- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście
Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.
Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.
Czytaj też:
Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.
Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów
W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
- obszar Głównego Miasta,
- pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
- inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
- modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
- pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
- tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
- tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.
Czytaj też:
Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
- stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
- zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
- minimalną szerokość chodników - 2 m,
- stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
- uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
- projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
- stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
- uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.
Przykładowe schematy zagospodarowania terenu
Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.
Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.
Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IV, Św. Ducha, Złotników, Chmielną, Rajską - Heweliusza, Jesionową oraz al. Grunwaldzką we Wrzeszczu.
Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast
Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.
Czytaj też:
Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)
Miejsca
Opinie (138) 3 zablokowane
-
2021-03-22 10:18
Opinia wyróżniona
(3)
Fajnie, ale pytanie: czy te wytyczne będą obowiązkowe czy tylko w ramach porad dla chcącego? Jesli to drugie to już ten dokument można schować do szuflady.
- 47 1
-
2021-03-22 23:17
wytyczne
Trochę śmieszne jeżeli nie ma to odzwierciedlenia w warunkach technicznych! Urząd ma prawo odmówić uznania rozwiązań innych niż wynikających z towarzyszących rozporządzeń Ustawy Prawo Budowlane . Pierw zmienić kalekie prawo a potem marzyć o twórczych rozwiązaniach ku chwale Przestrzeni.
- 0 0
-
2021-03-22 15:28
Czemu kawki stoja przodem do drogi ? (1)
Pytanie takie
- 1 3
-
2021-03-22 16:27
Aby podziwiać szlachtę w pięknych, 20 letnich samochodach
- 4 0
-
2021-03-22 08:53
Opinia wyróżniona
Droga słuszna. A w praktyce? (1)
W praktyce to wyglada tak: postój na chodnikach jest dozwolony prawem ponieważ w miastach o starej zabudowie brakowało miejsc postojowych. Przy remontach i tworzeniu nowych drog zamiast parkingów, zatok i miejsc postojowych na poboczach tworzono i nadal tworzą przewymiarowane chodniki z założeniem postoju bo tak było i jest taniej.
- 29 7
-
2021-03-22 15:25
w tych warunkach warto stosować fizyczne elementy uniemożliwiające pseudolegalne parkowanie
samochodów na chodnikach. Równolegle warto rozważyć zmianę prawa oraz zlecać prywatnym firmom korzystanie z możliwości zarobienia na wywozie nielegalnie parkujących samochodów na lawetach na parking, z założeniem pokrywania kosztów tej operacji przez właściciela samochodu,
- 2 1
Wszystkie opinie
-
2021-03-22 07:01
Miasto potrzebuje przestrzeni, zieleni i odpowiedniej wysokości. Brak ścisku w zabudowie. (14)
Parterów z punktami handlowymi.
- 69 9
-
2021-03-22 07:09
Niedżwiednik (1)
Najważniejsze, żeby chodniki nie były pofalowane jak na ul. Niedźwiednik, niedawno odnowiony. Chodniki nie muszą mieć więcej niż 1,5 m szerokości. Dobrze byłoby też, gdyby uniemożliwić rowerzystom jazdę na dużej prędkości, a nawet wolniej, przez przystanki autobusowe.
- 3 8
-
2021-03-22 07:40
Zgodnie z prawem budowlanym
Muszą. A w wyjątkowych przypadkach można stosować.mniej niż 2m (jest zapisane kiedy).
- 4 0
-
2021-03-22 07:11
Podałeś definicje zabudowy wiejskiej (7)
Przestrzeń, brak ścisku w zabudowie i wszędzie zieleń. Tak wygląda Gowidlino, Koszwały czy Egiertowo.
Każde normalne europejskie miasto: ciasna zabudowa (tak jak Gdańsk przed 1945), a więc często i brak przestrzeni, a zieleń wyłącznie zadbana w formie eleganckich parków/skwerów, ew drzew. Zero porozrzucanych bez ładu i składu "trawniczków". Tak wygląda Amsterdam, Kopenhaga, Berlin, Hamburg, Barcelona.- 21 7
-
2021-03-22 07:30
Czyli zabudowa Robyg w Letnicy to Amsterdam? (2)
A co z wyspą spichrzów? Tam jie ma zieleni nawet w dużych donicach
- 10 6
-
2021-03-22 08:30
Robyg to koszmar
Zabudowa Robyg (nie tylko na Letnicy) to zbrodnia przeciwko miastu i jego mieszkańcom. Ten deweloper specjalizował się z zabudowie krajów trzeciego świata a teraz jak widać świetnie radzi sobie w naszym mieście. Według mnie takie realizacje to wandalizm i to znacznie gorszy niż śmiecenie i malowanie po ścianach. Tych koszmarów nie usuniemy z przestrzeni publicznej przez dziesiątki lat. Wstydzę się za kolegów po fachu, że podpisują się pod takimi gniotami.
- 8 0
-
2021-03-22 08:35
Robyg to koszmar
Wyspa Spichrzów - tak wygląda ścisłe centrum wielu dużych i wspaniałych miast w Europie. Nie zawsze znajdzie się miejsce na drzewa.
- 3 4
-
2021-03-22 10:44
Przestrzenie i światło to zdrowie psychiczne mieszkańca
Gdańsk został odbudowany po wojnie z zastosowaniem nowych szerokich doświetlonych przestrzeni. Tylko całkowicie zniszczone miasta miały tą szansę wydobycia się z ciasnej mrocznej zabudowy. Nie można do tego wracać.
- 7 1
-
2021-03-22 12:28
(1)
Ale bzdura. Nawet w Nowym Jorku mają Central Park. A to chyba nie wieś.
- 3 1
-
2021-03-22 13:54
Tak, wydzielony park
Spójrz na zdjęcia lotnicze Manhattanu i Gdańska. I powiedz gdzie jest więcej zieleni (mimo Central Parku)
- 7 0
-
2021-03-22 13:54
Te elegancki! Hahahaha Nie kompromituj się
NYC, Kyoto, Frankfurt- 2 0
-
2021-03-22 08:33
Partery usługowe TAK,
przywiązywane przed nimi szczekające pieski - NIE. Miejcie litość dla mieszkańców.
- 4 2
-
2021-03-22 08:56
Na trzeciej foci płyty leżą za blisko schodów. W ogóle powinny leżeć na osi między schodami, a jezdnią. Oczywiście chodzi o os optyczną, a nie jakąś mierzoną połówkę.
Pozatym obramowanie w innym kolorze powinno być symetryczne i nie kolidować z innymi elementami jak schodami.- 0 2
-
2021-03-22 10:39
Powiedz tym w Barcelonie - brak ścisku w zabudowie
Miasto ma być gęste, bo gęste miasto to krótsze odległości do pokonania. A w Gdańsku masz niewydolny układ przestrzenny, z rozlanymi osiedlami Osowy, Południa itd.
- 8 0
-
2021-03-22 10:55
Miasto gęsto zabudowane to miasto małych odległości
A i na drzewa miejsce się znajdzie, tak jak we wspominanej Hiszpanii (zob. np. Malaga czy Sevilla).
- 2 1
-
2021-03-22 07:02
Przecież i tak sami olewają dokumenty
które sami tworzą. Po co?
- 75 6
-
2021-03-22 07:02
(1)
Przede wszystkim jak najmniej betonu a jak najwięcej zieleni i miejsc przyjaznych mieszkańcom..tylko tyle i aż tyle.
- 66 17
-
2021-03-22 07:13
Chodniki z trawy?
Bo to o chodnikach głównie jest tej dokument.
- 12 4
-
2021-03-22 07:05
Proponuje punkt nr 1 zarządzania: (3)
1. - nie wycinać drzew ( zwłaszcza tych 100 letnich).
- 117 3
-
2021-03-22 08:27
(1)
a za dokumenty wystawiane przez urzędników odpowiadają oni sami, a nie zwalają winy na innych
- 9 0
-
2021-03-22 08:59
Pa ni Ola, jak i jej poprzednik, za nic nie odpowiada.
Zawsze znajdzie się podrzędny urzędnik jako kozioł ofiarny.
- 10 1
-
2021-03-22 12:37
Jedno 100 letnie drzewo = ile nowych drzew? Tyle posadzić w ramach rekompensaty, a nawet więcej.
- 3 0
-
2021-03-22 07:05
Dowcip tygodnia by UM (2)
Lex developer, betonuj Gdańsk totalnie 30 lat, a potem z pompą ogłoś wytyczne. Robyg i inni lubią to.
- 90 8
-
2021-03-22 16:34
Do Robyga ten dokument nawet nie dotrze
Chyba że stróż nocny z placu budowy czyta Trójmiasto:)
- 5 0
-
2021-03-23 09:06
Żenujące natomiast jest to, że jakikolwiek materiał o budowaniu się w tym portalu pojawi i pojawiają się frustraci, którzy hejtują nowe inwestycje. Akurat tak się składa, że mieszkam na osiedlu Robyga i mamy bardzo dużo zieleni i wszystko jest zaprojektowane z głową. Znajdzcie sobie pracę, zacznijcie zarabiać i będzie Was stać na własne M - są w dobrych cenach.
- 0 0
-
2021-03-22 07:05
Na każdej ulicy inaczej...
- 17 3
-
2021-03-22 07:09
no ale, komu ma słuzyć taki artykuł? i po co na Trójmieście? (5)
przeciez to dla urzędników,
co my czytelnicy do tego mamy?- 38 21
-
2021-03-22 07:27
jak to komu?
UM zapłaci za reklamy na portalu za POzytywny PR
- 8 6
-
2021-03-22 07:34
nie dla urzędników a dla projektantów (1)
cyt. "Standardy pomogą nam oraz projektantom" - dokładnie tak jest, bo wytyczne są głównie dla projektantów dróg. Zapewniam Cię bardzo potrzebne. Teraz "drogowiec" składa projekt do GZDiZ - do uzgodnienia i dostanie odmowę (z wytycznymi co poprawić). I tak do skutku.... Takie opracowanie od razu jasno wyjaśnia co i jak należy ująć w Projekcie budowlanym. Niektórzy na tym portalu wyobrażają sobie że Miasto=Urzędnicy (sorry "urzędasy") sami projektują. A to nieprawda. Projekty robią uprawnieni projektanci dróg, którzy wygrywają przetarg na projekt - to koordynuje DRMG (Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska). Projekty uzgadnia się w GZDiZ (Gdański Zarząd Dróg i Zieleni), który wydał to opracowanie.
- 8 6
-
2021-03-22 07:37
ale ten dokument zapewe jest dostępny na stronie miasta
- 3 2
-
2021-03-22 14:08
(1)
no wlasnie dobrze ze w koncu artykul na temat tego co nas otacza i co wplywa na nas bezposrednio, a nie jakies tendencyjne bzdury o zamknietych lokalach i bog wie czym jeszcze
- 1 1
-
2021-03-22 15:37
to wejdź na stronę zdiz i sobie przeczytaj
- 0 0
-
2021-03-22 07:09
kolejny nic nie warty dokument jak "gdanski standard ulicy miejskiej"? (5)
co z tego ze wszystko w nich pieknie napisane jak w rzeczywistosci robią na odwrót!
- 69 11
-
2021-03-22 07:25
Co robią na odwrót ? (3)
Masz załączone fotki do artykułu, co tam jest odwrotnie ?
- 5 9
-
2021-03-22 07:44
Nowa Wałowa i plan miejscowy dla haka (1)
Uchwalane plany na dniach. Niezgodne ze standardem (choć urzędnicy upierają się, że 50m pas drogowy jest zgodny ze standardem, bo przecież okolica to strefa zamiejska).
To tylko pierwszy z brzegu przykład.- 11 3
-
2021-03-22 07:54
hmm, przykład... sam sobie odpowiadasz, to nie zostało uchwalone
- 2 6
-
2021-03-22 09:10
Stogi, Hucisko, Wrzeszcz (dmowskiego ), Biskupia Górka...
To są wszystko świeże realizacje które zostały wykonane niezgodnie ze "standardem gdańskiej ulicy miejskiej"
- 9 3
-
2021-03-22 10:17
Taki dokument nigdy nie wszedł w życie.
- 2 1
-
2021-03-22 07:13
To są tylko słowa moi drodzy i kochani
- 24 11
-
2021-03-22 07:17
Totalna bzdura
- 24 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.