• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ureguluje reklamy, ale wciąż nie wiadomo kiedy

Krzysztof Koprowski
14 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem, Gdańsk powinien mieć już od kilku miesięcy działające regulacje w ramach uchwały krajobrazowej. Nz. chaos reklamowy przy ul. Klonowej. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem, Gdańsk powinien mieć już od kilku miesięcy działające regulacje w ramach uchwały krajobrazowej. Nz. chaos reklamowy przy ul. Klonowej.

Gdańsk chciał być krajowym liderem w walce z chaosem reklamowym, ale do dzisiaj nie powstał ostateczny projekt uchwały krajobrazowej, a prace nad dokumentem opóźnione są już o prawie 1,5 roku. Nie wiadomo też, kiedy uchwała trafi na sesję rady miasta, ponieważ nie przeprowadzano jeszcze ustawowych konsultacji.



Czy w tej kadencji Rady Miasta uda się przyjąć uchwałę krajobrazową?

Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu prac nad uchwałą krajobrazową, już od czterech miesięcy Gdańsk powinien być wolny od nielegalnych reklam, a legalne nośniki zyskałyby formę dopasowaną do charakteru miejsca i architektury budynków.

Prace nad dokumentem posuwają się jednak w ślimaczym tempie. Zapowiadane jego przyjęcie w marcu 2016 r., czyli około siedem miesięcy po wejściu w życie stosownych przepisów, okazało się jedynie sloganem bez pokrycia w faktach.

"Uchwała będzie, gdy uda się ją przygotować"

Wciąż brakuje ostatecznej wersji dokumentu, który przed skierowaniem na sesję rady miasta, musi jeszcze przejść ustawowe wyłożenia do publicznego wglądu i konsultacji.

- Projekt jest na etapie uzgodnień i opiniowania przez organy wskazane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - wyjaśnia Anna Iwanowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego. - Aktualna treść jest dostosowywana do wymagań Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz uwag marszałka województwa.
Zapytani o harmonogram prac i termin skierowania uchwały na sesję miejscy urzędnicy nabierają wody w usta.

- Termin skierowania projektu na sesję rady miasta będzie uzależniony od terminu uzyskania uzgodnienia konserwatora oraz po wyłożeniu projektu do publicznego wglądu, zebraniu i rozpatrzeniu uwag - odpowiada Iwanowska.
Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu 2015 r. Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu 2015 r.
Na pewno w tej kadencji Rady Miasta Gdańska

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że chcą zamknąć temat uchwały w bieżącej kadencji Rady Miasta Gdańska. Nieoficjalnie jednak od dłuższego czasu mówi się, że będzie to niezwykle trudne, ze względu na opór części radnych Platformy Obywatelskiej, choć to właśnie za rządów PO powstała odpowiednia ustawa.

- Absolutnie nie rozważamy rezygnacji z prac nad uchwałą w bieżącej kadencji - zaprzecza Iwanowska.
Prace nad uchwałą trwają od maja 2015 r.

Przypomnijmy, oficjalne rozpoczęcie prac nad gdańską uchwałą krajobrazową ogłoszono zaledwie kilka dni po przyjęciu odpowiedniej ustawy w Sejmie, czyli w maju 2015 r.

Gotowy dokument miał trafić pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska w marcu następnego roku, a nowe przepisy zacząć obowiązywać już 12 miesięcy później.

Najnowsza wersja podziału miasta na strefy reklamowe z lutego br. SZ - obszar publicznej zieleni, lasy, parki, cmentarze itp., S0 - tereny zespołów i obiektów o najwyższym znaczeniu dla tożsamości miasta, S1 - S3 kolejne strefy restrykcji, SP - tereny przemysłowe, SI - obiekty indywidualnej promocji. Najnowsza wersja podziału miasta na strefy reklamowe z lutego br. SZ - obszar publicznej zieleni, lasy, parki, cmentarze itp., S0 - tereny zespołów i obiektów o najwyższym znaczeniu dla tożsamości miasta, S1 - S3 kolejne strefy restrykcji, SP - tereny przemysłowe, SI - obiekty indywidualnej promocji.
Kolejne spotkania i kolejne terminy

Dopiero w czerwcu 2016 r. po raz pierwszy przedstawiono zarys uchwały i podział miasta na kilka stref różnego rygoru nośników reklamowych. Po wakacjach nad jego przyjęciem (bądź odrzuceniem) mieli głosować radni - do czego ostatecznie nie doszło.

- Prace nad projektem uchwały krajobrazowej Gdańska są na finiszu. Dokument zostanie opublikowany pod koniec września - zapewniał we wrześniu 2016 r. Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. przestrzeni publicznej.
Ostatni oficjalnie ogłoszony w lutym harmonogram prac z lutego br. Ostatni oficjalnie ogłoszony w lutym harmonogram prac z lutego br.
W lutym 2017 r. zorganizowano kolejne spotkanie dla mieszkańców i pracowników branży reklamowej. Dokument zmienił nieco formę - przede wszystkim w zakresie tzw. okresów dostosowawczych.

Mimo wielomiesięcznych opóźnień zdecydowano o wydłużeniu tzw. okresu dostosowawczego do 24 miesięcy w zakresie reklam powstałych w oparciu o prawomocne pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót, zaś dla pozostałych nośników (w tym całkowicie nielegalnych) wprowadzono termin 12 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta.

W lutym br. zapowiadano, że dokument będzie wyłożony do publicznego wglądu w kwietniu, a w czerwcu trafi na sesję Rady Miasta. Żaden z tych terminów nie został dotrzymany.

Opinie (92) 9 zablokowanych

  • Moda przyszła wraz ze słoikami i wekami. (1)

    Gdańsk jest przez nich zalewany tandetnymi reklamami,muzyką,stylem i kóltórą.

    • 11 11

    • popatrz na kaczkę reklamujacą Fetę.

      • 1 0

  • Radni po i wszystko jasne. (2)

    Ktorzy?

    • 13 4

    • po czym....? (1)

      pis dzielcu?

      • 1 5

      • czym ryj :)

        • 2 3

  • (5)

    a kogo bolą jakieś reklamy?
    jedyne co powinno podlegać regulacjom to te wielkie niebezpieczne i uciążliwe "reklamy" LED
    a cała reszta? niech sobie jest - to olbrzymi rynek i wielu ludzi ma pracę
    w krajach Azji nikomu reklama nie przeszkadza w wielu miejscach na zachodzie także
    tylko tu kasta urzędnicza musi walczyć z problemami które sama tworzy

    • 8 44

    • idioto ale chcesz powiedzieć że urzędnicy tworzą reklamy? (1)

      • 2 2

      • Sam jestes patologia

        A co moze to nie prawda .
        A maruchuana a akoholem a sprzedsza pietruszki przez babcie sam jest patolog

        • 1 0

    • estetyka przestrzeni publicznej (2)

      pewnie nie słyszałeś takiego pojęcia ...

      • 11 3

      • Nie mów mi o estetyce - wjeżdżając Elbląską z Warszawy na tle pięknej, starej zabudowy

        wyrasta szpetny PRLowski blok. To dopiero miażdży.

        • 3 1

      • Kup se kurna esteto domy ploty i zarzadzaj nimi albo zostan prezydentem

        W wakacje gimbazo idz grac w pilke na boisko albo na rower ale wczesniej sprzatnij skarpety spod lozka i gacie spod stolu .esteta sie znalazl

        • 0 6

  • Szymański z FRAGu dostał ciepłą posadkę w ZDiZ i nic z tego nie wynikło (2)

    1,5 roku opóźnienia i wygląda na to że miasto wciąż przez kilka lat będzie wyglądało jak lunapark

    • 31 3

    • biorąc pod uwagę jakość tej pracy to może lepiej, że nic nie robią

      Jak od czasu do czasu coś wymyślą to dopiero jest problem i koszty, Więc niech sobie tam cicho siedzą skoro za rządów Budynia nie można ich wywalić na zbity pysk. W ten sposób jest mniejsze zło bo tylko koszty utrzymania działu ponosimy z podatków.

      • 8 1

    • Nic zupełnie niestety nie zrobił, miasto wygląda wciąż bardzo źle

      syf, bida z nyndzą. Nie chodzi tylko o reklamy, o styro ale o płoty i ich wysyp, niekoszone chaszcze, nawierzchnie wciąż z Nairobi, Główne Miasto b. słabe nowe remonty na Szerokiej i placu z kukiełką Śpiętopełka

      • 7 1

  • Gdyby to była reklama przyjmowania "uchodźców", to już wszystkie uchwały by były

    Ewentualnie, gdyby po taniości mieszkania dawali...

    • 18 5

  • Cały Budyń. Na walkę z PiS i przyjmowanie Arabów to ma energię, a na to, co jest potrzebne, to tylko opóźnienia.

    • 24 6

  • zgłosić jako projekt poselski, ominąć konsultacje a potem przegłosować w nocy. Partia dała przykład jak to się robi.

    • 8 5

  • Prezydent walczy o praworządność wy ignoranci i nie ma czasu na pierdoły!

    • 12 4

  • Ta uchwala krajobrazowa to bagno jakiego swiat nie widzial

    Glupota do potegi entej

    • 5 19

  • Hej młody junaku, smutek zwalcz i strach. Przecież na tym piachu za 40 lat przebiegnie być może jasna długa prosta... (1)

    Dlaczego "być może"? Ja bym dał "z pewnością".

    • 12 0

    • Hej młody junaku smutek zwalcz i strach

      Przecież te reklamy za 40 lat
      To będą antyki, jasne proste klawe
      Przez wszystkich chwalone, że takie ciekawe
      I z hukiem zajmą waterfront
      Przy nowej kładce ląd

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane