- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (509 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (299 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (234 opinie)
- 5 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (102 opinie)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (144 opinie)
Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów
Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.
Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.
Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.
- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.
Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.
Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.
- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.
- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.
Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki , wzdłuż Drogi Zielonej (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża ), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego z al. Grunwaldzką , z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.
Miejsca
Opinie (368)
-
2016-06-14 10:19
(3)
Sopot to już w ogóle nie ma na co narzekać. Jest po prstu wyfgodny. Nawet nie chce mu się stworzyć własnej sieci komunikacyjnej tylko woli żerować na Gdańsku.
- 6 6
-
2016-06-14 10:25
a po co, przeciez to miasto mozna prezejsc na nogach w 30 minut.
w razie czego wziac taksowke.
- 8 0
-
2016-06-14 10:34
Już starczy tych spółek i spółeczek w trójmieście (1)
Powinien być jeden zakład komunikacji na całe trójmiasto i jeden bilet
- 8 1
-
2016-06-14 14:24
tak samo w kolejach krajowych.
- 3 0
-
2016-06-14 10:21
Gdańsk jest super z-Komunikowany, gdyby jeszcze...: (2)
Bilet na wszystkie linie, na wszystkie dni, miesięczny - kosztował:
50 zł! / Teraz chyba 90zł /
To miasto by się całkowicie odkorkowało a ZKM by nie stracił, Per Saldo.
Sam bym kupił taki miesięczny, chociaż jeżdżę ZKM kilka razy w roku, lubię posiadać bilet na wszystkie linie w kieszeni - serio.
Pozostali kierowcy, którzy nadal by jeździli autami, powinni też wykupić takie bilety, dla dobra ogółu i swojego - jazda bez korków i lepsze powietrze:-) - Za co mogliby np parkować za darmo w strefach płatnych... Bilet ZKM miesięczny za szybą = miejsce opłacone.- 8 5
-
2016-06-14 10:35
(1)
Normalny powinien być za ok 100 zł ale na całe trójmiasto
- 4 2
-
2016-06-14 10:36
70 zł na całe Trójmiasto.
Wystarczy.
- 3 2
-
2016-06-14 10:24
wszystkie te srodki komunikacji miejskiej sa drogie staja sie jeszcze drozsze (4)
wiec opdowiedz to nie jezdze nimi. jesli juz to samochodem, rowerem, piechota.
Zrezygnowalem z ZTM SKM i wszystkim polecam. Niech gdzie indziej szukaja glupcow.- 7 10
-
2016-06-14 10:26
Nie narzekaj, jeśli ktoś jeździ np do pracy (3)
wykupuje bilet za 90zł na wszystko, na okaziciela albo tańszy na dni robocze i na nazwisko - ile płaci?!
3 zł dziennie I
JEŹDZI ILE CHCE A MOŻE JESZCZE bilet pożyczać np żonie !
BAJKA!- 5 1
-
2016-06-14 10:28
chyba urzednik jezdzi. (2)
i nie minusuj faktow. nie zamierzam jezdzic i dokladac sie do absurdalnej polityki dlugow budynia. nie szukaj glupcow gdzie indziej. moze w wiezieniu gdzie jego miejsce.
- 2 7
-
2016-06-14 10:32
Mylisz osobę Adamowicza z realnym dobrem miasta. (1)
Jak jest ok to trzeba przyznać, że jest ok a Adamowiczem niech zajmują się fachowcy....
I Wyborcy.- 2 3
-
2016-06-14 10:54
dla dobra miasta nie powinien karany sadownie
zarzadzac miastem.
- 0 1
-
2016-06-14 10:27
podpisywanie umowy z karanym sadownie?
ryzykowne
- 9 6
-
2016-06-14 10:32
cieszylbym sie bardziej, gdyby nasi wlodarze kupili polskiego Solarisa
kontrakt dla polskiej fabryki i praca dla Polakow, a dla budzetu wplywy z podatkow
- 7 8
-
2016-06-14 10:33
czy autobusy wytrzymają gdańskie dziury ?
Najnowocześniejszy tabor na najbardziej zaniedbanych jezdniach w EU.
Czy nowe autobusy też będzie utykać gazetami aby nie trzeszczały na gdańskich dziurach ?- 12 6
-
2016-06-14 10:34
Pan Liscki wie jak robić przetargi by było dobrze dla miasta... (1)
Ma doświadczenie.
- 9 7
-
2016-06-15 05:49
Co ty pieprzysz?
Co ty pieprzysz chłopie?! Jego nie obchodzi dobro Gdańszczan, tylko grubość portfela niemców ! Zapomniałeś już kto okradł mieszkańców podwyższając nam czynsze o 300%?! Gnoje zamiast kupić Polskie autobusy dają zarobić Merkelowej! Dość tego!!!!!!!!!!!
- 0 2
-
2016-06-14 10:36
komunikacja
Tramwaje autobusy super nie narzekajcie
- 8 4
-
2016-06-14 10:50
Za jaką karę te Mercedesy? (1)
Po pierwsze mają twardsze zawieszenie niż Solarisy, a po drugie są strasznie powolne. Solaris dużo szybciej się rozpędza.
- 17 10
-
2016-06-14 19:24
Kazdy producent dake takie siedzenia jakie są wzAmowieniu
Czesc solariaow ma twarde siedzenia- 2 3
-
2016-06-14 10:53
urzednik panstowy powinien miec nieposzlakowana opinie i nie byc karany sadownie
co mamy? falszerza, ktory pospisuje umowy. za falszowanie dokumentow przysluguje od 3 do 5 lat wiezienia. Sadzie do dziela.
- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.