• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec

Krzysztof Koprowski
19 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu. Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu.

Gdańsk planuje sprowadzenie kolejnych używanych tramwajów tzw. "Dortmundów", tym razem jednak w odmianie wąskotorowej. Cztery nowe pojazdy mają być w Gdańsku jeszcze w tym roku.



Czy lubisz jeździć "Dortmundami"?

Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie przetarg na modernizację czterech tramwajów typu Duewag M8C. Jest to wąskotorowa odmiana pojazdów doskonale znanych gdańszczanom jako tzw. "Dortmundy". Poza innym rozstawem kół, pojazdy te są niemal identyczne - także pod względem układu siedzeń. Mogą również poruszać się po torach bez potrzeby zawracania na pętlach (są tramwajami dwukierunkowymi).

Cztery pojazdy ZKM chce poddać przebudowie w zakresie zbliżonym do tego, który wykonuje obecnie Modertrans z "Dortmundami". Wymianie oczywiście ulegną wózki przystosowane do torów wąskotorowych o szerokości 1000 mm - w Gdańsku są szyny o rozstawie 1435 mm.

- Tramwaje po modernizacji będą prezentować się podobnie jak pojazdy typu N8C. Będą one natychmiast wysyłane z Niemiec do firmy, która wykona przebudowy - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Pojazdy zyskają m.in. inny wygląd obu czół tramwaju, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon wraz z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie także możliwość jazdy dwukierunkowej, przy czym tylko jedna z kabin motorniczego zyska klimatyzację. Tak było również w przypadku "Dortmundów", jednak należy pamiętać, że budowa linii na os. Morena nie przewiduje pętli w rejonie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza znaczny spadek komfortu dla prowadzącego pojazd, gdy przesiądzie się do kabiny bez systemu chłodzenia.

- Na pewno będzie klimatyzacja w jednej kabinie. Rozważamy jednak możliwość montażu klimatyzacji również w drugiej - dodaje Kozicka-Prus.

ZKM nie chce udzielać informacji na temat miasta, z którego planuje pozyskać tabor. Przewoźnik robi obecnie rozpoznanie rynku odnośnie ceny. W grę wchodzą m.in. Augsburg, Bielefeld, Essen, Heidelburg, Mainz oraz Krefeld. Nieoficjalnie jednak mówi się o pierwszym z nich. Augsburski przewoźnik posiada obecnie 12 pojazdów tego typu, wszystkie wyprodukowane zostały w 1985 roku i charakteryzują się drzwiami w środkowej części (N8C zyskały je dopiero po przebudowie).

Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? - Przyczyn zakupu jest kilka: Euro 2012, budowa trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka oraz planowana linia na os. Morena. Zakup tramwajów pozwoli nam również na szybsze wyeliminowanie kolejnych "stopiątek" - tłumaczy rzecznik ZKM.

Nowe-stare tramwaje po przebudowie gdańszczanie ujrzą na torach przypuszczalnie jeszcze w tym roku, gdyż wykonawca modernizacji (poznamy go 22 czerwca) musi zakończyć przebudowę do 31 grudnia br. Szacowany koszt, podany w dokumentacji przetargowej, to ok. 1,1 mln zł bez VAT za sztukę (przebudowa jednego N8C kosztuje ok. 644 tys. zł). Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • Na Nowej Łodzkiej mialy jezdzic tylko (2)

    nowe tramwaje tj. Pesy. Takie byly zapewnienia na spotkaniu z GIKe. A wlasciwie to po co Dortmundy skoro miasto mialo zakupic kilkadziesiat Pesek za 350 mln??
    To juz chyba niegospodarnosc.

    • 7 2

    • dokładnie zgadza się ! po co te starocie. PESA powinna być zakupiona. kto tu miesza w mieście.

      • 2 1

    • mogą być polskie, mogą być bydgoskie, ale błagam, nie takie rozlokowanie wnętrza tramwaju jak w aktualnych pesach bo to paranoja. ludzie siedzą innym na kolanach i jest masakrycznie, nie ma się jak trzymać, miejsc "wiszących" pełno, gorzej z ilością rurek na normalnej wysokosci

      • 2 1

  • Zlikwidujcie 100% niepotrzebne drzwi z lewej strony i schody do nich. W to miejsce podłogę i/lub siedzenia (2)

    Oraz kabinę tylną. Całkowicie zbędną. Gdyby nie to, Dortmundy miałyby pojemność jak transatlantyk.

    • 3 7

    • a jaka walka z wózkami o te miejsca jest, o rany kręcić i wrzucić (1)

      • 0 0

      • Że niby wygodnie tam wózek trzymać?

        • 0 0

  • Kupujemy śmietniki nieużyteczne już w Niemczech!:D (1)

    Beka z naszego państwa, jak zwykle zbieramy resztki!!!! ciekawe jak dlugo te tramwaje pojezdza pewnie z nastepne 60 lat!!!

    • 10 1

    • za 5 lat te szkopskie będą staruszki

      • 1 0

  • Zapakować BUDYNIA w "Dortmunda"

    i.....jazda na "SZEROKIE TORY" - до свидания

    • 4 0

  • Stare znowu dartmundy ? No nie !

    chyba nikt poza miłośnikami tak ich nie pragnie.

    • 7 1

  • Powinny być zakupione krajowe, nowe i ładne z bydgoskiej PESY!!!!!

    Po co Niemcom dawać zarabiać?
    Mamy własne i dajemy pracę innym!
    Prosta zależność.

    • 8 3

  • Gdańsk sprowadzi kolejna tramwaje z ....deMobilu. Zużyte do granic możliwośći albo po powodziowe

    nie no pięknie! Super jestes wielki bUDYniu

    • 9 2

  • miały przyjechać Pesy a przyadą Pejsy i dalej będą rozkradać Polskę

    • 5 2

  • w lach osiemdziesiątych i później złomy VV Polówki ściągaliśmy

    teraz nasi włodarze miejscy czyszczą rynek Niemcom ze złomowiska.

    • 5 0

  • no i dobrze, bo te polskie pesy są niewygodne. siedzenia na skos to jakieś nieporozumienie...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane