- 1 Mała uliczka, duży problem (184 opinie)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (459 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (89 opinii)
- 4 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (124 opinie)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (286 opinii)
- 6 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (170 opinii)
Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu
Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.
Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.
Bez doładowywania w ciągu dnia
- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.
Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.
- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.
Przetarg na trzy minibusy elektryczne
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Opinie wybrane
-
2021-08-04 21:28
(10)
Ciekawe rozwiązanie, ale ceny prądu w Polsce będą bardzo szybko rosnąć z powodu braku infrastruktury, a więc koszt utrzymania takiego autobusu czy floty autobusów będzie ogromny. Chyba, że są na to jakieś dofinansowania zewnętrzne. To może jeszcze jakoś będzie się kalkulować. Jednak jest wiele miejsc w mieście na co można lepiej spożytkować takie pieniądze.
- 75 28
-
2021-08-05 20:02
To zaraz
bilecki lekko podrożeją... Czy stać nas na to?
- 1 0
-
2021-08-05 11:37
Inżynier Marek Zadrożniak matematycznie wykazał o co w tym chodzi....
- 1 0
-
2021-08-05 09:57
nigdy nie ma żadnego dofinansowania zewnetrznego (2)
wszystkie koszty poniesiemy jako podatnicy spłacający zaciągane w naszym imieniu kredyty
- 6 1
-
2021-08-05 10:32
Mati właśnie wziął 470mld zł kredytu żeby powiedzieć, że ma 25mld zł nadwyżki w budżecie. (1)
Kredyty PiSu to wnuki naszych wnuków będą jeszcze spłacać.
- 5 3
-
2021-08-05 13:02
ale dają poPiSowo podwyżki dla każdego
sobie podwyżki pensji ... plepsowi podwyżki podatków
- 5 3
-
2021-08-05 09:29
Są na to dofinansowania zewnętrzne - z podatków mieszkańców Gdańska
- 9 1
-
2021-08-04 23:51
Za to diesel będzie tylko taniał (3)
- 9 7
-
2021-08-05 06:00
(2)
i bardzo dobrze samochody elektryczne to nie jest przyszłość
- 12 5
-
2021-08-05 07:33
(1)
Tego chyba ucza na uniwersytecie slaskim na wydziale wungla i diesla
- 6 14
-
2021-08-05 09:04
koks - tylko koks
po koksie cały świat jest piękniejszy
- 7 6
-
2021-08-05 08:26
270km? - tak mało? (23)
przecież tyle to się przejeżdża 4-5 godzin a co przez resztę dnia? trzeba drugi pojazd na tej linii mieć (albo i trzeci)
potem cała noc ładowania
a to wszystko za cenę 3x wyższą niż standardowy autobus z silnikiem diesla (który z wszystkimi filtrami też już nie truje jak te sprzed 30 lat)- 74 37
-
2021-08-05 19:54
, naucz się liczyć
270 km w 4 h komunikacja miejska? Chyba cię pobiegło. Wróć do podstawówki, albo przejedź się autobusem. Autobus jedzie 20-30 km na godzinę max
- 2 2
-
2021-08-05 14:53
Pojazdy elektryczne to przyszłość
Trzeba odejść od wykorzystywania paliw kopalnych.
- 2 5
-
2021-08-05 13:46
Dobry na krótkie linie
Elektryki są dobre, wręcz lepsze od spalinówek na krótkich liniach. Na 213, 124, 295 czy podobnych liniach sprawdzi się lepiej niż spalinowy. Na dłuższych z doładowaniem podczas przerwy też nie ma problemu. Taki autobus na wspomnianych liniach, podczas zmiany robi nie więcej niż te 270km. Lepsze przyspieszenie, płynniejsza jazda, niemal brak strat
Elektryki są dobre, wręcz lepsze od spalinówek na krótkich liniach. Na 213, 124, 295 czy podobnych liniach sprawdzi się lepiej niż spalinowy. Na dłuższych z doładowaniem podczas przerwy też nie ma problemu. Taki autobus na wspomnianych liniach, podczas zmiany robi nie więcej niż te 270km. Lepsze przyspieszenie, płynniejsza jazda, niemal brak strat w napędzie, brak spalin czy chociażby taki feeling nowoczesności :). Odchodzi też problem wypalania filtra DPF na postoju, gdy co chwila autobus jest gaszony na pętli (mowa cały czas o tych krótkich liniach).
- 1 2
-
2021-08-05 13:36
270km na jednym ladiwaniu (1)
Trzeba jeszcze uwzględnić zużycie ogrzewania z w zimę i klimatyzacji w lato co zmniejsza ilość kilometrów. A trzeba pamiętać że to najbardziej zżera baterie. No chyba że nie będą używane :)
- 6 1
-
2021-08-05 22:05
w zimie baterie mają niższą pojemność
przekonali się o tym kierowcy trajtków jeżdzących na baterię. Widok trolejbusa stojącego w połowie górki bezcenny.
- 2 0
-
2021-08-05 12:27
wcale nie tak mało
średnia prędkość autobusu na trasie to mniej niż 20 km/h, także nie ma szans żeby w 4-5 godzin wyjechał 270 km. Ładowanie nie trwa całej nocy.
Proszę zgłębić temat zanim się napisze.- 8 3
-
2021-08-05 12:18
wcale nie jest mało
autobus ma mnóstwo postoju w czasie 24 h i to wystarczy na ładowanie
- 0 3
-
2021-08-05 11:26
wodór, wodór i jeszcze raz wodór (3)
a nie pseudo ekologia !!! Czemu nikt nie pisze jaki jest koszt wyprodukowania akumulatorów ale też co bardzo ważne jaki jest koszt utylizacji oraz ile potrzeba zużyć energii do ich utylizacji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Idziemy zdecydowanie w złą stronę a UE tylko to napędza !!! Ps. Przypomnę też, że cała Europa odpowiada za 6 % zużycia CO2 ale to
a nie pseudo ekologia !!! Czemu nikt nie pisze jaki jest koszt wyprodukowania akumulatorów ale też co bardzo ważne jaki jest koszt utylizacji oraz ile potrzeba zużyć energii do ich utylizacji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Idziemy zdecydowanie w złą stronę a UE tylko to napędza !!! Ps. Przypomnę też, że cała Europa odpowiada za 6 % zużycia CO2 ale to właśnie EU chce nas dobić mocno wyśrubowanymi restrykcjami ekologicznymi na czym zyskają tylko kraje posiadające odpowiednie technologie !!! Chiny, Ameryka czy Indie będą dalej zatruwać Świat a ich gospodarki na tle słabnącej Europy będą się jeszcze szybciej rozwijać !!! Czas na zmiany ale zmiany w EU i powrót do czasów założycieli Unii Europejskiej zanim będzie za późno !!!!!!!!!!!!
- 11 7
-
2021-08-05 21:38
Masz 100
- 0 1
-
2021-08-05 11:36
wyprodukowanie 1kg wodoru wytwarza 8kg CO2... (1)
- 5 2
-
2021-08-05 13:32
Nie ma to jak operować półprawdami
aby udowodnić, że ma się rację. Wodór można produkować w różny sposób a wytwarzanie CO2 towarzyszy temu uzyskiwanemu z paliw kopalnych. Można go też uzyskać w całkowicie zeroemisyjny sposób co jest co prawda droższe ale to już tylko wybór człowieka czy woli żyć taniej ale się truć czy więcej wydać ale wyeliminować zagrożenie ze środowiska. Przy czym dodam, że ta taniość jest bardzo złudna bo w efekcie te pieniądze trzeba potem wydać z nadmiarem na likwidację skutków takiego postępowania.
- 5 3
-
2021-08-05 09:39
Autobus po mieście jeździ ze średnią prędkością 12-15km/h w takim tempie przejechanie 270km zajmie mu 18 godzin.
To nie jest autobus na trasy.- 22 2
-
2021-08-05 09:25
Chyba nigdy nie jechałeś za autobusem napędzanym dieselem, szczególnie tymi starszymi
Nowszy samochód z czujnikiem parkowania na przód jest w stanie wyłapać chmurę dymu z takiego autobusu jako przeszkodę...
- 7 12
-
2021-08-05 09:17
czyli trolejbus dużo lepszy
ładuje się kiedy tylko jedzie na szelkach
- 10 0
-
2021-08-05 09:09
4 godziny? (3)
W jakim mieście masz miejskie autobusy wyciągające średnio (razem z postojami!) ponad 60 na godzinę?
- 32 2
-
2021-08-05 15:20
hahahaha, piękny przykład zastosowania matematyki w praktyce :)
- 2 1
-
2021-08-05 11:31
a wystarczy się tylko nie zatrzymywać na przystankach
- 5 4
-
2021-08-05 10:30
Ikarusy już stoją w muzeum.
- 4 1
-
2021-08-05 08:33
Anglicy podbijając Afrykę rzucali szkiełka czarnym, ci w zamian oddawali złoto... tutaj wystarczy kilka LEDów... (4)
- 15 12
-
2021-08-05 09:02
jednak to polskie Solarisy buselektryki były pierwsze (3)
nikt nie zmusza Gdańska do kupowania zaraz u niemca, żyda, czy amerykańca
- 15 5
-
2021-08-08 17:05
Jednak to Solarisy od dawna nie są już polskie tylko hiszpańskie.
- 0 0
-
2021-08-05 11:33
ale skoro za kanalizację (1)
płacimy już za granicę bo tak nas załatwiły władze Gdańska, to czemu nie transport ! Warszawa już cały transport ma z niemiecką firmą a Gdańsk wszystko papuguje po stolicy !!! Dno dna i metr mułu !
- 11 10
-
2021-08-05 12:06
komentarz
czlowieka , któremu w życiu nic sie nie udało, nawet kredyt na mieszkanie ma we frankach.
- 10 8
-
2021-08-05 07:57
(3)
A nikt nie wspomniał że ten super Autobus zdążył się popsuć i z Wawy gostek specjalnie naginał
Zdjęcia z warsztatu było trzeba pokazać pięknie to wyglądało
Super nowiutki autobus a warsztat i reszta jak za krzyżaków- 44 15
-
2021-08-05 12:15
Widziałem jak przez przegląd ostatnio przejeżdżałem. (1)
Stał na kanale, coś w nim serwis mana dłubał.
- 4 1
-
2021-08-05 13:01
podłączali kabelki + do + ... a - do -
tak działa bateryjka
- 1 4
-
2021-08-05 10:57
fake info
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.