Fakty i opinie

Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec

Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu.
Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Gdańsk planuje sprowadzenie kolejnych używanych tramwajów tzw. "Dortmundów", tym razem jednak w odmianie wąskotorowej. Cztery nowe pojazdy mają być w Gdańsku jeszcze w tym roku.



Czy lubisz jeździć "Dortmundami"?

tak, mimo swojego wieku (ponad 25 lat) to wygodne pojazdy 35%
tak, ale tylko poza godzinami szczytu, gdy nie ma tłoku 19%
nie, są za ciasne na gdańskie potoki pasażerskie 20%
nie, tramwaje bez niskiej podłogi na całej długości pojazdu to przeżytek 26%
zakończona Łącznie głosów: 919
Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie przetarg na modernizację czterech tramwajów typu Duewag M8C. Jest to wąskotorowa odmiana pojazdów doskonale znanych gdańszczanom jako tzw. "Dortmundy". Poza innym rozstawem kół, pojazdy te są niemal identyczne - także pod względem układu siedzeń. Mogą również poruszać się po torach bez potrzeby zawracania na pętlach (są tramwajami dwukierunkowymi).

Cztery pojazdy ZKM chce poddać przebudowie w zakresie zbliżonym do tego, który wykonuje obecnie Modertrans z "Dortmundami". Wymianie oczywiście ulegną wózki przystosowane do torów wąskotorowych o szerokości 1000 mm - w Gdańsku są szyny o rozstawie 1435 mm.

- Tramwaje po modernizacji będą prezentować się podobnie jak pojazdy typu N8C. Będą one natychmiast wysyłane z Niemiec do firmy, która wykona przebudowy - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Pojazdy zyskają m.in. inny wygląd obu czół tramwaju, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon wraz z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie także możliwość jazdy dwukierunkowej, przy czym tylko jedna z kabin motorniczego zyska klimatyzację. Tak było również w przypadku "Dortmundów", jednak należy pamiętać, że budowa linii na os. Morena nie przewiduje pętli w rejonie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza znaczny spadek komfortu dla prowadzącego pojazd, gdy przesiądzie się do kabiny bez systemu chłodzenia.

- Na pewno będzie klimatyzacja w jednej kabinie. Rozważamy jednak możliwość montażu klimatyzacji również w drugiej - dodaje Kozicka-Prus.

ZKM nie chce udzielać informacji na temat miasta, z którego planuje pozyskać tabor. Przewoźnik robi obecnie rozpoznanie rynku odnośnie ceny. W grę wchodzą m.in. Augsburg, Bielefeld, Essen, Heidelburg, Mainz oraz Krefeld. Nieoficjalnie jednak mówi się o pierwszym z nich. Augsburski przewoźnik posiada obecnie 12 pojazdów tego typu, wszystkie wyprodukowane zostały w 1985 roku i charakteryzują się drzwiami w środkowej części (N8C zyskały je dopiero po przebudowie).

Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? - Przyczyn zakupu jest kilka: Euro 2012, budowa trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka oraz planowana linia na os. Morena. Zakup tramwajów pozwoli nam również na szybsze wyeliminowanie kolejnych "stopiątek" - tłumaczy rzecznik ZKM.

Nowe-stare tramwaje po przebudowie gdańszczanie ujrzą na torach przypuszczalnie jeszcze w tym roku, gdyż wykonawca modernizacji (poznamy go 22 czerwca) musi zakończyć przebudowę do 31 grudnia br. Szacowany koszt, podany w dokumentacji przetargowej, to ok. 1,1 mln zł bez VAT za sztukę (przebudowa jednego N8C kosztuje ok. 644 tys. zł). Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena.

Opinie (149) 3 zablokowane

  • w odmianie wąskotorowej..to trzeba przerabiać tak? (7)

    interes życia...

    • 65 24

    • (2)

      też mnie ciekawi gdzie te wąskotorówki mają w u nas jeździć?

      • 6 23

      • chudy (1)

        Polecam przeczytanie artykułu (jak "umisz")

        • 10 4

        • Ja przeczytałem tak...

          Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z .......( nadzieja nadzieja nadziejaaaaaaa)
          ...Niemiec.

          Dalej już nie mam po co czytać.

          • 2 4

    • 8 baniek (1)

      A masz luźnych osiem milionów na kupno JEDNEGO nowego składu tramwajowego???
      to najpierw przemyśl to co piszesz...

      • 10 3

      • lepiej kupować jeden rocznie

        niż te trupy z niemiec ehhhh

        • 0 0

    • Gorsza informacja to to,że gdańszczanie nie mieszczą sie w tych Dortmundach przy rozkopanym Gdańsku

      • 8 6

    • Kiedy CBA Zajmie się Budyniem?

      No pytam się grzecznie? Czy koniecznie musimy być złomowcem Europy? Ile by Niemców kosztowao złomowanie? A tak nie dość że Budyń zapłąci to jeszcze potem zapłaci za utylizację! wg Europejskich standardów czyli w Niemieckiej firmie!

      • 0 0

  • Kiedy wreszcie znikną stare Konstale 105 ? (12)

    Przecież to jeżdżące rupiecie.

    • 71 37

    • w jednym takim byla tabliczka z data produkcji (1)

      1976

      • 8 5

      • Toś mi komplement rzucił. Jestem z tego rocznika a więc stary rupieć:-)

        • 8 0

    • dortmundy też są z lat 70tych

      a dortmundy są też lat 70tych. Trzeba do nich piasek wsypywać aby móc awaryjnie hamować! Konstale to najlepsze tramwaje. Gdańsk PESAmi i Dortmundami strzela sobie samobuja.

      • 11 13

    • (3)

      Konstale 105 są lepsze od Dortmundów. Główną ich zaletą jest to, że są po prostu większe. W Dortmundach jak są godziny szczytu to ludzie nie mieszczą się w środku. W "stopiątkach" nigdy takiego problemu nie było. Kupujemy stare złomy z Niemiec które już Niemcy wyeksploatowali zamiast kupować nowe, najlepiej bydgoskie PESY.

      • 16 3

      • Pesa to zlom (1)

        Lepszy o wiele jest Bombardier! To jest dopiero tramwaj, nie mowiac juz ze jest od 2 lat nastepca tego co jezdzi po Gdansku.

        Wladze glupie, ze zamiast kupic Bombardiery kupily Pesy z gasienicami i klapami na gasienice.

        • 12 4

        • Małe porównanie

          Bombardier - ok. 170 miejsc
          PESA - ok. 240 miejsc
          Dortmund - ok. 210 miejsc.

          Przy założeniu jednakowej powierzchni na pasażerów stojących.
          Poza tym Bombardier ma drobną wadę w postaci małej elastyczności - niemal dosłownie: o wiele gorzej spisuje się na ostrych zakrętach niż PESA.

          • 5 3

      • O, znafca i tutaj się popisał :)

        Nie wiesz syneczku, jaką trwałość mają tramwaje? Dortmundy są i tak w dużo lepszym stanie niż nasze 105-tki. Niemców stać na zupełnie nowe maszyny, to kupują. Nam opłaca się bardziej kupić używane, ale w stanie bardzo dobrym.

        • 5 0

    • Jak to możliwe? (1)

      105-ki jeżdżą też po Krakowie, Warszawie - i nie wyglądają jak rupiecie. Jak to możliwe?

      • 10 2

      • Bardzo proste

        Tam się dba o tramwaje, nie to co w Gdańsku. Dodam tylko, że może 105 są mniej zaawansowane od dortumdów, które to przeszły 2 naprawy główne i modernizację, ale za to nie psują się.

        • 10 2

    • sam

      sam se jesteś rupiec dortmundofilu
      jeden

      • 0 0

    • gruby ty szwabie

      • 0 0

    • Nie znikną

      Konstale nie znikną, sam jesteś jeźdzący rupieć i te twoje złomowate n8c

      • 0 0

  • Ach te złomy z Niemiec (10)

    Sprowadzane po to żeby turyści niemieccy czuli się jak u siebie w domu

    • 95 49

    • (7)

      przynajmniej są wygodniejsze niz konstale;)

      • 6 8

      • (6)

        polskie myslenie.. ale musisz chyba za nie zaplacic nikt za darmo ich nie da.. rozumiem ze nowe sa o wiele drozsze.. no ale sprowadzac z niemiec tramwaje 1985r ktore beda jezdzily przez kolejne 20lat

        • 3 8

        • A jakie Twoje myslenie? (2)

          A co innego proponujesz?
          Jezdzic przez 20 lat starymi 105?
          Ewentualnie kupic kilka szt nówek za cene modernizacji ok 40 N8C?

          • 6 3

          • (1)

            Złom to złom. Konstale są do tego większe. Więc wolę jeździć starymi 105 i sukcesywnie kupować nowe, niż kupować stare i remontować z Niemiec.

            • 8 5

            • Woleć to Ty se mozesz

              Sukcesywnie tzn 1 na rok? Bo wiecej kasy obecnie sie nie znajdzie.
              Czyli za ok 60 lat zostanie wymieniona flota 105. GRATULUJE.
              Wczesniej mysle ze zginiesz w jednej z tych 105.

              • 1 2

        • nie z 1985 a z 1978, polecam obejrzeć tabliczki znamionowe na obecnie jeżdżących (2)

          czyli są starsze niż nasze 105 które w większości są z lat 82-88

          • 5 2

          • Ale projekt z około 1920 roku

            • 2 2

          • A Ty czytaj artykuł

            Te nowe bedą z 1985 roku a te co już są przerobione to fakt są z 1978 i jestem w szoku jak wyglądają. Bo niskopodłogowy konstal z poczatku 2000 jest w gorszym stanie niż nie przerobiony dortmund z 1978 !

            • 3 0

    • haha

      dookładnie xD

      tylko czemu jak my jeździmy tam do nich, nie czujemy sie tak samo?? OoooOO ;P

      • 0 2

    • ich bin

      • 0 0

  • No to może sprowadzimy kilka ryksz z Dalekiego Wschodu. Wówczas Gdańsk stanie się prawdziwą metropolią

    • 61 13

  • prawda jest taka że są lepsze niz inne (12)

    a napewno PESY które jak przyspieszają to ludzie po całym tramwaju latają. No nie jest tak?

    • 54 50

    • Ludzie latają po całym tramwaju, bo (4)

      motorniczowie nie potrafią prowadzić tego tramwaju jak należy. Niektórzy jakoś umieją łagodnie przyspieszać i hamować. Podobnie jest z Dortmundami - da się, tylko nie wiem od czego to zależy - od umiejętności, czy chęci...

      • 31 4

      • (2)

        Brak odpowiedniego szkolenia. To co jest nazywane szkoleniem w ZKM to jakaś kpina.

        • 28 2

        • Szkolenie jak w 36 pułku (1)

          Co będzie jak przyjdzie mgła na tory...

          • 14 3

          • Mgla juz byla!!!

            Mgla juz byla przeciez na petli we Wrzeszczu jak jedna z motorniczych wyjezdzajac z zajezdni walnela w Pesse!!!!

            • 3 0

      • a ja lubie jak szybko jedzie, a najbardziej uwielbiam linię ,,Porszę nie wsiadać'' prosze o więcej ekspresowych

        • 29 2

    • ile zmieścisz osób do Pesy a ile do Dortmunda, do Pesy wchodzi więcej

      • 12 3

    • pewnie przez zły stan techniczny tramwajów tak szrpią - normalka

      • 1 6

    • (2)

      Żeby nie latać po całym tramwaju wystarczy trzymać się uchwytów. Ja się trzymam i stoję stabilnie.

      • 10 4

      • co będzie jak w samolotach będą miejsca stojące, to dopiero ludzie będą latać

        • 5 1

      • PESA

        No właśnie stoisz....
        Bo miejsc siedzących brak....

        • 2 3

    • Tylko narzekacie!!! (1)

      W innych miastach jeżdzą tramwaje PESA i wszyscy je chwalą, tylko u nas jest grupa wiecznie niezadowolonych osób. Jak komuś się nie podbają nowe tramwaje to niech kupi sobie rower:)

      • 5 2

      • W innym miastach też są niezadowoleni

        wierz mi

        • 1 4

  • Tylko

    Żeby tym razem nie zapomnieli o montażu bezobsługowych hamulców i zestawów głośnomówiących dla kierowców.

    • 31 1

  • A może tak klimatyzacja dla pasażerów? (1)

    Zimą motorniczy włączają ogrzewanie tylko w swojej kabinie, a latem będą mieli klimę tylko w swojej kabinie. A Ty, pasażerze, płać i marznij lub zdychaj z gorąca.

    • 68 9

    • Dokladnie.jak juz sie modernizuje to nalezaloby o wszytkim pomyslec

      i nie powinno byc wymowki ze nie ma pieniedzy. jezeli cos sie robo to do konca,bo jaki sens ma modernizacja skoro nie ma klimatyzacji. a te male okienka sa bardzo male zeby wpadlo troche powietrza. w takim przypadku mozna zostawic stare 105-tki,przynajmniej maja wieksze okna i miejsca w dachu ktore mozna otworzyc. nie jestem osoba ktora lubi narzekac ale malo miejsca oraz zle rozmieszcenie siedzen w Swingach to tez spory problem.dodam takze ze rozmieszcenie kasownikow przy samych drzwiach to za malo.tramwaj jest dlugi a przy tloku ludzie sie pchaja i gdy wsiada musza sie znowu przepychac zeby skasowac bilet.kasowniki sa przy tym za nisko usytuowane z tego wzgledu ze kazdy ma rozny wzrost. powinno byc takie rozmieszcenie aby nizsza osoba mogla zobaczyc np godz bez patzenia do gory a wysoka zeby nie musiala sie schylac.

      • 4 2

  • (9)

    Chcę te tramwaje z powrotem na Chełm, żeby można było usiąść i poczytać książkę! W Pesach jest za mało miejsc siedzących i trzeba stać nawet poza godzinami szczytu. Gdzie ten zapowiadany komfort?

    • 56 15

    • w Dortmundach za mało miejsc stojących, a w Pesie odwortnie, co jest lepszego? (4)

      • 8 1

      • lepsze sa (3)

        autobusy i trajtki w gdyni :)

        • 6 23

        • tam to dopiero jest masakra

          • 13 3

        • haha

          i mówi to osoba, która Gdańsk zna tak, jak swojego pra pra dziadka, a tramwajem jeździła tyle razy, ile Najman pokonał Pudzianowskiego w oficjalnych walkach MMA.

          • 5 5

        • trajtki są super ciche

          • 1 7

    • jak chcesz siedziec i miec komfort kup samochód (1)

      proste

      • 4 6

      • Komunikacja dla bydła

        Komunikacja dla bydła - nowe hasło myślących inaczej - na Zachodzie od dawna nieaktualne, ale w mieście nad Motławą widać cały czas komuna gra.

        • 6 3

    • racja

      Święta racja, te tramwaje są do kitu. Ani siedzieć porządnie w nich się nie da, ani stać.

      • 3 1

    • Nie mam nic przeciw czytaniu, ale książkę możesz czytać w domu.

      • 1 2

  • W Gdańsku powinny być publiczne rowery i hulajnogi

    • 22 6

  • W Gdańsku powinny być publiczne rowery i hulajnogi

    • 9 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.