• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ubezpieczy tunel pod Martwą Wisłą. Za polisę zapłaci 3 mln zł rocznie?

Maciej Naskręt
18 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r. Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r.

Ruszył przetarg na ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Ze wstępnych założeń miasta wynika, że polisa może kosztować nawet 3 mln zł rocznie. Firmy zainteresowane kontraktem i ich oferty cenowe poznamy pod koniec lutego.



Czy ubezpieczasz się w swoim życiu prywatnym?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Przed nowym rokiem zakończono oficjalnie prace. Pierwsze samochody pod rzeką mają przejechać w kwietniu tego roku.

Jednak jeszcze przed otwarciem tunelu należy obiekt ubezpieczyć, by w razie szkód spowodowanych wadliwym jego funkcjonowaniem lub usterki samej konstrukcji tunelu, kosztów likwidacji szkód bezpośrednio nie ponosiło miasto. W tym celu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg, w którym będzie czekać na oferty firm ubezpieczeniowych do końca lutego.

Przetarg podzielony jest na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku - całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, ale o znaczeniu nadwyżkowym.

W ostatnim przypadku nieprzewidziany wypadek może skutkować roszczeniami, których skala wykracza poza ubezpieczenie OC podstawowe. Po wyczerpaniu limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela przedsiębiorca, w naszym przypadku miasto, zmuszone byłoby do samodzielnego prowadzenia postępowań związanych z roszczeniami oraz pokrycia odszkodowań z budżetu.

Odszukaj agencje i firmy ubezpieczeniowe w naszym katalogu.

Władze ZDiZ od początku zaznaczały, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu jest sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

- Planowany termin objęcia ochroną ubezpieczeniową to 1 maja 2016 r. Umowa będzie obowiązywać na 12 miesięcy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Jeszcze w zeszłym roku urzędnicy oszacowali, że ubezpieczenie tunelu może kosztować ok. 3 mln zł rocznie. Dlaczego? Składkę dla pierwszej polisy - majątkowej - oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu, a, przypomnijmy, realizacja obiektu pochłonęła 885 mln zł. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.

Dla porównania przedstawiamy ubezpieczenie innej podobnej cenowo inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składka roczna OC wynosi 90 tys. zł, a ubezpieczenie majątkowe - 178,5 tys. zł. Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą.



Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • czemu

    dlaczego nie otwieracie jak już skończyliście

    • 3 1

  • Pytanie!

    Wiele inwestycji drogowych zrealizowanych w Gdańsku ma większy lub mniejszy sens.
    A do czego ma służyć bardzo droga inwestycja zwana tunelem? Gdzie dalej z portu: pojadą z tunelu tiry i inne pojazdy?
    Do Nowej Słowackiego jest daleko. A po drodze rozjadą Zaspę.

    • 3 0

  • proponuję Redakcji, aby uzyskała dane dotyczące rocznych wydatków na

    wszystkie miejskie ubezpieczenia z jednej strony i wysokość odszkodowań za dany rok z drugiej strony. Ponieważ ubezpieczyciel musi zarobić, to przy dużych obrotach warto składek ubezp. nie płacić, lecz po prostu wypłacać odszkodowania. To samo z Policją - po co ma ubezpieczać wszystkie pojazdy, skoro może wirtualnie odkładać składki do skarbonki, a w razie konieczności wypłaty odszkodowania, wypłacać je zaraz na początku, bez przewlekłych procesów i po zawartej w miarę szybko ugodzie.

    • 3 1

  • jeśli ktoś jest tu ekonomistą, to może zbilansuje wydatki roczne średnie z 10 lat (1)

    Koszty budowy, pozwolenia, inspekcji itp. itd. Do tego ubezpieczenie roczne oraz odpisy amort. i spodziewane remonty (koszty ponoszone przez gdańszczan) i oceńmy, czy się to opłaca, czy po prostu chcemy być nowocześni, ale za społeczne pieniądze, co nie musi być całkiem do skrytykowania, jednak mamy oprócz tunelu, także stadion i pewnie inne budowle, więc jakieś roczne koszty są niemałe i to na jednego mieszkańca Gdańska.

    • 1 1

    • a gdyby zamiast tunelu i stadionu te pieniądze dano obywatelom Gdańska

      to jakie to byłyby pieniądze? i corocznie dodawać kasę na remonty, eksploatację i ubezpieczenia. Sporo, czy nie ma o czym mówić?

      • 0 0

  • Artykuł jest o tunelu pod Wisłą.

    Po co go zbudowano? To jest pytanie!

    • 0 0

  • Co za bezsens

    Firma (zagraniczna) ubezpieczeniowa w umowie zastrzeże 1000 elementów, a miasto będzie płacić za nic. To miasto powinno te środki odkładać i lokować na kontach/giełdzie aby w razie potrzeby móc je uruchomić. Firma ubezpieczeniowa wydyma miasto jak dojdzie co do czego, a my biedni Polacy będzie za to płacić. Grecja już niedługo. Z tym, że gorzej bo zimno...

    • 1 0

  • Wszystkie nietrafione ubezpieczenia na świecie ubezpieczał Allianz.

    • 0 0

  • ok. 5 lat trwała okupacja/wojna i 5 lat

    budujemy tunel???

    • 0 0

  • Wszystkie nietrafione ubezpieczenia na świecie ubezpieczał Allianz.

    • 0 0

  • jaka nazwa tunelu??

    Jaką nazwę bedzie nosic tunel ?? jakies propozycje, może coś na cześć tych lepszych ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane