Fakty i opinie

Gdańsk: tramwaj uderzył w budynek. Pasażerka: motornicza rozmawiała przez komórkę

Tramwaj wjechał w budynek mieszkalny w Gdańsku przy ul. Robotniczej.



Tramwaj nr 7, jadący w kierunku Nowego Portu, wypadł z torowiska na ul. Jana z Kolna i uderzył w budynek. Dwóch pasażerów jest lekko rannych. Ruch tramwajów już przywrócono.



Fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Aktualizacja godz. 12:15 - W momencie wypadku motornicza rozmawiała przez telefon komórkowy - informuje nasza czytelniczka, pani Anna.

Oto jej opowieść: - Siedziałam w przedniej części tramwaju i doskonale widziałam kabinę. Zaraz po ruszeniu tramwaju z przystanku przy placu Solidarności motornicza zaczęła rozmawiać przez telefon. Schyliła się, by ściszyć radio, chyba to, przez które komunikują się kierowcy ZKM. W tym momencie tramwaj potężnie wybiło do góry. Gdy wóz uderzył w kamienicę, wyrzuciło mnie z siedzenia i przetoczyłam się po całej podłodze. Z tramwaju wyprowadziło mnie dwóch młodych mężczyzn, gdyż sama nie byłabym w stanie tego zrobić. Po wypadku poszłam do pracy, ponieważ pracuję bardzo blisko stoczni. Szef odesłał mnie jednak do szpitala, z którego właśnie wyszłam po obdukcji.

Aktualizacja godz. 11:35 - ZKM Gdańsk powołał już komisję do zbadania przyczyn wypadku. - W chwili obecnej jedynym rozsądnym wytłumaczeniem wykolejenia tramwaju, jak podkreślają nasi specjaliści, jest to, że na torowisku był kamień. Nadmierna prędkość jest niemożliwa w tym rejonie. Motorniczowie, ze względu na bliskość domu i chodnika, zachowywali tam szczególną ostrożność - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM.

Bardzo mocno uszkodzony pierwszy człon zmodernizowanego "Dortmunda" N8C pójdzie najprawdopodobniej do kasacji.

Aktualizacja godz. 9:34 - Ruch tramwajowy i samochodowy wraca powoli do normy, policja zakończyła czynności na miejscu wypadku.

Przeczytaj też: Remont Jana z Kolna (torowiska i jezdni) ruszy wiosną.

***


Tuż po godz. 8 tramwaj nr 7, jadący w kierunku Nowego Portu, wypadł z torowiska i  uderzył w budynek u zbiegu ul. Jana z Kolna i Robotniczej zobacz na mapie Gdańska.

- Dwóch pasażerów ma lekkie obrażenia głowy i zostali przewiezieni do szpitala na obserwację. Obecnie na miejscu jest Policja i Straż Pożarna, która zabezpiecza miejsce wypadku. Ruch tramwajowy w obu kierunkach, czyli Nowego Portu i Gdańska, jest obecnie wstrzymany - wyjaśnia podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Dla tramwajów uruchomiono komunikację zastępczą. Tworzą się tam duże korki. Policja kieruje ruch wahadłowo. Objazd z i do Letnicy oraz Nowego Portu aleją Zwycięstwa do Węzła Kliniczna.

Opinie (536) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (19)

    Powinni wreszcie zabrać się za naprawę tego odcinka i nie mówię tylko o torowisku ale również o drodze - dziura na dziurze

    • 292 7

    • Remont jest zapowiedziany na ten rok. A jak na razie to zima jest i jakoś tak ciężko to wyremontować :)

      • 23 5

    • E tam. (1)

      Przecież zawiniła barierka.

      • 10 6

      • Baba za kierownicą!

        czy co tam mają w tramwaju :P

        • 5 11

    • Dobrze,że stał tam budynek (1)

      • 4 8

      • Dobrze,że stał tam budynek...

        Przynajmniej tramwaj za daleko nie pojechał;))

        • 4 8

    • Tramwaj przejechał mi przez śniadanie ... (3)

      • 6 1

      • bezczelnie wjechał w mój dom... (2)

        ;P

        • 2 1

        • Nie narzekaj! Gośc w dom, Bóg w dom! (1)

          • 5 1

          • nie znasz klasyka

            paaanieeee :)

            • 0 0

    • To nie torowisko tylko te niemieckie badziewie!

      • 2 6

    • A jak miał na imię on?

      ten tramwaj, pewnie jakoś fajowo

      • 4 2

    • a pani Anna to... (1)

      skarżypyta bez kopyta, język lata jak łopata, na łopacie wiszą gacie, to nie moje tylko. A kto ci babo powiedział, że w tramwaju motorniczy nie może przez komórkę rozmawiać?To nie jest samochód! Donosicielstwo siłą narodu wstrętna babo?

      • 29 14

      • Re: a pani Anna to...

        szkoda słów na ludzi! jeden drugiego by utopił w łyżce wody! donosicielstwo niestety u nas jest normą ..wstyd pani Aniu ;((

        • 0 0

    • W zeszłym tygodniu słyszałem na CB jak ktoś rozmawiał

      • 2 1

    • Dortmundy są do bani, dziś o 16.00 kolejna awaria przy dworcu głównym

      • 3 3

    • ja bylem dzieckiem to tramwaj nr 5 zapalil sie pod wiaduktem na petli na Zaspie w kierunku Jelitkowa. I nikt nie robil afery (1)

      • 2 2

      • wtedy nie wolno było krytykować władzy

        bo można było kulę zarobić

        • 4 1

    • Chopaki to nie jest śmieszne

      początek artykułu dotyczy motorniczej a nie torów. Torów nie pociągną do odpowiedzialności !!!

      • 2 4

    • to jest drogi panie/droga pani droga do stadionu

      ślyczna! jak dziś pokazali to w teleekspresie to myślałam że zejdę na zawał ze wstydu

      • 1 1

  • zaczęły się wyburzenia przed Euro a tu taka afera ;) (3)

    • 171 5

    • To ZKM swoim taborem też bedzie wyburzać?

      • 61 2

    • a taki byl ladny, amerykanski....

      haha

      • 5 7

    • haha

      no ja też coś słyszałem o wyburzeniach, ale chyba ich zakres będzie mocno ograniczony ilością tramwajów w taborze ;-)

      • 2 0

  • Hamulce na pewno sprawne a tory cacy (8)

    kiedy w tym zkm porządek zrobią?

    • 129 26

    • Na prostym odcinku torowiska to na pewno był hamulce... pomyśl zanim napiszesz kolejną populistyczną pierdołę w stylu "Balcerowicz musi odejść..."

      • 11 9

    • re (4)

      zkm porządek zrobił ma nowszy tabor a to jest dużo, napisz jaśniej o co ci chodzi ?

      • 5 2

      • obslugi kalendarza nauczono? :) (3)

        Te tramwaje sa STARSZE od 105. Na Zachodzie jest cos takiego jak kultura techniczna - okres przegladowy mija, wymieniamy wszystko co stoi w instrukcji. A u nas magicy z ZKM oszczedzaja na czesciach, wiec jezdza az dana część pier.nie...

        • 9 1

        • (1)

          Gdzie przeczytałeś, że są starsze? Ja widzę, że są co najwyżej w takim samym wieku, po renowacji, do tego sam pojazd w momencie produkcji był nowocześniejszy od 105Na. Wyślij swoje CV do ZKMu, może wybiorą cie prezesem i kupisz 100 nowych składów i wszystkim będzie się żyło dostatnio...

          • 8 4

          • ta seria co przyszla do Gdanska jest z lat produkcji 1978 - 1981.
            Tymczasem 105 najstarsza jaka w Gdansku spotkalem to 1981. Mozliwe ze byly starsze. Ale sa tez i nowsze (najnowsze to chyba 1987-89).

            I tylko do tego sie odnosilem, ze wiekowo sa starsze. Jasne, konstrukcja nowoczesniejsza. Ale nie przeszkadza to w tym, zeby 105 jeszcze przejezdzily te 15-25lat. Dalej pisalem o tym, ze w polowie okresu eksploatacji tramwaje zajeżdżono na kompletny zlom.

            Ale łatwiej pokrzyczec "Balcerowicz musi odejsc", nie?
            Bo te tramwaje MOGŁYBY jezdzic jeszcze dlugo. Utrzymywane. Tymczasem po 10 latach Citadisy tez sa juz prawie dorżnięte. A z dwóch 114N tylko jeden jest na chodzie. Bombardierem swego czasu jechałem, był głośny huk, dźwięk wysypywanych nakrętek i na kolejnym przystanku jedna para drzwi już się nie otwierała.

            Także gdyby to stanowisko nie było tak upolitycznione, to bym może skorzystał z rady i zaniósł tam CV. Gorzej już by być nie mogło. A przy braku możliwości zmian zaniósłbym dymisje i poszedł do telewizji z wszystkimi brudami zamiatanymi pod dywan od dobrych kilkunastu lat.

            • 3 0

        • Przejedź się do Mediolanu. Tam jeżdżą liniowo same Hebrandy budową podobne do naszych wagonów N i Bergmann

          • 1 0

    • Sprawdź kto odpowiada za co

      ZKM odpowiada za pojazy :: Firma GRAWEL za torowiska :: a ZTM POWINIEN BRAĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WSZYSTKO BO BIERZE NAJWIĘKRZĄ KASĘ Z MIASTA :: Była jedna FIRMA byłaby kasa na wszystko a tak jedni zwalają na innych

      • 2 0

    • .....

      a co wy tu wogóle piszecie czy to zkm u wina ze na torowisku był kamień....?
      tak samo jak byscie jechali droga i wjechali w dziure...
      wezscie sie wogole zastanowcie co piszecie....

      • 0 0

  • Nie ruszajcie go z tego miejsca (4)

    dobre miejsce na knajpe -ludzie bezpośrednio tramwajami będą do niej wjeżdzać

    • 157 5

    • (2)

      a będą tramwaje barowe ze stolikami ?

      • 17 1

      • Dobrze gada. Polac mu!

        • 10 0

      • W sumei..

        Wyobrażacie sobie Tram-Wars;D kaffka- herbattka;)

        a po 20. nawet cuś mocniejszego;d;-)
        znaczy oczywiscie herbatka z prądem;)))

        • 4 0

    • Przed wojną i zaraz powojnie knajpa tam Była.

      • 1 0

  • A gdzie zapowiadana przez Pana Prezydenta Bojanowskiego kontrola tramwajów? (6)

    Rok temu Pan Bojanowski zapowiedział że będzie kontrola stanu technicznego tramwajów i co nagle temat ucichł?

    • 112 23

    • hm (4)

      tramwaj wygląda na nowszy (jak na Gdańsk). Mnie się wydaję że to wina torów.. więc powinni sprawdzić stan techniczny torów. A jak to sprawdzą to będzie rok 2099.

      • 14 4

      • (2)

        Nowszy to nie... to Dortmund, odświeżony demobil z Niemiec.

        • 8 4

        • re (1)

          ale sprawniejsze niż te co jeździły poprzednio i dzięki tym tramwajom wizerunek Gdańska został podwyższony :)

          • 4 5

          • Kilka miesięcy w rękach specjalistów z ZKM wystarczyło aby stan techniczny tramwaju nie odbiegał od gdańskiej normy.

            • 4 0

      • re

        przebudowa torowiska rusza w tym roku marzec lub kwiecień:)

        • 3 2

    • re

      ten tramwaj na pewno był sprawny ale torowisko na pewno NIE wystarcz na nie spojrzeć:)

      • 3 2

  • Mieszkaniec (3)

    Jak zwykle torowisko masakryczne wszyscy maja nas w pupIE! obok ECS montuja a nasza dzielnica to SLAMS

    • 132 10

    • powołać komisję do spraw katastrofy (1)

      może to ruskie kamyk podłożyły...

      :)

      • 18 0

      • i na Wawel

        na Wawel z Dortmundem :D

        • 4 2

    • Zobacz, jak wyglada torowisko na Przeróbce i Stogach, a za swoje będziesz dziękować Bogu

      • 0 0

  • A w ZTM nic nie wiedzą :-D (4)

    Po co nam taki nie udolny organizator przewozów? A może problem polega na złym jego zarządzaniu. Dlaczego nie ma komunikatu o utrudnianiach na tablicach SIP na przystankach?

    • 95 4

    • ZTM Gdańsk to nic innego jak przechowalnia urzędników.

      • 22 3

    • Jerzy Zgliczyński, prezes zarządu ZKM musi zarobić rocznie 230 tys. zł gdyż bardzo dobrze zarządza firmą

      • 17 0

    • te komunikaty to przewijają się z taka zawrotną prędkością, że zdążysz się sam o tym przekonać, a informacja dalej się cała nie przewinie.

      • 8 1

    • Własnie z takiej tablicy dowiedziałam się

      • 0 0

  • (3)

    no i mamy dzień pieszego pasażera

    • 130 3

    • No i mamy świetny przykład na to, że kobieta to nawet w tramwaju potrafi nagle skręcić kierownicą podczas rozmowy :D:D

      • 13 8

    • ludzie macie swoje wladze i lisickiego

      to taki jest stan torowisk. liczy sie wylacznie kontrolowanie i renoma dla lisickiego.

      • 0 2

    • przy -10

      • 0 0

  • Ciekawe (8)

    kto sprowadził bezpśrednie zagrożenie katastrofą w ruchu lądowym

    • 46 2

    • (2)

      Na pewno jakiś młodociany debil - puszką, monetą czy co tam przy sobie miał i postanowił srpawdzić jak tramwaj "prasuje". A może śrubki się komus spodobały?

      • 2 1

      • tramwaj vs moneta (1)

        Od czegoś takiego tramwaj się nie wykoleja. Za małolata każde przejście przez Grunwaldzką przy Manhatanie "kosztowało" nas złotówkę. Zabawa polegała na tym, komu uda się uzyskać największą. Niestety rekordzistki najczęściej odjeżdżały przyklejone do koła tramwaju i trzeba było ich szukać po torowisku.

        • 8 0

        • bo złotówki były z aluminum (ech, jak ten PRL spadł na psy), lepsze były 10tki - te się nie kleiły

          wiem, bo sprawdzałem. I to w tym samym miejscu!

          • 7 0

    • już znaleźli ofiarę (4)

      motornicza gadała przez komórkę. Nie jest jeszcze ustalone czy to ona skręciła tramwajem czy ten sam się wkurzył i wyskoczył z torów.

      A ty że gadała przez komórkę. NIe ma to w tym przypadku żadnego znaczenia, a teraz pewnie zrobią z niej winną całemu zdarzeniu, tym muzealnym rozlatuuącym się torom i temu szrotowi z niemiec

      • 12 3

      • Właśnie. (1)

        Nie gadajac przez komorke MOGLA (ale nie musiala) zauwazyc ten kamien. Ale tylko mogla, bo skoro byl w rowku szyny zbyt duzy nie byl...

        Natomiast co do zasady zgoda - kierowcy ZKM bardziej sie pilnuja pod tym wzgledem. Albo przez Bluetooth, albo sluchawke z kabelkiem w uszach rozmawiaja. A w tramwaju notorycznie mozna spotkac kogos sesemującego. Prosto mozna tez to rozpoznac - jedzie jak z kartoflami - nie zwalnia na odcinkach "makaronu" zamiast torowiska i strasznie gwaltownie operuje gazem.

        • 7 2

        • prądem...

          • 7 0

      • z kim rozmawiała przez komórkę (1)

        bilingi sprawdzić
        -afera-

        • 8 2

        • Może z tymi Rosjanami od sztucznej mgły?

          • 10 2

  • Pan prezes ZKM juz od 3 lat powinien być na emeryturze le władza miasta pozwala mu grzać stołek. (13)

    Widocznie dobrze zarządza firmą i jej majątkiem czyli taborem skoro kasuje się w połowie eksploatacji tramwaje typu konstal.

    • 89 15

    • które to są tramwaje? z jakich lat? Dortmundy z 80;) (2)

      te 105 to syf i nędza...

      Konstal? Te z lat 90? z niskim pokładem w środku?

      • 3 11

      • (1)

        105-ki w innych miastach są w lepszym stanie technicznym niż w Gdańsku a teraz widac jak ZKM dba o zmodernizowane Dortmundy.

        • 7 1

        • W Krakowie 105 trzymaja sie dzieki lakierowi,Szczecin ,Warszawa to samo!!! Pierdoły piszecie!!

          • 1 2

    • Akurat z wycofaniem Konstali to niezły pomysł (6)

      Te tramwaje faktycznie mogły jeszcze sporo przejechać, ale to po prostu zły, wadliwy model. 105-tki, tzw. "akwaria", są niewygodne dla pasażera - wysokopodłogowe, o fatalnej konstrukcji drzwi (głośne, no i ta słynna szpara na górze - pamiętacie zimy w "akwariach" z zadymką śnieżną w środku tramwaju przy zamkniętych drzwiach?), strasznie hałaśliwe w jeździe, słabo amortyzowane, a z punktu widzenia mechanika - awaryjne, zwłaszcza jeśli chodzi o podwozie, ale silniki też.

      Oczywiście fatalny poziom serwisu w ZKM, przerażająca ewentualność, że ci magicy niedługo doprowadzą pozostały tabor do poziomu awaryjności "akwariów" i kompromitacja władz miasta, które od lat nie potrafią niczego z tym zrobić - to druga sprawa. Z tym, że akurat władzom miasta się nie dziwię - po co mają w ogóle cokolwiek robić, skoro niezależnie od wszystkiego i tak wybiorą ich na następną kadencję, w najgorszym razie (o zgrozo) w II turze? To przecież Gdańsk, prywatny folwark PO do końca świata i o jeden dzień dłużej.

      • 21 4

      • A Pesy dalej jeżdżą bez osłon

        Pesa tramwaj na lato

        • 11 2

      • re

        ty chyba jesteś pracownikiem zkm :)

        • 3 2

      • 105 mialy niezaprzeczalna zalety (2)

        cieplo w srodku i trudno je bylo wykoleic na makaronie zamiast torowiska.
        Maszyny drzwiowe wymienili niemal we wszystkich. Kiepska amortyzacja dodawala elementu komicznego (ach to tańcowanie na błędniku, kartuskiej przed remontem..) ;).
        Co do awaryjnosci jakotakiej - slyszalem opinie (z Krakowa), ze skrocenie okresow miedzyprzegladowych 105 wyszlo na zdrowie. No, ale tam pion utrzymania poza stanowiskami poganiacza niewolnikow i kolegi prezesa ma takie coś jak magazyn części.

        Halaśliwość 105 gdanskich jaka zaobserwowalem w 3/4 dotyczyla albo
        - zuzytych obrecz
        - kwadratowych obrecz (robocze hamowanie awaryjne)
        - krzywych/nieoszlifowanych torow, po ktorych sie jechalo >20km/h
        Takze ich hałaśliwość "własna" byla akceptowalna az nadto1
        Polecam porównanie poprzez przejażdzkę do Poznania i tam skorzystanie z tramwaju GTx. Po przejezdzie przez skrzyzowanie spuchnięte uszy gwarantowane.

        Reasumując 105 to leciwa konstrukcja, ale można z niej zrobić dobry wóz. Patrz 205WrAs, czy modernizacje protramowskie naszych wozów.

        • 10 0

        • (1)

          M/z grzejniki to tam były bardzo słabe, nawet uwzględniając fakt automatycznego otwierania wszystkich drzwi (bo w tych sporadycznych wypadkach, kiedy działało otwieranie na żądanie, było niewiele lepiej). Przestrzeń pasażerska 105 to jednak duże, puste pudło, ogrzać to tymi chucherkami raczej było ciężko (pomijam przypadki zapełnienia stojącymi ludźmi, bo wtedy i bez grzania jest ciepło). Chyba, że to kwestia złej konserwacji grzejników. No i kwestia podwozia, z tego, co się orientuję wrażliwego zwłaszcza na sól (abstrahując od tego, że tej soli powinno być zimą tak z 10x mniej).

          • 2 1

          • w modernizacjach - tak

            chodzilo mi o oryginalne grzanie - z chlodzenia przetwornicy tymi kanalami przez cala dlugosc wozu. Jak bylo sprawne i ustawiane na maksa, to potrafilo to puste pudlo ogrzac.

            Co do chucherek - pełna zgoda. Tyle, ze w N8C tez takie sa :P
            A w Bombardierach to juz w ogole porazka - nawiew cieplego powietrza z gory...

            • 3 0

      • A co ty wiesz ?!!

        Pracujesz w zkm-ie że tak duzo wiesz ?!!
        Ludzie na zajezdniach naprawiają co takie mądrale jak ty rozwalą ,i zapierniczają czasami nawet nadgodziny zeby zrobic taki skład.
        Człowieku nie wiesz Jak jest na zajezdniach nie udzielaj sie.
        Gdyby ciebie tak postawic na zajezdni to jestem ciekaw czy dałbyś se rade,z naprawianiem.Nie dałbyś se rady ,bo nie którzy pracują tam 25 lat i znają te tramwaje jak własną kieszeń ,ale oczywiscie najlepiej to na ZKM zwalic.

        • 0 0

    • (1)

      zanim zaczniesz oskarzac ZKM sprawdz kto odpowiada za stan torow

      • 5 4

      • a kto odpowiada za stan techniczny N8C?
        Obręcze na kołach się wymienia ale ZKM tego nie robi.

        • 10 2

    • dobre

      tak jak wiekszość w tej firmie. Rodzinnej firmie!!!!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.