- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (380 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (44 opinie)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (267 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (107 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (307 opinii)
Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów
Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.
Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.
Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.
- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.
Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.
Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.
- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.
- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.
Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki , wzdłuż Drogi Zielonej (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża ), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego z al. Grunwaldzką , z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.
Miejsca
Opinie (368)
-
2016-06-14 09:45
Za wodę płacimy francuzom za ciepło niemcom (2)
za autobusy niemieckim i francuskim robotnikom w wypadku mercedesa. BRAWO PO Brawo Paweł Adamowicz. To się nazywa patriotyzm. Dawniej mercedesy były lepsze ale obecnie niestety nawet autosany są wygodniejsze. A autobus mercedesa to nie tylko cena zakupu ale także koszt utrzymania o czym wielu już się przekonało.
Wypowiedzi Pawła Adamowicza które faworyzują markę Mercedes to jawne działanie na niekorzyść polskich producentów. I to robi prezydent polskiego miasta. Wstyd. Nigdy więcej Adamowicza i PO.- 19 15
-
2016-06-14 09:49
Czemu jesteś taki "gupi"? (1)
nabawiłeś się kaczyzmu?
trudno - to nieuleczalne- 4 4
-
2016-06-14 09:50
macie w szpitalu wi-fi fiufiu neuropa
- 4 0
-
2016-06-14 09:46
Zastanawiam się jak poradzą sobie "Krakowiaki" w Gdańsku? (1)
To faktycznie długi i pojemny tramwaj i na głównym ciągu pewnikiem przydałby się.
Ale niech fachowcy myślą - z korzyścią dla pasażera- 10 0
-
2016-06-14 19:22
Krakowiak TAK!
- 0 0
-
2016-06-14 09:48
widze że kibolstwo forumowe twierdzi że Mercedes to złom i chłam (1)
propaganda zalewa wam te 2 szare komórki, jakie macie pomiedzy uszami
BAREJA przewraca się w grobie ze smiechu- 13 5
-
2016-06-14 09:50
Tak - Autosan lepszy
wozy drabiniaste też
- 6 2
-
2016-06-14 09:51
Czy Mercedesy były tańsze od innych marek ? (2)
Czy może przetarg został tak ustawiony, że wygrał ten, na którego postawiono w ZKM-ie? Państwo radni, czy wiadomo Wam coś na ten temat ?
- 7 10
-
2016-06-14 09:58
Podobno w przetargu były postawione wysokie wymagania techniczne (1)
Więc ci co stawiają głównie na niską cenę, a nie wysoką jakość odpuścili sobie przetarg
- 9 1
-
2016-06-14 11:53
ten mercedes i wysokie wymagania techniczne dobre sobie
przy wczesniejszych zamowieniach gdańscy urzednicy rezygnowali ze wszystkiego aby było tanio i wiem to z warunków przetargu. Nawet gdy jakaś opcja była w cenie to ją usuwano bo nie była w wykazie przetargowym :-)
Ten mercedes to porażka euro 4 autobus roku 2007 a mamy 2016. Kiepskie ogrzewanie pasażerów kiepskie zawieszenie breznadziejna ergonomia foteli chyba dla chińczyków projektowane no i ta pękająca karoseria.- 1 4
-
2016-06-14 10:01
A w Gdyni... (5)
Nadal żyją przekonaniem, że ich tabor jest najnowocześniejszy we wszechświecie ;/
- 13 3
-
2016-06-14 10:07
Na tym polega siła ich PRopagandy
Pomimo totalnego marazmu, coraz niższego budżetu na inwestycje część ludzi dalej nie patrzy na fakty tylko ślepo wierzy w to co wygodnie jest im wierzyć.
Bo z samooceną jest tak, że jak raz przyjmiesz, że jesteś najlepszy to później sam często "oszukujesz siebie" by dalej móc wierzyć, że tak jest- 10 2
-
2016-06-14 10:15
(2)
Przecież kupiono niedawno Solarisy Trollino IV generacji. Na jednym ładowaniu do Rewy i z powrotem. Albo na lotnisko do Gdańska. Albo do pętli w Oliwie. Moim zdaniem zasięg robi wrażenie.
- 3 6
-
2016-06-14 10:18
A ile sztuk? (1)
2,3 czy 4?
- 6 3
-
2016-06-14 10:25
1 i to w kredycie. transa urząd miasta - wiczlino
- 5 3
-
2016-06-15 08:33
proszę,nie bądz gdynianinem(jeszcze)
wynieś się JUŻ,im mniej takich idiotów tym lepiej
- 0 0
-
2016-06-14 10:02
Dużo jeżdzę po Polsce i widzę, że bardzo dużo miejscowości zmienia się na plus (4)
Ale takiego cywilizacyjnego przeskoku jak w Gdańsku nie widać w żadnym innym dużym mieście
- 19 12
-
2016-06-14 10:44
To chyba byłeś w Olsztynie, Słupsku, Koszalinie ewentualnie Włocławku... (1)
bo na pewno nie byłeś w Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie, Krakowie.
- 7 4
-
2016-06-14 10:56
Co do Poznania to się nie zgodze,owszem to miasto imponowalo kiedyś ale teraz Gdańsk je wyprzedza
ich dworzec to jakaś tragedia
- 7 3
-
2016-06-14 11:56
a byłeś może w warszawie wrocławiu czy rzeszowie?
Gdańsk przeskok dobre sobie drogi dziurawe od 1996
Chodniki dziurawe i brudne nawet w centrum
Trawa rośnie na 1,5metra
normalnie skok z nabrzeza motławy do wody jak się potkniesz o wystające dechy- 4 5
-
2016-06-14 13:42
ten przeskok cywilizacyjny najlepiej widać na Hallera. Jak się dobrze rozpędzisz, to możesz latać autem
Tyle tam dziur w jezdni!
- 4 4
-
2016-06-14 10:13
zadłużyć Gdańsk aby żyło się lepiej
Dlaczego nie wspiera się polskiego przemysłu? Czy wystąpiła w tej transakcji instytucja prowizji za zakup niemieckich autobusów?
- 11 11
-
2016-06-14 10:13
Czyżby wybory? (2)
zawsze taka wiadomość mnie szczerze bawi, bo te zakupy zgodnie z cyklem wyborczym wypadają ZAWSZE przed wyborami.
Prośba do p. red. Koprowskiego o prześledzenie harmonogramu zakupów nowych tramwajów, autobusów - ZAWSZE jest to news przed wyborami :)- 3 8
-
2016-06-14 10:19
Jesteś chory?
Jakie wybory, człowieku?
- 7 1
-
2016-06-14 10:37
jakie wybory? Co ty bredzisz? Przecież wybory są za ponad 2 lata
- 4 2
-
2016-06-14 10:17
a opcja w ankiecie " nie jezdze komunikacja lisickiego?
- 3 8
-
2016-06-14 10:18
7 lat temu pisali o niepotrzebnych sygnalizatorach na Zwyciestwa
a te dalej stoją, codziennie tam jeżdżacy to już kilkanaście godzin życia stracili przez to
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.