• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk odpuszcza deweloperom obowiązkową budowę parkingów

Katarzyna Moritz
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować. Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować.

Właściciele czterech działek na Głównym Mieście, którzy od lat nie ruszyli z pracami z powodu obowiązku budowy parkingów, dostaną wreszcie zielone światło. Nowe plany miejscowe zwolnią ich tego obowiązku.



W przyszłym tygodniu gdańscy radni w końcu uchwalą zmieniony plan miejscowy dla czterech działek, których właściciele mieli problemy z budową parkingów. Chodzi o nieruchomości przy ul. Kleszej, Mariackiej 1, św. Ducha i Mokrej oraz terenu dawnych ław mięsnych zobacz na mapie Gdańska.

To efekt walki właścicieli tych działek i wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 4 czerwca 2014 roku, który stwierdził nieważność obowiązującej uchwały z 2003 roku w części dotyczącej parkingów.

Unieważniony został następujący zapis: "W przypadku, kiedy z powodów technicznych
lub innych nie można miejsc parkingowych zapewnić na terenie nieruchomości, należy
wykazać się prawem własności do odpowiedniej liczby miejsc w parkingach kubaturowych
na terenie Śródmieścia".

Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów. Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów.
Według jeszcze obowiązującego miejscowego planu, deweloperzy zobligowani są do budowy minimum dwóch miejsc parkingowych na 100 m kw. nowo budowanej powierzchni usługowej i minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie.

Teraz ten wymóg zniknie.

- Wprowadzona będzie rezygnacja z wymogu realizacji minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie. Da to inwestorowi możliwość uzyskania pozwolenia na budowę w sytuacji, gdy nie da się zapewnić odpowiedniej liczby parkingów na terenie nieruchomości. Tym bardziej, że teren położony jest w centralnym obszarze Śródmieścia w strefie ograniczonego i kontrolowanego parkowania - tłumaczy Dariusz Wołodźko, z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Efektem obowiązującego dotąd planu jest m.in. dziura w ziemi na działce przy ul. Kleszej. Inwestor zaplanował tam zespół pięciu kamienic z 17 mieszkaniami i restauracją. Według spornego planu, musiałby jednak utworzyć 19 miejsc parkingowych w podziemiu. Wielkość działki o powierzchni 332 m kw. pozwala mu tylko na zbudowanie od sześciu do ośmiu takich miejsc. Ich budowa pochłonęłaby ok. 1,3 mln zł.

- Z nowym zapisem nie będzie się ustalać minimalnego wskaźnika miejsc parkingowych w ogóle. Tylko w poziomie zero, w częściach wspólnych musi być zapewniony parking dla rowerów. Ten zapis z pewnością będzie sprzyjać możliwości realizacji tej inwestycji - podkreśla Rafał Zwierzyński, prokurent firmy JJ-Inwestment, która w 2007 roku od miasta kupiła działkę przy Kleszej.
Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku. Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku.
Deweloper, który za sprawą niekorzystnych przepisów myślał o sprzedaży działki, kontynuuje przygotowanie do budowy.

- Jesteśmy na etapie uzgadniania nowej wersji bardziej historycznej elewacji, ponieważ konserwator zabytków, po zasięgnięciu opinii Instytutu Dziedzictwa Narodowego, zmienił nam jej wygląd i rozkład pomieszczeń. Gdy to uzgodnimy, będziemy mogli sporządzić projekt budowlany, co potrwa kolejne pół roku - zapowiada Zwierzyński.
Na zmianach w planie może też skorzystać inwestor z sąsiedniej działki przy ul. św Ducha, firma Lelex. W zeszłym roku otrzymała ją od miasta w użytkowanie wieczyste na 99 lat za blisko 3 mln zł. Chce tam postawić sześć kamienic z mieszkaniami i lokalami usługowymi. By nie przeznaczyć ok. 60 proc. powierzchni parteru na parking, deweloper wykupił już miejsca parkingowe w innych miejscach na terenie Śródmieścia. Gdy zmiany wejdą w życia, firma będzie mogła z nich zrezygnować. Deweloper planuje zakończyć swoją inwestycję w 2016 roku.

Również przy Mariackiej 1, także z powodu wymogu budowy parkingów, przeciąga się budowa nowego obiektu. Właściciel kamienicy Gotyk planował zakończyć budowę jeszcze w tym roku, ale na razie nie wyszedł z fundamentów.

Trudno natomiast przewiedzieć co zrobi właściciel działki pod Ławach Mięsnych. Przez wiele lat straszył to wykop po zakończonych pracach archeologicznych, a kilka miesięcy temu powstał tu skwer.

Na działce przy Bazylice Mariackiej powstał skwer. Nie wiadomo kiedy inwestor ruszy tu z budową.

Opinie (149) ponad 10 zablokowanych

  • Bardzo dobra decyzja (7)

    samochód naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być postrzegany jako główny sposób poruszania się po mieście, zwłaszcza z tradycyjną, gęstą zabudową.

    • 75 89

    • d*pa a nie dobra decyzja (3)

      niech ci meble do domu rowerem dowożą

      • 4 10

      • bo meble dowozi się fiatem punto (1)

        jak potrzebuję przewieźć coś dużego, to płacę za transport. 50 złotych raz na parę lat. Całą resztę zakupów jestem w stanie zrobić bez samochodu.

        • 4 1

        • A masz małe dzieci?

          • 0 0

      • ile razy w życiu dowoziłeś meble do domu?

        wyjątki są możliwe

        rowery typu cargo dają szanse przewiezienia nawet dużych mebli

        wyobraźnia pomaga w życiu, uzależnienie od samochodu może się skończyć tragicznie

        • 6 5

    • ależ to nie zmniejszy liczby samochodów (1)

      mieszkańcy będą mieli te, co mają
      tylko nie będą ich stawiać na miejscu wyznaczonym, ale na chodniku

      • 27 12

      • dlaczego nie zmniejszy?

        z dnia na dzień może nie zmniejszy, ale w dłuższej perspektywie dlaczego nie?
        Wystarczy, że zmniejszy skłonność do przyjeżdżania do gęsto zabudowanego centrum samochodami.

        • 6 5

    • czy pracownicy biur w tych kamienicach zrezygnowali z samochodów? nie sądzę

      • 19 4

  • no

    Faktycznie po co parkingi ?
    Mogą jak Chińczycy ...na rowerach lub pieszo .
    Ciekawe że decydenci i urzędasy nie zasuwają piechotką !

    • 0 0

  • Wałek (6)

    Deweloperzy kupując teren odpowiednio taniej, właśnie ze względu na wymogi parkingów bardzo dobrze wiedzieli w co wchodzą. A następnie płaczą jak dzieci i udają głupa? Niech dopłaca różnice we wzroście wartości działek ze względu na nowy plan zagospodarowania.
    Adamowicz ze swoimi kolegami taki mykens przerobił bardzo często. Sprzedają miejskie tereny z wyśrubowanymi planami zagospodarowania, a pózniej je zmieniają na dużo korzystniejsze dla dewelopera. No ale koleś swoje mieszkania już przestał liczyć.

    • 248 14

    • Odpowiedź na WAŁEK

      Bardzo dobrze to opisałeś. Tą notkę powinien przeczytać uczciwy prokurator i wszcząć postępowanie wyjaśniające w tej sprawie!! Gdzie jesteś prokuratorze?

      • 0 0

    • tylko ze to deweloperzy sądzili się z Gdańskiem bo gdańsk nie chciał zmienić (3)

      • 10 5

      • Hilton też jest o piętro wyższy niż w planie zagospodarowania przestrzennego.

        Nie na darmo pewien prezio dużego miasta go otwierał.

        • 22 4

      • Ale już cała Polska (oprócz lemingów) wie,

        że w Gdańsku wyroki zapadają tak jak każą w telefonie z warszawki.

        • 22 5

      • Co za różnica, w końcu kasa i tak trafi do tych samych kieszeni.

        • 26 5

    • Taka sama sytuacja była z hotelem ADMIRAŁ na ul. Tobiasza.

      • 13 3

  • bardzo dobra decyzja (2)

    parkingi tylko na obrzeżach Śródmieścia!

    • 67 113

    • Niektórzy "nivobogaccy" kupili mieszkaniaw okolicach Szadułek i uważają że miasto powinno im dać darmowe parkingi. (1)

      Niektórzy chcieli by jeszcze czerwone dywany .Podobnie jest w Sopocie tej naszej PEREŁCE.W sezonie przyjeżdzają z całego województwa i klną że muszą zapłacić za parking.

      • 10 4

      • A słoiki ,co nie wiedzą jak się pisze Szadółki ,nie wiem po co wypisują tu brednie

        • 0 0

  • Warunki zabudowy

    Przed zakupem deweloper nie sprawdził warunków zabudowy.... obowiązku tworzenia miejsc parkingowych. ŻART.

    • 2 0

  • Zmiana władz miasta jest absolutnie konieczna ! (1)

    Bo Gdańsk robi się coraz bardziej nieprzyjazny mieszkańcom.
    Tylko - powiedzmy sobie szczerze - Jaworski to nie jest żadna alternatywa dla Adamowicza.
    Czy tu nie można znaleźć nikogo mądrego i uczciwego ? Selekcja negatywna !

    • 9 1

    • wystartuj

      Wszak mamy demokrację

      • 0 0

  • Widać, że zdziwionych tą sprawą jest tu masa czytelników.
    Niestety by rozumieć co się na Głównym Mieście (i okolicach) dzieje, to trzeba tu mieszkać, ktoś kto tu jedynie przebywa nawet przez kilka godzin dziennie ale nie mieszka, ma raczej wypaczony obraz rzeczywistości.
    Parkingi i samochody to jest tylko jeden z wielu problemów tego miejsca. Zaraz po tym albo nawet i sporo przed, to problem śmieci, śmietników itp spraw porządkowych.

    • 1 0

  • Niezłe jaja ! Ale czy developer zastanowił się KTO kupi mieszkanie (1)

    czy lokal bez parkingu ? Bo osobiście takich idiotów nie znam...

    • 2 1

    • Są podwórka.

      • 0 0

  • A czy "Gdansk" moglby takze odpuscic cos tym ktorym warto? (1)

    Developerzy powinni doplacic roznice w takim ukladzie, albo uniewaznic przetargi i wystawic dzialki raz jeszcze na innych warunkach. .... Budyn sie teraz mieszkan nie doliczy 7 ... 12, 13, 14 - no chyba ze zaczal inwestowac w kruszce

    • 9 2

    • W kruszce to u Plichty

      • 0 0

  • Polska - jak dowiodło ostatnie referendum, Polska to kraj składający się z 91% (1)

    Idiotów.

    • 1 1

    • Zatem ci co udali się na maskaradę pn "Głosujemy na JOW-y tak jak chce Bredzisław" byli bardziej inteligentni czyli byli imbecylami.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane