• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus

Maciej Korolczuk
28 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.



Pojazdy elektryczne w komunikacji miejskiej to:

Wyprodukowany przez Mercedesa testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż 82 pasażerom, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.

- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.

  • Autobus pozostanie na testach w Gdańsku do końca marca.
  • Autobus można spotkać na linii 139.

- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.

Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.

Miejsca

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • Pozbyć się starych disli

    One są nieekologiczne , zakupić nowe . Te elektryczne zabawki to jeszcze nie na Polski budżet

    • 4 9

  • W kWh wyrażamy zmagazynowaną w baterii energię, nie zaś jej moc. Drobna korekta :) (1)

    Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów...

    • 10 2

    • Daj spokój.

      Pokaż mi, który współczesny pseudodziennikarz rozróżnia jednostki fizyczne - moc, masa, ciężar, pojemność elektryczna, energia... Według nich wszystko ma moc (wiatrówka, akumulator, światłość latarki - to wszystko "moc"). A spróbuj wyjaśnić, jaka jest różnica między luksem a lumenem, albo watogodziną i amperogodziną... uuuu, będzie pozamiatane.

      • 5 0

  • Świetny pomysł. (5)

    Polecam linię 127 do testów. Trasa: 34km czyli jedno "kółko" to 70 km. Zasięg autobusu na jednym ładowaniu to 140-150km. Czyli autobus zrobi 1,5 kółka bo potem musi jeszcze dojechać na ładowanie... Przecież nawet testowanie tego jest bez sensu.

    • 21 6

    • Najdłuższa linia to 210. Tam trzeba potestować ;-) (1)

      • 1 0

      • co tam 210. Dajcie go na 295 to zobaczymy kto pierwszy padnie, kierowca czy bateria.

        • 5 0

    • W Krakowie doładowuje się w ciągu 20 minut na końcowym przystanku. (1)

      Kierowca ma czas na siusiu, kawę i papierosa.

      • 0 0

      • "Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin." Jeżeli nawet by były stacje na końcu każdej linii, to przy takim założeniu po przejechaniu 1/4 zasięgu będzie potrzebował 1/4 czasu ładowania czyli 2 godziny. Może powinni przetestować te krakowskie zamiast tracić czas. Kraków używa Solarisy Urbino 12 electric z zasięgiem również 150 km ale czasem ładowania do 1 godziny. A to jest różnica.

        • 1 0

    • 3 h jazdy i 8 h postoju na naładowanie aku

      Wesoło

      • 3 1

  • Fajny. (2)

    A prawe skrzydło przednich drzwi nadal będzie blokowane przez kierowcę?

    • 6 5

    • Tak

      • 1 0

    • A gdzie tam wejdziesz? Za barierka do kabiny kierowcy?

      • 2 0

  • (2)

    To co w innych miastach jest już praktycznie powszednie to w Gdańsku wielka nowości

    • 7 10

    • praktycznie powszednie w innych miastach

      no to wymień z 10 tych innych miast z powszednością

      • 4 3

    • oświeć nas misiaczku gdzie to jest takie powszechne

      polskie miasta dopiero raczkują, głównie testują
      niektóre z nich (m.in. Kraków, Katowice, Poznań, Warszawa) kupują pierwsze autobusy

      • 3 3

  • Za maly zasieg. 140 km to ranna zmiana, a popoludniowa?

    • 8 2

  • 63 opinie i wszystkie negatywne.Może wrócimy do Ikarusa !!!! Co za mośki mieszkają w tym Gdańsku tylko narzekania !!!!Jak wam źle to wyprowadźcie się do Częstochowy tam są super diesle Ikarusa

    • 6 12

  • to dobry kierunek

    ale ten zasięg nie poraża...

    • 10 0

  • kampinowska (2)

    Zapraszam na pętle Kampinoską/Srebrną/Niepołomicką w Gdańsku!! Elektryk nie wytrzyma 2 przejazdów..

    • 9 0

    • Tam i tak sloiki wola tworzyc korek swoimi passatami na tablicach NBR

      • 2 3

    • Tu mowa o miescie, a nie bagnach za miastem

      • 3 1

  • (1)

    Wczoraj na swojej zmianie zrobilem ponad 160km i ruszyl w trase zmiennik. Jak takie elektryczne autobusy maja dzialac?

    • 9 4

    • Dlatego wole trolejbusy, maja wszystkie zalety pojazdu wlwktrycznego I nie maja najwiekszej wady ktora jest niska pojemnosc baterii. Oczywiscie trolejbus ma swoje ograniczenia, ale jako komunikacja miejska to cudo.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane