• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

150 lat temu na ulice wyjechały pierwsze tramwaje

MKo, kk
19 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (150)
W tym roku gdańskie tramwaje obchodzić będą 150 lat. Na zdjęciu piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 r.
W tym roku gdańskie tramwaje obchodzić będą 150 lat. Na zdjęciu piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 r.

Pod koniec czerwca minie 150 lat od uruchomienia w Gdańsku pierwszych tramwajów konnych. Z tej okazji miasto zaplanowało dla mieszkańców m.in. festyn komunikacyjny, wystawę zabytkowych biletów czy kursy historycznymi tramwajami. Obchody okrągłego jubileuszu potrwają do końca roku.



Korzystając z komunikacji miejskiej w Gdańsku wolisz poruszać się:

Pierwszą trasę, liczącą 9,3 km, wytyczono między Górą Gradową przez 3 Maja, al. Zwycięstwa i Grunwaldzką do ul. Pomorskiej. Wzdłuż linii powstały 23 przystanki, które obsługiwało 18 piętrowych wagonów wyprodukowanych w Hamburgu. Siłą napędową było najpierw 100, a potem 160 koni.

W 1894 r. istniejący przewoźnik Danziger Strassen Eisenbahn zostaje przejęty przez berlińską firmę Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft za kwotę 1,25 mln marek. Warunkiem sprzedaży jest szybka elektryfikacja sieci tramwajowej.

Pierwszym odcinkiem tramwaju elektrycznego była trasa Śródmieście-Siedlce oraz Śródmieście-Orunia. W 1896 r. elektryfikacja objęła całą sieć, a tramwaj konny przeszedł do historii.

Pocztówka z tramwajem konnym na Długim Targu. Pocztówka z tramwajem konnym na Długim Targu.

Dwa fundamenty rozwoju: komunalizacja i Unia Europejska



Na początku XX wieku trwa intensywny rozwój komunikacji tramwajowej. Budują się kolejne trasy m.in. do Nowego Portu, Jelitkowa, Siedlec (do rozpoczęcia I wojny światowej istnieje już 10 linii obsługiwanych przez prawie 100 tramwajów).

W czasie wojennej zawieruchy następują intensywne zmiany kadrowe. Ze względu na pobór do wojska w 1915 roku pracę rozpoczęły pierwsze konduktorki.

Według Sebastiana Zomkowskiego, dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, obecna kondycja transportu publicznego opiera się na dwóch fundamentach.

- Pierwszym kamieniem milowym w rozwoju była komunalizacja spółki przeprowadzona w 1921 roku. Wcześniej był to prywatny biznes, narażony na różnego rodzaju zawirowania, co powodowało, że był chwiejny, niestabilny. Często funkcjonowanie komunikacji było zawieszane, co sprawiło, że zapadła decyzja o wykupie pakietu większościowego w spółce przez miasto - przypomina Zomkowski.
Po I wojnie po początkowych cięciach kursów nastąpiło odbicie i kolejny etap rozwoju gdańskiej sieci tramwajowej. Do II wojny światowej udało się odbudować flotę do 104 wagonów silnikowych i kolejnych 99 wagonów doczepnych. Długość tras wynosiła 43,5 km.

Tramwaj na ul. Długiej w 1947 r. 12 lat później ruch pojazdów szynowych przekierowano na Podwale Przedmiejskie.
Tramwaj na ul. Długiej w 1947 r. 12 lat później ruch pojazdów szynowych przekierowano na Podwale Przedmiejskie.
Po wojnie nowe polskie władze podjęły decyzję o odbudowie infrastruktury tramwajowej. Pojazdy rozproszone po całym mieście ściągano samochodami ciężarowymi w pobliże zajezdni Wrzeszcz. Z 229 wagonów żaden nie nadawał się do eksploatacji, a 26-30 (w zależności od źródła danych) skierowano od razu do kasacji.

W 1951 r. rozpoczyna się dostawa pierwszych wagonów powojennej produkcji krajowej - Konstali N. Pod koniec lat 60 - Konstale 102N. Od połowy kolejnej dekady sukcesywnie przez ok. 15 lat do Gdańska docierają tramwaje Konstal 105N, a potem 105Na. Pozwalają one nie tylko na stopniowe wycofanie z eksploatacji "enek", ale przede wszystkim na obsługę nowej, ważnej trasy przez Zaspę-Przymorze, gdzie powstały duże zespoły zabudowy mieszkaniowej.

Ulica Kartuska po przejściu frontu wojennego w 1945 r.
Ulica Kartuska po przejściu frontu wojennego w 1945 r.
Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park

W 1997 r. dotarł do Gdańska pierwszy fabrycznie nowy tramwaj po zmianach ustrojowych. Były to dwa egzemplarze Konstali 114Na, które wyróżniały się niewielką niskopodłogową częścią.

Jak wskazuje Zomkowski, drugim kołem zamachowym było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku a następnie pozyskanie środków na nowoczesne tramwaje i autobusy.

- W latach 90 jakość taboru była fatalna, a sama infrastruktura też znajdowała się w kiepskim stanie. Po wejściu do Unii wszystko się zmieniło, możliwa była modernizacja taboru i rozwój całej sieci.
Jedną z przygotowanych atrakcji są kursy historycznymi tramwajami GAiT. Jedną z przygotowanych atrakcji są kursy historycznymi tramwajami GAiT.
Obecnie we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów znajduje się 141 tramwajów. W tym roku 14 z nich przewidziana jest do modernizacji. Rocznie na komunikację miejską Gdańsk wydaje ok. 600 mln zł.

Jest też perspektywa na przyszłość. Zmianą jakościową ma być długo oczekiwana budowa nowej trasy tramwajowej GPW, a więc z Gdańska Południe do Wrzeszcza.

- To klucz do rozwoju sieci transportowej w Gdańsku. Innej drogi nie ma - dodaje Zomkowski.
Obecnie we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów znajduje się 141 tramwajów. Obecnie we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów znajduje się 141 tramwajów.

Opowiastka o historii tramwajów w Gdańsku emitowana podczas przejazdu al. Grunwaldzką we Wrzeszczu.

MKo, kk

Miejsca

Opinie (150) 9 zablokowanych

  • (5)

    Fajne te stare piętrowe,może by je przywrócić?Lata wojenne,mroczny czas apokalipsy.No i potem 40 lat niewoli sowieckiej.Szkoda że te obecne tramwaje ciągle się psują,szyny w większości tras sflansowane. Ogólnie niestety lata zaniedbań robią swoje.A bilety horendalnie drogie.I w lato ciepło,w zimę zimno...do tego nieprzyjemne wonie.Jednak wybiorę swoje auto ale mile popatrzę na te pocztufki.

    • 8 20

    • Jak zwykle u ciebie koleś przerost formy nad treścią

      Zbyt mądry to ty nie jesteś

      • 7 1

    • Alez wspaniale ten narod Niemiecki potrafil budowac.

      • 2 0

    • Svencjusz?

      Kim ty jesteś, kiedy nie włączę 3miasto zawsze są twoje komentarze, czy ty nie pracujesz? A może twoja praca to opluwanie Gdańska?

      • 3 0

    • Te cwany gapa ! Może kup se wendke i idź na ribki. Sie tu rozpisujesz pod każdym artykułem. Znawca od wszystkiego. Powinieneś zostać przynajmniej doradca pana Pinokia. Do jakich szkól matka cię posyłała że masz taką wiedzę. Na każdy temat medrkujesz.

      • 2 0

    • Popatrzysz na te pocztufki? Widzisz na wszystkim się znasz tylko nie na polskiej pisowni

      • 2 0

  • (5)

    A motorniczy 24zl brutto. Wstyd

    • 25 3

    • Dziwię się że znajdują ludzi za te grosze.

      • 9 6

    • Na Szadółkach mam więcej. (1)

      • 3 2

      • Tam pozostań.

        • 5 0

    • + (1)

      + premia
      + dod świąteczny
      + dod nocny
      + wysługa ( zależna od stażu )
      Praca lekka nie jest. Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma.

      • 4 1

      • I to nadal wychodza grosze.

        • 0 0

  • Najdroższa komunikacja w Polsce (5)

    • 43 5

    • Niestety wszystkie duże miasta mają dużo taniej

      • 6 2

    • (2)

      Stówa za miesięczny, względem wydania tysiąca na paliwo, lub kilku tysi na rower to dużo?

      • 1 11

      • Masz rację

        Zdecydowanie za tanio. Podniesiemy ceny, żebyś był usatysfakcjonowany geniuszu matematyczny.

        • 3 2

      • przelicz co z tę cenę dostajesz...

        Warszawa, pierwsza strefa to koło o średnicy 45km.
        Jak z Wejherowa do Gdańska.

        • 5 0

    • Bo tramwaj jest najdrozszy

      • 0 0

  • FALA w tramwajach. To bedzie niezly cyrk z odbijaniem biletow miesiecznych. (2)

    Hahaha:)

    • 39 5

    • Racja po to kupuję miesięczny by nie myśleć o kasiwaniu (1)

      • 7 1

      • To pokazuje, jak odklejeni od rzeczywistości są urzędnicy

        ostatni raz przejechał się komunikacją 20 lat temu, a teraz ma o niej decydować. Wymyślają koło na nowo i jeszcze im jakieś takie kanciaste wychodzi

        • 2 0

  • Gdańsk ma najdroższą komunikację w kraju (9)

    dziekujcie naszej Pani , założę sie że za rok zrobi hyc ....do Brukseli , tak jak wszyscy geniusze polityczni i gospodarczy

    • 53 18

    • (2)

      Tylko kto na nią odda głos...

      • 9 4

      • Ja oddam swój głos. (1)

        Odda głosy wielu mieszkańców Gdańska. PiS nigdy nie przejmie władzy w Gdańsku.

        • 6 12

        • Czy akurat na nią to się zobaczy jak wyjdą listy wyborcze,

          ale też nie życzę sobie PiSu czy jakichś ich tam prawicowych przydu... polityków i będę głosował za każdym razem.

          • 3 7

    • Wytrzepali 130 mln na fale. Rocznie dodatkowo 25 mln

      Najdroższy koszt dystrybucji biletów w Polsce.

      • 19 4

    • Taaaak? (4)

      Cena na trasy w granicach miasta:
      Gdańsk 109 zł imienny, 140 na okaziciela (ZKM + PKM + SKM),
      Wrocław 110 zł,
      Warszawa 110 zł, 98 zł bilet Warszawiaka,
      Łódź 168 zł, 140 zł dla Łodzianina,
      Kraków 148 zł,
      Szczecin 80 zł (bez pospiesznych), 140 zł (wszystkie),
      Poznań 144 zł

      • 7 5

      • To teraz sprawdź jakie stawki płaci Gdańska do GAiT (1)

        A jakie Warszawa do MZA... Różnica jest kolosalna

        • 4 4

        • no i?

          to kwestia priorytetów...

          Komunikacja publiczna czy rydwan dla każdego...
          Jakie priorytety ma Trójmiasto?

          • 9 0

      • jeszcze warto sprawdzić, co się za tę cenę dostaje

        Warszawa, pierwsza strefa, koło o średnicy 45 kilometrów.

        Czyli jak z Gdańska do Wejherowa...

        • 6 1

      • nie przetłumaczysz wyjcom co lubią wyć

        • 2 0

  • (4)

    Tylko historia została No teraz gdanska komunikacja to rozpacz

    • 35 20

    • (1)

      Ale jest sympatycznie.

      • 3 3

      • Alw zawiało prestiżem

        Opłacanym ze złodziejskich marż Orlenu

        • 6 3

    • Jeszcze ten caly przekret zwany fala

      • 5 4

    • sam jesteś rozpacz

      codziennie jeżdżę autobusem do pracy i wszystko działa sprawnie. za to ty masz jakieś kompleksy.

      • 5 0

  • 150 awari na 150 lecie (1)

    Witajcie w miescie G.

    • 32 22

    • Pomorska zajezdnia

      Główna impreza w zabytkowej zajezdni tramwajow konnych przy Pomorskiej ;)

      • 2 0

  • Beton (2)

    Jak to kiedyś było szaro i brzydko

    • 2 15

    • I brudno

      • 3 0

    • Narzekacze start!

      • 3 3

  • Dlaczego w Gdańsku kupują polskie PESY a nie wzorem Warszawy sprowadzają tramwaje z Korei? (5)

    Ewentualnie można byłoby kupić niemieckie tramwaje.

    • 5 40

    • pesa (2)

      to niemiecka firma

      • 2 11

      • popierana przez rzad pisowski (1)

        • 4 7

        • Dlaczego tylko przez ten rząd ?

          Kiedy przyszły pierwsze pesy ? Kto podejmuje decyzję o zakupie ? Czemu mieszasz w to politykę ?

          • 5 1

    • Jak Koreanczycy wygraja przetarg... ale czy warto?

      kilku producentów , dostepność czesc zamiennych ...

      • 6 0

    • połowa tramwajów to własnie niemiecki złom w gdańsku

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane