Fakty i opinie

Gdańsk odpuszcza deweloperom obowiązkową budowę parkingów

Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować.
Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować. mat. prasowe

Właściciele czterech działek na Głównym Mieście, którzy od lat nie ruszyli z pracami z powodu obowiązku budowy parkingów, dostaną wreszcie zielone światło. Nowe plany miejscowe zwolnią ich tego obowiązku.



W przyszłym tygodniu gdańscy radni w końcu uchwalą zmieniony plan miejscowy dla czterech działek, których właściciele mieli problemy z budową parkingów. Chodzi o nieruchomości przy ul. Kleszej, Mariackiej 1, św. Ducha i Mokrej oraz terenu dawnych ław mięsnych zobacz na mapie Gdańska.

To efekt walki właścicieli tych działek i wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 4 czerwca 2014 roku, który stwierdził nieważność obowiązującej uchwały z 2003 roku w części dotyczącej parkingów.

Unieważniony został następujący zapis: "W przypadku, kiedy z powodów technicznych
lub innych nie można miejsc parkingowych zapewnić na terenie nieruchomości, należy
wykazać się prawem własności do odpowiedniej liczby miejsc w parkingach kubaturowych
na terenie Śródmieścia".

Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów.
Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów. infografika Trojmiasto.pl
Według jeszcze obowiązującego miejscowego planu, deweloperzy zobligowani są do budowy minimum dwóch miejsc parkingowych na 100 m kw. nowo budowanej powierzchni usługowej i minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie.

Teraz ten wymóg zniknie.

- Wprowadzona będzie rezygnacja z wymogu realizacji minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie. Da to inwestorowi możliwość uzyskania pozwolenia na budowę w sytuacji, gdy nie da się zapewnić odpowiedniej liczby parkingów na terenie nieruchomości. Tym bardziej, że teren położony jest w centralnym obszarze Śródmieścia w strefie ograniczonego i kontrolowanego parkowania - tłumaczy Dariusz Wołodźko, z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Efektem obowiązującego dotąd planu jest m.in. dziura w ziemi na działce przy ul. Kleszej. Inwestor zaplanował tam zespół pięciu kamienic z 17 mieszkaniami i restauracją. Według spornego planu, musiałby jednak utworzyć 19 miejsc parkingowych w podziemiu. Wielkość działki o powierzchni 332 m kw. pozwala mu tylko na zbudowanie od sześciu do ośmiu takich miejsc. Ich budowa pochłonęłaby ok. 1,3 mln zł.

- Z nowym zapisem nie będzie się ustalać minimalnego wskaźnika miejsc parkingowych w ogóle. Tylko w poziomie zero, w częściach wspólnych musi być zapewniony parking dla rowerów. Ten zapis z pewnością będzie sprzyjać możliwości realizacji tej inwestycji - podkreśla Rafał Zwierzyński, prokurent firmy JJ-Inwestment, która w 2007 roku od miasta kupiła działkę przy Kleszej.
Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku.
Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Deweloper, który za sprawą niekorzystnych przepisów myślał o sprzedaży działki, kontynuuje przygotowanie do budowy.

- Jesteśmy na etapie uzgadniania nowej wersji bardziej historycznej elewacji, ponieważ konserwator zabytków, po zasięgnięciu opinii Instytutu Dziedzictwa Narodowego, zmienił nam jej wygląd i rozkład pomieszczeń. Gdy to uzgodnimy, będziemy mogli sporządzić projekt budowlany, co potrwa kolejne pół roku - zapowiada Zwierzyński.
Na zmianach w planie może też skorzystać inwestor z sąsiedniej działki przy ul. św Ducha, firma Lelex. W zeszłym roku otrzymała ją od miasta w użytkowanie wieczyste na 99 lat za blisko 3 mln zł. Chce tam postawić sześć kamienic z mieszkaniami i lokalami usługowymi. By nie przeznaczyć ok. 60 proc. powierzchni parteru na parking, deweloper wykupił już miejsca parkingowe w innych miejscach na terenie Śródmieścia. Gdy zmiany wejdą w życia, firma będzie mogła z nich zrezygnować. Deweloper planuje zakończyć swoją inwestycję w 2016 roku.

Również przy Mariackiej 1, także z powodu wymogu budowy parkingów, przeciąga się budowa nowego obiektu. Właściciel kamienicy Gotyk planował zakończyć budowę jeszcze w tym roku, ale na razie nie wyszedł z fundamentów.

Trudno natomiast przewiedzieć co zrobi właściciel działki pod Ławach Mięsnych. Przez wiele lat straszył to wykop po zakończonych pracach archeologicznych, a kilka miesięcy temu powstał tu skwer.

Na działce przy Bazylice Mariackiej powstał skwer. Nie wiadomo kiedy inwestor ruszy tu z budową.

Opinie (149) ponad 10 zablokowanych

  • Kto ile za to dostał do kieszeni? (10)

    j.w.

    • 380 46

    • (2)

      Jak coś ci nie pasuje to złóż do Prokuratury doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa!

      • 25 84

      • hehe (1)

        nie martw się - umorzą...

        • 64 6

        • Tia

          Właśnie umarzaja karnowskiemu...
          - Panie julke da Pan mieszkanie dostanie Pan zezwolenie...
          - Ok
          Sąd:
          - W zasadzie to się nic nie stało, ale czy pan Włodzimierz gro. Wysłał swojego pracownika do Pana Jacka? To jest najważniejsze

          • 38 5

    • Dużo wziąłem opłaciło się i jeszcze trochę zostało na balety.

      • 14 7

    • Czym była masoneria? To był związek budowniczych-deweloperów tamtych czasów. Osiągnęli wspólnie taką władzę, że obalali rządy. Jakaś analogia?

      • 18 4

    • Ty za pisanie takich głupot. Ile to sam pewnie wiesz

      • 6 14

    • na kolejne mieszkanko sie zbieze (1)

      • 8 7

      • mieszkanka na preferencyjnych warunkach, za symboliczną złotówkę, zbierać nie ma potrzeby.

        • 5 2

    • kto...

      pewnie Adam... kolejne mieszkanie.

      • 10 3

    • A na diabła Tobie wiedzieć kto ile dostał?

      • 0 1

  • (1)

    I dobrze !

    • 64 165

    • Wszędzie tych szrotów nastawiają!

      • 17 8

  • W nowych domach i blokach powinny być miejsca postojowe, jednak wiadomo, że nie wszędzie mi na je zrobić, np. ze względów geologicznych.

    • 75 32

  • Na całym cywilizowanym świecie najpierw robi się dojazd i parkingi a w Gdańsku kolejny przekręt za "rządów" PO... (17)

    Ile dziady wzieliście do kieszeni ?!

    • 291 66

    • teraz się zastanów (6)

      Gdzie chciałbyś upchac te parkingi?
      W miejsce mieszkań i lokali?
      parkingi dla parkingów?

      • 32 42

      • teraz się zastanów (5)

        gdzie będą parkować mieszkańcy
        no myśl myśl
        jeszcze
        jeszcze trochę

        już widzisz te samochody na chodnikach?
        no to tam będą te parkingi
        tam się "upcha"

        • 55 24

        • Na Stare Miasto chciałbyś podjechać samochodem pod same drzwi? (4)

          Tp chyba tylko w Polsce, bo w w innych krajach to centra miast są bardzo ograniczone dla ruchu kołowego, if you now what i mean:)

          • 41 21

          • w innych krajach są DROGIE parkingi w centrach miast, ale SĄ! (2)

            W Polsce panuje idiotyczne przekonanie, że dla zmniejszenia ruchu nie należy budować parkingów.
            Druga sprawa - deweloper wiedział jakie są plany zagospodarowania, więc jak mu nie pasowało, to niech spada. Na łatwiznę, byle jak najwięcej zarobić, a samorząd uprawiając czary nad planami zagospodarowania, tylko w tym pomaga.

            • 40 13

            • u nas też są (1)

              Tylko puste, bo nikt nie parkuje. Stać na samochód a na opłaty już nie. Na rower więcej wydaję, niż niektórzy na samochody...

              • 29 4

              • obcisłogaci oszołom? Ludzie chcą i oszczędają - to chyba logiczne? Nie przelewa sie nam.

                • 0 2

          • I don't, because you speak poor Polish :)

            Mieszkańcy i służby zawsze mogą dojechać. A ja mówię o mieszkańcach.

            • 8 9

    • Jasne na Starym Mieście zbudują parking 3-poziomowy i dwupasmową drogę dojazdową (1)

      • 14 12

      • jakoś na Kwartale Kamienic przy Szeroka/Tandeta mógł deweloper zrobić dwupoziomowy parking podziemny. To chyba inni też mogą

        • 23 8

    • Co za brednie (5)

      W amerykańskich 100-letnich miastach może i tak ale nie w zabytkowych centrach 1000-letnich europejskich miast.

      • 10 15

      • (2)

        Pod Praga zrobili 3 linie metra a u nas garażu nie można

        • 21 9

        • Jest mała różnica pomiędzy metrem a parkingiem (1)

          oraz pomiędzy Pragą a Gdańskiem. Podaj przykład miasta gdzie pod kilkusetletnimi zabytkami wybudowano podziemny parking a nie wymyślaj dziwne porównania.

          • 8 3

          • Amsterdam

            Pod centrum Amsterdamu są ogromne parkingi.

            • 6 4

      • Po 1945 roku Gdanska "STARÓWKA" ma jak tylko 70 lat (1)

        czyli do 100 letnich amerykańskich miast brakuje jeszcze 25 latek

        • 8 3

        • 70 lat ma od gruntu do góry

          poniżej gruntu na nawet 400 lat.
          czyli fundamenty, na których odbudowano Gdańsk, po ruskiej nawałnicy z 1945 roku

          • 3 0

    • Nie... (1)

      W całym cywilizowanym świecie buduje się linię komunikacji miejskiej.

      • 7 5

      • gdzie?? np?

        • 5 4

  • dobrze dobrze (2)

    Gesta zabudowa miejska zmniejsza potrzebe uzywania samochodow i obniza koszty komunikacji miejskiej

    • 66 51

    • Grzybki smakowały?

      Masz odjazd bez chodzenia na dworzec PKP.

      • 18 15

    • przeklejenie sloganu nie zawsze pasuje

      .

      • 1 10

  • bardzo dobra decyzja (2)

    parkingi tylko na obrzeżach Śródmieścia!

    • 67 113

    • Niektórzy "nivobogaccy" kupili mieszkaniaw okolicach Szadułek i uważają że miasto powinno im dać darmowe parkingi. (1)

      Niektórzy chcieli by jeszcze czerwone dywany .Podobnie jest w Sopocie tej naszej PEREŁCE.W sezonie przyjeżdzają z całego województwa i klną że muszą zapłacić za parking.

      • 10 4

      • A słoiki ,co nie wiedzą jak się pisze Szadółki ,nie wiem po co wypisują tu brednie

        • 0 0

  • (5)

    Bez sensu

    • 67 28

    • To prawda.
      Btw kamienice całkiem fajne, takie proste i eleganckie.
      Ale ta wizualizacja... :o

      • 4 2

    • malo wiesz dzieciaku ! (3)

      wiesz ze w NY 80 proc. mieszkancow nie korzysta wcale z samochodu lecz komunikacji wylacznie miejskiej ? pewnie dla ciebie to trudne do pojecia ze nogi tez sluza do chodzenia. Samochod i parkingi to marzenia krajow biedoty . Zamozni kupuja rower i zyja dluzej i zdrowiej.

      • 10 10

      • (1)

        To się tam wyprowadź i pedałuj. Mam samochód i mam zamiar zaparkować go koło domu, to chyba jest proste do ogarnięcia?

        • 8 11

        • to próbuj

          staniesz na zakazie to będziesz taksówką po samochód jechał

          • 8 6

      • New York?

        hm... z tym zdrowiej to bym polemizował... fast foody nie oferują zdrowego jedzenia, oferują tylko "szybko, kalorycznie = nie zdrowo"

        • 5 0

  • (6)

    Deweloperzy to mają dobrze z naszymi włodarzami.

    • 194 18

    • czytałeś wyrok sądu?? (1)

      • 8 10

      • Wyroki sądu w Gdańsku zapadają " na telefon" z Warszawy.

        Każdy to wie.

        • 13 6

    • (1)

      i włodarze z deweloperami! tu mieszkanko za złotówkę dla żonki, tam dla córeczki, tu zapomniałem o piętnastu co je mam, jakoś to się kręci :)

      • 26 4

      • Są jeszcze darowizny od teściowej.

        Ale CBA tego nie sprawdzi. Ryży zabronił.

        • 8 3

    • jak panstwo jest anty przedsiebiorcom to zle (1)

      jak panstwo pomaga w biznesie to tez zle

      • 4 8

      • jakie Państwo!!! przekupny urzędnik i jego koleśie to nie państwo

        i to nie państwo ma z tego zysk tylko kilku cwaniaków.

        • 4 2

  • Bardzo dobra decyzja (7)

    samochód naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być postrzegany jako główny sposób poruszania się po mieście, zwłaszcza z tradycyjną, gęstą zabudową.

    • 75 89

    • ależ to nie zmniejszy liczby samochodów (1)

      mieszkańcy będą mieli te, co mają
      tylko nie będą ich stawiać na miejscu wyznaczonym, ale na chodniku

      • 27 12

      • dlaczego nie zmniejszy?

        z dnia na dzień może nie zmniejszy, ale w dłuższej perspektywie dlaczego nie?
        Wystarczy, że zmniejszy skłonność do przyjeżdżania do gęsto zabudowanego centrum samochodami.

        • 6 5

    • czy pracownicy biur w tych kamienicach zrezygnowali z samochodów? nie sądzę

      • 19 4

    • d*pa a nie dobra decyzja (3)

      niech ci meble do domu rowerem dowożą

      • 4 10

      • ile razy w życiu dowoziłeś meble do domu?

        wyjątki są możliwe

        rowery typu cargo dają szanse przewiezienia nawet dużych mebli

        wyobraźnia pomaga w życiu, uzależnienie od samochodu może się skończyć tragicznie

        • 6 5

      • bo meble dowozi się fiatem punto (1)

        jak potrzebuję przewieźć coś dużego, to płacę za transport. 50 złotych raz na parę lat. Całą resztę zakupów jestem w stanie zrobić bez samochodu.

        • 4 1

        • A masz małe dzieci?

          • 0 0

  • Wałek (6)

    Deweloperzy kupując teren odpowiednio taniej, właśnie ze względu na wymogi parkingów bardzo dobrze wiedzieli w co wchodzą. A następnie płaczą jak dzieci i udają głupa? Niech dopłaca różnice we wzroście wartości działek ze względu na nowy plan zagospodarowania.
    Adamowicz ze swoimi kolegami taki mykens przerobił bardzo często. Sprzedają miejskie tereny z wyśrubowanymi planami zagospodarowania, a pózniej je zmieniają na dużo korzystniejsze dla dewelopera. No ale koleś swoje mieszkania już przestał liczyć.

    • 248 14

    • tylko ze to deweloperzy sądzili się z Gdańskiem bo gdańsk nie chciał zmienić (3)

      • 10 5

      • Co za różnica, w końcu kasa i tak trafi do tych samych kieszeni.

        • 26 5

      • Ale już cała Polska (oprócz lemingów) wie,

        że w Gdańsku wyroki zapadają tak jak każą w telefonie z warszawki.

        • 22 5

      • Hilton też jest o piętro wyższy niż w planie zagospodarowania przestrzennego.

        Nie na darmo pewien prezio dużego miasta go otwierał.

        • 22 4

    • Taka sama sytuacja była z hotelem ADMIRAŁ na ul. Tobiasza.

      • 13 3

    • Odpowiedź na WAŁEK

      Bardzo dobrze to opisałeś. Tą notkę powinien przeczytać uczciwy prokurator i wszcząć postępowanie wyjaśniające w tej sprawie!! Gdzie jesteś prokuratorze?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.