródmieścia

              • 3 0

        • Parkingi podziemne najlepiej pod ziemię.

          • 1 1

      • Opera

        Dokładnie. Nowa opera.

        • 1 0

    • Ciekawe miejsce (1)

      ale na parking "podwodny".Ile to już lat budują to muzeum II WŚ.A wszystko przez warunki geologiczne.Na Targu Rybnym zapewne są podobne.Kogo będzie na to stać?

      • 8 2

      • przecież same podziemia są już dawno tam gotowe....

        • 0 0

    • Tam to będzie podziemny basen

      Przecież to jedno bagno

      • 2 0

  • (8)

    Słyszę o tych parkingach od 20 lat.

    • 89 10

    • Powstał na 500 aut a w trakcie budowy jest na 1100, a kolejne są coraz bardziej realne (3)

      • 2 4

      • (2)

        Ten na 500 aut to porażka miasta. Po takiej budowie władze miasta powinny podać się do dymisji.

        • 13 8

        • (1)

          Parkingi staną się potrzebne kiedy miasto i policja zacznie karać tych którzy źle parkuja. Na razie taniej stac na zakazach.

          • 17 2

          • pewnie, że taniej

            na Wajdeloty już zaczyna się stawanie ukosem w dziurach między ławkami. SM? przejedzie i ma w d***

            • 10 0

    • I zapewne będziesz słyszeć przez następne 20... (2)

      Przecież każda działka na starym mieście musi zostać przekopana przez Muzeum Archeologiczne, oczywiście na koszt inwestora. A skoro inwestor płaci, to Muzeum się nie śpieszy. Aż dziw bierze, że Muzeum Archeologiczne nie weszło na budowę Forum Gdańsk, ale cóż... Adamowicz nie kazali..

      • 5 5

      • jak nie weszli jak weszli (1)

        wszystkie prace na terenie śródmieścia podlegają sprawdzeniu przez archeologów. Po prostu poszło im szybciej ze względu na to że forum jest poza bramami starego miasta

        • 1 0

        • Czy dostali odgórny prikaz od Budynia?

          • 0 0

    • i dalej będziesz słyszał

      trzecie zdjęcie - pusty parking i kundlotrawnik przeorany oponami. To chyba rowerzyści to zrobili ;)

      • 4 2

  • (2)

    Śmiech na sali mnie ogarnia jak czytam o parkingach podziemnych.. Kiedy to już miały być wybudowane... Chyba z 5-10 lat temu, jeszcze Adamowicz miał włosy.. ale wiadomo wykonawca musi być najtańszy, materiał importowany z Bangkoku, tudzież Hongkongu na początek 5 lat gwarancji, po roku firma plajtuje i za naprawy płacimy wszyscy

    • 84 15

    • inwestor prywatny, nie głupi, jak Państwowy który buduje Muzeum IIWŚ POD ZIEMIĄ

      i kosztorysy 200 baniek wyższe :D Spokojnie, budżet Państwa dopłacił!

      Państwowe, to można rżnąć. I teraz śmiech mnie ogarnia, że niby za komuny było brakoróbstwo

      • 9 3

    • A po co mu wlosy? Brode ma jak sultan sulejman to wystarczy do rzadzenia :-)

      • 2 0

  • Parkingi w Srodmiesciu z pewnoscia powinny byc platne. (7)

    Niezaleznie czy te podziemne, naziemne, czy trawnikowo-poboczowo-chodnikowe.

    • 72 24

    • (1)

      napisała babcia emerytka z moherem na czerepie

      • 14 35

      • popyt i podaz

        jesli popyt jest wiekszy niz podaz (a tu jest) to nalezy wprowadzic oplaty.

        I skucha z domyslami kim jestem. Stac mnie i na samochod i na oplate. Szkoda mi czasu na krazenie, aby znalezc miejsce parkingowe. Wole pojechac, wiedziec, ze zaplace 10zl za postoj, ale byc pewnym, ze znajde go blisko miejsca docelowego.

        Ewentualnie wybrac sie taksowka / tramwajem.

        • 9 3

    • Parkingi w centrum miasta to bzdura! (4)

      Parkingi w centrum miasta to bzdura! parkingi jak najbardziej budowac ale nie w scislym srodmisciu, na poboczu jak najbardziej, do centrum powinni miec wjazd tylko lokalni mieszkancy i dostawycy, ktokolwiek chce przyjechac do teatru etc. niech parkuje na poboczu i piechota do celu - 10/15 min marszu nikomu nie zaszkodzi ;)

      • 25 12

      • (2)

        Sam se dygaj 15min, nie po to mam dobrą furę żeby łazić koleszko.

        • 7 16

        • inni też mają fury (1)

          kto pierwszy ten lepszy. Nie ma miejsca - szukaj dalej.

          • 9 1

          • tylko dziwne że gdzie niegdzie powietrze z kół samo uchodzi

            • 0 0

      • moga być, byle cena byla wysoka

        jak ktos chce wjezdzac, niech placi za parkowanie. mieszkancy tez. (moga ewentualnie miec abonamenty. ale nie za tanie. kupujac samochód nie kupujesz prawa do stawiania go, gdzie chcesz. jakby straz miejska wzięła się do roboty i odholowywała kazdy źle zaparkowany samochód szybko skończyłyby się nieprawidlowe parkowania, a spora grupa ludzi zrezygnowalaby z posiadania samochodu (czesto szrotu) w ogole, bo obecnie kazdy kupuje nie patrząc, czy ma go gdzie zaparkować, a potem foch, zemiasto nie zapewnia miejsc- u mnie na strzyży jestz tym straszny problem, zwlaszcza na chopina- tam jeden trawnik jest juz zupelnie rozjeżdżony, ale rowniez przy wszystkich małych uliczkach. tam nie ma miejsca na te wszystkie samochody, ale to nie wina miasta, tylko ich właścicieli. kakos we wszystkich duzych miastach na zachodzie problem nie istnieje, a kazdy cwaniak odbiera samochod z parkingu policyjnego za dodatkowa opłatą

        • 6 5

  • Bo nie chodzi o to aby złapać króliczka (2)

    ale by gonić go...:-)

    • 43 10

    • Teoretycznie masz rację, ale...

      Króliczki (dwa) zadzwoniły i mają już po kopercie z - życzeniami świątecznymi, oczywiście

      • 6 0

    • Doją krowę tak by móc cały czas ją doić , a jak ją by wydoili całkiem to nie było by powodu by nadal ją doić , i tak o , ciągle można doić !

      • 3 0

  • (19)

    Żaden parking płatny nie wypali w Gdańsku i innym polskim mieście, ponieważJanusze twierdzą, że w konstytucji zapisane jest prawo do DARMOWEGO parkowania WSZĘDZIE. Co gorsza, straż miejska udaje, że problemu z zawalonymi chodnikami i rozjechanymi trawnikami nie ma. Poza tym straż miejska to takie yeti, co nikt go nie widział od lat (z wyjątkiem cukierni z pączkami).

    • 94 27

    • Właśnie z Januszową mentalnością należy walczyć. (1)

      Mandatami najlepiej.

      • 20 11

      • to sOm wyborcy nie wolno ich szykanować

        • 6 8

    • znowu pier..ły o Januszach (14)

      A prawda jest taka, ze jesteśmy za biedni, żeby płacić za parkingi. W statystykach mamy średnio po 4 tys, a naprawdę to mamy połowę. Też patrzę żeby parkować tam gdzie jest gratis.

      • 17 20

      • to jeździj rowerem jak jesteś za biedny, albo taksówkami (10)

        gwarantuję że taniej niż fura.

        • 17 18

        • prawda, taksówka wyjdzie taniej, niż fura ;)

          3000 to samo utrzymanie mało używanego samochodu (OC, przegląd, naprawy, płyny eksploatacyjne bez paliwa).

          • 5 1

        • To że mam pieniądze (8)

          To nie znaczy że mam je rozdawać za to że zaparkuje samochód na mieście

          • 6 11

          • nie, ale powinieneś zapłacić (7)

            po prostu za parkowanie w miejscu, gdzie miasto narzuca opłaty. posiadanie samochodu nie daje Ci prawa do parkowania gdzie chcesz. miasto chce ograniczyć ruch samochodowy w pewnych miejscach, więc jasne, jedź, parkuj, ale zapłać. najlepiej dużo. i nie cwaniakuj rozjeżdżając trawniki, Januszu.

            • 8 7

            • Zarób na samochód i pojeździj trochę (6)

              To będziesz mógł się wypowiadać na te tematy

              • 4 6

              • to to jakiś obowiązek? (1)

                na razie ten wasz "obowiązek" uprzykrza życie innym - postawiony byle jak, byle gdzie, byle za darmo

                • 5 5

              • są przepisy regulujące parkowanie samochodu

                Jak jest źle zaparkowany to możesz dzwonić na straż miejską, ale wolisz pewnie jęczeć na forum że po co nowe parkingi

                • 2 3

              • mam samochod i w pelni popieram obowiazkowe odplatnosci za parkowanie (1)

                wole zaplacic za parking i miec spokoj, bo bede wiedzial, ze jest tam miejsce niz jezdzic w kolko pol godziny w poszukiwaniu wolnego placu.

                • 6 3

              • no to płać, ktoś ci każe parkować za darmo ?

                • 3 0

              • trochę już zarobiłem, (1)

                jeżdżę od ponad 10 lat, samochód mam, garażowany. rozważam drugi na dojazdy do pracy, ale najpierw poszukam garażu do kupna/wynajęcia. ale co to ma do rzeczy?

                • 2 2

              • więc jeśli masz samochód i uważasz że fajnie jest płacić za parkowanie na mieście

                to coś z tobą nie halo

                • 2 3

      • to raczej jesteśmy za biedni (1)

        na posiadanie samochodu, czego nie rozumie wiekszosc kupujacych szroty za 5-10k. bo koszty posiadania samochodu to rownież koszty parkowania go. ale jakos samochodow (tudzież produktów samochodopodobnych, niebitych od niemca, co płakał) na 1000mieszkancow mamy najwięcej w europie.

        • 6 4

        • Pomieszalo ci się w tej biednej głowie

          • 2 5

      • to nie stac cie na samochod

        • 1 1

    • Janusze to akurat jeżdżą tramwajami (1)

      • 3 9

      • prawdziwy janusz nigdy

        nie skala sie jazdą tramwajem. przeciezm on ma golfa 3 w tedeiku, może nim wjechać wszędzie.

        • 8 5

  • 20 zł za godzinę i będzie jak w Krakowie (6)

    czyli będzie stał pusty

    • 56 4

    • Ten nowy niedaleko zieleniaka jest chyba po 3 zł za godzinę a nie 20 (3)

      • 11 0

      • i tak stoi pusty:) (2)

        • 11 2

        • mniej niż 3 złote jest na Rogaczewskiego, przy Szpitalu Wojewódzkim / i kościele (1)

          pusto-pół-pusty, za to wszystkie, ale to wszystkie pobocza i chodniki zawalone po korek, po Chełm.

          • 14 0

          • tam z tego co pamietam

            jest właśnie 3 zł. za godzinę, tylko przedstawione jako złotówka za 20 minut. ale to najwygodniejsze miejsce okolicy. tylko abonamenty mogłyby być o 50zł tańsze, to bym zonie kupił.

            • 7 0

    • 3 zł ??? przecież pożądny nowobogacki zza obwodnicy nie musi płacić !!! Trawnik , chodnik , przejcie dla pieszych -tam wiejska szlachta parkuje !!!
      Parking - najpier ktos by im musiał wytłumaczyć co to jest i jak się z tym obchodzić trzeba.

      • 5 1

    • Na Jana z Kolna parking świeci pustkami i po co budować

      • 0 0

  • A nie wygodniej wykreować nową jedną lub dwie opłaty dodatkowe dla kierowców? (5)

    • 8 15

    • co przez to rozumiesz (1)

      • 3 0

      • mniej samochodów, mniej potrzebnych parkingów

        ja tak to rozumiem :)

        • 4 11

    • dojnej krowy nie będą się pozbywać

      • 3 1

    • Ja bym nałożył opłaty na rowerzystów (1)

      Płatne ścieżki rowerowe i podatek od roweru

      • 8 8

      • i dzieki temu na drodze przed i za toba bylby dodatkowy samochod ze sfrustrowanym Januszem

        zadajacym od wszystkich dostosowania sie do jego lenistwa.

        A, przepraszam - ty jestes wyjatkowy. Tylko ty ciezko pracujesz i nie masz czasu. Dlatego tylko ty powinienes moc jezdzic drogami. Reszta plebsu do tramwajow.

        • 5 3

  • Powinno być kilka parkingów tego rodzaju (4)

    W rejonie Teatru Wybrzeże, w rejonie Hiltona i nabrzeża oraz w rejonie Dworca Głownego. Wszystkie porządnie zabezpieczone tj kamery, ochrona, a nie że auta będa jakieś mendy rysować kluczami lub kraść. Tylko dobrze zabezpieczone parkingi mają sens i podzielone na drogie auta typu Mercedes i BMW oraz na złomy typu Audi, VW, Toyota, Mazda i cała ta chińszczyzna.

    • 13 43

    • przepraszam ale mercedes i bmw to mega złomy czy szroty

      • 16 2

    • Parkingi kubaturowe

      Takie powinny powstawać poza centrum miasta. np wszystkich przystankach kolejowych na granicy miasta. Opłata za wjazd do miasta i się skończy eldorado. Miasto powinno inwestować w sprawny transport publiczny. Tak aby zmniejszyć maksymalnie liczbę samochodów w mieście. Może podziel to ludzi na tych co jeżdżą codziennie samochodem od tych co wybierają transport publiczny.

      • 12 10

    • (1)

      ale twój 20-letni mercedes po niemcu co płakał ze śmiechu z ciebie jak od niego kupowałeś, nie zalicza się dożadnej klasy aut które wymieniłeś. Zresztą nie pindol, bo i tak parkujesz na trawniku pod parkingiem płatnym.

      • 4 2

      • Mam nową e-klasę kabriolet z 2015 roku, za 340 000 zł - gotówką

        Zatkao kakao? Slusznie napisałem. Odgrodzić pospólstwo od normalnych ludzi z klasą i kasą tj Mercedesem czy BMW. Nie chce by mi tłuszcza uderzała swoimi klepanymi drzwiami w drzwi od Mercedesa.

        • 1 2

  • Same parkingi (6)

    Niedlugo miasto sie zaparkinguje i nie bedzie nic innego, bedzie wiecej miejsc niz mieszkancow i osob potencjalnie korzystajacych z tych parkingow. Nie ma innych lokalizacji? Te proponowane sa w tak gestej zabudowie co na pewno podczas remontów utrudni ruch w i tak juz zakorkowanym centrum, a w lepszych lokalizacjach, ktore nie wplynelyby na estetyke miasta buduje sie Teatr Szekspirowski, lub inne obiekty uzytecznosci publicznej pierwszej potrzeby. Gdzie tu logika?

    • 28 33

    • a teatr szekspirowski to już nie miasto? (3)

      to peryferyjne przedmieścia, z których można zrobić tylko parking w cenie 6000zł/m2?

      • 2 5

      • Same parkingi (2)

        Chodzi mi glownie o to, ze sa to tereny w scislym centrum. Sama budowa trwac bedzie... Lat, co utrudni zycie wszystkim, bo wiazac sie to bedzie z ograniczeniami ruchu itd. Poza tym budowa podziemno-naziemnych parkingow w miejscach czesto odwiedzanych przez turystów nie jest dobrym pomyslem, bo miejsca te straca swoj urok na rzecz nowoczesnych i malo estetycznych konstrukcji. Dobrym pomyslem sa dlugie ogrody, z dala od starego i glownego miasta, reszta pomyslow... Bez komentarza. Dobrze ze kolejnego muzeum nie buduja

        • 5 5

        • (1)

          Długie Ogrody owszem ale tylko podziemny na całej długości budowany etapami. Podwale Przedmiejskie ok, ale niech będzie z możliwością nadbudowania by stworzyć ciąg zabudowy. Targi Rybny i Podwale Staromiejskie kategorycznie nie. Przecież tam już są mega korki i to ścisłe centrum. Targ Węglowy podczas przebudowy całego placu jest dobrym pomysłem umieścić pod ziemią ale wjazd przydałby się też od strony Katowni. Miasto powinno też zrobić parking dla autokarów najlepiej przy Bramie Żuławskiej w podziemiu lub już rozważać w okolicy Bramy Nizinnej i prowadzić ruch turystyczny od Chmielnej.

          • 6 2

          • przy bramie zulawskiej to powinien byc przystanek dla autobusow

            Po wyladowaniu turystow taki autobus wraca na trase Sucharskiego i jedzie na parking przy stadionie.

            Ludzie, 5zl na paliwo dla autobusu kontra miliony na parking podziemny dla pojadow, ktore wcale nie sa potrzebne w tym miejscu...

            • 0 0

    • lecz się na głowę

      • 0 2

    • A dworzec pkp gdańsk gł.

      A kiedy parking przy dworcu w Gdańsku i przy szpitalach na ul.Smoluchowskiego

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.