• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk utajnia prace nad logotypami miejskich spółek

Maciej Korolczuk
4 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urzędnicy nie chcą udzielać informacji o planowanych zmianach, bo chcą uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce po zaprezentowaniu w ubiegłym roku kontrowersyjnego logo województwa pomorskiego. Urzędnicy nie chcą udzielać informacji o planowanych zmianach, bo chcą uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce po zaprezentowaniu w ubiegłym roku kontrowersyjnego logo województwa pomorskiego.

Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku opracowali koncepcję ujednolicenia logotypów spółek miejskich w Gdańsku. Projekty zostały zaprezentowane władzom miasta, którym pomysł się spodobał. Nieoficjalnie idei sprzeciwiają się władze części spółek, które nie chcą zgodzić się na zmiany, gdyż musiałyby pokryć część związanych z nimi kosztów. Magistrat - w obawie przed krytyką - sprawy komentować nie chce. Projektów na razie nie zobaczymy.



Czy podoba ci się pomysł ujednolicenia logotypów i nazw spółek miejskich?

Projekt spójnej koncepcji miejskich znaków graficznych został zrealizowany przez studentów jako zadanie semestralne w Pracowni Plakatu i Form Reklamowych pod okiem prof. Sławomira Witkowskiego.

- Zadanie przygotowania spójnej koncepcji realizowali studenci trzeciego roku licencjatu oraz pierwszego roku studiów magisterskich. Praca nad przygotowaniem logotypów idealnie wpisywała się w program prowadzonych przeze mnie zajęć. Miejskie logotypy to projektowo bardzo ciekawy problem. Przed studentami stanęła zagadka: jak z chaosu wyodrębnić porządek, który musi być spójny graficznie, choćby z symbolem miasta, a więc gdańskimi lwami - mówi prof. Sławomir Witkowski.
W trakcie prac nad nowymi logotypami dla gdańskich spółek studenci analizowali, jak wyglądają podobne grafiki za granicą. Inspiracją były dla nich np. logotypy ministerstw holenderskich czy niemieckich, gdzie już dawno władze doszły do wniosku, że z wizerunkowego punktu widzenia spójny system graficzny dla państwowych czy miejskich instytucji powinien być jednym z priorytetów w budowaniu strategii marketingowej.

Logotypy wybranych spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska. Logotypy wybranych spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska.
Zanim grupa ok. 20 studentów przygotowała nowe wersje logotypów miejskich spółek, najpierw poddała je selekcji. Jednym z problemów było np. wypracowanie jednej koncepcji dla organizacji o krótkich i długich nazwach. Oprócz zmian graficznych, studenci zaproponowali uporządkowanie nazw miejskich instytucji, które mieszkańcom sprawiają problemy z identyfikacją czy podziałem kompetencji.

Nad całością czuwał prof. Witkowski oraz jego asystent Adam Świerżewski, prowadzący studio graficzne Świerszcze, które wcześniej dla miasta opracowało projekt i grafikę kampanii promującej Święta Bożego Narodzenia, a także współpracowało z magistratem przy konsultacjach społecznych, przygotowywało różnego rodzaju zaproszenia, reklamy prasowe czy materiały promocyjne.

Na początek miasto wsparło prace studentów kwotą 3,6 tys. zł.

- Wyszliśmy z założenia, że szkoda by było, aby nasza praca poszła na marne, dlatego zdecydowaliśmy się przedstawić jej wstępne efekty w magistracie. Prezydentowi bardzo spodobały się przedstawione projekty. Problem pojawił się, gdy koncepcja została zaprezentowana miejskim spółkom, ale o tym nie chcę i nie mogę mówić - dodaje prof. Sławomir Witkowski.
  • Jako jedne z pierwszych na unifikację logotypów miejskich instytucji zdecydowały się władze holenderskie.
  • Podobną politykę zastosowano także w Niemczech.
Miasto nie komentuje

Chcieliśmy poznać szczegóły tej koncepcji. Na etapie jej przygotowania miastu zależało jednak na dyskrecji, dlatego gdy urzędnicy dowiedzieli się, że wiemy o pomyśle, wprowadzili embargo na udzielanie informacji mediom. Urzędnicy obawiają się, że efekty pracy studentów spotkałyby się z falą komentarzy, tak jak to miało miejsce w przypadku nowego logo województwa pomorskiego. Od tamtego czasu urzędnicy chcą zminimalizować podobne ryzyko przy podejmowaniu kluczowych decyzji, odnośnie opracowań graficznych, z których ma korzystać miasto czy województwo.

Nie chcą płacić za zmiany

Na krytyczną reakcję z zewnątrz nie musiano jednak czekać, bo - jak nieoficjalnie ustaliliśmy - idea już na wstępnym etapie nie przypadła do gustu władzom części spółek. Nowe logotypy wiązałyby się ze zmianą całego oznakowania firmy na zewnątrz np. materiałów reklamowych i informacyjnych (papieru firmowego, pieczątek, służbowych samochodów etc.), czy przeprowadzenia kampanii informacyjnej. Trzeba by było przeprowadzić także mozolne uzgodnienia m.in. z punktu widzenia prawnego. Jak usłyszeliśmy od osoby zaangażowanej w realizację projektu, odgórna decyzja władz miasta sprawiłaby, że wszystkie plany reklamowo-marketingowe, które układane są z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, trzeba by było zmienić. A to wiązałoby się z dużymi kosztami.

- Nie mam wiedzy, by ktokolwiek protestował - mówi jednak Anna Zbierska, dyrektor Wydziału Promocji, Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Na tak wstępnym etapie nie chcemy komentować sprawy. Szczegóły będziemy mogli przekazać za ok. miesiąc. To wszystko, co mam do powiedzenia w tej sprawie.
Prace dwóch zespołów: ze strony miasta i uczelni, mimo to trwają. Jeszcze w marcu ma zapaść ostateczna decyzja, czy miasto zdecyduje się na wdrożenie koncepcji, co miałoby nastąpić do końca 2016 r.

Spółki prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska (stan na 25.02.2016 r.).

Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o.
Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.
Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012 Sp. z o.o.
Gdańska Infrastruktura Społeczna Sp. z o.o.
Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.
Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Motława" Sp. z o.o.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.
Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
Gdańskie Melioracje Sp. z o.o.
Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o.
Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A.
Hala Gdańsk-Sopot Sp. z o.o.
Saur Neptun Gdańsk S.A.
Forum Gdańsk Sp. z o.o.
Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o.
InnoBaltica sp. z o.o.
Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o.
Pomorski Fundusz Pożyczkowy Sp. z o.o.
Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A.
UNIMOR RADIOCOM Sp. z o.o. (w upadłości likwidacyjnej)
Stocznia "Gdynia" S.A. (w upadłości likwidacyjnej)
INWESTPRO Sp. z o.o. (w likwidacji)

Miejsca

Opinie (91)

  • a czemu utajniać? bo boją się krytyki? czyli lepiej pozamiatać i ogłosić? (2)

    to tym bardziej pokazuje w jakim poszanowaniu mają mieszkańców!
    a powinno być odwrotnie, wręcz powinni np dać możliwość wypowiedzenia się mieszkańcom, zebrać głosy i wybrać coś co się spodoba większości,
    ale wtedy nie zarobiłby znajomek czyż nie?! chore to...

    "Urzędnicy obawiają się, że efekty pracy studentów spotkałyby się z falą komentarzy, tak jak to miało miejsce w przypadku nowego logo województwa pomorskiego. Od tamtego czasu urzędnicy chcą zminimalizować podobne ryzyko przy podejmowaniu kluczowych decyzji, odnośnie opracowań graficznych, z których ma korzystać miasto czy województwo."

    poza tym, uważam że to niczym nie uzasadnione wydawanie pieniędzy na nowe logotypy

    • 4 2

    • Urzędnik powinien chodzić w podartych łachach (1)

      A buty ubierać tylko jak mu panowie mieszczanie pozwolą

      Tak właśnie rozumują gdańszczanie...

      • 1 3

      • Urzedniku-sprawa twojego ubioru jest twoja prywatna sprawa.

        Dla mnie mozesz miec i ciuchy z lumpexu jak i ubierac sie u Prady.Mnie interesuje jak wydajecie nasze publiczne pieniadze .Wy nie pytacie czy sie to ludzia sie podoba czy ma jakis spoleczny sens...Wy jestescie od wydawania..nawet gdy pomysl jest glupi,brzydki czy gdy widac ,golym okiem ,ze wydane pieniadze sa jawnym marnotrawstwem i kolesiostwem a to juz chyba korupcja..ale niestety w panstwie czesto pokretnych przepisow mozna zaslonic sie tajemnica sluzbowa czy ustanawiac kwoty po 25 tysiecy np za drugie i trzecie miejsce w jakims miejskim konkursie.jAKIS INNY PRZYKLAD? ..PROSZE BARDZO .KWIETNIKI Z LOGIEM LWOW GDANSKICH ZA 25 TYS ZLOTYCH Mowic dalej?

        • 0 0

  • Na początek miasto wsparło prace studentów kwotą 3,6 tys. zł.

    chyba pomysł nic nie kosztuje, nie potrzebuje wsparcia pieniężnego
    a jeśli już to trzeba im było kupić parę kredek po 1 zł

    • 3 3

  • Zrobie logotypy za 100 tys.spolek jest kilkadziesiat,liczac po pol minuty na logo zrrobie to w 20 minut

    • 1 2

  • wystarczy ze czcionka bedzie wspolna, obrazki moga zostac

    • 3 1

  • W tym projekcie...

    ... Widać cały geniusz Pani Zbierskiej!

    • 2 2

  • przy tej okazji można się dowiedzieć ile jest tych miejskich darmozjadów

    • 4 2

  • Jaką strategię

    Marketingową mają mieć spółki które nie mają żadnej konkurencji ?
    Czy ktoś konkuruje z "Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o".

    A poza tym miasto wsparło pracę 20 studentów kwotą 3,6 tyś , To chyba żart po 180 zl.

    • 5 1

  • Kasa misiu kasa

    Kolejny budyniowalek!. Kto jest w temacie, ten wie jaka kasa podatników na to pójdzie!. Zmiana graficzna wizerunku tylu firm, to giga forsa. Energa swego czasu zmieniła trafne logo na psią kupę,, podobnie jak kleks woj. pomorskiego. Czy Gdańsk odchodami stoi?

    • 4 2

  • p.o. co logotype foreskin poll on?

    • 2 0

  • po co logotypy spółkom miejskim?

    Wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane