• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.

Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.



Autobusem czy tramwajem: którym środkiem komunikacji miejskiej chętniej podróżujesz?

W poniedziałek na parkingu przy Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska podpisano umowę na dostawę: dziewięciu autobusów 12-metrowych, dziewięciu przegubowców 18-metrowych oraz trzech ok. 10-metrowych midibusów.

Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.

- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.

Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska). Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska).
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.

Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.

- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.

- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.

Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).

Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.

Miejsca

Opinie (368)

  • (3)

    Sopot to już w ogóle nie ma na co narzekać. Jest po prstu wyfgodny. Nawet nie chce mu się stworzyć własnej sieci komunikacyjnej tylko woli żerować na Gdańsku.

    • 6 6

    • a po co, przeciez to miasto mozna prezejsc na nogach w 30 minut.

      w razie czego wziac taksowke.

      • 8 0

    • Już starczy tych spółek i spółeczek w trójmieście (1)

      Powinien być jeden zakład komunikacji na całe trójmiasto i jeden bilet

      • 8 1

      • tak samo w kolejach krajowych.

        • 3 0

  • Gdańsk jest super z-Komunikowany, gdyby jeszcze...: (2)

    Bilet na wszystkie linie, na wszystkie dni, miesięczny - kosztował:

    50 zł! / Teraz chyba 90zł /

    To miasto by się całkowicie odkorkowało a ZKM by nie stracił, Per Saldo.
    Sam bym kupił taki miesięczny, chociaż jeżdżę ZKM kilka razy w roku, lubię posiadać bilet na wszystkie linie w kieszeni - serio.
    Pozostali kierowcy, którzy nadal by jeździli autami, powinni też wykupić takie bilety, dla dobra ogółu i swojego - jazda bez korków i lepsze powietrze:-) - Za co mogliby np parkować za darmo w strefach płatnych... Bilet ZKM miesięczny za szybą = miejsce opłacone.

    • 8 5

    • (1)

      Normalny powinien być za ok 100 zł ale na całe trójmiasto

      • 4 2

      • 70 zł na całe Trójmiasto.

        Wystarczy.

        • 3 2

  • wszystkie te srodki komunikacji miejskiej sa drogie staja sie jeszcze drozsze (4)

    wiec opdowiedz to nie jezdze nimi. jesli juz to samochodem, rowerem, piechota.

    Zrezygnowalem z ZTM SKM i wszystkim polecam. Niech gdzie indziej szukaja glupcow.

    • 7 10

    • Nie narzekaj, jeśli ktoś jeździ np do pracy (3)

      wykupuje bilet za 90zł na wszystko, na okaziciela albo tańszy na dni robocze i na nazwisko - ile płaci?!

      3 zł dziennie I
      JEŹDZI ILE CHCE A MOŻE JESZCZE bilet pożyczać np żonie !

      BAJKA!

      • 5 1

      • chyba urzednik jezdzi. (2)

        i nie minusuj faktow. nie zamierzam jezdzic i dokladac sie do absurdalnej polityki dlugow budynia. nie szukaj glupcow gdzie indziej. moze w wiezieniu gdzie jego miejsce.

        • 2 7

        • Mylisz osobę Adamowicza z realnym dobrem miasta. (1)

          Jak jest ok to trzeba przyznać, że jest ok a Adamowiczem niech zajmują się fachowcy....

          I Wyborcy.

          • 2 3

          • dla dobra miasta nie powinien karany sadownie

            zarzadzac miastem.

            • 0 1

  • podpisywanie umowy z karanym sadownie?

    ryzykowne

    • 9 6

  • cieszylbym sie bardziej, gdyby nasi wlodarze kupili polskiego Solarisa

    kontrakt dla polskiej fabryki i praca dla Polakow, a dla budzetu wplywy z podatkow

    • 7 8

  • czy autobusy wytrzymają gdańskie dziury ?

    Najnowocześniejszy tabor na najbardziej zaniedbanych jezdniach w EU.
    Czy nowe autobusy też będzie utykać gazetami aby nie trzeszczały na gdańskich dziurach ?

    • 12 6

  • Pan Liscki wie jak robić przetargi by było dobrze dla miasta... (1)

    Ma doświadczenie.

    • 9 7

    • Co ty pieprzysz?

      Co ty pieprzysz chłopie?! Jego nie obchodzi dobro Gdańszczan, tylko grubość portfela niemców ! Zapomniałeś już kto okradł mieszkańców podwyższając nam czynsze o 300%?! Gnoje zamiast kupić Polskie autobusy dają zarobić Merkelowej! Dość tego!!!!!!!!!!!

      • 0 2

  • komunikacja

    Tramwaje autobusy super nie narzekajcie

    • 8 4

  • Za jaką karę te Mercedesy? (1)

    Po pierwsze mają twardsze zawieszenie niż Solarisy, a po drugie są strasznie powolne. Solaris dużo szybciej się rozpędza.

    • 17 10

    • Kazdy producent dake takie siedzenia jakie są wzAmowieniu
      Czesc solariaow ma twarde siedzenia

      • 2 3

  • urzednik panstowy powinien miec nieposzlakowana opinie i nie byc karany sadownie

    co mamy? falszerza, ktory pospisuje umowy. za falszowanie dokumentow przysluguje od 3 do 5 lat wiezienia. Sadzie do dziela.

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane