Fakty i opinie

stat

Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej


Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.



Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?

ostrożna jazda kierowców

36%

wyniesienie (podwyższenie) przejścia

10%

kamery i detektory ruchu

5%

dodatkowe oświetlenie przejścia

35%

maty spowalniające

6%

coś innego

8%
Aktywne czy - w zależności od nazewnictwa - inteligentne przejścia dla pieszych z każdym rokiem zyskują na popularności. Ich głównym zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprawa ich widoczności na zebrze w okolicy przejścia oraz ułatwienie im przedostania się w bezpieczny sposób na drugą stronę jezdni.

Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.

Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.

Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone.
Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone. fot. facebook.com/gustiphotography
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.

Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?

- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.

Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.

Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".

Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.

Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie



Wideo archiwalne

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (111)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.