Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście

Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów.
Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.



Nowe dokumenty wpłyną na lepsze projekty ulic?

Zobacz wyniki (546)
Opublikowany właśnie dokument "Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska" to materiał, nad którym urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pracowali przez ostatnie dwa lata (stąd rok 2019 w opracowaniu, które zamieszczamy pod treścią artykułu).

Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.

Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.

Czytaj też:

Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut



Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III.
Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.

Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów



W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
  1. obszar Głównego Miasta,
  2. pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
  3. inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
  4. modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
  5. pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
  6. tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
  7. tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.

Czytaj też:

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych



W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa.
W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa. fot. GZDiZ
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
  • stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
  • zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
  • minimalną szerokość chodników - 2 m,
  • stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
  • uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
  • projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
  • stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
  • uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.

Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew.
Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Przykładowe schematy zagospodarowania terenu



Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.

Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.

Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IVMapka, Św. DuchaMapka, ZłotnikówMapka, ChmielnąMapka, Rajską - HeweliuszaMapka, JesionowąMapka oraz al. Grunwaldzką we WrzeszczuMapka.

Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast



Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.

Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?





Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)



Opinie wybrane


wszystkie opinie (138)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »