- 1 Mała uliczka, duży problem (185 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (460 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (95 opinii)
- 4 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (124 opinie)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (287 opinii)
- 6 Był senator skazany na więzienie (80 opinii)
Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku
W sierpniu 2019 r. mieszkańcy Gdańska będą mogli przejechać się autonomicznym busem, czyli pojazdem bez kierowcy. Pojazd ma poruszać się zaprogramowaną trasą po mieście przez miesiąc.
Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, cały czas bacznie "obserwując" swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się z powodu napotkanej przeszkody.
Autobus samojezdny, ale testy z kierowcą
Choć busy są przystosowane do poruszania się bez kierowców, w czasie jazd testowych "na pokładzie" obecny będzie jego operator.
Takie inteligentne busy sprawdzić się mogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytów, np. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.
- Dzięki projektowi będziemy mieli okazję przetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracować innowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Pojazdy pojawią się w naszym mieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniach ograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
Jeśli pomysł się sprawdzi, może być lekarstwem na niedobór kierowców autobusów w Gdańsku, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.
Czytaj także: Brakuje kierowców autobusów w Gdańsku
Autobus bez kierowcy przez miesiąc w Gdańsku
W ramach projektu Helsinki, Tallin oraz norweski Konsberg testować będą busy przez rok, kładąc nacisk na ich pracę w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Semigalii.
Gdańska trasa pokazowa wyznaczona zostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazdu przez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus trafi prawdopodobnie do Vejle.
Budżet tego projektu wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Wkład Gdańska wyniesie 304 tys. euro, czyli ok. 1,3 mln zł.
Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.
Opinie (163) ponad 10 zablokowanych
-
2017-12-04 09:24
Uśmiałem się, bo przewidziałem, że ktoś zapoda taki tekst... (3)
Nie wiem czy to słowa Pana Grzelaka czy bujna wyobraźnia redaktora, ale pohamujmy wodze fantazji i nie sprzedawajmy ludziom bzdur, że to zastąpi braki w kadrze kierowców. Bądźmy realistami... stworzą jakaś linię po starym mieście dla picu, ale po normalnych drogach to nie będzie jeździło... Zresztą cena tego wehikułu, amortyzacja, koszty utrzymania, zaplecze techniczne przerasta kilkukrotnie zatrudnienie kierowców, więc to tania bujda na resorach... Jakby jeden czy drugi urzędnik miałby płacić za to ze swoich to w ogóle już nie byłoby tematu, a tak można stanąć w blasku fleszy, tylko my będziemy to fundować... nie mówiąc o pojemności tego busa... 6 osób i waga, więc już to widzę czarno...
- 18 2
-
2017-12-04 10:07
to ze ty jestes idiotą to nieznaczy ze innu tez ,gdyby wszyscy byli tacy jak ty to dodzisiaj by koła niewynaleziono (2)
a ty bys niemiał czym jeździc nadal na oklep musiał bys na osiołku siedziec:)
- 1 6
-
2017-12-04 22:58
a może tak artykulik za obrażanie po IP?
Czy ktoś Ciebie obraził, że kogoś obrażasz? Oczywiście idzie to do moderacji, ale jeszcze raz i IP idzie na komisariat i nie żartuję!
- 1 0
-
2017-12-05 13:14
sam jesteś idiotą
Albo idiota zrobił cos takiego jak ty
- 0 0
-
2017-12-04 09:34
Do pana Piotra Grzelaka.
Panie Piotrze już mam dla tego pojazdu linię - moja propozycja to linia 100. A te Iveca to szybciutko sprzedać bo to nie autobus - to kara.
- 6 0
-
2017-12-04 09:40
(2)
ten patent w Gdańsku nie ma szans na to aby przejść pozytywnie wyniki testów, niema dlatego, że nie jest jedynym uczestnikiem ruchu, natomiast uczestnicy ruchu drogowego w Gdańsku jeżdżą w agresywny sposób na drogach i moja obawa jest taka, że system sterujący pojazdem nie jest w stanie w tej sytuacji zastąpić człowieka, choć sam pomysł jest świetny z uwagi na ciągły deficyt kierowców, o czym pisane były już artykuły na trójmiasto.pl - istnieje szansa na to, że kierowcami być może nie będą już musieli zostawać mechanicy oraz pozostali pracownicy ZTM...
- 5 5
-
2017-12-04 10:05
Ekspert sie znalazł
Proszę najpierw nauczyć sie dobrze języka polskiego.
- 2 3
-
2017-12-04 10:27
proste rozwiązanie
Wprowadzic podatek ekologiczny od auta, cena benzyny 30 zyla, wszędzie zrobic zakazy wjazdu i zakaz parkowania i po kłopocie, na drogach zrobi się luźno, więc pojazdy bez kierowców nie napotykają żadnych ograniczeń
- 1 4
-
2017-12-04 09:52
Niech go aleją Hallera puszczą! Ciekawe czy dojedzie bezpiecznie :)))
- 9 1
-
2017-12-04 09:58
Brawo. (1)
Zazdroszczę Wam bo w mojej Gdyni nie moge kupic biletu w biletomacie a kierowcy sprzedają tylko karnety. Dobrze ze wybory już niedługo
- 5 4
-
2017-12-04 22:47
Jeszcze cos propagandzista pisowy poszczeka na Budynia ,ze ma za duzo mieszkan i dniowka zaliczona.
Chcecie na stolkach prezydenckich swoich agentow zostawic I tu was boli.
- 0 0
-
2017-12-04 10:05
Wszystkie miasta w Polsce obecnie kupuja juz tylko autobusy elektryczne !Warszawa zamówiła ponad 100
Wrocław kilkadziesiat inne miasta podobnie ,tylko w Budyniolandi kupili turecki złom starego diesla tkóre maja zakaz sprzedarzy wmiastach zachodnich!Gdańsk jest smietnikiem zahcodu!
- 9 2
-
2017-12-04 10:10
i jak to się ma (2)
Do programów typu 500+, przecież rewolucja w robotyce dokonuje się na naszych oczach, będzie mniej pracy, bo maszyny wykonują ją dużo sprawniej. W Chinach np stworzono robota stomatologa, nowa fabryka Amazona ma byc tak zaprojektowana, że zamiast 3000 pracowników, będzie potrzeba tylko 1000. Największe firmy i tak są rejstrowane w rajach podatkowych, wie kto będzie finansował ten burdel?
- 9 1
-
2017-12-04 17:24
Uda ci się spłodzić... (1)
...robota?
- 0 1
-
2017-12-04 21:26
jestem
Po wazektomii, więc mam to w d..ie
- 0 0
-
2017-12-04 10:13
Na terenie Polski rozwiazanie takie postrzegam negatywnie. (1)
Po pierwsze kultura jeżdżenia, a właściwie jej brak stanowi największą przeszkodę. Po drugie brak rozpoznawania wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, a co za tym idzie brak przykleków, itp.
Po trżecie brak typowego dla kierowcy intuicyjnego zachowania sie w sytuacjach awaryjnych. itd, itp.- 7 1
-
2017-12-04 10:15
I na pewno nie będzie taniej
- 4 0
-
2017-12-04 10:36
Teraz będą dwa buspasy
Dla automatycznych i dla klasycznych.
- 9 1
-
2017-12-04 10:52
Co to za bus
W godzinach szczytu, tych busików, musiałoby jeździć 2000tyś, jak to zabiera 6 osób na pokład...
Przypuszczam że producenci "normalnych" autobusów, prędzej czy później też wprowadzą taką technologię, tylko że w wozie, który zabiera 100 osób, a nie 6 jak ta autonomiczna mydelniczka- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.