• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy

Krzysztof Koprowski
21 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych. W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych.

Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.



Czy Gdańsk powinien więcej inwestować w infrastrukturę tramwajową?

Projekt dokumentu, który od poniedziałku, 21 czerwca, jest formalnie na etapie konsultacji społecznych, stanowi aktualizację podobnego opracowania z 2014 r. Siedem lat temu horyzont czasowy określono na 2030 r., obecnie to już 2042 r.

W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.

Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:

Czytaj również:

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę


Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"


Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni



Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości. Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości.

Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską



Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":

W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.

Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.

Czytaj też:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać


Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe


Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego



  • W ramach działań inwestycyjnych przewiduje się m.in. wykorzystanie pasu rozdziału Trasy W-Z pod realizację szybkiego tramwaju.
  • Pas rozdziału Trasy W-Z na odcinku Łostowicka - Adamowicza.

Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie



Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
  • modernizację węzła torowego HuciskoMapka z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
  • przebudowę pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka - zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
  • budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
  • wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
  • budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.

Czytaj też:

[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?


Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?


ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje



Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta. Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta.

Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe



Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.

Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.

Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
  • skrócenie czasu podróży,
  • zwiększenie częstotliwości kursowania,
  • integrację usług przewozowych,
  • koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.

Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r. Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r.

Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz



W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.

W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.

Czytaj też:

Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat



Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów. Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów.

Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca



Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.

Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
  • elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
  • papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
  • papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.

Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (451) 2 zablokowane

  • (7)

    Piękna wizja...Ale czy uda się coś z tego zrealizować?Na razie transport w tak dużym mieście woła o pomstę do nieba...dodatkowo brak roweru miejskiego i stan taboru.Kiedy w końcu będzie lepiej i ktoś zainteresuje się poprawą transportu zbiorowego?Póki co marazm i stagnacja.

    • 49 13

    • miasto to akurat jest srednio male (3)

      po prostu ktos chce prowadzic tramwaje na dawne wioski. a w miescie nie umieja utrzymac bezpiecznego i nieawaryjnego transportu.

      • 8 13

      • Jo , jo nie umiejo (2)

        wracaj do siebie kury macać

        • 6 8

        • Naucz sie pisac. Albo wytrzezwiej. (1)

          • 3 6

          • Ty naumiej się .

            • 4 4

    • przeciez ogloszono sukces mevo (1)

      • 5 2

      • Przecież samorząd ma siedzieć cicho i nie pchać się do krajowej polityki.

        Co prawda "krajowa polityka" w tym wypadku wymusiła obsługę Mevo przez firmę która przegrała przetarg, ale to już nie wina rządzących, tylko samorządów.

        Czego nie rozumiesz lewaku?

        • 0 8

    • Wole wizje kacperka. W piec minut z Lostowickiej pod dworzec wrzeszcz PKP. Tam samo realna jak "nowy lad". Mateusz oddaj nasze 1 mln elektrykow. Nie mowie o rowerach.

      • 0 1

  • Ambitne plany (10)

    Życie zweryfikuje czy będą środki z UE na realizację tych projektów.

    • 34 8

    • pierwszy raz staneli w prawdzie.. to jest nie do uwierzenia (8)

      Przynajmniej sie przyznali, ze tak skopali komunikacje przez 23 lata, ze nie starczy kolejnych 25 lat zeby naprawic cokolwiek.

      • 14 4

      • (7)

        A kto mógł przewidzieć, że Janusz którego nie stać na samochód sprowadzi sobie trzy gruzy po 10k każdy, żeby jeden mógł być sprawny?

        • 6 6

        • Janusz powinien dalej brnać przez pola w gumiakach. (3)

          Albo żyć w miejskim Matrixie. Jako bateryjka zasilajaca urząd podatkami.

          • 7 3

          • Jak nie nadaje się do życia w mieście - tak, powinien. (2)

            PRL niesamowicie skrzywił tych ludzi... Dekady ślinienia się do niedostępnych Polonezów zrobiły swoje...

            Dla mnie samochód jest zwykłym d*powozem z którego korzystam tylko jak muszę.
            Dla Janusza - symbol statusu, oderwanie od plebsu z komunikacji...

            A już rekordem świata jest "nie stać cię na samochód" padające z ust człowieka, który zapłacił za swój obiekt uwielbień mniej niż kosztuje nowa Dacia...

            • 7 3

            • Miałem nową Dacię i nie polecam ;) Trzeba przeczekać pokolenie aż przeminą Janusze, dla których jedynym sukcesem jest zdanie na prawko i zakup złomu po Niemcu.

              • 7 1

            • Mo właśnie ci co kupują tanie samochody to dla d*powozy I mają gdzieś że to grat byleby spełniał swoją rolę

              • 3 0

        • Jakos kazdy majacy wyboraznie. Nie buduje sie tyle i spokojnie mniej januszy w miescie.

          • 0 0

        • to było do przewidzenia

          ba!
          To było stymulowane mentalnością "ludzi władzy", którzy również na "polonezy" się ślinili.
          "Biznesy" z niemieckimi sztrotami znikąd się wzięły?!
          Pod tym hasłem rozwalono lokalne koleje i "pekaesy".

          • 2 0

        • Czyli jeździ jednym.

          • 0 0

    • a to już bez środków UE nic nie możemy zrobić?

      Polska to trzeci świat - siedzimy w lepiankach i czekamy aż Zachód sypnie groszem i przyśle nam instruktorów...

      • 1 0

  • O ludzie. Te plany to są od stu lat. (2)

    Dajcie spokój już z tymi bajkami.

    Zresztą. Szkoda życia na tramwaj. To takie wolne że lepiej pieszo iść.

    • 111 18

    • ja czytalem o tym w 2003 (1)

      i co? ch.. 100

      • 27 2

      • większość tych tras to jeszcze niemiec kreślił

        • 18 1

  • takie to plany, ze pod dewelopera zmienia sie co pol roku. (4)

    gdanski samorzad i jego spolki.

    • 87 8

    • proponuje plan na lata 2077-2084

      oglosic i sie cieszyc, a zglaszanie uwag do przyszlej srody.

      • 30 1

    • No zaraz, to mają budować dojazd do osiedli, czy nie? (1)

      • 0 3

      • teraz to wiekszosc wyburzyc by przywrocic rozsadne plany dla skm

        • 0 1

    • Zostań radnym i rządź

      Masz prawo o ile jesteś Gdańszczaninem.

      • 0 0

  • 2042 serio ? (5)

    Nie wiadomo czy dożyjemy do tego czasu przy tych wszystkich pandemiach. Trzeba się za to wziąć w trymiga.

    • 53 14

    • w sumie dlaczego nie 2055? (1)

      • 10 0

      • CyberOla 2077 :)

        • 14 2

    • W Chinach w tym czasie wybudują 10 miast po 30 mln luda (1)

      • 14 2

      • No cóż, masz różnicę między komunizmem a kapitalizmem :)

        • 3 3

    • Ciekawe jakie były plany do 2021. Takie planowanie dla planowania.

      • 3 1

  • Do tego roku będzie nas o połowę mniej.

    • 38 5

  • Wy za rok bedziecie już... (1)

    ....mieli zupełnie inną koncepcje. Wam się tylko plany jednego rodzaju zawsze potwierdzają. Jak więcej sobie napchać w portfele.

    • 72 8

    • może wpadną na przedłużenie Sikorskiego do Małomiejskiej?

      nadzieja umiera ostatnia...

      • 1 0

  • (30)

    Uciąć wydatki na drogi do zera i wszystko pakować w transport zbiorowy. To jedyny sposób na poprawę sytuacji i normalne miasto, które nie wygląda jak autokomis. Do tego narzucić Straży Miejskiej limity minimum 200 aut dziennie odholowanych i 500 mandatów.

    • 59 71

    • Idz do fenianu komuchu (15)

      I daj spokoj juz z autokomisami i clavhosmrodami meczysz juz normalnych ludI

      • 20 19

      • Właśnie z komunizmem na drogach należy skończyć. (13)

        Chcesz parkować - płać rynkową stawkę, a nie "państwo dej"...

        • 11 10

        • (6)

          To płać za to że swoimi prywatnymi nogami depczesz chodnik - dlaczego państwo ma ci go udostępniać za darmo? I do tego bramki poboru opłat na DDR - dlaczego prywatny rower ma jeździć za darmo? A nie wspomnę że powietrze wciągasz w swoje prywatne płuca.

          • 11 7

          • Bo chodnika ani drogi sobie nie kupię. (5)

            Za to miejsce parkingowe - tak. Dlatego miasto nie powinno dopłacać do parkowania pod domem.

            • 9 9

            • Pod domem mam parking będący własnością... (1)

              ... Mojego osiedla.

              • 7 3

              • No i luz.

                Tyle tylko że jesteś w mniejszości.

                • 5 1

            • (2)

              Twoje problemy z kupnem to nie nasz problem. Skoro korzystasz - to płać, cwaniaku. Kolejny frustrat który nigdzie nie dojeżdża, a chce innym ustawiać życie.

              • 5 3

              • OK. (1)

                W takim razie od tej pory parkuję w bramach i zastawiam inne samochody.
                Przecież nie będziesz mi ustawiał życia, nie?

                • 2 2

              • Spróbuj - wywiozą ci je na lawecie, i tyle z tego będzie.

                • 0 1

        • ale tramwaje to "państwo dej"?! (3)

          bo miasto nie jest w stanie tego zbudować z własnych środków.

          Poszukaj ile kosztowało 12 km dwutorowej Letbane...

          • 3 2

          • Phi... Zobacz ile kosztowała budowa PKM. (1)

            Da się? Da się.

            • 2 0

            • phi?

              PKM kosztowało coś w okolicach 700 mln... pln. Dwukrotnie przefajnowany budżet.
              Letbane kosztowało pół miliarda... dolarów. Za pierwszy etap. Nie da się ukryć, najdroższy.

              • 0 0

          • Tramwaje

            I w ogóle komunikacja publiczna jest bardzo drogim środkiem transportu a korzystają z niej dzieci, młodzież i seniorzy za darmo oraz menele (też za darmo). Ludzie pracujący mają za mało czasu w pogoni za pieniądzem (na podatki dla rzadu), aby z niej korzystać. Natomiast oni ze swoich podatków ją finansują (jak zresztą wiele innych dziedzin z których nie korzystają np. NFZ).
            Najekonomiczniejszym środkiem transportu jest samochód, i dopóki nie nastanie socjalizm ludzie będa z samochodu korzystać. Administracyjne ograniczanie samochodu to wprowadzanie neo-komunizmu, chińczycy akurat to zrozumieli i idą w odwrotnym kierunku

            • 3 4

        • Państwo to Ja, miasto to Ja (1)

          Państwo to nie jest jakiś mityczny omnipotentny KTOŚ, którego jest wszystko. Ludzie, Wy wójta się nie bójta, rządzacych (niby wybranych przez nas) trzeba trzymać krótko i nie ustawiać się w pozycji petenta lub co gorsze niewolnika.
          Co to znaczy że coś jest "miejskie" i tam nie wolno ???

          • 0 0

          • "w pozycji petenta lub co gorsze niewolnika"

            To prawda.
            Problem w tym, że to profesjonaliści, których główną umiejętnością jest wymykanie się kontroli i odpowiedzialności. A społeczne organy nadzorcze najczęściej uległe i zblatowane.
            No i oni robią to 24/7 (przynajmniej ci najbardziej zdeterminowani).
            To największy problem systemów przedstawicielskich. Wybory są zbyt rzadko, a innych metod odwołania skutecznie się pozbyto. To podstawowe zagrożenie, które się neutralizuje.
            Chyba powinny być dwa, konkurujące ze sobą zarządy... :\ Bo bez arytmetyki głosowań trudno o veto.

            • 0 0

      • Sam jesteś komuch

        Fenian to niepoprawna sowiecka transliteracja (trudne słowo - sprawdź w słowniku o ile posiadasz). Prawidłowa nazwa to Pjongjang.

        • 0 1

    • Zacząć od holowania. (1)

      Może wtedy się ludzie zaczną zastanawiać czy naprawdę potrzebują dwóch czy trzech samochodów na rodzinę, jak nie ma gdzie ich zaparkować.

      A tak - trawnik i jazda...

      • 15 6

      • A co Holownia ma wspolnego z Gdanskiem

        • 0 0

    • I już mamy Koreę Północną. Dobry pr,epis. (3)

      • 6 8

      • co to jest pre pis?

        PO ;)

        • 4 1

      • (1)

        nie, to demokracja:)

        • 0 2

        • socjalistyczna

          • 0 0

    • (1)

      plus wprowadzić podatek od obcisłych gaci.

      • 13 3

      • ooo tak!

        • 6 0

    • z budżetu miasta 2021 (4)

      jedyna kasa na drogi : rozbudowa ul. Kartuskiej 19,3 mln zł. O blisko 20% wzrośnie budżet komunikacji miejskiej. Na ten cel Gdańsk planuje wydać blisko 305 mln zł.

      • 1 6

      • (3)

        A Piastowska, Barniewicka, Słowackiego, Biskupia Górka?

        Już pomijając miliardy które są rozdawane kierowcom w postaci śmiesznie tanich miejsc parkingowych...

        • 8 8

        • (1)

          Triliardy

          • 5 2

          • Pierdyliardy

            • 3 0

        • Umiesz czytać? 2021

          • 1 0

    • tu już tyle terenów oddali deweloperom, ż tych tras tramwajowych nie ma gdzie budować. Przykład ostatni trasa na morenę tzw nowa politechniczna - teren zarezerwowany od lat 70 na tramwaj i drogę , dziś już inna koncepcja z jakimś tunelem na wileńskiej....

      • 0 0

  • (6)

    Szybki tramwaj to...... Proszę wpisywać propozycje, np. szybki tramwaj to tramwaj bez opóźnień.

    • 34 7

    • Chyba 1/2 przystankow mniej

      • 7 1

    • jux nie w gdansku przez najlblizsze 30 lat

      • 5 2

    • Priorytet zielonego światła (1)

      • 5 4

      • Najlepiej włączyć na stałe wszystkie zielone we wszystkich kierunkach i korki mamy rozładowane.

        • 0 0

    • mrzonka

      Proszę zapoznać się, ile kosztują takie przedsięwzięcia oraz jak są finansowane i ocenić, jaka jest szansa na zbudowanie czegoś podobnego:

      "W dniu 8 maja 2012 r. Duński parlament wydał zgodę na budowę lekkiej kolei w Aarhus, która byłaby pierwszą tak nowoczesną linią w Danii, i przyznał uprawnienia do kontynuowania inicjatywy. W rezultacie formalnie utworzono spółkę joint venture Aarhus Letbane między lokalną gminą, Ministerstwem Transportu i regionem Midtjylland w celu promowania i kontynuowania projektu w sierpniu 2012 r. Szacuje się, że budowa fazy 1 kosztowała 2,4 mld DKK ( 408 mln USD); finansowanie zapewniło miasto Aarhus (47,2%), duński rząd centralny (47%) i Region Centralny Danii (5,8%)."

      Pierwsza faza to 12km dwutorowej linii... W płaskiej jak stół Danii.

      W Gdańsku to "pieśń szczurołapa", który dba jedynie o własne interesy, czyli tramwajarskiego lobby i skupionych wokół niego miejskich spółek. Które szarpią się pod dywanem z PKM promowanym przez marszałka o "krótka kołdrę" finansowania...
      Intencje i metody widać jak w powiększającym szkle w umieszczonym na pierwszym miejscu przedsięwzięciu związanym z tramwajem w Dolinie Królewskiej.

      "Nie będzie nam mieszkaniec do michy zaglądał!!!"

      A jak kasę się wyda i zniszczy konkurencję, to mieszkańcy mogą nas cmoknąć...
      "Piniendzy nie ma i nie będzie (jeżdżenia)"

      • 7 1

    • mokry sen aktywistów

      :)

      • 0 0

  • Zobaczcie na teren Od Oruni Górnej do Podwala Przedmiejskiego (1)

    Jeszcze 10 lat temu miała być budowana Nowa Małomiejska - Nowa Chmielna z tramwajem, a teraz pusto, nic już tam nie ma, a potem jak dojdzie do budowy to będzie krzyk... Ten plan to jest pic na wodę...

    • 66 4

    • A teren od Tesco/Kaufland do Małomiejskiej i na Platynową?

      jeszcze chwila, jeszcze moment i wszystkie rezerwy zabudują "dewelopery"

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane