• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi. Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi.

Jeśli ktoś chciałby podszkolić się z jazdy samochodem po rondach powinien przyjechać do Gdańska. Oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy w Gdańsku korzystają z rond turbinowych, dwu- a nawet trzypasmowych. Jesienią pojawi się w mieście minirondo, a pod koniec roku otwarte zostanie jedno z największych rond w Polsce.



Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli. Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli.
Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o ilość przebudowanych skrzyżowań, a o liczbę ich odmian jakie wprowadzają na nasze ulice.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.

Ronda turbinowe - hit ostatnich lat

Rondo turbinowe przy Ergo Arenie. Rondo turbinowe przy Ergo Arenie.
Pierwsze rondo turbinowe w Gdańsku powstało u zbiegu ulic: Budowlanych i Nowatorów zobacz na mapie Gdańska pod koniec 2009 r. Zaprojektowano je w taki sposób, że ruch samochodów na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecina się. Początkowo kierowcy mieli problem z pokonaniem skrzyżowania, bowiem na rondo wjeżdżali z niewłaściwego pasa i w efekcie opuszczali go w innym niż planowanym kierunku.

Później skrzyżowania turbinowe zaczęły pojawiać się w Gdańsku jak grzyby po deszczu. Jedno z nich wykonano przy Ergo Arenie u zbiegu ulic Łokietka i Gospody zobacz na mapie Gdańska. Kolejne zaprojektowano z użyciem wyłącznie znaków poziomych przy centrum handlowym na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska, a także na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.

Ronda wielopasmowe

Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku. Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku.
To przede wszystkim pozostałość po inżynierach sprzed 1989 r. Przykład? Targ Drzewny. zobacz na mapie Gdańska Przez wiele lat obowiązywała tam (niepisana) zasada, że pierwszeństwo ma szybszy i większy. Wszystko za sprawą różnej szerokości jezdni. Ma ona bowiem od siedmiu do 14 metrów szerokości.

Rok temu udało się w tym miejscu nieco zapanować nad kierowcami, malując na jezdni znaki poziome. Nie przeszkadza temu fakt, że w jednym miejscu skrzyżowanie ma cztery pasy ruchu, a w innym dwa.

Rondo wielopasmowe wykonane według najnowszych standardów i norm możemy napotkać jadąc Trasą Sucharskiego do Westerplatte, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Nowość, czyli minirondo

Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo. Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo.
Tej jesieni na skrzyżowaniu ulic Goplańskiej i Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska pojawi się minirondo. Na czym ono polega?

Pośrodku skrzyżowania zostanie wykonany próg zwalniający w kształcie koła. Autobusy i ciężarówki, które z racji swojego rozmiaru nie zmieszczą się w promieniu ronda, będą mogły pokonać to skrzyżowanie jadąc na wprost. Natomiast wszystkie pojazdy osobowe będą zmuszone objeżdżać próg dookoła.

Budowa minironda pochłonie 160 tys. zł. Ma być gotowe pod koniec października. Wybuduje je firma MTM.

Podobne rondo, tyle że wybudowane na prywatnym terenie, możemy napotkać jadąc przez teren sklepu OBI w Szadółkach zobacz na mapie Gdańska.

Rekordowe rondo w Letnicy

Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej. Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej.
Tuż obok stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska powstaje jedno z największych rond w Polsce. Splot Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu, znajdzie się rondo dla samochodów. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Nowe skrzyżowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.

Miejsca

Opinie (217) 7 zablokowanych

  • Rondo na Marynarki Polskiej, czyli jak przep... hektary gruntów. No ale nas stać. Jeszcze wyspa centralna przy 3 Maja i mamy całą wizję rozwoju miasta.

    • 9 1

  • Rondo na słowackiego, przy intelu to masakra! (4)

    Powinni zrobić turbinowe, co chwila stłuczki i wymuszenia pierwszeństwa! Ktoś znów nie pomyślał!

    • 3 9

    • (2)

      Generalnie to trzeba być mistrzem by tam kogoś stuknąć - ale kretynów i chamów za kierownicą nie brakuje, bardziej wkurzający są Ci taksiarze okupujący stacje benzynową koło lotniska.

      • 12 0

      • . (1)

        Hmm, na rondzie przy Intelu wystarczy wyrobić sobie nawyk. Tam wybitnie dominujący jest kierunek a) "na przestrzał z Matarni na lotnisko" i b) z Matarni w prawo do Intela.

        To wszystko sprawia wrażenie jakby auta z lewej (z pomiędzy ekranów -> do Intela) musiały ustąpić. Wrażenie wzmacnia fakt, że z lewej strony bardzo rzadko ktoś robi kółko na rondzie. Ale jak się zdarzy to stłuczka właściwie pewna.

        Miejsce na rondo nienajgorsze, bo dzięki temu w miarę płynne obsługuje ok. 800 aut z Allcon Parku. Ale chyba bezpieczniejsze byłoby jednopasmowe.

        • 3 0

        • Ale jak chcesz zrobić jednopasmowe rondo na wielopasmówce?

          Bezpieczeństwo mógł by poprawić nakaz skrętu w prawo z prawego pasa z kierunku Wrzeszcza.(i być może innych kierunków też) Ale znając polską spostrzegawczość odnośnie znaków,oraz ogolne umiłowane przepisów...

          • 1 0

    • jak ktoś z prawego przecina rondo najpierw na lewy a potem zjeżdża spowrotem na prawy to nic dziwnego że są stluczki

      • 0 0

  • Gdańsk poligonem - zgadza się

    przynajmniej tak wygląda większość jezdni (nie licząc tych nowych zbudowanych na ełro koko spoko)

    • 10 3

  • Poligon to mamy w postaci braku nawierzchi na połowie gdańskich ulic. Normalnie poligon czołgowy zamiast asfaltu.

    • 13 3

  • (1)

    Wystarczy obserwować gdziekolwiek ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców nie radzi sobie z jazdą w ogóle. A turbinowe ronda są ok, łatwiej się przez nie przejeżdża.

    • 12 2

    • Na pewno bezpieczniej. :)

      • 1 0

  • (1)

    Najlepsze ronda są w Tychach. Gdańsk powinien wziąć przykład z tego miasta i budować takie ronda.

    • 0 4

    • Tyskie jest tylko jedno

      round about

      • 0 0

  • W PRuszcuz też mania rond (3)

    które wcale nie poprawiają płynności ruchu nie mówiąc już o złym ich zaprojektówaniu a na wykonaniu kończąc. Ja rozumiem że ronda są podobno bezkolizyjne, ale .....

    • 8 7

    • ale w Pruszczu nie

      ciekawe.

      • 0 0

    • ciekawe gdzie ty masz ronda? na osiedlowyhc uliczkach??? (1)

      bo przy głównych trasach przelotowych to nawet nie słyszeli o rondach...

      • 0 2

      • widac w Pruszczu nie byłeś... są ronda i to całkiem sporo, a planowana jest budowa jeszcze kilku w najbliższym czasie, ale cóż, Ty wiesz najlepiej.

        • 2 0

  • To rondo ze Swindon to pewnie zaprojektowal ktos z ekipy Monty Pythona.Niezle maja tez w Paryzu.

    • 6 0

  • Kwidzyn

    Zdecydowanie tam jest najwięcej rond. Jadąc do Grudziądza mijamy ich tylko 7 i ósme koło Jabila w Bądkach. A po mieście ile jeszcze jest rozsiane rond huhu, do tego na tej trasie planowane są jeszcze conajmniej trzy ronda!

    • 0 2

  • ronda turbinowe dla miejscowych? (5)

    Ronda turbinowe budowane sa tylko dla miejscowych bo kazdy przyjezdy gubi sie poniewaz zle sa oznakowane albo brak oznakowania. Sam autor tego artykulu napisal ze na poczatku kierowcy sie gubili, czyli miejscoi sie juz nauczyli jezdzic a przyyjezdni niech sie mecza!

    • 10 15

    • Przed rondem są na jezdni namalowane strzałki. Jak się chce skręcać w lewo z pasa do jazdy prosto no to sorry...

      • 13 1

    • a ponoć do samochodów wsiadają ludzie znający znaki (1)

      masz tablice, wymalowane pasy ze strzałkami. Jak można się na czymś tak prostym zgubić? to samo prowadzi do celu.

      • 5 1

      • Hahaha znają znaki...dobre sobie..

        Połowa ciemniaków na drodze kompletnie nie patrzy na znaki bo jest p******a ze strachu samą jazdą...

        • 3 3

    • jak się chce przejechać przez rondo na wprost jadąc prawym pasem... (1)

      to można się zdziwić i nauczyć podstawowych zasad :)

      • 3 1

      • szkoda że w duecie ta nauka będzie...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane