- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (148 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (158 opinii)
- 3 Wzięli pod lupę punktualność SKM (62 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (78 opinii)
- 5 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (53 opinie)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (419 opinii)
Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Po ponad dwóch latach prac Biuro Rozwoju Gdańska prezentuje nowe studium zagospodarowania przestrzennego, czyli najważniejszy dokument planistyczny, stanowiący wizję rozwoju miasta na najbliższe dekady. Trudno nazwać go rewolucyjnym, choć dostrzec można pozytywną zmianę w podejściu do niektórych ważnych zagadnień - ocenia Krzysztof Koprowski.
Jest to oczywiście umowny horyzont czasowy, ponieważ proces planowania przestrzennego trwa nieustannie, a każde kolejne studium jest weryfikacją i korektą wcześniejszych założeń - w tym przypadku studium z 2007 r.
Zobacz także: W jaki sposób planowana jest przestrzeń polskich miast
Zgodnie z założeniami, Gdańsk w 2045 r. ma być miastem "o wysokiej jakości przestrzeni publicznych, mieszkaniowych, usługowych i produkcyjnych, chroniący walory kulturowe i przyrodnicze, stanowiące o jego tożsamości, jednocześnie zapewniając wysoką jakość życia mieszkańców".
Rozwój miasta do wewnątrz w dzielnicach z dobrą infrastrukturą
Za 28 lat Gdańsk przypuszczalnie nadal nie będzie miastem półmilionowym, ale gdyby prognozy demograficzne okazały się błędne, wyznaczone tereny mieszkaniowe w studium pozwolą "pomieścić" nawet do 554 tys. mieszkańców, czyli o ok. 90 tys. więcej niż obecnie.
Nadrzędną ideą przy dalszym rozwoju Gdańska będzie "wypełnianie wykształconych już struktur urbanistycznych", a więc - innymi słowy - promowanie zabudowy w dzielnicach, gdzie istnieje infrastruktura techniczna oraz usługowa (m.in. komunikacja, szkoły, sklepy).
Mniejsze Centralne Pasmo Usługowe
Najwięcej nowej zabudowy będzie mogło powstać w tzw. Centralnym Paśmie Usługowym, rozciągającym się od Śródmieścia po granicę z Sopotem. W porównaniu ze studium z 2007 r. oznacza to wykreślenie z CPU rejonu Mostu Czerwonego (jego rola zmalała do jednego z kilku planowanych nowych przystanków SKM) oraz dawnego pasa startego na Zaspie .
Urbaniści duże nadzieje pokładają w dalszym dynamicznym rozwoju portów lotniczego i morskiego. Wokół nich zlokalizowane będą obszary usługowo-przemysłowe. Na Stogach, Wyspie Ostrów, Młyniskach oraz wzdłuż Martwej Wisły planuje się (z racji położenia nad wodą) koncentrację branży morskiej, zaś w Barniewicach, Matarni (głównie wzdłuż linii PKM) oraz Kokoszkach - podmiotów branży produkcyjno-usługowo-logistycznej.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę
Funkcja rolnicza zostanie podtrzymana na terenach Żuław i Wyspy Sobieszewskiej, przy czym na części z tych terenów dopuszczona zostanie budowa instalacji fotowoltaicznych (Olszynka) oraz farm wiatrowych (przy rafinerii).
Drogi nie tylko z myślą o ruchu aut
Dużą zmianą w stosunku do poprzedniego studium jest nowe podejście do układu transportowego. Wprawdzie nadal zostały podtrzymane niemal wszystkie rezerwy terenowe na nowe drogi (w tym budzące kontrowersje Drogę Zieloną, Nową Politechniczną oraz Drogę Czerwoną), ale narzucono przy ich projektowaniu tzw. standard ulicy miejskiej.
Drogi te mają być przyjaźniejsze pieszym, z przejściami naziemnymi, rezygnacją z wysp centralnych, zakazem sytuowania tzw. dróg serwisowych, dopuszczeniem parkowania w wyznaczonych miejscach, ograniczeniem stosowania ekranów akustycznych itp.
- Podtrzymanie ustalonych rezerw terenowych pod rozwój systemów transportowych nie niesie istotnych skutków społecznych czy ekonomicznych, w szczególności zarezerwowane pasy terenu nie stanowią atrakcyjnych terenów inwestycyjnych - przekonują w treści studium jego autorzy.
Droga Czerwona korytarzem transportowym
Ponadto wspomniana Droga Czerwona, która w dotychczasowych założeniach miała być częściowo bezkolizyjną arterią ruchu samochodowego "przyklejoną" do linii SKM, została zdefiniowana jako "nowy korytarz transportowy". Będzie on mógł być wykorzystany zarówno na potrzeby realizacji drogi klasy głównej lub zbiorczej, jak i innych rozwiązań transportowych, które pojawią się w przyszłości lub są obecnie w fazie wczesnych testów.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic oraz Gdańsk przetestuje pojazd bez kierowcy
Bez tramwaju za obwodnicę, buspasy
Jeśli chodzi o transport zbiorowy, to - zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami - wykreślono z planów trasę tramwajową sięgającą portu lotniczego i Osowej.
Ponadto w studium uwzględniono możliwość etapowania komunikacji miejskiej w formie buspasów, a dopiero gdy zajdzie taka potrzeba - przekształcenia ich w torowiska tramwajowe. Dotyczy to szczególnie Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Bulońskiej Południowej.
Czytaj też: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Którędy połączyć Zaspę, Przymorze i Wrzeszcz?
W obrębie Wrzeszcza przewidziano różne możliwości połączenia torowiska w al. Grunwaldzkiej z torami tramwajowymi na Zaspie i Przymorzu.
Taki łącznik mógłby powstać zarówno w okolicach dworca we Wrzeszczu , jak i przez ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego (zapisy studium dopuszczają też inne przebiegi, które mogą się pojawić w przyszłości).
W żadnym z wariantów nie uwzględniono jednak poprzecznego powiązania torowisk z al. Hallera oraz ul. Marynarki Polskiej .
Tramwaj w ramach trasy Nowej Politechnicznej (Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz) dopuszczony został w całości w śladzie ul. Do Studzienki lub z odcinkiem przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego . Podtrzymana została również rezerwa terenowa dla tramwaju oraz drogi pod estakadą ul. Rakoczego .
Tramwaj pojawić się może także wzdłuż Drogi Zielonej (na odcinku al. Hallera - pętla Jelitkowo) oraz ul. Obrońców Wybrzeża .
Czytaj też: Artykuł z września: Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej
Tramwaj z Nowej Wałowej nie wjedzie w al. Zwycięstwa
Względem poprzedniego studium nieco inaczej będzie poprowadzone połączenie tramwajowe ul. Nowej Wałowej z Jana z Kolna . Tory nie będą ułożone pod estakadą drogową w stronę Bramy Oliwskiej, lecz przy placu Solidarności. Uwolnionego terenu nie zdecydowano się jednak przeznaczyć na łącznik tramwajowy ul. Nowej Wałowej z Bramą Oliwską i al. Zwycięstwa.
Ponadto uwzględniono możliwość budowy tramwaju z ul. Nowej Wałowej do Huciska przez Podwale Staromiejskie , wprowadzając tym samym postulowaną od lat wysokowydajną komunikację zbiorową w sam środek Śródmieścia.
Czytaj też: Artykuł z grudnia: Nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Towarowy ruch kolejowy z pominięciem centrum miasta
Pod względem ruchu kolejowego, jako jeden z priorytetów wskazano potrzebę wyeliminowania pociągów towarowych jadących przez środek miasta i wysyłania ich tzw. magistralą węglową przez Osową. Dopuszcza się także odbudowę linii kolei kokoszkowskiej do Starej Piły i połączenie jej z Pomorską Koleją Metropolitalną. Na styku tych tras w pobliżu obwodnicy może powstać nowy przystanek kolejowy.
Dodatkowy przystanek PKM przewidziano w Firodze , co pozwoli na łatwiejsze dotarcie do biurowców w tej części miasta oraz w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej . Możliwa jest również reaktywacja połączeń kolejowych do Nowego Portu.
Miejscy urbaniści postulują wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej w kierunku południowym. Jako najlepsze rozwiązanie wskazano ułożenie dodatkowych torów na Oruni obok istniejących dalekobieżnych, choć dopuszczony został alternatywny wariant prowadzenia ruchu z wykorzystaniem linii kolejowej do Portu Północnego .
Czytaj też: Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?
W projekcie studium nie znajdziemy pożądanego w 2045 r. modelu transportowego pod względem sposobu przemieszczania się (ang. modal split). Z opublikowanych danych wynika jedynie, że od 1998 r. udział samochodu w podróżach po mieście wzrósł z 34 do 41 proc., zaś roweru z 1 do 6 proc. Coraz rzadziej podróżujemy komunikacją zbiorową (spadek z 42 do 31 proc.) oraz przemieszczamy się pieszo do pracy, szkoły czy na zakupy (spadek z 24 do 21 proc.).
Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
28 czerwca w godz. 8 - 19 przewidziano organizację dni otwartych BRG, podczas których mieszkańcy będą mogli swobodnie porozmawiać na temat zapisów studium z ich autorami.
12 i 13 czerwca w godz. 17 - 19 w sali Akwen budynku Solidarności odbędą się natomiast spotkania dedykowane członkom organizacji pozarządowych oraz specjalistom z zakresu architektury, urbanistyki i infrastruktury drogowej.
Miejsca
Opinie (246) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-07 15:43
(1)
Dogodne połączenie Zaspy/Przymorza z Wrzeszczem (droga nowa Hynka i torowisko tramwajowe) to sprawa priorytetowa. Dlaczego to przedsięwzięcie jest ciągle pomijane i odkładane?
- 10 1
-
2017-06-08 02:39
A co takiego jest we Wrzeszczu czego nie ma na Przymorzu.? Po co jechać do Wrzeszcza?
- 0 3
-
2017-06-07 15:45
(1)
władze tego miasta to zwykli złodzieje i cwaniacy,kolesie z jednej klasy,kłamcy co uważają innych za idiotów.
- 20 4
-
2017-06-07 22:18
Nie no sadzac po stylu wypowiedzi..
..to racje maja.Idiota jestes jak nic;)
- 0 2
-
2017-06-07 15:45
Czy w wizji Gdańska są nowe równe chodniki i drogi.... czy może kolejne stadiony i muzea? (1)
90 % ulic i chodników w Gdańsku wymaga kapitalnego remontu. Większość z nich jest w dużo gorszym stanie niż w PRL'u. Władze Gdańska chyba nie wychodzą ze swoich gabinetów i limuzyn na ulice. Kilka łatek tu i ówdzie na wiosnę i problem załatwiony.
- 19 5
-
2017-06-07 18:28
Chyba ze 20 lat tu nie byłeś, że takie głupoty piszesz. Po kilkadziesiąt km chodników rocznie robią
- 1 2
-
2017-06-07 15:47
Możecie krzyczeć i wyć jak przy pustym korycie ale : (1)
Nigdy nie będzie dobrego rozwoju miasta w którym rządzi złodziej i oszust.
- 20 4
-
2017-06-07 22:17
Czyli..
..czyli ty Adi frajerku?;)
- 0 0
-
2017-06-07 15:49
(1)
W końcu należy ruszyć z inwestycjami mieszkaniowymi na Olszynce. Dzielnica położona bardzo blisko śródmieścia a zapomniana i wygląda na to, że niedoceniana.
- 6 3
-
2017-06-07 16:04
Masz tam działkę?
- 4 3
-
2017-06-07 15:49
(1)
ulice,chodniki,drogi osiedlowe to jakaś abstrakcja, buduje się tam gdzie jest biznes.
- 7 2
-
2017-06-07 16:09
nie wszystkie chodniki i drogi osiedlowe należą do miasta
Należą też do spółdzielni, osiedla, wspólnoty albo do dewelopera.
- 1 0
-
2017-06-07 16:03
Trasa czerwona z przejściami naziemnymi
Na torach też? Co za absurdy...
- 7 1
-
2017-06-07 16:27
Gdansk sie rozwija dzieki Platformie Obywatelskiej oraz..
..jej Prezydentowi ha ha.Tam gdzie te patole z Pisu zostali pogonieni od wladzy tam sie miastu dobrze wiedzie:)Pis won
- 9 15
-
2017-06-07 16:29
Brakuje konkretnego planu odnośnie linii tramwajowych (1)
Gdańsk chce inwestować w tramwaje ale zamiast tego woli robić buspasy. W ten sposób nie ma żadnej alternatywy odnośnie samochodów. Rezerwa pozostanie korki nie znikną w efekcie pojawią się plany związane z budową nowych dróg. Gdyby od razu budowano linie tramwajowe rezerwa praktycznie by zniknęła. Niestety miasto woli zafundować kilka przesiadek co skutecznie zniechęca podróżnych. Brak tramwaju do Osowy to porażka - oznacza to że tunel pod pachołkiem stanie się realny. Zupełnie nie rozumiem także braku połączenia Marynarki Polskiej z Hallera przy stadionie lub z Brzeźna na Przymorze. Wizja sięga roku 2045 więc jeszcze nieraz się zmieni. Przykładem może być węzeł Czerwony Most tak pięknie opisywany jeszcze kilka lat temu a teraz wykreślony lub pas startowy na Zaspie(też prosi się aby puścić tam tramwaj)
- 9 3
-
2017-06-07 16:48
Gdańska nie stać
na utrzymanie w należytym stanie obecnych linii.
- 3 1
-
2017-06-07 16:51
Nadzieja w Putinie?
Jeżeli "rozwój" podążać będzie tą drogą co obecnie, to jedyną nadzieją mogą byś głowice jądrowe wystrzelone przez - jak mawiał po - "naszego człowieka w moskwie".
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.