• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi. Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi.

Jeśli ktoś chciałby podszkolić się z jazdy samochodem po rondach powinien przyjechać do Gdańska. Oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy w Gdańsku korzystają z rond turbinowych, dwu- a nawet trzypasmowych. Jesienią pojawi się w mieście minirondo, a pod koniec roku otwarte zostanie jedno z największych rond w Polsce.



Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli. Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli.
Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o ilość przebudowanych skrzyżowań, a o liczbę ich odmian jakie wprowadzają na nasze ulice.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.

Ronda turbinowe - hit ostatnich lat

Rondo turbinowe przy Ergo Arenie. Rondo turbinowe przy Ergo Arenie.
Pierwsze rondo turbinowe w Gdańsku powstało u zbiegu ulic: Budowlanych i Nowatorów zobacz na mapie Gdańska pod koniec 2009 r. Zaprojektowano je w taki sposób, że ruch samochodów na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecina się. Początkowo kierowcy mieli problem z pokonaniem skrzyżowania, bowiem na rondo wjeżdżali z niewłaściwego pasa i w efekcie opuszczali go w innym niż planowanym kierunku.

Później skrzyżowania turbinowe zaczęły pojawiać się w Gdańsku jak grzyby po deszczu. Jedno z nich wykonano przy Ergo Arenie u zbiegu ulic Łokietka i Gospody zobacz na mapie Gdańska. Kolejne zaprojektowano z użyciem wyłącznie znaków poziomych przy centrum handlowym na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska, a także na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.

Ronda wielopasmowe

Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku. Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku.
To przede wszystkim pozostałość po inżynierach sprzed 1989 r. Przykład? Targ Drzewny. zobacz na mapie Gdańska Przez wiele lat obowiązywała tam (niepisana) zasada, że pierwszeństwo ma szybszy i większy. Wszystko za sprawą różnej szerokości jezdni. Ma ona bowiem od siedmiu do 14 metrów szerokości.

Rok temu udało się w tym miejscu nieco zapanować nad kierowcami, malując na jezdni znaki poziome. Nie przeszkadza temu fakt, że w jednym miejscu skrzyżowanie ma cztery pasy ruchu, a w innym dwa.

Rondo wielopasmowe wykonane według najnowszych standardów i norm możemy napotkać jadąc Trasą Sucharskiego do Westerplatte, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Nowość, czyli minirondo

Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo. Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo.
Tej jesieni na skrzyżowaniu ulic Goplańskiej i Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska pojawi się minirondo. Na czym ono polega?

Pośrodku skrzyżowania zostanie wykonany próg zwalniający w kształcie koła. Autobusy i ciężarówki, które z racji swojego rozmiaru nie zmieszczą się w promieniu ronda, będą mogły pokonać to skrzyżowanie jadąc na wprost. Natomiast wszystkie pojazdy osobowe będą zmuszone objeżdżać próg dookoła.

Budowa minironda pochłonie 160 tys. zł. Ma być gotowe pod koniec października. Wybuduje je firma MTM.

Podobne rondo, tyle że wybudowane na prywatnym terenie, możemy napotkać jadąc przez teren sklepu OBI w Szadółkach zobacz na mapie Gdańska.

Rekordowe rondo w Letnicy

Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej. Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej.
Tuż obok stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska powstaje jedno z największych rond w Polsce. Splot Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu, znajdzie się rondo dla samochodów. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Nowe skrzyżowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.

Miejsca

Opinie (217) 7 zablokowanych

  • Teraz wawka się pogubi na polu się uczyli jeździć teraz do miasta przyjadą i klops! (1)

    Mówię oczywiście o pseudo warszawiakach tych, którzy przyjechali do wawy na zarobek, a nie tych rodowitych ci rorobkowi to wieśniaki z pola dlatego tak obniżają ranking wawy. Nie meldujcie wiochy w wawie pls.

    • 3 1

    • nie ma prawdziwych Warszawiaków

      są tylko Zabużanie z lat '40 i Zabużanie, którzy tam zjechali w kolejnym pokoleniu.

      • 2 1

  • Bardzo proste rondo polecam wszystkim patrzącym na znaki poziome i pionowe pozdro.

    • 1 1

  • Rondo zawsze spoko (1)

    Takie skrzyżowania są bezpieczne i znacznie uplynuplynniaja ruch. Mini rondo przydałoby się przede wszystkim na skrzyżowaniu starego Słowackiego z Reymonta. Lepszym rozwiązaniem byłyby zresztą progi zwalniajace i brak świateł. Zastosowane tam rozwiązanie czyli zielone tylko w jednym kierunku to jakaś wielka pomyłka

    • 2 1

    • .

      Ronda są ok. przy umiarkowanym i zrównoważonym ruchu. Jeśli ruch jest duży i jeden kierunek jest dominujący to jest bardzo kiepsko, przykładem są dwa ronda w Żukowie i jedno w Chwaszczynie.

      • 0 2

  • Vivat Ronda !!!

    Szczególnie turbinowe

    • 2 1

  • sztuka jeżdżenia po zwykłych skrzyżowaniach

    Ronda są spoko.

    Ale kierowcy zapominają już jak skręcać w lewo, gdy na skrzyżowaniu nie ma wysepki. Co chwila jeden z drugim próbują mnie objeżdżać :/

    Warto też wspomnieć, że skrzyżowania równorzędne zostały zamienione na skrzyżowania z pierwszeństwem przejazdu samochodu jadącego na wprost. Widok szczególnie częsty na drogach osiedlowych. :)

    • 2 0

  • W Gdańsku coraz więcej rond?

    Chyba w Słupsku nie byliście - tam rondo rondem rondo goni.

    • 0 0

  • Remontować nawierzchnię, a nie wymyślać ronda.

    • 2 1

  • Co za bezsens z tym mnirondem Otomińska/Goplańska! (3)

    Ono tam w ogóle nie jest potrzebne, szczególnie, że pobliska szkoła zaraz będzie przeniesiona (a pomysł ronda właśnie wiązał się z bezpieczeństwem dzieci).

    Nie ma pieniędzy na położenie asfaltu na ul.Goplańskiej (są tam krzywe, dziurawe płyty), ale rondo -to i owszem!
    Nóż się normalnie otwiera w kieszeni....

    • 5 1

    • Dokładnie to samo chciałem. (1)

      Ludzie piszą pisma, żeby zrobić w końcu drogę, na której już przy 30 można koło urwać, to piszą, że nie mają na to środków. A 50m. dalej postawią rondo za 160 tys, po to, żeby było. Ani na tej krzyżówce nie ma kolizji, ani dużego ruchu. No absurd!

      • 1 1

      • Goplańska

        Przecież to kpina, 2 przejścia dla pieszych 5 progów zwalniających i jeszcze jakieś rondo, czy ci ludzie wogle nie myślą? za 160 tys można wymienić pół kilometra płyt na Goplańskiej, albo dołożyć i wylać asfalt

        • 1 2

    • Tak, i od groma idiotów, którzy tylko przelatują przez krzyżówkę. Wystarczy, że staniesz sobie na 15 min i popatrzysz ile osób wogóle ignoruje znak STOP na Otomińskiej, zachowując się tak, jakby Otomińska była z pierszeństwem przejazdu!
      Co do kolizji, to sam widziałem 3 kolizje w zeszłym m-cu, więc prośba nie pisz bzdur!

      • 1 0

  • britisz

    zapraszamy do UK , po pierwsze zadne rondo w PL nie jest tak wyprofilowane jak tu... bez problemu mozna tu przejezdzac ronda z predkoscia nawet 60 kmh. Francuzi tez nie sa gorsi i stawiaja na ronda.

    • 1 1

  • ...

    Nie wiem jak Wy, ale ja najbardziej będę się obawiał takiego podekscytowanego szesnastolatka, który popierdziela w swoim kwadrycyklu z plastiku i silniczkiem od kosiarki. Tak jak nadmierna prędkość powoduje wypadki, tak takie coś co nie jest w stanie wyprzedzić zaprawionego rowerzysty jest w stanie stworzyć groźniejsze sytuacje. Wiem, że mało to ma wspólnego z ruchem okrężnym tudzież turbinowym, ale wystarczy to sobie wyobrazić.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane