- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (219 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (276 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Nowe-stare tramwaje z Niemiec. Nie będą wozić pasażerów
Do Gdańska trafią trzy kolejne używane tramwaje z Niemiec. Nie będą jednak wozić pasażerów, lecz zostaną wozami technicznymi lub magazynami części zamiennych. Za każdy z tramwajów miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłaciła 1 tys. euro.
Za jeden pojazd z Dortmundu miejska spółka płaciła przed paroma laty ok. 30 tys. euro, zaś z Kassel - 42 tys. euro.
Następnie tramwaje kierowano do modernizacji, która kosztowała od 700 tys. zł do 2,5 mln zł (w zależności od zakresu robót).
Dla porównania, fabrycznie nowa Pesa Jazz Duo to wydatek rzędu ok. 7 mln zł.
Jak wygląda modernizacja tramwaju N8C
Tramwaje techniczne i jako magazyn części zamiennych
Wkrótce z Kassel dotrą do Gdańska jeszcze trzy tramwaje N8C. Ich cena jest jednak znacznie niższa, bo zaledwie 1 tys. euro za pojazd. W znacznej mierze wynika to ze stanu technicznego i planowanego przeznaczenia.
- Tramwaje te nie będą przeznaczone do modernizacji ani do obsługi linii komunikacyjnych. Wykorzystane zostaną z nich niektóre części i podzespoły jako części zamienne. Wstępnie zakładamy też przekształcenie jednego lub dwóch tramwajów na pojazdy techniczne - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Obecnie pojazdami technicznymi są przebudowane wagony Konstal 105Na. W opinii GAiT ich dalsze utrzymanie nie ma uzasadnienia w sytuacji, gdy planowane jest całkowite wycofanie "stopiątek" z eksploatacji.
- Ze względu na serwis sensowniej jest używać do celów technicznych takich pojazdów, jakie są eksploatowane na liniach - tłumaczy Wojtkiewicz.
Tramwaje jeszcze w tym roku, poszukiwana firma transportowa
Na początku lipca Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na wybór firmy transportowej, która przewiezie pojazdy z Kassel do zajezdni w Nowym Porcie . Termin realizacji zamówienia określono na trzy miesiące od momentu podpisania umowy a jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest najniższa cena.
Czytaj również:
Gdańsk kupił używane autobusy z Niemiec
Materiał archiwalny z 2018 r.
Miejsca
Opinie (255) ponad 20 zablokowanych
-
2019-07-04 12:03
Opinia wyróżniona
(3)
Za tak niską cenę to jest dobry interes biorąc pod uwagę ceny złomu metalowego. Ale koszt transportu z Niemiec, przebudowa i eksploatacja nie zwróci sumy kosztów, chyba że ... sprzedamy je dalej, na Wschód. Second hand jest polską specjalnością.
- 62 20
-
2019-07-05 10:30
Te same tramwaje ma Kraków. Ale oni je tam zrobili tak, że tutaj najnowszy tramwaj tak nie wygląda i tak dobrze nie działa.
- 0 0
-
2019-07-05 06:58
Byle jak, byle bylo
A później czytamy, że w wypadkach co roku ginie 3500 osób... Wiele w starych auta
- 0 1
-
2019-07-04 14:27
Marketing i promocja
Muszę przyznać, że miasto mocne zawsze bylo od strony upiększania przekazu. Przecież to jest zwykla usługa utylizacji odpadów, za którą Niemcy musieliby u siebie zapłacić.
- 13 6
-
2019-07-04 10:18
Opinia wyróżniona
Czy kupując 30..40 letnie auto z milionowym przebiegiem mogę z niego przełożyć rozrząd, (10)
koła, siedzenia, silnik, układ kierowniczy, napęd?
Pewnie tak ale prawda jest taka, że nigdzie daleko po takiej zamianie nie dojadę a w przypadku tramwajów to jak jeden stanie to wszystkie stoją co codziennie widzimy ... :-( Ale kogo to w Gdańsku obchodzi.. Może chociaż szyby się uda uratować bo uszczelki to i tak pewnie sparciały tak jak i inne gumy i plastyki- 129 32
-
2019-07-04 21:18
Nie znasz sie na cyklu przegladowym i naprawczym , tu data produkcji o niczym nie swiadczy.
- 7 0
-
2019-07-04 10:33
Milion przebiegu to mają nasze "nowe" prasy swing.
- 6 2
-
2019-07-04 10:33
w Mediolanie chyba nadal jezdżą tramwaje jeśli nie przedwojenne to z lat 50 (6)
w Szwajcarii wiele pociągów ma po kilkadziesiąt lat - jeśli coś jest utrzymywane w dobrym stanie technicznym, to można to używać bardzo długo
- 23 3
-
2019-07-04 11:16
To czemu niemcy nie używają jak takie dobre? (5)
Ale frajerzy....
- 9 12
-
2019-07-04 20:38
Niemcy dbają, wymieniają części według zaleceń producenta.
W Gdańsku tramwaje naprawia się młotkiem, drutem naprędce znalezionymi śrubkami. Taki tramwaj może jeździć w Niemczech 50 lat w Gdańsku o panie nawet Pesy i Bombardiery po 6 latach eksploatacji jeżdżą niesprawne.
- 3 3
-
2019-07-04 11:21
W Dortmundzie i Kassel powstały tunele tramwajowe (3)
do których N8C nie mogą wjechać ze względu na ichnie przepisy.
- 9 2
-
2019-07-04 11:37
Tja .... (2)
Z Niemiec zostały sukcesywnie wycofane bo nie były niskopodłogowe, dwukierunkowe i dwustronne. Niemieckie DSW zamówilo w ich miejsce nowoczesne bombardiery . Dostawy były sukcesywne, stare tramwaje w tym czasie jeździły, no A potem do Gdańska. Sprzedano nam po prostu stare tramwaje.
- 6 8
-
2019-07-04 16:17
(1)
A śmiali się z Gdyni, że kupili dwa dziewięcioletnie autobusy... A sami sprowadzają szrot 50 letni
- 5 6
-
2019-07-05 08:59
akurat nie do Gdyni ... tylko do spółki GRYF na obsługiwane gdyńskie linie
- 0 0
-
2019-07-04 10:22
ale co ty porównujesz.....
- 6 5
Wszystkie opinie
-
2019-11-24 17:40
Te tramwaje ponoć już są
Mają numery z Kasselu: 417, 419 i 422. (info z Phototrans.eu)
- 0 0
-
2019-11-14 11:15
co narzekacie
przecież najlepsze nasze czołgi to stare wysłużone w Niemczech sztuki. Tak jesteśmy dumni, ze je posiadamy iż pokazujemy na dorocznych paradach wojskowych. Nawet nie mamy kasy aby je usprawnić. Nie ma co narzekać bogatszy może więcej.
- 0 0
-
2019-07-06 23:39
Szrot od ziomali szkopów kupują popa..ra..ncy
Dalej będą jeździć te hałaśliwe stare szwabskie szroty
- 1 0
-
2019-07-04 10:03
Nie podobają mi się te tramwaje (25)
Nie podobają mi się te tramwaje, są ciasne i niefunkcjonalne. Myślę, że Gdańsk nie jest taki biedny aby ściągać byle co.
- 231 77
-
2019-07-06 13:12
Gdańszczanie - będziecie jeździć rydwanami. Po co wam tramwaje?
- 0 0
-
2019-07-04 10:09
Czytanie ze zrozumieniem (5)
Te tramwaje nie mają służyć jako przewóz osób
- 16 12
-
2019-07-04 10:19
ale 60 takich wcześniej sprowadzonych służą tak (3)
- 20 6
-
2019-07-05 09:46
i służą bardzo dobrze - w nich jest więcej miejsc siedzących niż w naszych jazzach duo
- 2 1
-
2019-07-04 12:20
poniemieckie posłużą polakowi ... a potem pojadą na ukrainu (1)
jako nowoczesne podarowane z UE
- 6 1
-
2019-07-05 03:47
dar Bremy dla Gdańska
mi się przypomniał jak jeździł po Oliwie taki mercedesik
- 0 0
-
2019-07-04 12:04
Nie, ale maja sluzyc jako magazyn czesci zamiennych.
Do czego będą pasowaly części z niemal zabytkowych tramwajow? Do nowej pesy? Czy do identycznych niemieckich tramwajow, które sa calkiem licznie użytkowane przez GAiT?
- 5 4
-
2019-07-04 11:40
(1)
" mimo złego słowa wypowiedzianego przez Polaka" Niemcy wybaczyli nam i nadal sprzedają sztrucle...
- 7 5
-
2019-07-05 06:46
zawsze możesz iść i wytargować coś od swoich przyjaciół Ruskich
np. śmierdzące przechodzone walonki itp.
- 1 2
-
2019-07-04 11:38
(1)
A mnie się bardzo podobają. W pesie przez skośnie ustawione siedzenia wciąż depczą po nogach. W dortmundach jest miejsc więcej i normalnie ustawionych. To idealny tramwaj na dłuższe trasy. Ciasne są tylko dla grubasów.
- 14 2
-
2019-07-05 06:44
PiSie trolle spasły się na dojnej zmianie
i teraz narzekają, że im ciasno.
- 0 3
-
2019-07-04 11:28
zgadzam sie Pesa jest ragiczna, ani funkcjonalna ani wygodan ani dobrej jakości (2)
- 8 6
-
2019-07-04 11:34
Ale pomimo tych wad (1)
dużo przyjemniej się nią jeździ niż niemieckim złomem.
- 11 6
-
2019-07-05 06:43
Nieprawda!
Wygodniej jeździ się N8C
- 2 1
-
2019-07-04 15:44
:)
Matury to ty pewnie nie zdałeś, co kolego? ;)
- 0 0
-
2019-07-04 10:41
(2)
masz opcje kup sobie rower
- 9 4
-
2019-07-04 11:40
to może od razu sanki i 6psów do zaprzęgu ;))) (1)
- 4 0
-
2019-07-04 13:33
lepiej ponton i foki
- 3 0
-
2019-07-04 11:13
Ciasna to jest PESA, niefunkcjonalna pod rekord świata
- 7 9
-
2019-07-04 11:07
Gdansk jest biedny, zobacz ile drog jest niedoiwestowanych...
- 6 4
-
2019-07-04 10:56
Akurat są o niebo bardziej wygodne i funkcjonalne od PES. Co nie zmienia faktu, ze lepiej kupić takie, ale nowe.
- 7 10
-
2019-07-04 10:50
Problem leży w tym,
że są za krótkie. No i człon niskopodłogowy tez nie jest optymalnie wykorzystany bo mamy schody.
Swoją droga, to taki mamy klimat w Gdańsku. Nowe tramwaje też będą krótkie. Te jazzy to chyba najkrótsze 5-członowce..- 6 4
-
2019-07-04 10:08
Czytaj ze zrozumieniem (2)
W tych co przyjeżdżają jeździć nie będziesz, są przeznaczone na magazyn i serwis.
- 40 11
-
2019-07-04 10:20
A kto powiedział, że mam jeździć.
Naściągali złomu i teraz muszą naprawiać....
- 10 12
-
2019-07-04 10:19
a te co już przyjechały?
- 16 11
-
2019-07-06 11:01
Słownie - jeden tysiąc Euro???
- 2 0
-
2019-07-05 22:50
Badziewie
Cholery można dostać z tymi tramwajami.codziennie coś, dzień w dzień stoją
- 3 0
-
2019-07-05 14:03
Wolne miasto Gdańsk
Już Niemcy zwożą swoje trmawaje :-))
Ciekawe co jeszcze??
czy nie stać nas na nasze Polskie trmawaje???- 5 1
-
2019-07-05 12:31
Taniej jest to wysłać do Gdańska jak na smietnik
Niemcy mądry naród wie gdzie śmieci wysyłać . Pacany cieszą się jak dzieci ze z Niemiec coś dostali buhahajajha
- 6 1
-
2019-07-05 12:29
Gduńsk niemiecka kolonia
Co wy w Gdańsku tak włazicie w D Niemcom
- 5 2
-
2019-07-04 10:36
Odezwali się sami fachowcy co zawsze kupują nowe samochody w salonie... (2)
- 22 19
-
2019-07-04 10:50
(1)
tyle, że ci "fachowcy" kupują za swoje, a nie za cudze. Gdańsk jest jednym z droższych miast do życia, ale co tam.
- 6 3
-
2019-07-05 11:25
To się wyprowadź na Podkarpacie.
Na pewno będziesz miał lepiej i taniej.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.