• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ubezpieczy tunel pod Martwą Wisłą. Za polisę zapłaci 3 mln zł rocznie?

Maciej Naskręt
18 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r. Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r.

Ruszył przetarg na ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Ze wstępnych założeń miasta wynika, że polisa może kosztować nawet 3 mln zł rocznie. Firmy zainteresowane kontraktem i ich oferty cenowe poznamy pod koniec lutego.



Czy ubezpieczasz się w swoim życiu prywatnym?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Przed nowym rokiem zakończono oficjalnie prace. Pierwsze samochody pod rzeką mają przejechać w kwietniu tego roku.

Jednak jeszcze przed otwarciem tunelu należy obiekt ubezpieczyć, by w razie szkód spowodowanych wadliwym jego funkcjonowaniem lub usterki samej konstrukcji tunelu, kosztów likwidacji szkód bezpośrednio nie ponosiło miasto. W tym celu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg, w którym będzie czekać na oferty firm ubezpieczeniowych do końca lutego.

Przetarg podzielony jest na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku - całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, ale o znaczeniu nadwyżkowym.

W ostatnim przypadku nieprzewidziany wypadek może skutkować roszczeniami, których skala wykracza poza ubezpieczenie OC podstawowe. Po wyczerpaniu limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela przedsiębiorca, w naszym przypadku miasto, zmuszone byłoby do samodzielnego prowadzenia postępowań związanych z roszczeniami oraz pokrycia odszkodowań z budżetu.

Odszukaj agencje i firmy ubezpieczeniowe w naszym katalogu.

Władze ZDiZ od początku zaznaczały, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu jest sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

- Planowany termin objęcia ochroną ubezpieczeniową to 1 maja 2016 r. Umowa będzie obowiązywać na 12 miesięcy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Jeszcze w zeszłym roku urzędnicy oszacowali, że ubezpieczenie tunelu może kosztować ok. 3 mln zł rocznie. Dlaczego? Składkę dla pierwszej polisy - majątkowej - oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu, a, przypomnijmy, realizacja obiektu pochłonęła 885 mln zł. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.

Dla porównania przedstawiamy ubezpieczenie innej podobnej cenowo inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składka roczna OC wynosi 90 tys. zł, a ubezpieczenie majątkowe - 178,5 tys. zł. Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą.



Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • Czy jest też przetarg na brokera, czy wzięty ktoś " po linii" ? (1)

    • 4 2

    • przeca już wiadomo kto wygra

      trzeba tylko sprawdzić koneksje rodzinne

      • 2 1

  • Nie rozumiem (5)

    jaką przewagę ma tunel w stosunku do ciekawego architektonicznie mostu zwodzonego?

    • 2 6

    • Żadnej, bo ruch na Wiśle nie jest na tyle duży

      Ale Januszowi nie wytłumaczysz

      • 2 4

    • na tunelu wincej lodu ukręcisz (2)

      • 2 3

      • (1)

        I maszyna z Nimiec junijna - a to przecie są nasi bracia Polacy.

        • 3 4

        • a skoro niemcy dali dotacje na tunel to kasa musi do nich wrócić

          • 3 3

    • ten tunelowy misiu wiecej kosztuje a

      żyje się z procentu :>

      • 2 1

  • postawić bramki i kasować za przejazd (1)

    przy szacowanym ruchu 32tys dziennie (http ://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Duzy-wzrost-ruchu-na-ul-Slowackiego-n97203.html) daje to niecałe 30gr za samochód

    • 6 2

    • to się nie może opłacić. koszt poboru większy od wpływów

      • 1 0

  • W bogatych krajach typu Szwajcaria, Francja przejazd przez niektore tunele jest platny. (2)

    Przejazd moglby kosztowac np 1 PLN. Mysle, ze w ciagu roku uzbierano by na ubezpieczenie a nawet wiecej.

    • 13 4

    • Wincy sie mówi. Polskiego sie uczta.

      • 4 1

    • Podatki

      Tunel poprawi dojazd do pracy nie małej ilości osób, których podatki finansują takie inwestycje. Ponadto opłata paliwowa, która jest częścią ceny paliw, które wszyscy tankują także zasila wszelkie budowy drogowe. Opłata za przejazd drogami, które finansuje się z podatków jest złodziejstwem. W bogatych krajach typu Szwajcaria, Francja ludzie nie zarabiają 1850 zł brutto.

      • 0 0

  • Po pierwsze jest gwarancja i powinna byc ona na okres wieloletni wiec ubezpieczenie nie powinno wynosic 3 baniek tylko rowne,,0

    Po drugie .mozna by ustawic bramki przed wjazdem aby tunel na siebie zarabial...zeta od osobowki i 5 zeta od ciezarowki.Po trzecie etat operatora bramek powinien byc - nie wybrany w przetargu lecz utworzony na koszt miasta Gdanska ( 2 bramki na koszt miasta Gdansk i zatrudnieniu kilku bezrobotnych)(po co dawac zarabiac innej firmie i to jeszcze z poza Gdanska) Nie trafiaja do mnie argumenty o czestej awaryjnosci takich bramek...(jakos prywatnym firma sie to oplaca).Po czwarte zlikwidujmy funkcjonowanie na terenie Gdanska zewnetrzne obce firmy..takie jak Renoma....15 czy 16 baniek rocznie trafia na czysto do obcej kieszeni..9DLACZEGO NIE PRZESZKOLIC NASZYCH BEZROBOTNYCH I NIE DAC IM ZATRUDNIENIA?)

    • 8 5

  • Teściowa Adamowicza zajmuje się ubezpieczeniami?

    W zwiazku powyzszym, by nic nikomu nie podpadło, zalecam ubezpieczenie zlecić zaprzyjaźnionemu z teściową brokerowi.

    • 11 1

  • BZDURA - kazdy robi przetarg i wymaga od wykonawcy ubezpieczenia (1)

    na czas obowiazku gwarancyjnego !!! ktos tutaj nie dopelnil swoich obowiazkow albo nie ma pojecia o przetargu na obiekty !

    • 6 3

    • polisa wykoanwcy tarci ważność po zakończeniu inwestycji

      owszem- gwarancja trwa na czas rękojmi i gwarancji, ale to inne ryzyko niż OC

      • 4 1

  • co tam 3mln.Miasto bogate a budyń chciałby 10-te mieszkanie mięć (1)

    więc do tunelu na gwarancji , do składki drugie 3mln

    • 7 3

    • Ale on już ma 14 mieszkań więc jak już to 15 mu się marzy.

      • 1 0

  • Czy zgłoszą się SKOK Ubezpieczenia ?

    Skoki świetnie znają się na interesach, no chyba że co jakiś czas trzeba wywalić kasę na ich ratowanie.

    • 4 1

  • intratny kasek

    Dla ubezpieczalni.
    Ciekawe kto die po znajomosci zalapie...

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane