Fakty i opinie

stat

Gdańsk ponownie szuka wykonawców Nowej Warszawskiej

Pierwszy etap obejmuje krótki odcinek Havla-Łódzka. Przetarg na pozostałą część ogłoszony zostanie dopiero w drugiej połowie roku.
Pierwszy etap obejmuje krótki odcinek Havla-Łódzka. Przetarg na pozostałą część ogłoszony zostanie dopiero w drugiej połowie roku. graf. Trojmiasto.pl

Po kilku tygodniach oczekiwania urzędnicy wreszcie zapowiedzieli ponowne ogłoszenie przetargu na trasę tramwajową wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej. W pierwszej kolejności będzie poszukiwany wykonawca dla krótkiego odcinka od al. Havla do ul. Łódzkiej wraz z przebudową skrzyżowania. Ukończenie robót tego etapu ma nastąpić jeszcze w 2020 r., zaś całej trasy w grudniu 2021 r.



Czy podział inwestycji na dwa etapy pozwoli na jej realizację w terminie?

tak, to najlepsze rozwiązanie wybrane przez urzędników 19%
tak, o ile urzędnicy nie unieważnią ponownie przetargów z powodu zbyt wysokich cen 33%
nie, należało znaleźć brakującą kwotę w poprzednim przetargu 20%
nie, trasa przez wiele lat będzie nieukończona 28%
zakończona Łącznie głosów: 598
Przypomnijmy, w pierwszym przetargu na realizację trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Warszawskiej wpłynęło aż osiem ofert od potencjalnych wykonawców.

Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 66,7 mln zł (najdroższa - ok. 79,3 mln zł), podczas gdy miasto rezerwowało na ten cel zaledwie 38 mln zł. Z tego powodu przetarg unieważniono.

Pod koniec stycznia postanowiono podzielić realizację na dwa etapy:
  1. od al. Havla do ul. Łódzkiej wraz z przebudową skrzyżowania,
  2. od ul. Łódzkiej do pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej - al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej Północnej).

Ponowne ogłoszenie przetargu tylko na I etap



Nowy przetarg na I etap miał być rozpisany jeszcze w lutym, ale ostatecznie dopiero w piątek 13 marca wysłano do dziennika urzędowego Unii Europejskiej dokumentację, która niebawem będzie dostępna na platformie przetargowej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

- W tym etapie przebudowane zostanie skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką, które uwzględni nie tylko budowę torów tramwajowych, ale także jezdni i ścieżki rowerowej. Ponadto zostanie wybudowany przystanek przy ul. Łódzkiej - mówi Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Projekt docelowej organizacji ruchu w obrębie skrzyżowania Havla-Łódzka.
Projekt docelowej organizacji ruchu w obrębie skrzyżowania Havla-Łódzka. dok. przetarg.

Dodatkowe tory do skrętu w Nową Warszawską



Przebudowany układ torowy będzie przypominał połączenie rozwiązań zastosowanych na skrzyżowaniu Pomorska-Chłopska oraz w rejonie Opery Bałtyckiej.
  • Od strony al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) powstanie dodatkowy peron wyłącznie dla tramwajów skręcających w ul. Nową Warszawską.
  • Od strony ul. Świętokrzyskiej również wydzielony zostanie osobny tor dla tramwajów skręcających z pętli Łostowice Swiętokrzyska w szlak Nowej Warszawskiej, lecz bez dodatkowego przystanku.
  • Pomiędzy al. Havla a ul. Łódzką powstaną dwa perony dla wszystkich tramwajów wjeżdżających i opuszczających trasę w śladzie Nowej Warszawskiej.

Przystanki przed i zaraz za skrzyżowaniem



W efekcie tramwaje jadące na trasie Nowa Warszawska-Havla-Cienista będą dwukrotnie zatrzymywały się na przystankach w obrębie skrzyżowania. Jedynie tramwaje jadące pomiędzy pętlą Łostowice Świętokrzyska a Nową Warszawską będą miały jeden postój (nie licząc oczywiście oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie).

Udogodnienia tylko dla rowerzystów, ale nie dla pieszych



Na przebudowanym skrzyżowaniu z al. Havla dobudowany zostanie dodatkowy przejazd rowerowy po południowej stronie (czyli bliżej pętli Łostowice Świętokrzyska). Nie przewidziano jednak po tej stronie przejścia dla pieszych, więc nadal będzie trzeba obejść cały układ drogowy, do którego dojdą jeszcze przejścia przez tory tramwajowe.

Trasa tramwajowa będzie połączona z pętlą w rejonie skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej i al. Adamowicza. W oddali widoczny jest już odcinek torów wyprowadzony w kierunku al. Havla.
Trasa tramwajowa będzie połączona z pętlą w rejonie skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej i al. Adamowicza. W oddali widoczny jest już odcinek torów wyprowadzony w kierunku al. Havla. fot.DRMG

I etap do końca 2020 r., cała trasa rok później



- Jeśli procedura przetargowa przebiegać będzie bez zakłóceń, zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2020 r. - zapowiada przedstawicielka DRMG.
Ogłoszenie przetargu na drugi etap robót planowane jest w drugiej połowie br. z terminem realizacji do grudnia 2021 r.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej

Opinie (138) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.