• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk oszczędzi 20 mln na śmieciach. Mieszkańcy także?

Katarzyna Moritz
25 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Obecnie 67 proc. rynku śmieciowego w Gdańsku ma PRSP, ale w trwającym przetargu złożyła najtańszą ofertę tylko na dwie z sześciu stref, na jakie podzielono Gdańsk. Obecnie 67 proc. rynku śmieciowego w Gdańsku ma PRSP, ale w trwającym przetargu złożyła najtańszą ofertę tylko na dwie z sześciu stref, na jakie podzielono Gdańsk.

W poniedziałek w Zarządzie Dróg i Zieleni otwarto koperty z ofertami pięciu firm, które chcą odbierać i wywozić śmieci w Gdańsku. Oferty są tańsze o ok. 20 mln zł, niż zakładało miasto.



Ogłoszony w lutym przetarg na odbiór i transport odpadów od początku cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Zgłosiły się firmy z całej Polski, a nawet z Niemiec.

Firmy miały składać oferty do 8 marca, jednak z powodu odwołania jednej z nich termin ten przesunięto do 25 marca. Początkowe zainteresowanie przetargiem nie przełożyło się na ilość złożonych ofert. W sumie złożyło je pięć firm.

- Oferty są dużo niższe od zakładanych. Szacowaliśmy koszt odbioru odpadów na 71 mln zł, obecne oferty oscylują na poziomie 50 mln zł, czyli o jedną trzecią mniej niż zakładaliśmy - wyjaśnia Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.

Gdańsk został podzielony na sześć sektorów po ok. 75 tys. mieszkańców każdy. Każda firma złożyła oddzielną ofertę na każdą ze stref. Aż na trzy sektory najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Komunal ExpressCespa Compania Espanola de Servicios. Obecny lider rynku śmieci w Gdańsku, firma PRSP złożyła najniższe oferty na dwa sektory, na jeden firma Remondis z Warszawy.

Firma, która wygra przetarg, będzie też dostarczać zaczipowane pojemniki na odpady. Kiedy miasto planuje rozstrzygnąć przetarg, a także zweryfikować stawki podatku śmieciowego?

- Mamy na to 90 dni, ale myślę, że jeżeli nie będzie odwołań może to nastąpić w przyszłym tygodniu - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

- Wybrana oferta przełoży się na obniżkę, ale możemy rozmawiać o zmianach stawki za wywóz śmieci na przełomie roku. Patrzymy na to bardzo optymistycznie - zapowiada Lisicki.

Z nowymi odbiorcami odpadów zostanie zawarta umowa na dwa lata i trzy miesiące. Przy rozpatrywaniu ofert pod uwagę brane będą: cena ofertowa ogółem brutto: 60 proc. oraz cena jednostkowa netto za odbiór i transport 1 tony odpadów mokrych, suchych i nieposegregowanych - 40 proc.

Gdy w styczniu podobny przetarg rozstrzygnięto w Gdyni, proponowana stawka ryczałtu spadła z zakładanych 35 zł do 30 zł (później Gdynia zaproponowała swoim mieszkańcom jeszcze korzystniejsze stawki).

Sektor I: Wyspa Sobieszewska, Krakowiec - Górki Zachodnie, Rudniki, Olszynka, Orunia - Św. Wojciech - Lipce, Chełm, Wzgórze Mickiewicza (razem 7574 punktów adresowych, powierzchnia - 97,5647 km kw., 77 205 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 9,5 mln zł.

Sektor II: Stogi, Przeróbka, Nowy Port, Letnica, Młyniska, Śródmieście (3799 punktów adresowych, powierzchnia - 34,1746 km kw., 60 802 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 7,4 mln zł.

Sektor III: Brzeźno, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Aniołki, Strzyża (6698 punktów adresowych, powierzchnia - 16,1142 km kw., 74 050 mieszkańców).

Najniższa oferta: PRSP SA - 8,4 mln zł.

Sektor IV: Przymorze Wielkie, Przymorze Małe, Zaspa Młyniec, Zaspa Rozstaje (2807 punktów adresowych, powierzchnia - 8,7088 km kw., 71 526 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 8,2 mln zł.

Sektor V: Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia, Oliwa, Osowa, Matarnia, Kokoszki, Jasień (9274 punktów adresowych, powierzchnia - 80,6219 km kw., 81 497 mieszkańców).

Najniższa oferta: Remondis - 9,6 mln zł.

Sektor VI: VII Dwór, Brętowo, Piecki - Migowo, Suchanino, Siedlce, Ujeścisko-Łostowice (6736 punktów adresowych, powierzchnia - 26,2508 km2, 79 211 mieszkańców).

Najniższa oferta: PRSP SA - 8,6 mln zł.


Gdańsk: od 1 lipca opłata będzie zależeć od metrażu lokalu i wyniesie 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i  wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

Gdynia: 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., (28 zł przy braku segregacji), 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. (48 zł) i 39 zł - gdy lokal przekracza 80 m kw. (58 zł).

Sopot: będzie głosował stawki 5 kwietnia, proponowane są dwie wersje. Metrażowa: lokale o powierzchni do 110 m kw. opłata 1,14 zł od m kw. w wypadku śmieci zmieszanych i 0,57 zł od m kw. w wypadku odpadów posegregowanych. Za każdy kolejny m kw. zapłacić trzeba będzie 20 gr (w wypadku braku segregacji śmieci) i 10 gr (w wypadku segregowania odpadów).

Drugi wariant ryczałtowy zależny od powierzchni lokalu: do 45 m kw. powierzchni - 34 zł za śmieci nieposegregowane, bądź 17 zł za śmieci po segregacji. Od 45 do 90 m kw., odpowiednio: 82 zł lub 41 zł. Większe niż 90 m kw.: 124 zł lub 62 zł

Opinie (198) 9 zablokowanych

  • mieszkańcy dołożą do tego interesu (15)

    dokładnie tyle ile zaoszczędzi miasto - to jest oczywiste, chyba, że Lisicki obniży stawki - w co po prostu nie wierzę.

    • 267 12

    • Co to oznacza "na przełomie roku"? (8)

      Natychmiast obniżać stawki, tak jak zrobiła Gdynia szczwane sk....... !

      • 84 6

      • a po co? (1)

        będzie nadwyżka - będą premie!

        • 42 7

        • Na okoliczność tego oświadczenia pana L.

          sugeruję podkład myzyczny STRACHY NA LACHY -"Żyję w kraju".
          Pasuje jak ulał :-)

          • 3 0

      • (5)

        A gdzie Gdynia obniżyła stawki?? Niby z 35zł na 30zł miało być, ale potem i tak przegłosowali 19zł 32zł i 39zł, więc gdzie ta obniżka?? Ile masz mieszkań do 40m2?? Większości podnieśli (do 80m2 32zł). Co najważniejsze różnica między mieszkaniem 50m2, a domem jednorodzinnym np 250m2 to całe 7zł. Dobre, to.

        • 5 10

        • Chętnie się z tobą zamienię. (4)

          Ja, za mieszkanie 68 mkw będę płacić prawie 45PLN przy śmieciach posegregowanych. Za mieszkanie 80 mkw. ludzie będą płacić w Gdańsku ponad 60PLN, więc o czym ty do mnie mówisz? Te wasze stękania nad kwotą 32PLN za mieszkanie do 80 mkw, to kpina i śmiech na sali.
          Ogarnijcie się.

          A Lisicki niech natychmiast dostosuje stawki do kwoty z przetargu. Przypominam, że miasto nie ma prawa zarabiać na śmieciach i żadna nadwyżka nie wchodzi w tym przypadku w grę, bo to bezpodstawne wzbogacenie i wyłudzenie. Stawki ustalono w oparciu o kalkulację wstępną, przetarg jest na kwotę o 30% niższą od tej kalkulacji, więc natychmiast urealnić kwoty i dostosować stawki do ceny z przetargu!!!!

          • 37 0

          • Co ciekawe, po czasie okazało się że również

            wszyscy przedsiębiorcy w Gdańsku zostali objęci "reformą śmieciową". Skoro tak to czemu wygenerowana przez nich wartość przychodu Miasta z wywozu śmieci nie była w ogóle uwzględniona w kalkulacji Lisckiego przed przetargami(były tam tylko nieruchomości mieszkalne i cena wywozu śmieci w przeliczeniu na mkw ich powierzchni).

            Czy w kwotach z przetargów są już uwzględnione kwoty wywozu śmieci gdańskich przedsiębiorców? Jesli tak, to czemu kwota w kalkulacji została podzielona tylko na mieszkalne nieruchomości i w ogóle nie uwzględniała przedsiebiorców (= koszty przypadające na mieszkańców są jeszcze niższe)? A jeśli nie, to na jakiej zasadzie będzie organizowany przetarg na wywóz odpadów przedsiębiorców?

            Czy przedsiębiorcy mają również składać jakieś deklaracje do ZDiZ?

            • 18 0

          • (1)

            Nie neguję kwot, bo to inna sprawa. Odnoszę się do wychwalania postawy władz Gdyni. Zagrywka z "obniżką" i to jeszcze z pomysłu prezydenta wręcz perfekcyjna PR-owo (przecież wszyscy teraz chwalą sobie że zapłacą np 32zł itp).
            Nieważne gdzie tylko jak to przeprowadzono! Najpierw uchwały o stawkach, a później przetargi. Też bym chciał najpierw wiedzieć ile zarobię, a później startować w przetargu.
            I bez takich o ogarnianiu się, ok.

            • 1 2

            • Piotrze, szanuj prezydenta swego, bo możesz mieć gorszego ;-)

              vide casus gdański. Tutaj wszystko jest postawione na głowie, a przetarg nie tylko rozpisywany po ustaleniu stawek, ale dodatkowo brak przyzwoitości (której nie zabrakło szczurowi) i wykręcanie się z obniżenia wyssanych z palca stawek natychmiast po przetargu.

              No i w Gdyni nie macie przedsiebiorców objętych reformą = minimum 50% wzrost stawek za wywóz śmieci, które nie wiadomo czyj budżet zasilą, bo nie były uwzględnione w kalkulacji.

              • 5 1

          • A jak nie to co?

            Zastrajkujesz! Tak i tak muszą zarobić na tobie. Odgórny prikaz ściągnąć z rynku tyle i tyle złotych, wysłać do Brukseli i cześć. A ty naiwniaku jeszcze wierzysz właściwie to w co? W lalkę Barbie, bo chyba nie w tych wytatuowanych sukienkowych

            • 1 0

    • a kto wg ciebie jest to MIASTO? (1)

      Lisicki, a moze Adamowicz? Przeciez zawsze chodzi o pieniadze podatników. Czyli oszczędnośc miasta, to oszczędność podatników. Ty zyjesz ciagle w epoce MY-ONI. My to pewnie PIS, a oni to PO czyli ZOMO... tiaaa.

      • 2 31

      • Co ty gadasz?

        Miasto ściągnie z mieszkańców 70 milionów, a wyda 50. Czyli miasto zaoszczędzi, ty dołożysz! A na co pójdzie forsa? Powiem ci: na premie dla grona zarządzającego (przecież zaoszczędzili), na kolejne etaty urzędnicze dla jeszcze niezatrudnionych znajomych, na utrzymanie stadionu, ecs, itp., itd.

        • 31 1

    • oszczędzi

      Oszczędzi na premie dla Lisickiego.

      • 14 0

    • Wygląda na złoty interes (1)

      weźmy taki Sektor IV: Przymorze Wielkie, Przymorze Małe, Zaspa Młyniec, Zaspa Rozstaje (2807 punktów adresowych, powierzchnia - 8,7088 km kw)
      Budyń pobiera opłaty 0,66/mc za m kw :
      8.708.800 m2 x 0,66 = 5.747.808 zł/mc czyli 155.190.816 zł w ciągu 27 miesięcy na które podpisana jest umowa.
      A wyda na firmę sprzątającą 8.200.000 zł
      na samej zaspie zarobi 145 baniek !
      :))
      ściema to jest , grubymi nićmi szyta

      • 9 4

      • ale to jest powierzchnia

        terenu a nie mieszkań bystrzaku

        • 5 0

    • Policzmy = 4,37zl / mieszkanca miesiecznie ?? Czysty zysk dla miasta!!

      Obliczenia na podstawie sektora V:
      Oferta: 9,6 mln zl jak rozumiem za 27 miesiecy.
      Ilosc mieszkancow sektora V: 81500
      Czyli 9,6 mln / 81500 = 118 zl za caly okres umowy (27 miesiecy) a zatem 118/27 = 4,37 zl miesiecznie od mieszkanca!!!! (srednio bez wzgledu sort czy niesortowane)
      Obecnie place ok. 9 zl za osobe wiec wywoz smieci bedzie dla miasta polowe tanszy!!! Ale miasto chce ode mnie za 60 mkw. ok. 40 zl za sortowane (rodzina 3 osobowa) a zatem doplace do interesu ok. 13 zl miesiecznie. Miasto zaplaci firmie za moja rodzine zatem 3x4,37 = 13,11 zl ale ja mam zaplacic miastu 40 zl. Zatem miasto zarobi sobie na czysto tylko od mojej rodziny ok. 40-13,11 = ok. 27 zlotych. Czysty biznes te smieci!!!!!!!!!!! Juz wiem dlaczego w Neapolu smieciami podobno zadzi Mafia.
      Jesli sie myle w obliczeniach to mnie poprawcie.

      • 1 0

  • no i wporzo,mozna nie sortowac dalej (5)

    • 48 15

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • jak komunal ekspres wygra to zobaczysz jak będziesz dopłacał... (3)

      kiedyś gość przyjechał po gruz ( wcześniej podstawił kontener) a po załadowaniu zdecydował że za kontener chce 1200 zł ( 2010 rok) kontenery wtedy kosztowały po 400 zł, powiedziałem że to wymuszenie to wywalił gruz przed klatkę. Styczeń 2010 Gdańsk Osowa osiedle na ul. Wodnika

      • 2 1

      • I dlatego ja zawsze podpisuję przy odbiorze pustego

        kontenera kwit, z którego wynika cena wywozu itp. Jak się załatwia sprawę na ładne oczy, to d.... zimna.
        Oczywiście nie bronię cwaniaka, ale o własne interesy trzeba zadbać, żeby żaden buc nie wciskał potem ciemnoty.

        • 3 0

      • Re: jak komunal ekspres wygra to zobaczysz jak będziesz dopłacał... (1)

        jak się zamawia kontener na gruz to się sypie do niego GRUZ a nie wszelki syf jaki był w trakcie remontu , niestety to zawartość kontenera stanowi o cenie utylizacji na wysypisku a nie to co deklaruje zleceniodawca . wkur... mnie takie cwaniaczki jak ty , gdybyś nie ściemniał przy zamawianiu nie było by tej sytuacji , niby dlaczego ktoś miałby zapłacić dwa razy więcej za utylizacje twoich odpadów niż ty raczyłbyś zapłacić za całą usługę ?

        • 1 1

        • Skąd wiesz, co grasik wrzucił do kontenera?

          Byłeś tam?

          • 2 0

  • dobre wieści (2)

    • 12 34

    • barany z kartuzow mają jeszcze drożej hehe, żeby żyło się lepiej, także trójmiasto nie ma co narzekać

      • 0 0

    • jak dla kogo

      jestem w strefie prsp, z czego się cieszyć? już miałam z nimi do czynienia, znów śmieci będą zalegać tygodniami w kontenerach, a ja jako nie-strona umowy nawet nie będę mieć możliwości złożenia reklamacji ://

      • 3 3

  • Czyli urząd będzie KRADŁ 1/3 opłaty! (5)

    Jednak Pan Lisicki oderwał się od rzeczywistości (a raczej normalności) bardzo mocno.
    A dlaczego wszyscy mieszkańcy przez pół roku mają przepłacać o jedną trzecią?
    Przecież to jest kradzież w biały dzień!

    • 274 10

    • zapomniałeś o premiach świątecznych dla nowego działu w ZDiZ

      • 25 3

    • (2)

      ciekawe co za gn(o)je minusują

      • 22 1

      • Przydupasy Budynia i rodzina Lisickiego!!!

        • 16 1

      • Minusują Ciebie ludzie z PO

        • 11 9

    • To nie jest żadeden przypadek - oderwanie się od rzeczywistości.

      Ze strony urzędasów w/w jest to działanie systemowe.
      Jaki pan, taki kram.

      • 4 0

  • A moze i my tak zrobimy? (5)

    Warszawski protest przeciw opłatom śmieciowym

    poprzyj wniosek stowarzyszenia interesu społecznego "wieczyste" o wstrzymanie wykonania i unieważnienie uchwał rady warszawy z dnia 7.03.2013 r. Ws. Opłat za zagospodarowanie odpadami, wysyłając pismo (wzór - https://docs.Google.Com/viewer?A=v&pid=sites&srcid=zgvmyxvsdgrvbwfpbnxzzxj3axmymxxnedoxoguwyjg2yzllmzi1mdk4) lub maila (poniżej) na adresy:

    wojewoda@mazowieckie.Pl i warszawa@warszawa.Rio.Gov.Pl

    nie dajmy się bezdusznym urzędnikom i włodarzom miasta. Stowarzyszenie nszz "wyzwolenie"

    --------------------------------------------------------------------------



    na podstawie art.28 i 29 kpa jako właściciel mieszkania/domu jednorodzinnego dołączam do postępowania z wniosku stowarzyszenia interesu społecznego wieczyste z dnia 22.03.2013 ws. Stwierdzenia nieważności i wstrzymania wykonania przez organ nadzorczy uchwał rady miasta stołecznego warszawy z dnia 7 marca 2013 r.:

    - nr li/1497/2013 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności.

    - nr li/1498/2013 w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej

    - nr li/1499/2013 w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

    popieram wniosek stowarzyszenia i podniesione w nim zarzuty tj. Naruszenia przepisu art. 6k ustawy z dnia 13 września 1996 r. O utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zawyżenie kosztów funkcjonowania systemu), wystąpienia niejasności pomiędzy uchwałą i załączonych deklaracji związanych z pojęciem właściciela nieruchomości, naruszenia zasad przyzwoitej zasad legislacji (zbyt krótki vacatio legis), wprowadzenia zasady odpowiedzialności zbiorowej, nierównego traktowania gospodarstw domowych przy tej samej liczebności. Z poważaniem (imię nazwisko, adres) .................................................................................



    stowarzyszenie nszz "wyzwolenie"

    • 71 11

    • Proszę o sprawdzenie ciekawej inicjatywy (2)

      Ciekawa inicjatywa na: obywatel.gda.pl

      • 2 4

      • słabe

        • 1 2

      • Jacyś anarchiście, panie alojz ?

        • 1 4

    • możesz też im wrzucić parę zł na konto

      • 1 3

    • prześwietlcie jego premie w tym i przyszłym roku

      w oświadczeniu majątkowym ktory niestety ma z****ny obowiązek składać, zobaczycie ile sobie przyznał z nadwyżki za śmieci

      • 2 0

  • Obniżki stawek za wywóz śmieci (6)

    Dlaczego zmiany stawek za wywóz śmieci mogą być rozważane dopiero na przełomie roku? Pan Lisicki przez pół roku chce się nachapać przeszacowanymi opłatami od mieszkańców?
    Poza tym wychodzi szydło z worka - stawek nie ustala się PRZED złożeniem ofert przez firmy, a PO ich złożeniu i poznaniu.
    Proponuję zweryfikować logikę i uczciwość swojego postępowania, panie Lisicki!

    • 230 6

    • ... (2)

      Proponuje tobie zweryfikować to co napisałeś i posłużyć się logiką, o ile wiesz co to... Jeśli nie znasz tematu to się nie wypowiadaj.
      Nie jestem za Lisickim ani przeciw, ale wkurza mnie bezmyślne wypisywanie bzdur!

      • 4 66

      • No to oświeć nas, głupiutkich czytelników. Sam chętnie się czegoś dowiem.

        • 37 3

      • jak wiesz coś więcej to się pochwal, chyba żeś sam Lisicki

        • 29 3

    • a po co się męczyć

      pan Lisicki wszystko co ma to dostał od ukochanych rodziców, na nic nie zapracował własnymi rękami, to po co ma jeszcze myśleć, od tego ma innych. A naród - a co mnie to obchodzi, ja już wszystko mam

      • 24 3

    • Logika i uczciwość

      nie u tego pana. W końcu to przydupas budynia od brudnej roboty.

      • 10 1

    • Mnie ciekawią tylko dwie rzeczy-ile da firma wygrywająca łapówki za wygrany przetarg i kto weźmie w tzw łapę.

      • 7 0

  • No to teraz zbliża sie prawdziwy test dla Władz / Ustawy.. (3)

    Pamietajmy że gmina NIE MOŻE zarabiać na śmieciach, a opłata pobierana na ten cel na tylko POKRYWAĆ KOSZTY...

    Zobaczymy czy mechanizm zadziała czy może ktoś "zapomni" zweryfikować ceny...;/

    • 151 3

    • Z artykułu jasno wynika, że wspomniany mechanizm nie zadziała. Przynajmniej przez pół roku urzędnicy będą się cieszyć 20 mln nadwyżki.

      • 34 3

    • ale pamietaj, że nagle może się okazać, że potrzeba nie 20 a 85 urzedników do śmieci

      no i założy się wyższe ciut premie, 13stki, 14stki itd, konieczne takze będzie badanie marketingowe, audyt, doradztwo zewnętrzne i nagle wszystko się zbilansuje. Jeszcze jako sukces odtrąbią, że nie trzeba podnosić stawek!

      • 51 4

    • zaraz się okaże że koszty skłądowania na Szadółkach

      wzrosły o 20 mln

      • 36 3

  • Zaoszczędzi (2)

    a mieszkańcy zapłacą 3 razy drożej jak dotychczas..... O czo chodzi????

    • 96 9

    • o kasę

      najpierw miasto skalkulowało wysokie opłaty,wliczając w to 30 osób do rozliczania i egzekucji, teraz okazuje się że jest odpowiedzialność zbiorowa więc i tak miasto dostanie swoje, firmy wywiozą wszystkie śmieci o 1/3 taniej, ale zawyżona stawka pozostanie. Lepiej mieć kasę niż jej nie mieć, sposoby utylizacji zawsze się znajdą. Ktoś musi finansować chybione inwestycje,sprawcie kogo sponsorują wodociągi i wysypisko,i jakie są powiązania, po co lokalnym monopolistom fundusz promocyjny skoro i tak niemożna skorzystać z usług innej firmy??????

      • 1 0

    • Zaoszczedzi

      ... no wlasnie o to!

      • 0 0

  • Hola hola. (1)

    Na jakim k.... przełomie roku?

    • 129 5

    • przecież powiedział, że patrzy optymistycznie

      więc te pół roku pojedziemy z tymi stawkami z kosmosu, a Lisicki za ten zarobek dostanie z pewnością dobrą premię, to wszystko jasne. Kto będzie głosował na PO w nadchodzących wyborach? Ja na pewno nie.

      • 14 0

  • Jak zwykle najwięcej straci zwykły obywatel...

    • 93 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane