- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (215 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (272 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (299 opinii)
Gdańsk ubezpieczy tunel pod Martwą Wisłą. Za polisę zapłaci 3 mln zł rocznie?
Ruszył przetarg na ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą. Ze wstępnych założeń miasta wynika, że polisa może kosztować nawet 3 mln zł rocznie. Firmy zainteresowane kontraktem i ich oferty cenowe poznamy pod koniec lutego.
Jednak jeszcze przed otwarciem tunelu należy obiekt ubezpieczyć, by w razie szkód spowodowanych wadliwym jego funkcjonowaniem lub usterki samej konstrukcji tunelu, kosztów likwidacji szkód bezpośrednio nie ponosiło miasto. W tym celu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg, w którym będzie czekać na oferty firm ubezpieczeniowych do końca lutego.
Przetarg podzielony jest na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku - całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, ale o znaczeniu nadwyżkowym.
W ostatnim przypadku nieprzewidziany wypadek może skutkować roszczeniami, których skala wykracza poza ubezpieczenie OC podstawowe. Po wyczerpaniu limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela przedsiębiorca, w naszym przypadku miasto, zmuszone byłoby do samodzielnego prowadzenia postępowań związanych z roszczeniami oraz pokrycia odszkodowań z budżetu.
Odszukaj agencje i firmy ubezpieczeniowe w naszym katalogu.
Władze ZDiZ od początku zaznaczały, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu jest sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.
- Planowany termin objęcia ochroną ubezpieczeniową to 1 maja 2016 r. Umowa będzie obowiązywać na 12 miesięcy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Jeszcze w zeszłym roku urzędnicy oszacowali, że ubezpieczenie tunelu może kosztować ok. 3 mln zł rocznie. Dlaczego? Składkę dla pierwszej polisy - majątkowej - oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu, a, przypomnijmy, realizacja obiektu pochłonęła 885 mln zł. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.
Dla porównania przedstawiamy ubezpieczenie innej podobnej cenowo inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składka roczna OC wynosi 90 tys. zł, a ubezpieczenie majątkowe - 178,5 tys. zł. Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły .
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (132) 2 zablokowane
-
2016-01-18 11:30
podobno S. Stalone bedzie kręcił kolejną część Tunelu ;)
- 5 1
-
2016-01-18 12:18
Audyt w Gdańsku konieczny
Prosimy o Audyty w samorządach bo co tam sie dzieje w popslsldpalikotowych gminach i miastach to przechodzi ludzkie pojęcie. Samowola, rozkradanie przed ucieczką.
- 4 2
-
2016-01-18 12:27
W tych 3 milionach (1)
są ukryte prowizje dla stron.
- 5 2
-
2016-01-18 13:37
dla pośrednika - wyłonionego zza pleców poza przetargiem
- 0 1
-
2016-01-18 12:29
albo wycieczki
- 2 1
-
2016-01-18 14:10
Nie Gdańsk, a MY zapłacimy! Pisz logicznie, pismaku!
Pewnie ubezpieczono b e z szukania najkorzystniejszej oferty...
- 4 3
-
2016-01-18 14:29
A kiedy tunel pod Motławą ... (1)
... i drugi etap Nowej Wałowej?
- 5 1
-
2016-01-18 20:12
bez tunelu
Tam wystarczy ladny most
- 0 0
-
2016-01-18 14:43
A czy ulice w Gdańsku też są ubezpieczone?
- 4 0
-
2016-01-18 16:06
ja pier... zeby budowac 5 lat tunel tak to tylko w Polsce jest
ja pier... zeby budowac 5 lat tunel tak to tylko w Polsce jest
- 3 2
-
2016-01-18 16:22
500 000 T urobku
A ktoś wie ile ton bursztynu wydobyto ;)? Tak było głośno przed kopaniem a po wykopaniu cisza.
- 4 1
-
2016-01-18 17:10
a teraz na poważnie....
Po co zbudowano tunel?
żeby tiry mogły z portu północnego przez nową słowackiego jechać w kierunku obwodnicy zbudowanej w latach 70tych xx wieku.
ale nie ma trasy między wylotem tunelu w letnicy, a nową słowackiego.
samochody pojadą przez zaspę.
to nieprzemyślana inwestycja.- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.