- 1 Wrzeszcz w końcu doczeka się basenu (62 opinie)
- 2 Nauczyciel zatrzymany za narkotyki (173 opinie)
- 3 Rowerzyści szykanowani w Sopocie? (86 opinii)
- 4 Pędził przez miasto, ale miał ważny powód (97 opinii)
- 5 Wypadek auta i hulajnogi. Ruszył proces (129 opinii)
- 6 Tak dla portu! Nie dla pyłu! - apel ws. pyłu węglowego (109 opinii)
150 lat temu na ulice wyjechały pierwsze tramwaje
Pod koniec czerwca minie 150 lat od uruchomienia w Gdańsku pierwszych tramwajów konnych. Z tej okazji miasto zaplanowało dla mieszkańców m.in. festyn komunikacyjny, wystawę zabytkowych biletów czy kursy historycznymi tramwajami. Obchody okrągłego jubileuszu potrwają do końca roku.
W 1894 r. istniejący przewoźnik Danziger Strassen Eisenbahn zostaje przejęty przez berlińską firmę Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft za kwotę 1,25 mln marek. Warunkiem sprzedaży jest szybka elektryfikacja sieci tramwajowej.
Pierwszym odcinkiem tramwaju elektrycznego była trasa Śródmieście-Siedlce oraz Śródmieście-Orunia. W 1896 r. elektryfikacja objęła całą sieć, a tramwaj konny przeszedł do historii.
Dwa fundamenty rozwoju: komunalizacja i Unia Europejska
Na początku XX wieku trwa intensywny rozwój komunikacji tramwajowej. Budują się kolejne trasy m.in. do Nowego Portu, Jelitkowa, Siedlec (do rozpoczęcia I wojny światowej istnieje już 10 linii obsługiwanych przez prawie 100 tramwajów).
W czasie wojennej zawieruchy następują intensywne zmiany kadrowe. Ze względu na pobór do wojska w 1915 roku pracę rozpoczęły pierwsze konduktorki.
Według Sebastiana Zomkowskiego, dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, obecna kondycja transportu publicznego opiera się na dwóch fundamentach.
- Pierwszym kamieniem milowym w rozwoju była komunalizacja spółki przeprowadzona w 1921 roku. Wcześniej był to prywatny biznes, narażony na różnego rodzaju zawirowania, co powodowało, że był chwiejny, niestabilny. Często funkcjonowanie komunikacji było zawieszane, co sprawiło, że zapadła decyzja o wykupie pakietu większościowego w spółce przez miasto - przypomina Zomkowski.
Po I wojnie po początkowych cięciach kursów nastąpiło odbicie i kolejny etap rozwoju gdańskiej sieci tramwajowej. Do II wojny światowej udało się odbudować flotę do 104 wagonów silnikowych i kolejnych 99 wagonów doczepnych. Długość tras wynosiła 43,5 km.
Po wojnie nowe polskie władze podjęły decyzję o odbudowie infrastruktury tramwajowej. Pojazdy rozproszone po całym mieście ściągano samochodami ciężarowymi w pobliże zajezdni Wrzeszcz. Z 229 wagonów żaden nie nadawał się do eksploatacji, a 26-30 (w zależności od źródła danych) skierowano od razu do kasacji.
W 1951 r. rozpoczyna się dostawa pierwszych wagonów powojennej produkcji krajowej - Konstali N. Pod koniec lat 60 - Konstale 102N. Od połowy kolejnej dekady sukcesywnie przez ok. 15 lat do Gdańska docierają tramwaje Konstal 105N, a potem 105Na. Pozwalają one nie tylko na stopniowe wycofanie z eksploatacji "enek", ale przede wszystkim na obsługę nowej, ważnej trasy przez Zaspę-Przymorze, gdzie powstały duże zespoły zabudowy mieszkaniowej.

W 1997 r. dotarł do Gdańska pierwszy fabrycznie nowy tramwaj po zmianach ustrojowych. Były to dwa egzemplarze Konstali 114Na, które wyróżniały się niewielką niskopodłogową częścią.
Jak wskazuje Zomkowski, drugim kołem zamachowym było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku a następnie pozyskanie środków na nowoczesne tramwaje i autobusy.
- W latach 90 jakość taboru była fatalna, a sama infrastruktura też znajdowała się w kiepskim stanie. Po wejściu do Unii wszystko się zmieniło, możliwa była modernizacja taboru i rozwój całej sieci.
Obecnie we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów znajduje się 141 tramwajów. W tym roku 14 z nich przewidziana jest do modernizacji. Rocznie na komunikację miejską Gdańsk wydaje ok. 600 mln zł.
Jest też perspektywa na przyszłość. Zmianą jakościową ma być długo oczekiwana budowa nowej trasy tramwajowej GPW, a więc z Gdańska Południe do Wrzeszcza.
- To klucz do rozwoju sieci transportowej w Gdańsku. Innej drogi nie ma - dodaje Zomkowski.
Opowiastka o historii tramwajów w Gdańsku emitowana podczas przejazdu al. Grunwaldzką we Wrzeszczu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-19 16:33
Czytając te wszystkie komentarze władze miasta powinny wziąć sobie do serca te wszystkie sugestie że tramwaj zły, (10)
autobus zły SkM czy PKM zła i nikomu nie potrzebne . Wstrzymać kursowanie na kilka dni. Ciekawe za ile godzin byście płakali jakie to dobre i potrzebne.
- 72 34
-
2023-02-19 17:21
Dobrze mówisz.
- 12 7
-
2023-02-19 20:40
tak, SKM/PKM, tramwaje i autobusy są złe... (2)
pod rządami samorządowych kacyków...
Nie da się tego, co obserwujemy na co dzień interpretować inaczej jak złośliwość, zła wola, partykularyzm i niekompetencja.- 8 8
-
2023-02-19 21:10
opinia pesymisty (1)
złe s osobne, aferalne, walczące zarządy
jak by tu były normalne władze, np.
jak byśmy nie uzyskali niepodległości, a miastem dalej rządziły Szwaby, albo
jak by po wojnie Ruskie se wzięli Gdańsk, tak jak Królewiec
to koleje miejskie, tramwaje, autobusy, trolejbusy, wszystkie były by pod jednym wspólnymzłe s osobne, aferalne, walczące zarządy
jak by tu były normalne władze, np.
jak byśmy nie uzyskali niepodległości, a miastem dalej rządziły Szwaby, albo
jak by po wojnie Ruskie se wzięli Gdańsk, tak jak Królewiec
to koleje miejskie, tramwaje, autobusy, trolejbusy, wszystkie były by pod jednym wspólnym zarządem,
pod jedną zintegrowaną prostą taryfą, z sensownie skoordynowanymi rozkładami jazdy
a dla nas to za trudne :-(
my wolimy stare używane szroty co "właściciel płakał jak sprzedawał",
oraz nowe szroty, byle nie komunikację publiczną- 6 8
-
2023-02-19 22:03
ZA ,,złej" komuny było jedno przedsiębiorstwo WPK i miało pod sobą wszystkie autobusy , tramwaje i trolejbusy
w całym województwie. ale czy była jedna polityka cenowa? nie wiem , może ktoś inny napisze?
- 9 1
-
2023-02-19 21:49
(2)
PKM jest bardzo fajna, tylko jeździ tak koszmarnie rzadko, zwłaszcza do Gdyni. To wstyd dla samorządów, że nie potrafią się porozumieć.
- 5 1
-
2023-02-19 22:15
(1)
to wstyd że pozwalamy się im robić w wała
im wszystkim
wszystkich trzeba pogonić- 5 4
-
2023-02-20 18:06
Pogoń sam siebie...
...że na takich głosowałeś, albo nie poszedłeś na wybory.
- 0 1
-
2023-02-20 10:28
Ciekawa logika (1)
Idac nią:
Masz monopol na sprzedaż żywności...
sprzedajesz spleśniałe więc ludzie narzekają..
Wstrzymujesz więc sprzedaż aby ludzie zatęsknili za spleśniałym żarciem jak ich głód dotnie...
Btw idąc twoim rozumowaniem rozmontowano PKP :) bo pocieli połączenia ludzie się przesiedli na transport prywatny a potem płacz władz bo ludzie nie chcieli wrócić do publicznego transportu.- 6 1
-
2023-02-20 11:47
przecież właśnie tak to działa...
ludzie mieli mieć dobrobyt i jeździć furami...
"Skóra, fura i komóra" to emanacja naczelnego hasła dobrobytu lat 90'
A teraz z tego powodu będziesz "nakłaniany" do spożycia owadów...- 1 2
-
2023-02-20 11:42
Tramwaj jest najbardziej kosztowny w miescie i niema zadnych zalet!! był dobry gdy niebyło autobsów teraz to tylko szkodnik
- 2 6
-
2023-02-20 08:06
No ta (1)
Ja wszystko rozumiem, ale czy naprawdę konieczne jest odsłuchiwanie reklamy głosowej związanej z tym faktem z głośników w tramwaju? Głośniki nastawione na cały regulator i trzeba słuchać jakiś mało istotnych rzeczy przez ponad minutę. Wyłączyć to,albo przyciszyć tak, żeby nie drażniło uszu.
- 32 6
-
2023-02-20 09:58
Przelanie sobie kilkadziesiąt tysięcy złotych publicznych pieniędzy to kradzież
Ale ustawienie przetargu/konkursu na reklamę w której wygrywa szwagier organizatora jest już legalne. Takie rzeczy tylko w Gdańsku
- 6 2
-
2023-02-19 16:48
Nowa linia (9)
Najlepszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie dwóch tras z Moreny do Wrzeszcza. Jedna zaczynała by się przy operze na skrzyżowaniu z Grunwaldzkiej i przez park i politechnikę na górę wzdłuż Sobieskiego na Morenę. Drugą trasa powinna isc wzdłuż starej Słowackiego i Szymanowskiego do Braci Lewoniewskich i potem wzdłuż pasa startowego do połączenia tramwaju na Zielonej Drodze. Niestety to są tylko marzenia, bo raczej tak szybko nie uda się ich zrealizować
- 41 19
-
2023-02-19 17:23
(3)
A mnie się marzy trasa z pętli w Oliwie na Osową przez las.
- 11 1
-
2023-02-19 22:04
(2)
jest już pkmka osowa - wrzeszcz, szkoda tylko żę jeździ rzadko, i jeszcze o ile do niej wsiądziesz. taka trasa mogłaby mieć sens, ale nie na tramwaj, bo to jednak co najmniej 7 km, to raczej prędzej mógłby być jakiś pociąg.
- 5 1
-
2023-02-20 11:01
A co z Olszynką? (1)
Może jakiś tramwaj na Olszynkę? Ożywiłaby się wreszcie dzielnica, bo jakoś tak zamiera.
Tam nie ma nawet Biedronki, ani bankomatu, ani nawet Żabki.- 2 2
-
2023-02-20 11:54
"mała obwodnica południowa"
Miała być przeprowadzona przez Olszynkę i skomunikować tę "ziemię niczyją" za pomocą transportu kołowego i szynowego... Wymagałoby to (prze)budowy następnych "splotów" dróg z torami za Zaroślakiem. Nie tylko pod PKM w kierunku Oruni Południe ale i w drugą stronę, na wschód.
Wtedy Podwale Przedmiejskie stałoby się miejską ulicą.
Została zaniechana a tereny powoli wyciekają do deweloperów.- 2 1
-
2023-02-19 17:26
Jesteś zmęczona. Piszesz bzdury.
Idź spać, nie pisz głupot. Jak się wyśpisz to może zaczniesz logicznie myśleć.
- 3 16
-
2023-02-19 17:40
(1)
z moreny planowane są przynajmniej 2 trasy: nowa politechniczna oraz nowa Abrahama ale nie wiadomo czy i kiedy miałyby być zrealizowane.
- 3 6
-
2023-02-19 20:06
i co najmniej jedna z nich nie ma nawet śladu racjonalności
za to jest naznaczona partykularyzmami miejskich "koryfeuszy"...
Wspomniane dwie trasy były planowane "od zawsze", łącznie z nowymi tunelami pod torami. Zwyciężyły jednak tanie byznesa, partykularyzmy i doraźność...- 7 4
-
2023-02-19 19:10
(1)
Nie ma takiej dzielnicy "Morena" :)
- 7 9
-
2023-02-19 23:34
słoiku wracaj na swoją wiochę, tam nie ma dzielnic tylko pewnie kolonie
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.