• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej

Maciej Korolczuk
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.



Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?

Aktywne czy - w zależności od nazewnictwa - inteligentne przejścia dla pieszych z każdym rokiem zyskują na popularności. Ich głównym zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprawa ich widoczności na zebrze w okolicy przejścia oraz ułatwienie im przedostania się w bezpieczny sposób na drugą stronę jezdni.

Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.

Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.

Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone. Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.

Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?

- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
Przesuń aby
porównać

Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.

Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".

Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.

Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie



Wideo archiwalne

Opinie (111) 2 zablokowane

  • Ile to kosztowało? (1)

    • 6 5

    • Myślę, że jest warte swojej ceny.

      • 1 1

  • Zacznijmy od tego że w miastach buduje się tunele lub kładki na trasach o tak dużym ruchu. (2)

    Pasy przez drogę na której codziennie dochodzi do kolizji a ludzie z prowincji podróżują nią z prędkością 100km/h to nieporozumienie. Rozumiem że jakiś magik jak się nudził połączył kilka światełek czujek i przycisków w całość ale realnie działa to tak samo skutecznie jak opaski przeciwgwałtowe w Berlinie.
    Każdy inżynier czy technik zajmujący się drogami wie że jeśli mamy więcej niż 2 pasy ruchu to taka ulica jest niebezpieczna dla pieszych. Od pewnego natężenia ruchu dwa pasy są niebezpieczne.
    Dlaczego tego nie zamontowano na przejściu za Operą Bałtycką na której było wiele potrąceń? okazuje sie że to jest nieskuteczne.
    partyjniactwo i brak kompetencji skutkują takim tandeciarstwem.
    Z inteligencją to ma tyle wspólnego co dyplom prawnika prawa PRLu z przydatnością w zarządzaniu miastem.

    • 18 13

    • pas

      Wyprowadź się na wieś., będziesz miał jeden pas ruchu dla wszystkich.

      • 3 2

    • tunele i kładki budowało się w miastach lekceważących interesy pieszych

      w dobrze zarządzanych miastach interesom pieszych przyznaje się priorytet.

      Kierowcy sami potrafią zadbać o zakorkowanie miasta do imentu.

      W dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni korzystają z komunikacji miejskiej, chodzą pieszo lub jeżdżą rowerami.

      W źle zarządzanych miastach biedni ludzie jeżdżą samochodami i uważają to za jedyną dostępną im opcję.

      • 0 0

  • Brajuje jeszcze migającego pomarańczowego światła ostrzegającego o obecności pieszego na przejściu.

    • 12 1

  • Naprawdę? W ankiecie takie pytanie a nie ma podstawowej odpowiedzi?

    "Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?"

    Używanie mózgu i stosowanie się do zasady lewa-prawa-lewa wolna.

    • 20 7

  • bardzo fajne rozwiązanie- jeszcze powinni dodać jakieś migające światła w stronę kierowcy że piesi są na jezdni (1)

    by z daleka ściągnął nogę z gazu

    • 12 6

    • Najlepszy efekt daje mignięcie z fotoradaru.

      • 9 0

  • nie inteligentne, tylko zautomatyzowane (1)

    inteligencja
    1. «zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w sytuacjach nowych»
    2. «ogół ludzi wykształconych i wykonujących zawodowo pracę umysłową»

    Ad.2. przejście człowiekiem nie jest, więc odpada
    Ad.1. przejście nie potrafi się uczyć, zmianę zachowania można wywołać jedynie zmianą oprogramowania

    więc... nie jest to żadne inteligentne przejście

    • 21 2

    • Jest bardziej inteligentne, od co poniektorych, niż ci się wydaje.

      • 3 4

  • ale mi nowość... (2)

    w Bytowie takie oświetlenie istnieje już ponad rok..

    • 6 2

    • I to mnie zadziwia (1)

      Bo widziałem kilka takich rozwiązań w mniejszych miastach lub miejscowościach. A w Gdańsku słabo z tym.

      • 4 1

      • ...

        bo tu, w Gdańsku, to większość urzędasów na wysokich stanowiskach patrzy tylko jak się nachapać jak najwięcej, a nie na dobro społeczeństwa..

        • 3 2

  • Inteligentna kamera rozpoznaje przechodniów

    - O, idzie Zdzichu i Mariola, pili tu niedaleko wczoraj
    - A z tamtej strony idzie pani Helenka! Pozdrawiam!

    • 14 0

  • to przejście jest przy ZREMBie (1)

    tam wielu nie staje na czerwonym. A reszta zapierdziela 90 choć jest 50. I to łączne z autobusami.

    • 7 2

    • Przesadzasz

      Tylko 89

      • 1 0

  • (2)

    Dlaczego w ankiecie o tym co poprawia bezpieczeństwo na przejściach nie ma słowa o tym aby piesi bardziej uważali na przejściach, samochód jadący nawet 40 km/h nie jest w stanie zatrzymać się w miejscu.

    • 15 8

    • dlaczego ty jestes idiotą zapytaj sie kogos mądrego

      • 5 2

    • kierowca samochodu jadącego 40 km/h ma dość czasu na reakcję jeśli widzi pieszego na przejściu

      zwłaszcza jeśli przejście jest dobrze oświetlone.

      Takie teksty to tylko wymówki by się usprawiedliwiać przed samym sobą jak się grzeje po mieście nie zwracając uwagi na znaki lub traktując je jako tablice informacyjne o dolnej graniczy dopuszczalnej prędkości jazdy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane