• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk szykuje się do remontów mostu, wiaduktów i kładek

Krzysztof Koprowski
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Aż cztery z dziewięciu zaplanowanych zadań dotyczą modernizacji węzła łączącego Trasę W-Z z al. Sikorskiego na Chełmie. Aż cztery z dziewięciu zaplanowanych zadań dotyczą modernizacji węzła łączącego Trasę W-Z z al. Sikorskiego na Chełmie.

Gdańsk przymierza się do remontu i wzmocnienia obiektów inżynieryjnych. Obecnie trwają poszukiwania wykonawców, którzy przygotują dokumentację projektową. Kolejnym etapem będzie ustalenie harmonogramu prac. Pierwsze prace mogą rozpocząć się w przyszłym roku.



Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni dotyczy przygotowania dokumentacji projektowych dla:

Gdzie prace budowlane powinny być realizowane w pierwszej kolejności?

  1. Remontu/przebudowy mostu nad Radunią w ciągu ul. Niegowskiej,
  2. Remontu/przebudowy wraz ze wzmocnieniem wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Krasickiego,
  3. Remontu kładki nad Kanałem Raduni na Targu Rakowym,
  4. Wzmocnienia konstrukcji kładki w obrębie Węzła Sikorskiego (zjazd z Trasy W-Z na Chełm) - od strony centrum miasta,
  5. Wzmocnienia konstrukcji kładki w obrębie Węzła Sikorskiego - od strony obwodnicy,
  6. Wzmocnienia konstrukcji wiaduktu drogowego w obrębie Węzła Sikorskiego - zjazd z centrum miasta na Chełm
  7. Wzmocnienia konstrukcji wiaduktu drogowego w obrębie Węzła Sikorskiego - wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy,
  8. Wzmocnienia konstrukcji estakady na Węźle Brama Żuławska,
  9. Wzmocnienia konstrukcji estakady na Węźle Unii Europejskiej (Okopowa).

Cztery-osiem miesięcy na dokumentację projektową



Dla pierwszego i drugiego zadania przewidziano osiem miesięcy na przygotowanie projektu od momentu podpisania umowy, dla zadania dotyczącego Bramy Żuławskiej - sześć miesięcy, zaś dla pozostałych - cztery miesiące.

Dla każdego zadania o wyborze wykonawcy będą decydowały kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz doświadczenie projektantów (40 proc.).

Kiedy należy spodziewać się pierwszych przetargów na roboty budowlane i rozpoczęcie ich w terenie?

- Rozpoczęcie robót uwarunkowane jest m.in. od pozyskania środków finansowych. W przyszłym roku planujemy realizację pierwszych prac. Sporządzona dokumentacja da nam odpowiedź, w jakiej kolejności należy realizować poszczególne przedsięwzięcia. O kolejności będą też decydowały inne inwestycje w przestrzeni miasta, aby uniknąć kolizji lub spiętrzenia robót w jednym rejonie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.

Wiadukt nad torami kolejowymi do portu i dawnej trasy SKM w ciągu ul. Krasickiego. Wiadukt nad torami kolejowymi do portu i dawnej trasy SKM w ciągu ul. Krasickiego.

Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego a Nowa Wyzwolenia



Warto zauważyć, że wśród planowanych inwestycji kilka obiektów inżynieryjnych było ostatnio przedmiotem dyskusji publicznych.

W przypadku wiaduktu nad ul. Krasickiego mieszkańcy Nowego Portu domagali się "podłączenia" do niego lub poprowadzenia bezpośrednio pod nim planowanej ul. Nowej Wyzwolenia. Pomysły te zostały jednak odrzucone podczas prac nad projektem planu zagospodarowania (dokument wciąż czeka na uchwalenie).

W wytycznych do projektu budowlanego nie przewidziano postulowanego przez mieszkańców rozwiązania. Wskazano jedynie potrzebę naprawy m.in. spodu konstrukcji, podpór, przyczółków, wzmocnienia nasypu oraz poprawę stanu nawierzchni jezdni wraz z elementami bezpieczeństwa ruchu.

- Wykonanie prac zawartych w przetargu jest niezbędne dla poprawy stanu technicznego obiektu. Modernizacja wiaduktu nie przesądza jednak o przebiegu ul. Nowej Wyzwolenia - przekonuje rzecznik GZDiZ.
  • Na razie nie planuje się wyburzenia estakady na Węźle UE, lecz wzmocnienie jej konstrukcji.
  • Estakada przy Bramie Żuławskiej, wprowadzająca bezkolizyjnie ruch do centrum miasta od strony ul. Elbąskiej.

Wzmocnienie estakad zamiast ich burzenia



W ostatnich tygodniach wróciła też dyskusja na temat rozbiórki estakad na węzłach Unii Europejskiej oraz Brama Żuławska. Ich "autostradowy" charakter mocno kontrastuje ze śródmiejską zabudową i obiektami zabytkowymi.

We Wrocławiu niedawno zakończono wyburzanie podobnej konstrukcji, właśnie ze względu na niedopasowanie jej formy do planowanej śródmiejskiej zabudowy na tamtejszym placu Społecznym.

Czy zatem prace zaplanowane w obrębie estakad w Gdańsku można traktować jako dalszą próbę podtrzymania ich przy życiu przez następne 10-20 lat?

- Realizacja robót wzmacniających ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz trwałości obiektów w okresie ich użytkowania. Zaplanowane prace wpisują się w ich bieżące utrzymanie - mówi Kiljan.

Miejsca

Opinie (102) ponad 10 zablokowanych

  • Oooo (2)

    Widać że idą wybory ;)

    • 14 6

    • Do samorządów? Coś chyba przespałem !

      • 4 3

    • Polecam władcy marionetek. YT . Czas trwania 1 h 38. Dla tych co wierza obecnym i bylym politykom . Nie zalenie od partii

      • 1 0

  • Co to za pomysł ZDiZ aby wiadukt przy Forum zwęzyć do jednego pasa (1)

    był dwu pasmowy i komu to przeszkadzało ?

    • 23 5

    • Ważne że stoi . 2 pasy tam nie potrzebne. Gorzej jak całkiem zniknie i będzie 0 pasów. ;)

      • 7 2

  • Kiedy wydlużenie lewoskrętu na armii krajowej dla skrecajacych w Havla???

    Kiedy wiadukty na tym skrzyowaniu! Rozwiązanie jak przy galerii bałtyckiej!

    Kiedy Nowa Świętokrzyska?

    Halooo urzędnicy !

    • 25 4

  • Dla dwewloperow trzeba cos kombinowc....

    tak jak dla ......harcerzy podobno na prywatnym gruncie.czy ktos rozliczyl juz te miliony z naszej kasy?drugi Adamowicz pcha sie do władzy.....to sie bedxie dxialo

    • 14 11

  • A propo "autostadowych" estakad (2)

    Też nie jestem fanem takich rozwiązań, ale niestety już Gdańsk jest tak urbanistycznie rozwiązany, bo nawet jeśli zburzyć na węźle Unii Europejskiej to co dalej? Nie ma zbytnio alternatywy raczej osoby jadące np. Z Orunii do Wrzeszcza nie będą jechać przez tunel albo wiecznie zatkana obwodnica. Swoją drogą moim zdaniem pośrednie to rozwiązanie dla obwodnicy to zrobienie pasa awaryjnego który w razie potrzeby mógłby robić jako pas ruch i regulowały by to znaki zmiennej treści.

    • 8 1

    • (1)

      Sorry oderwales się od rzeczywistości... pas awaryjny na obwodnicy? Dla kogo ??? Dla łosi aby jechali 190 awaryjnym ? Odcinkowe pomiary na obwodnicy i będzie dobrze. Zmniejszyć na obwodnicy prędkość do 80km ... zbyt dużo nieudaczników jeździ dziś na drogach aby była taka duża prędkość dopuszczalna jaką jest obecnie na obwodnicy stąd wypadki.

      • 3 6

      • Codziennie rano jeżdżę obwodnica codziennie rano prędkość oscyluje w okolicach 20kmh. Pomimo że nie popieram to w nocy latają po 200kmh i jakoś wypadków prawie nie ma

        • 1 1

  • Remonty to tylko w Gdańsku. W Gdyni i Sopocie absolutnie nic się nie dzieje.

    • 4 5

  • Ale, czy rydwany przejadą!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 13 3

  • Dobrze, że forum pasuje do (1)

    Zabytkowego Śródmieścia Gdańska

    • 19 5

    • Bardziej pasuje niż ci się wydaje. Pojeździj trochę po Europie.

      • 3 0

  • (1)

    Przecież miasto robiło park na targu rakowym to mogli od razu zrobić tą kładkę .

    • 7 3

    • Nie, nie mogli. Teraz rozjadą ciężkim sprzętem park, a potem ogloszą przetarg na remont parku.

      • 4 1

  • Gdynia, wspaniałe Polskie miasto!!!!! Brawo.

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane