• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: wielki plan rozbudowy dróg

Michał Brancewicz
12 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Otwarty prawie 8 lat temu most wantowy to na razie jedyny fragment Trasy Sucharskiego. Otwarty prawie 8 lat temu most wantowy to na razie jedyny fragment Trasy Sucharskiego.

W tym tygodniu ruszają prace przy Południowej Obwodnicy Gdańska, ale ta trasa tylko częściowo rozładuje gdańskie korki. Dopiero gdy gotowe będą Nowa Słowackiego i Trasa Sucharskiego, Gdańsk wreszcie odetchnie.


Mapa przebiegu ul.Nowej Słowackiego i Trasy Sucharskiego. Mapa przebiegu ul.Nowej Słowackiego i Trasy Sucharskiego.

Oba przedsięwzięcia pilotuje GIKE 2012, na której czele stoi wieloletni szef ZDiZ-u Romuald Nietupski. Oprócz tego spółka kieruje pracami nad innymi najważniejszym inwestycjami drogowymi i komunikacyjnymi Gdańska: m.in. budową Trasy W-Z czy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.

GIKE została powołana specjalną ustawą o Euro 2012, jednak już wiadomo, że część z inwestycji na pewno do czasu mistrzostw nie powstanie. Nie zmienia to faktu, że są one wciąż potrzebne i to nie tylko ze względu na organizację piłkarskich mistrzostw Europy, ale by rozładować ruch we wciąż rozwijającym się Trójmieście.

Czy plan rozbudowy dróg ma szanse na powodzenie?


Czy po Euro 2012 spółka wciąż będzie istnieć, by dokończyć to, co rozpoczęła? Tego na razie nie wiadomo, ale plany ma dalekosiężne, a realizacja wielu z nich zakończy się nawet w 2-3 lata po mistrzostwach.

Dwie najistotniejsze inwestycje, to budowa tras: Nowej Słowackiego i Sucharskiego. Pierwsza ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy. Druga, w połączeniu z Południową Obwodnicą Gdańska, umożliwi wyjazd z miasta i dojazd do portu z ominięciem centrum. Razem będą kosztować prawie 2 mld. zł.

Nowa Słowackiego podzielona jest na cztery etapy. Ze względu na sposób finansowania, w jej skład wchodzi także jeden z odcinków Trasy Sucharskiego. Jest to odcinek z tunelami pod Martwą Wisłą. Rozbudowa środkowego odcinka zobacz na mapie Gdańska trasy (3,35 km), gdzie zaczęły się pierwsze wyburzenia, rozpocznie się we wrześniu 2010 r. i potrwa do końca 2013 r. Na fragmencie od skrzyżowania z Potokową do al. Rzeczpospolitej powstanie m.in. estakada nad al. Grunwaldzką i nowy wiadukt nad torami kolejowymi. Koszt to ok. 400 mln. zł.

Jako drugi realizowany będzie tzw. odcinek lotniskowy zobacz na mapie Gdańska (2,8 km). Tutaj ulica przebiegać będzie nieco inaczej niż obecnie, gdyż potrzebne jest zrobienie miejsca na rozbudowę terminalu. Termin realizacji: od czerwca 2011 r. do grudnia 2013 r. Ten odcinek jest nieco tańszy i pochłonie ok. 350 mln. zł.

Odcinek dolny zobacz na mapie Gdańska (2,1 km), przy stadionie od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej równolegle do ul. Uczniowskiej, również zakończony zostanie wraz z końcem 2013 roku. Będzie to zarazem część Drogi Zielonej. Prace ruszą we wrześniu 2011 r. Jest on najtańszym ze wszystkich fragmentów i będzie kosztował 150 mln. zł. Na trasie powstanie wiadukt nad torami i dwa tunele dla pieszych zmierzających na stadion.

Najdroższy odcinek zobacz na mapie Gdańska, faktycznie wliczany do Trasy Sucharskiego, ale finansowany ze środków na Nową Słowackiego, ma długość 2,6 km i kosztuje 700 mln. zł. Zawrą się w nim także dwa tunele, oba o długości ok. 1,2 km. Tunele będą dwupasmowe, osobne dla każdego kierunku ruchu. Tutaj prace ruszą szybciej niż przy dwóch wcześniejszych odcinkach, ale potrwają rok dłużej. Początek planowany jest na marzec 2011 r., a zakończenie w grudniu 2014 r.

- Z racji ogromnych kosztów korzystać będziemy tylko z jednej maszyny drążącej tunel - zdradza Romuald Nietupski, szef GIKE. - Urządzenie przekopie się na drugą stronę Martwej Wisły i potem zacznie kopać z powrotem.

Patrząc na mapę widać jednak wyraźnie, że nawet jeśli powstaną już wszystkie cztery odcinki Nowej Słowackiego, to i tak dojazd z Portu Lotniczego do stadionu nie będzie pełny. Brakujący fragment zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczpospolitej do al. Hallera wypełni tzw. Nowa Gdańska. Na razie nie wiadomo jednak kiedy powstanie.

Natomiast Trasa Sucharskiego (9 km) podzielona została na trzy odcinki. Dwa z nich powstaną w okresie od marca 2011 r. do grudnia 2013 r. Pierwszy poprowadzi od nieistniejącej jeszcze Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. To, że POG powstanie, jest już bowiem pewne. We wtorek podpisana została umowa między GDDKiA i wykonawcą.

Drugi fragment prowadzić będzie od ul. Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie spotka się z odcinkiem pod Martwą Wisłą i odbije w trzeci fragment zobacz na mapie Gdańska, prowadzący do portu. Budowa tego odcinka powinna zająć okrągły rok, począwszy od maja 2011 roku.

Cała Trasa Sucharskiego kosztować będzie ok. 650 mln zł.

- Łącznie wykupimy 250 ha gruntów pod nowe pasy drogowe i wyburzymy ponad 300 obiektów - opisuje skalę inwestycji prezes Nietupski.

Wszystkie terminy to oczywiście na razie szacunki. Wszystko uzależnione jest od zdobycia pozwoleń na budowę i dofinansowania unijnego.

Inwestycje prowadzone przez GIKE:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III - 718 mln zł
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 292,8 mln zł
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR - 109,3 mln zł
Budowa Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) - 100 mln zł
Budowa Trasy Sucharskiego - 1 687,0 mln zł
Przebudowa ul. Jana z Kolna - 120 mln zł
Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica - 30 mln zł
Odwodnienie terenów pod stadion Arena Bałtycka - 16 mln zł
Trasa Słowackiego - 650 mln zł
Infrastruktura kanalizacyjna - kolektor WM-1 Kliniczna - Wyspa Ołowianka - 70 mln zł
Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk - Śródmieście - 140 mln zł

Opinie (209) 2 zablokowane

  • a gdzie mapa? (1)

    • 8 0

    • nie ma jej, bo to wszystko mrzonki.
      to matrix ;)

      • 6 0

  • drogi spie.rzone przez adamowicza (2)

    1) przejazd przez tory przy Zieleniaku zapdało się!!! - inwestycja 800m ca' 84mln!!!
    2) Al Zwyciestwa - granitowe krawężniki zatopione w asfalcie wystają 3cm, po co?? = a ziemia z pasa zieleni wydostaje się na jezdnie!!
    3) Marynarki Polskiej są koleiny, zamiast drogi jest parking dla TIRów!!
    4) Łostowicka - bubel do kwadratu, parking jest dla mikrusów, normalny kompaktowy samochód nie moze zaparkowac/wyjechać na wyznaczonych miejscach, gdy sąsiednie i to z tyłu są zajete!!
    Inwestycje adamowicza - im wieksza (kosztowniejsza) tym większa prowizja dla urzedniaka, wszyscy dumają jak legalnie zrobić koszty, wyprowadzić materiały do zaprzyjaźnionej spółki , ustawić przetarg- myslę, ze po stoczniach Pan Kamiński zabierze się za was!!!

    • 21 1

    • (1)

      to naucz się jeździć i parkować, a nie narzekać na zbyt wąskie miejsca parkingowe

      • 0 3

      • spotkajmy się i zademonstrujesz jazdę i parkowanie, kontakt prze portal!!

        xx

        • 2 0

  • drogi po EURO 2012

    a to nie jest tak, ze jak juz skonczy sie euro 2012 to nasi decydenci dojda do wniosku, ze juz nie trzeba budowac drog? bo dziwnym trafem wszystkie projekty maja byc zakonczone po euro

    • 8 0

  • Most (1)

    Ten most nadaje sie juz tylko do naprawy niech ktos sie nim przejedzie roznica poziomów przy zjedzie jest bardzo duza

    • 11 0

    • To nie most do naprawy inżynierze, tylko na szczęście przyjęte rozwiązania techniczne umożliwiają korektę przy zmianie poziomów dwóch przeciwległych brzegów i uwzględniają ich pracę.

      • 0 0

  • Adamowicz i jego hołota

    musi odejść!!!!

    • 15 2

  • Trasa zielona

    A co z głośnymi planami budowy trasy zielonej? Ten pomysł wyparował czy nadal obowiązuje?

    • 8 1

  • u (1)

    ..."jak głęboko jest do warstwy nośnej na Żuławach, ale może to być od kilku do kilkudziesięciu metrów"...
    Do kilkudziesieciu metrow?
    Jezu Brodaty!
    I oni tak beda kilkudziesieciometrowe betonowe slupy wbijac co 0,5 m na calej szerokosci obydwoch pasow?
    Ciekawe czym wbijaja te kilkudziesieciometrowe paluszki?
    W takim razie dziwne, ze to takie tanie.

    • 3 1

    • Fachowo nazywa się to : palowanie

      Polecam prostą lekturę:
      http://www.pg.gda.pl/~tbrzo/pliki/Technologie_pali.pdf

      • 0 0

  • Ze strony Sopotu nie bma i nie będzie dojazdu,

    więc odpuść Gdańskowi.
    Dojazd dla 15 tys. to sprawa drugorzędna przy innych problemach

    • 1 0

  • wszytko fajnie.. tylko bez centrum solidarnosci.

    • 4 0

  • refleksja (2)

    Szanowny Panie,
    Wielokrotnie nachodzila mnie myśl by po lekturze pańskiego artykułu podzielić się swoimi refleksjami. Po dzisiejszym zdecydowalem się napisać.
    Nie wiem na ile jest Pan świadom, że gdyby wszystkie plany opisywane w Pana artykułach zmaterializowały się, mielibyśmy w Gdańsku najbogatszą sieć drogowo-kolejową na świecie. Wiem, to nie Pan buduje te drogi czy koleje. Tak się składa, że ja buduję drogi. I wiem jak odbywają się w urzędach prace na etapie przygotowania projektu i jego relizacji. Jak makabrycznie niekompetentni, leniwi i do tego nieliczni są urzędnicy. Pan może o tym nie wiedzieć. Tego nie wiem. Ale powinien Pan wiedzieć, a prznajmniej wyciągać wnioski I DZIELIĆ się nimi z czytelnikami, że coś jest nie tak. Proszę nie pisać, że powodzenie tych wielkich inwestycji zależy wyłącznie od pieniędzy unijnymch i pozwoleń na budowę, bo to automatycznie zwalnia naszych rodzimych urzędników ze wszelkiej odpowiedzialności. Pan pisze i pisze te swoje artykuły o planach miasta a ŻADNA, podkreślam ŻADNA nowa inwestycja drogowa nie jest w tym mieście relizowana. Pomijam oczywiście remonty typu Łostowicka czy Marynarki Polakiej. Są to mimo skali tylko remonty a nie budowanie nowych połączeń. Jeżdżę po Polsce i widzę jak jest "rozkopana". Tylko w Gdańsku cisza. Chociaż jakby ktoś tu nie mieszkal a tylko czytywal pańskie artykuły mógłby odnieść wrażenie, że Bóg wie ile tu sie dzieje.
    Reasumując, sądzę że solidność dziennikarska powinna Panu nakazać więcej krytycyzmu w stosunku do gdańskich władz za to, że obiecują, obiecują i nic z tego dotąd nie wynika. Plany się z czasem kurczą i odsuwają w przyszłość. Naprawdę wierzy Pan w te terminy, które widnieją w dzisiejszym artykule? A skąd wiedza o kosztach z kilkuletnim wyprzedzeniem?
    Staram się wierzyć, że jest Pan obiektywny, a nie jak niektórzy sugerują, sprzyja Pan obecnemu prezydentowi miasta. Proszę udowodnić, że tak nie jest!
    pozdrawiam
    Krzysztof

    • 27 1

    • trafna wypowiedź

      skumulowana wizja rozwoju dróg w Gdańsku Adamowicza jest imponująca, tylko dlaczego jesteśmy tym karmini już od 10 lat. ciągle tym samym. a kozty budów rosną

      • 3 1

    • dodam że większość tych planów oglądałem z otwartymi ustami jako berbeć za komuny na jakiejś kolorowej mapie (droga "zielona", mosty i tunele sucharskiego, nowa słowackiego itp)... kiedy to się skończy? plany, plany z których nic się nie tworzy...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane