• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: nie wzrosną ceny biletów na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
6 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Gdańsk chce dopłacać do biletów ok. 50 proc. kosztów funkcjonowania. To niewiele, zważywszy na to, że dzięki temu nie trzeba budować więcej dróg rozcinających miasto oraz parkingów, które zajmują cenną przestrzeń. Gdańsk chce dopłacać do biletów ok. 50 proc. kosztów funkcjonowania. To niewiele, zważywszy na to, że dzięki temu nie trzeba budować więcej dróg rozcinających miasto oraz parkingów, które zajmują cenną przestrzeń.

Dobra informacja dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Mimo rosnących kosztów utrzymania, ceny biletów w tym roku nadal pozostaną bez zmian, dzięki czemu przejazd tramwajem lub autobusem w Gdańsku będzie należał do jednego z najtańszych na tle Polski.



Intencją włodarzy miasta jest, by koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej były w połowie pokrywane przez pasażerów. Intencją włodarzy miasta jest, by koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej były w połowie pokrywane przez pasażerów.

Jak oceniasz ceny biletów w Gdańsku?

Władze Gdańska już od kilku lat prowadzą politykę dofinansowania komunikacji miejskiej w taki sposób, by koszty jej utrzymania były finansowane przez wpływy z biletów na poziomie 50 proc. Pozostałą część stanowić ma dofinansowanie bezpośrednio z budżetu miasta. W ub. r. wskaźnik pokrycia kosztów funkcjonowania obniżył się do poziomu 46,5 proc., przy całościowym koszcie funkcjonowania komunikacji miejskiej wynoszącym ok. 273,7 mln zł.

- Podwyżka w tym roku powinna de facto nastąpić, bo naszą ambicją było, by koszt pokrycia funkcjonowania komunikacji wynosił 50 proc., a więc obecnie mamy 4 proc. "rozjazdu". Podjęliśmy jednak decyzje w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, by utrzymać ceny biletów na niezmienionym poziomie - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Od kilku lat obserwowany jest także rosnący popyt na bilety długookresowe. W ub. r. stanowiły one już 47,50 proc. wszystkich biletów, podczas gdy pięć lat temu zaledwie 31,30 proc. Najwięcej kupowanych jest biletów 30-dniowych. W rekordowych listopadzie 2012 r. sprzedano ich 58 774 szt., podczas gdy w marcu 2007 r. nabyto ich zaledwie 2216 razy.

- W 2007 r. biletów okresowych w okresie letnim, czyli wówczas gdy z komunikacji nie korzystają uczniowie, kupiło 27 tys. osób. Teraz ich sprzedaż w okresie wakacyjnym wynosi prawie dwa razy tyle - zwraca uwagę Lisicki.

Zupełnie odwrotny trend sprzedaży wykazują bilety miesięczne, których ilość spadła z 37 222 szt. w marcu 2007 r. do zaledwie 11 619 szt. w listopadzie ub. r. (najwięcej biletów miesięcznych sprzedano w 2012 r. w październiku - 14 213 szt.).

Nieznacznie spada też popularność biletów metropolitalnych. W marcu 2011 r. zakupiono ich 5 357, podczas gdy w ub. r. sprzedano ich najwięcej w listopadzie - 5 073. Podobnie jest z ofertą biletów semestralnych: ich ilość zmalała z prawie 19 tys. pod koniec 2007 r. do ok. 8,8 tys. pod koniec 2012 r.

W Gdańsku rośnie nie tylko sprzedaż biletów okresowych, ale też ilość samych pasażerów. - W 2011 r. przewieźliśmy ok. 157 mln osób, zaś w 2012 r. było ich już ok. 162 mln - dodaje Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dzięki zamrożeniu cen i przy jednoczesnych podwyżkach w innych dużych polskich miastach z autobusami i tramwajami (lub trolejbusami), Gdańsk stał się liderem pod względem atrakcyjności cenowej podróżowania komunikacją miejską. Cena biletu jednorazowego wynosi 3 zł, czyli tyle samo co we Wrocławiu i Częstochowie. W Warszawie ten sam bilet kosztuje aż 4,40 zł, zaś Łodzi i Krakowie - 3,80 zł.

Podobnie wygląda w przypadku biletów godzinnych, których cena wynosi 3,60 zł. Drożej zapłacimy we wszystkich dużych miastach, przy czym najwięcej w Warszawie (6,40 zł), Krakowie (5 zł) oraz aglomeracji górnośląskiej (4,80 zł).

Pod względem ceny biletu, ważnego w obrębie granic miasta przez cały miesiąc, Gdańsk z ceną 88 zł należy do jednego z najtańszych miast. Bilet taki kosztuje mniej tylko w Łodzi (80 zł) oraz Lublinie (84 zł). Najwięcej trzeba zapłacić w aglomeracji górnośląskiej (376 zł za trzy miesiące, brak biletu miesięcznego), Poznaniu (107 zł) oraz Warszawie (100 zł miesięczny, 250 zł za 90-dniowy).

Pozostałe zestawienia cen biletów Gdańska na tle polskich miast prezentujemy w tabelach poniżej.


Czy w 2014 r. czeka nas podwyżka biletów, czy może nadal Gdańsk będzie promował poprzez ceny biletów komunikację miejską? - Podobnie jak teraz, musimy najpierw poznać wpływy i koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej i wówczas dopiero podejmiemy decyzję w zakresie cen - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska.

Przypuszczalnie wraz z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dojdzie do znacznych zmian w taryfie. Miasto chce, by była ona zintegrowana biletami jednorazowymi i miesięcznymi z pozostałą komunikacją miejską w Gdańsku.

- Niewykluczone, że będzie się to wiązało z jakąś podwyżką, bo wraz z nową ceną biletów zaoferujemy szerszą usługę. Dzisiaj jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach, choćby z tego powodu, że nie wiadomo jaki przewiduje się tzw. deficyt operacyjny, czyli ile będzie trzeba do kolei dopłacać - kończy Maciej Lisicki.

Bez podwyżek także w Gdyni i innych gminach zrzeszonych w MZKZG
Zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, zrzeszającego 14 gmin (w tym Gdynię), 3 kwietnia br. zarekomendowało gminom tworzącym związek niepodwyższanie cen biletów w 2013 r. Zmianie nie ulegną też ceny biletów metropolitalnych.

Decyzja ta uzasadniona jest koniecznością utrzymania konkurencyjnych relacji cen biletów komunikacji miejskiej w stosunku do kosztów podróży realizowanych samochodami osobowymi i dążeniem do utrzymania co najmniej obecnej liczby pasażerów komunikacji miejskiej.

Miejsca

Opinie (169) 2 zablokowane

  • Byłoby super gdyby komunikacja miejska była za free ;) (28)

    Na pewno zmniejszyłaby się ilość samochodów, co przełożyłoby się na mniejsze korki. To także mniejsze zanieczyszczenie i zdrowsze powietrze.
    Zwiększyłaby się częstotliwość kursowania komunikacjii i pewnie siatka połączeń.
    Turyści niemieli by problemu z biletami, z resztą mieszkańcy też - wsiadasz i jedziesz bez problemu, gdzie chcesz.

    • 155 45

    • tylko idiota i skończony nieuk myśli, że cokolwiek może byc "za free" (8)

      za usługę się PŁACI. Kapiszi?

      • 53 47

      • (3)

        Nigdy nie będzie za darmo, bo płacimy to w podatkach. Ale faktycznie, jakby nie trzeba było dodatkowo płacić za bilet to na bank by wzrosła liczba pasażerów. Jestem jak najbardziej Za. Komunikacja zbiorowa (w miastach) to przsyszłość !

        • 45 5

        • Jeżeli KM miałaby być darmowa dla pasażerów (2)

          to ich ilość pewnie by się podwoiła. Rodzi to konieczność dokupienia dodatkowego taboru ( 1 ' przegubowiec to koszt ok. 1,2 mln zł netto ), zatrudnienia dodatkowych kierowców, a więc wzrost kosztów. Teraz pytanie: uchwalając budżet samorządu komu zabrać, żeby wzmocnić finansowo KM Z? Opiece społecznej ? oświacie ? budownictwu komunalnemu ? czy może slużbie zdrowia ? Może zwiększyć deficyt ? Nie da rady, gdyż jeżeli Gdańsk pozbawiłby się wpływów z biletów, to o tyle maleje jego zdolność kredytowa...

          • 8 2

          • Przedsiębiorcy najwięcej płacą do budżetu miasta

            Największą firmą zatrudniającą mieszkańców Gdańska jest .........
            !!!!!! Urząd Miasta !!!!

            proszę o oklaski

            • 0 0

          • W tym wypadku drogowcom.

            Im więcej ludzi w KM tym mniej nowych pasów potrzebujemy.

            • 1 0

      • idiota i nieuk?

        w żorach ma byc za free :)

        • 0 0

      • (1)

        Nikt nie twierdzi, że byłaby REALNIE za darmo, ale nie byłoby potrzeby kupowania biletów. Plus pozytywy opisane przez autora.

        • 37 2

        • kolejny plus to oszczedność dla miasta - brak potrzeby robudowy sieci dróg miejskich

          • 1 0

      • zawsze sie zastanawiam dlaczego taki idiota wyzywa innych od tego kim sam jest

        pewnie dlatego ze uważa się za inteligenta a wszystkich uważa za idiotów ale to typowy przykład idioty :)

        • 24 4

    • ale co z renomą? gdzie pójdziemy? (1)

      • 10 7

      • tam gdzie poszli stoczniowcy!;p

        • 1 0

    • Super, a kto by za to zaplacił ? Za remonty, paliwo, zakup nowych autobusow :) (11)

      znasz jakieś miasto na świecie gdzie tak jest ?:)

      • 7 13

      • Już wszyscy wiedzą, (5)

        że takie maiasta są, przecież każdy czyta infa w masmediach i ogląda TVN; a jeden jest zacofany i nie wie podstawowych rzeczy.

        • 8 4

        • Przyklady prosze... chociaz jeden :) (4)

          no ? please...

          • 1 5

          • Wiesniaku!!!
            Siedzisz na d*pape cale zycie...Genewa, kolejny przyklad jazdy za darmo, bylem wzeszlym roku, ale tu chodzi o to zeby miasto nie mialo zbyt skomplikowanej siatki polaczen wtedy mozna sprobowac, jeszcze co najmniej dwa male miasta w polsce maja, albo beda miec w bliskiej przyszlosci darmowa komunikacje...To jest post do tego idioty u gory co nazywa ludzi idiotami...

            • 3 0

          • gdybys miał rozum sam bys znalazł

            • 4 0

          • Hasselt

            • 4 0

          • TALLIN

            • 5 0

      • ekhem (1)

        a jest wolność wyboru i ja sobie chcę jeżdzic samochodem/rowerem/chodzić pieszo, niepotrzebne skreslić, dlaczego ja mam się na tramwaje składać 'darmowe' dla reszty? Tyle lat komuny w tym kraju a ludzie jak głupi byli, tak głupi są nadal. No, chyba, że masz 15 lat i jeszcze nie bardzo czaisz, jak to wszystko działa.

        • 8 10

        • Ja jeżdżę tramwajem i składam się na darmowe drogi dla samochodziarzy.

          • 14 1

      • w wielu miastach jest bezplatna komunikacja!

        ale lepiej zapytac kto wtedy zaplaci za urzedasów i kolesiów .

        • 3 0

      • kasa z podatków musiała by na to iść, a nie do kieszeni (1)

        • 15 0

        • juz widze jak ty z checia za placisz podatki :)

          widzę ze taki mały komunizm ci się marzy :)

          • 8 9

    • (1)

      W Manchesterze jezdzi tylko jedna linia tramwajowa i przejazdy sa za darmo. Jak sie chce to mozna.

      • 9 5

      • bo u nas w niemcZech ....

        • 3 1

    • spełnienie marzeń

      doczekasz 70-tki pojezdzisz za darmo

      • 10 0

    • ja bym tramwajami nie jeździł nawet jakby mi za to płacili

      • 3 13

    • I żeby chleb był za darmo i jabłka i prostytutki. Już socjalizm mieliśmy, strasznie drogo to wychodziło.

      • 31 22

  • (7)

    Komunikacja miejsca powinna być jak najtańsza żeby promować transport zbiorowy, który jest lekiem na wszelkiej maści korki.

    • 109 7

    • Promujcie sobie do woli. (4)

      Tylko proszę łaskawie nie grabić pod przymusem moich pieniędzy na to promowanie i ulgi dla innych ludzi.

      • 10 21

      • (3)

        Przestań z tym grabieniem, są cele obiektywnie "społeczne", nie ucieknie się od życia w społeczeństwie. Owszem podatki są wysokie, ale akurat mądrze wydane pieniądze na komunikację miejską to pieniądze wydane na obiektywnie dobry cel.

        • 23 6

        • co to (2)

          znaczy obiektywnie? a "cele spoleczne" to z podrecznika socjalisty

          • 6 16

          • To sobie sam drogi buduj może.

            Przecież ci się do nich dorzucam.

            Nie widzisz, że im więcej osób przesiądzie się na KM tym będą mniejsze korki, więc koniec końców zyskasz? Nie jestem zwolennikiem socjalizmu, ale w inwestycjach infrastrukturalnych jest on uzasadniony, bo to inwestycje z których ciężko bezpośrednio czerpać zyski i ugadać się co do ich realizacji przez tak szerokie grona firm jakie byłyby potrzebne.

            • 0 0

          • Kapitalista z gimnazjum od krula janusza?

            • 9 6

    • mam się cieszyć....już,czy jeszcze poczekać ???

      • 0 0

    • a co państwo z tego by miało?? przecież im zależy żeby każdy miał auto, tankował je, naprawiał, ubezpieczał itp na tym robi się haj$iwo, a nie na zbiorowym transporcie, smutne, ale przynajmniej prawdziwe ka$a ka$a ka$a

      • 1 0

  • Hehe (4)

    Jeszcze tego by brakowalo! Moze po 4zeta za bilet? To ja we wrzeszczu zbieram 5osob wzywam taxi vana i za 15 na morene! Gdzie logika? Podnosza ceny bo wiedza ze ludzie musza jezdzic..to popytem sprzedaza nie ma nic wspolnego.

    • 12 0

    • (3)

      Jak dla mnie bomba... bilety po 4zł i 2zł, przynajmniej zawsze będziesz miał odliczone.

      • 1 0

      • (2)

        supcio. każdy ma w kieszeni monetę czterozłotową. z Królem Julianem?

        • 3 0

        • (1)

          Nie wiedzialem ze w Tworkach maja juz swoja walute. Znacznie latwiej jest miec odliczone 2zl niz 1,80zl albo 2x2zl niz 3,60zl

          • 1 0

          • Najlepsi są ci co pytają ma pan wydać z 20 50 100 a zdarzyło się że koleś chciał kupić ulgowy bilet i dawał mi 200zł hahaha debile ! za mały napis że za odliczoną kwotę. Tam powinien być napis ZA ODLICZONĄ KWOTĘ DEBILU !

            • 0 0

  • Dobra wiadomość (6)

    Dobrze by było, jakby jeszcze zmalało chamstwo ze strony kontrolerów biletów i kierowców autobusów, choć pod tym względem i tak w Gdańsku jest 100 razy lepiej niż w Gdyni, gdzie na odległość widać, że kontrolerom i kierowcom słoma z butów wystaje.

    • 60 9

    • jeden cham motorniczy straszył mnie dwustuzłotowym mandatem za to że maleńki york (1)

      siedzący mi na kolanach nie miał kagańca, ale cuchnącego pijusa nie widział

      • 4 5

      • To kup kaganiec dla tego pchlarza... i po sprawie, a jak dostaniesz 200zł mandatu to sie nauczysz...

        • 1 0

    • oj zgadzam się z chamstwem kierowców (2)

      bilety sprzedają z łachą, ogrzewanie włączają takie, że jest słabo, sami mamy sobie otwierać drzwi, a potrafią otwierać wszystkie drzwi na przystanku gdzie wysiada jedna osoba a autobus pełny - i ludzię muszą się cisnąć, bo inaczej drzwi sie nie zamkną. Najgorsze, że np obok przystanku są światła i ludzie biegną na autobus a oni zamykają drzwi i odjeżdżają tzn stoją na tych światłach zamiast poczekać na zielone. I ten ton głosu - jak z filmu "Miś" - cytuję panią sypiącą kaszę gryczaną z gara i jej "PROSZĘ".

      • 8 2

      • (1)

        Dobiegając pasażer to pasażer jadący następnym autobusem. Jak chcesz żeby ktoś na ciebie czekał zamów sobie taxi.

        • 7 4

        • i nie zrozumiałeś. I tak stoi z pół minuty na czerwonym, więc w tym czasie mógłby poczekać na przystanku, skoro światła ma zaraz za nim. Wyszłoby na to samo. Tak samo z tramwajami - drzwi zamknie, czeka na światła, a ludziom nie otworzy drzwi. Tak to trudno skumać???

          • 5 2

    • Tym

      prostakom za ich zachowanie powinno się ich ryje obijać na miejscu !!!!

      • 8 1

  • To jest dobrze opisany artykół bo (5)

    motorniczowie i kierowcy też sprzedają bilety na zasadzie takiej, że z każdego sprzedanego bloczka (100 szt.) zyskują 10% z czego te 10% jest podzielone 4,9% idzie na utrzymanie personelu kas, systemów informatycznych, ochrony kasy a resztą część 5,1% mają prowadzący. Każdy może sobie przeliczyć jaka to suma ...
    Bo ciekawostka jest taka, że średnia sprzedaży biletów to jest ok 150 zł więc przeliczając to na bilety liczymy w tysiącach przy ok 800 pracowników.

    Więc czytają wcześniejszy artykuł o trudnych warunkach drogowych, zagrożeniach, bezpieczeństwie i teraz, że pasażerowie kupują bilety długookresowe i inne ściemy, nasuwa się pytanie

    Dlaczego w ramach bezpieczeństwa w ruchu lądowym a także niezgodności z kodeksem pracy o tym, że motorniczy i kierowca są zatrudnieni na tych stanowiskach a w ramach drugiej nielegalnej pracy sprzedają bilety bez kas fiskalnych bez dodatkowego czasu na masowe sprzedawanie biletów a także za niegodziwe wynagrodzenie. Do tego stresująca i konfliktowa praca.

    Więc pytanie do ZTM i Urzędników Miasta Gdańska kiedy państwo ograniczycie sprzedaż biletów w godzinach szczytu ? Kiedy wejdzie przepis, że prowadzącym mogą skończyć się bilety ? Kiedy wejdzie przepis, że przy opóźnieniu ponad 3 min prowadzący może odmówić sprzedaży biletu. Kiedy wejdzie przepis o tym, że nieprzyjmowane są skargi na prowadzących pojazdy związane ze sprzedażą biletów.

    Nigdy bo nieważne co zostanie napisane to Ci właśnie pracownicy wyrabiają największy biznes i odciąć się od pępowiny zabolało by wszystkich

    • 13 9

    • Marcin

      Ty zmień swój fach bo naprawdę się męczysz.Dzięki że chociaż powstrzymałeś się że to zdanie większości.Marnujesz się chłopie.

      • 0 0

    • (1)

      kierowca nie powinien mieć prawa handlować biletami

      a skoro już ma prawo, to dlaczego przy okazji nie sprzedaje kawy i ciastek?!

      • 3 0

      • wprowadźmy WARS!

        • 1 0

    • (1)

      5,1% brutto. Nie wiem kto to minusuje, chyba tylko jedynie słoiki bo oni nigdy nie umieją kupić kilku biletów w kiosku.

      • 0 1

      • znajdż kiosk na moim osiedlu - to mało opłacalny biznes...

        • 2 0

  • Władze niech zakupią nowe tramwaje PESA zamiast tych 105 staroci hałaśliwych.

    • 1 1

  • Ceny nie wzrosną

    Ale za to już ponad rok temu zlikwidowano co drugi kurs autobusu N1. Niedawno zmieniono trasę N1, tak że podróż trwa dłużej. Musiałem kupić samochód - nie chcę czekać prawie 1,5 h na na autobus.

    • 0 0

  • pod artykułuem powjnien być dopisek: "ARTYKUŁ SPONSOROWANY", oraz: "PTYTANIA (tabelki) SĄ TENDENCYJNE"

    • 2 0

  • POlska = syf, bieda, nędza i zaścianek Europy. (2)

    UK - bilety tygodniowy od 8-12 Funtów przy zarobkach 50-60 Funtów dniówki najniższej krajowej.

    W POlandi Syfilandi praktycznie 1 Euro zarówno za jeden przejazd jak i jeden przystanek bo przecież nie ma czasówek przy zarabianiu 1,5 Euro na godzinę.

    Kiedy Polacy się w końcu obudzą, że są debilami i niewolnikami w swoim własnym państwie ?

    • 2 0

    • gdzie te 8-12 funi ? (1)

      u mnie za tygodniówkę życzą sobie 16-18 , dobowy to 4.50 a jednoprzejazdowy prawie 2
      jak kupujesz dla siebie to dziecko nie płaci - to akurat jest dobre
      natomiast system kilku stref nie ułatwia podróżowania , no i są jeszcze różni przewoźnicy którzy oczywiscie nie honorują biletów innych firm
      no i kierowcy to bardzo często Polacy , zawsze można zagadać ;)

      • 1 0

      • Ok, to podrożały, ale i tak przy takiej dniówce to śmiech na sali. U nas 20-30 gr więcej do dużo.

        • 0 0

  • Emeryci -bezpłatnie

    zwiększenie wieku emerytalnego powinno skutkować tym,że emeryci bez względu na wiek powinni podrozowac komunikacja miejska - BEZPŁATNIE

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane