- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (285 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (232 opinie)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (323 opinie)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (138 opinii)
Gdańsk wchodzi do spółki SKM Trójmiasto
Gdańsk staje się udziałowcem Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Ma to pomóc w budowie nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. SKM ma ambitne plany modernizacji infrastruktury oraz taboru w ciągu trzech najbliższych lat.
W grudniu Gdańsk kupił 4 tys. udziałów w SKM-ce za 2 mln zł, a w ciągu 2009 roku wykupi kolejne 10 tys. za kwotę 5 mln zł. Kolejne takie transze będzie obejmował co roku, aż do 2011 r. Transakcje podwyższą kapitał zakładowy spółki, który obecnie wynosi 23 mln zł.
- Pomysł narodził się w czasie negocjacji z PKP dotyczących budowy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM w Gdańsku. - Doszliśmy do wniosku, że inwestorem będzie SKM, ale ponieważ samej spółki na to nie stać, miasto wesprze ją kapitałowo.
Gdańsk wchodzi więc do spółki głównie po to, by przeprowadzić właśnie tę inwestycję.
Przystanek SKM Śródmieście powstanie na wysokości wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Dzięki temu powstanie tam węzeł komunikacyjny skupiający wszystkie miejskie środki transportu, czyli tramwaj, autobus i kolej. Pozwoli to odciążyć węzeł przesiadkowy Gdańsk Główny.
To największa, ale nie jedyna inwestycja jaką w najbliższym czasie przeprowadzi SKM. Dokument pt. "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście" zakłada, że do 2011 roku modernizację przejdą stacje Wrzeszcz, Żabianka, Politechnika (dokończenie zeszłorocznego remontu), Sopot, Wyścigi, oraz Wzgórze Św. Maksymiliana. Odnowiony zostanie też tabor.
Koszt projektu szacuje się na ok. 262 mln. Pieniądze będą pochodzić z kapitału własnego SKM (po podwyższeniu kapitału zakładowego), środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.
Czy po wykonaniu inwestycji miasto wycofa się ze spółki? - To się jeszcze okaże, w zależności od późniejszych ustaleń - przyznaje Iwona Bierut.
Opinie (146) 5 zablokowanych
-
2009-01-23 13:15
brawo gdańsk
- 0 0
-
2009-01-23 13:20
Pomysł SKM Gdańsk-Śródmieście ma 30 lat ale ma powstać przed EURO 2012, podobnie jak inne cuda.
Tymczasem mam skromniejszy postulat: może kasjerki we Wrzeszczu nauczą się sprzedawać dwa bilety skm w jednej kasie, a nie w dwóch?- 0 0
-
2009-01-23 13:26
Gdyni nie stać (1)
bo zbiera kasę na oceanarium z kosmosu :)
- 0 0
-
2009-01-23 13:28
Przynajmniej Gdynia ma oceanarium, a Gdańsk ma wizje.
- 0 0
-
2009-01-23 13:31
Jeżeli Gdańsk wszedł w spółkę to oznacza , że będzie także wspierać remonty w Gdyni i Sopocie? :/
- 0 0
-
2009-01-23 13:39
Szlag (4)
Ciemno to widzę, pewnie wprowadzą teraz czasowe bilety na 10 minut po 10zł.
Rzadko bywam w Gdańsku, ostatnio jechalem autobusem i za przejazd 3 przystanków (ok 22, kioski zamknięte) zapłaciłem u kierowcy 3zł.- 0 0
-
2009-01-23 14:04
(2)
Ubytek z twojej kieszeni był wówczas zaiste powalający.....
- 0 0
-
2009-01-23 15:28
Żartujesz czy przywykłeś do łupienia? (1)
a płaćcie sobie i 5zł za krótki przejazd jak wam się podoba, następnym razem przyjadę samochodem, nasmrodzę spalinami i taki miasto będzie miało z tego zyskl.
- 0 0
-
2009-01-23 18:48
iii tam, i tak Tobie go pewnie ukradną
a jak nie, to będzie kolejny news o wypadku na obwodnicy- 0 0
-
2009-01-23 14:24
a mogłeś pojechać aż do pętli i byś nie biadolił...
- 0 0
-
2009-01-23 13:43
Orlowo
Niby Gdynia Orlowo reklamuje sie jako jedno z najatrakcyjniejszych i luksusowych miejsc w trojmiescie a przystanek SKM...strach wysiadac!!
- 0 0
-
2009-01-23 14:14
Mnie i tak denrwuje PKS Gdańsk
Nie dość że z Kolbud nie da się wydostać, to kierowcy gorsi niż w ZKM-ie, chamscy z dwoma się spotkałem jednego dnia, a w ZKM-ie spotykam raz na tydzień lub dwa, a dużo jeżdżę.
I kretyny ulg szkolnych nie prowadzą, to pytam się po co mi legitymacja jak z ulg rezygnują!?- 0 0
-
2009-01-23 14:35
przebudowa? niekończący się remont?albo....
no, nie wierzę w te cudowne opowieści co do przebudowy i remontów starych peronów SKM-ki.najlepszym przykładem przebudowa peronu w Oliwie - trwa już 5 m-cy i jakoś końca nie widać (winde do lata może zainstalują),sknocony od początku do końca - miał być podwyższony, aby strsze osoby i kalekie mogły bez strachu wsiadać i wysiadać z pociągów i ten straszny, czerwony "bruk"!!!, którym wbrew uzgodnieniom konserwatorskim wyłożony został peron.to się nazywa modernizacja czy fucha?
- 0 0
-
2009-01-23 14:41
Żabianka-Wycinka
Na takie widoki jak na zdjęciu to nie będziemy mogli liczyć, bo remont Żabianki zaczyna się od wycięcia drzew -tych na zdjęciu już nie ma.
- 0 0
-
2009-01-23 15:08
(2)
a ja tak nie do tematu mam pytanie: a gdzie sa rozklady na stacji żabianka? czemu ich nie ma w gablocie? juz dluzszy czas ( ostatnie dni)?:)
- 0 0
-
2009-01-23 20:34
jacyś idioci je zabrali
rozbijając przy okazji gabloty
- 0 0
-
2009-01-25 13:35
ja tam w piątek widziałam rozkład w gablocie na żabiance, nie wiem o co ci chodzi...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.