• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg

Krzysztof Koprowski
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów. Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów.

Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz rozwiązanie przedstawione przez władze Gdańska?

Mieszkańcy Trójmiasta oraz innych aglomeracji coraz chętniej korzystają ze współdzielonych elektrycznych hulajnóg, które nadal pozostają nieuregulowane w polskim prawie. Hulajnoga w myśl przepisów nie jest traktowana jako pełnoprawny pojazd, lecz odmiana zabawki lub gadżetu, a jej użytkownik z prawnego punktu widzenia jest... pieszym.

Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.

Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.

  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.


Czytaj też:

Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych. Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych.

Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg



Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".

- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie



Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu



Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.

Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.

Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?


Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.

W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).

Czytaj więcej:

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo



Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome. Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome.

200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo



- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.

Hulajnogi w śmietniku na Hallera

Dodajmy, że temat problemu z pozostawionymi hulajnogami na chodnikach poruszali w indywidualnych interpelacjach do prezydent Gdańska również radni: Joanna Cabaj z PiS (w listopadzie 2019 r.) oraz Karol Ważny z KO (maj 2019 r.).

Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.


Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta



Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h

Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.

- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.

Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg. Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg.

Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?



Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.

Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.

10:16 28 WRZEśNIA 20

Nierozwiązany problem parkowania hulajnóg (4 opinie)

Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach
Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach

Opinie (243) 9 zablokowanych

  • Jak nie będzie kar za śmietnik to dalej bezmózgi będą zostawiały ten złom gdzie popadnie. Zrobić punkty dokowania i wszystko. Za brak parkowania w strefie 50 zł i brak możliwości wypożyczenia sprzętu przez tydzień i dopóki nie ureguluje należności. Tak samo przejazdy busem i skm... Ostatnio jakiś geniusz przez kask na łbie ciężko określić wiek, zapakował do przedziału skuter... Ile można tłumaczyć i mówić do tego narodu nie docierają argumenty tylko sankcje

    • 4 1

  • auta.. (1)

    auta powinny znikąc z chodników na zawsze...jezdnia jest dla nich...

    • 8 2

    • Nie trolluj. To artykuł o hulajnogach.

      A twój wpis kieruj do sejmu. Może zmieni prawo o ruchu drogowy.

      • 2 7

  • to są prawdziwe problemy naszego miasta.

    wczoraj nawet konferencje prasowe robili. Szadółki śmierdzą, komunikacja ledwo działa, dróg brakuje.

    • 6 0

  • Kolejny niebywały deal. (2)

    Firma wypożycza hulajnogi klientom, czerpie z tego zyski. Klient zostawia sobie wypożyczony sprzęt gdzie mu się podoba a podatnicy teraz zrzucą się na "miejsca postoju". Nie zgadzam się żeby z moich podatków organizować miejsca dla prywatnych podmiotów. Miasto ma teraz narzędzia jak służby porządkowe i niech zabierają porozrzucane hulajnogi i do magazynu. Termin odbioru 7 dni + opłata za usługę i zarabiamy a nie tracimy. To firmy które organizują takie usługi muszą z własnych kieszeni zbudować sobie infrastrukturę i nakładać kary na nie solidnych wynajmujących a nie miasto czy podatnik. Ludzie. Czy wam to naprawdę jest bez różnicy na co wydaję się Wasze pieniądze z podatków?

    • 30 1

    • Zgadzami się z Tobą

      Miasto ma narzędzia, tylko te narzędzia są dosyć nieskuteczne. Przecież zawalających chodniki są tysiące, a jak posłuchasz tych ze straży miejskie, co mają na ten temat do powiedzienia, to stracisz nadzieje na jakąkolwiek poprawę. Uważam, że należy rozwiązać straż miejską skoro nie radzi sobie z usunięciem sprzętu zawalającego chodniki i wystawienie takiej osobie mandatu. Jeżeli tego nie potrafią, to co oni potrafią?

      • 1 0

    • Akurat miejsca na postój różnego rodzaju małych pojazdów

      Jak hulajnogi, czy rowery bardzo by się w mieście przydały. Dużo bardziej niż miejsca parkingowe, które od lat z podatków finansujemy.

      • 1 0

  • a samochodem dalej można parkować jak komu się podoba niszczcząc co mu się podoba utrudniając wszystkim jak się podoba? (1)

    no to super

    • 7 3

    • Bzdury wypisujesz

      SM wkłada za wycieraczkę zależnie od miejsca parkowania pouczenia lub mandaty. Wiem bo dostałem pouczenie za parkowanie na "zieleńcu". Ten "zieleniec" na którym parkowałem był mocno dyskusyjny ale więcej tam nie zaparkowałem.

      • 0 0

  • Za zastawianie chodnika czymkolwiek powinna być dotkliwie wysoka i szybko egzekwowana kara.

    A nie jakieś spoty czy "zachęty". Przecież my - podatnicy z Gdańska - utrzymujemy naszymi pieniędzmi te chodniki. Dlaczego ktoś robi sobie na nich darmowy parking a miasto/służby nie reagują stanowczo?

    • 10 1

  • Ostatnio wziąłem 5 letniego syna na wycieczke rowerową po mieście. (12)

    I stwierdzam że chodniki i drogi rowerowe istnieją tylko teoretycznie. W praktyce mamy do czynienia z parkingami dla samochodów. Jak myślicie, dlaczego kierowcy tak parkują? Czy nie znają przepisów, lub czy mają gdzieś innych użytkowników ruchu? I co należy zrobić takim kierowcom, żeby nie parkował na drodze rowerowej czy chodniku? Oklepać morde, czy ładnie zwrócić uwagę czy jeszcze inaczej? Pytam, bo nie wiem jaką strategie wybrać.

    • 12 7

    • Kierowcy znają przepisy ale mają je gdzieś i są świadomi braku realnej kary. Pozostaje dbać o następne pokolenie bo dopóki osoby, kórym takie dziadowskie parkowanie przeszkadza nie będą w wyraźnej większości, dopóty się nic nie zmieni. Przepisy można sobie uchwalać, ale i tak nikomu się nie chce ich na poważnie egzekwować. Większość woli dziadostwo no to mamy dziadostwo.

      • 4 0

    • Niestety trzeba uczciwie powiedzieć, że agresja rowerzystów rośnie. Zachowują się jak paniska (2)

      Też jestem rowerzystą i twierdzę, że zawsze trzeba zachować uwagę a drogi muszą być współdzielone a "Oklepać mordę" to możesz samemu sobie prostato. Ilu rowerzystów nawet nie zwolni przed przejazdem przez ulicę? Na szczęście na świecie idą już po rozum do głowy. Zaczynają rozumieć, że tzw. aktywiści miejscy nie mający pojęcia o inżynierii ruchu mają często i**otyczne pomysły, które blokują normalny ruch.

      • 3 4

      • dzbanie (1)

        na świecie ogranicza się ruch samochodów w mieście oddając ulice dla uto, rowerów i pieszych. na świecie są już miasta w których samochodem możesz jechać maksymalnie 30 na godzinę.

        chyba że dla ciebie na świecie to na wschód :-)

        • 1 3

        • Ty prz przesadzasz.

          • 0 0

    • Taki jesteś akuratny a napisałeś nie na temat (3)

      Ten temat dotyczy hulajnóg, nie rowerów ani samochodów.

      Jeżdżę rowerem od wielu lat codziennie i poza nielicznymi wyjątkami nie ma problemu z parkowanie samochodów na drogach rowerowych. Nie ma bo rowerzyści potrafią być wredni i porysować lub można za takie parkowanie dostać mandat.
      Warto zdawać sobie sprawę, odnośnie klepania że zawsze można zostać oklepanym.

      • 4 5

      • Dobry pomysł z tym porysowaniem (2)

        • 1 2

        • Zgadzam się z tobą że agresja jest wskazana. (1)

          Ja na przykład pakuję parasol w szprychy rowerzystom jadącym po chodniku.

          • 1 0

          • No no

            A pieszego, który przechodzi przez ulice nie na przejściu pewnie rozjeżdżasz. Gdybyś zrobił to co napisałeś i rowerzyście coś się stało to miałbyś grube kłopoty.

            • 0 1

    • tez uwazam jako pieszy, rowerzysta, kierowca samochodu i motocyklista ze najwiekszym problemem sa auta na chodnikach, trawnikach i drogach rowerowych.

      hulajnogi uwazam ze to rozdmuchany problem

      • 3 4

    • (1)

      Myślę, że powinni zacząć od oklepania mordy Tobie.
      Jak już to zrobią, to przydało by się więcej miejsc parkingowych za darmo np. do 2 godzin.
      Niestety robi się wszystko, by tych miejsc było coraz miej i coraz droższe więc nic dziwnego, że kierowcy parkują gdziekolwiek - gdzie jest miejsce. W dobie zarazy, własny samochód jest najbezpieczniejszym środkiem transportu

      • 0 1

      • Zmadrzej

        • 0 0

    • Walić pałka szturmowa.

      • 0 0

  • nie będą..

    nie z naszą chorą mentalnością..:-(

    • 1 0

  • nie wiem tylko dlaczego ... (5)

    za złe parkowanie można odholować samochód na strzeżony parking a następnie trzeba go tzw.wykupić a hulajnóg już nie?
    Myślę że Straż Miejska kilkakrotnie przejechałaby się po mieście, odwiozła kilkadziesiąt sztuk na taki parking a następnie operator musiał za karną opłatą wykupić swoją własność to sam szybko znalazłby sposób na oczyszczenie tego problemu.
    I po temacie.

    • 24 0

    • Powód jest taki, że auta nikt ci nie przedstawi (2)

      więc za złe parkowanie łatwo znaleźć odpowiedzialnego. W przypadku hulajnóg ktoś może je przestawić/wyrzucić "dla żartu" i ciężko za to winić operatora, czy ostatniego jadącego.

      • 0 2

      • Dalej uważam że te hulajnogi mają swojego właściciela i to On odpowiada za swoją własność a nie my/miasto. Pobiera pieniądze, ludzie poruszają się w strefie publicznej miasta więc niech dba o porządek. Tylko kary finansowe dyscyplinują takie cwane firemki

        • 5 0

      • Tak.... przestawianie hulajnóg to jest u nas rodzaj sportu, specjalne bojówki emerytów w nocy zabierają z parkingów i rozkładają setkami na chodnikach.

        • 3 0

    • Ostatnio cymbały zaparkowały hulajnogi u mnie przy klatce blokując wejście, kolejny wjazd dla wózków, a inny stał na schodach. Bolt to chyba stan umysłu ️
      Straż miejska przyjęła zgłoszenie o 20.oo a rano nadal stały tak jak stały.
      Bezmózgi na tych hulajnogach w większości jeżdżą.

      • 2 0

    • bardzo dobry pomysł

      niech się straż miejska zainteresuje porzuconymi hulajnogami gdzie popadnie ....ukaranie pieniężne i tyle...Przynajmniej będzie to pożyteczna praca a nie ściganie za brak maseczki...

      • 2 0

  • Bo wszystko trzeba regulować (1)

    To naczelna zasada socjalistów

    • 1 2

    • Widać do złej szkoły uczęszczałem a rodzina twa to półgłówki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane