• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: wielki plan rozbudowy dróg

Michał Brancewicz
12 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Otwarty prawie 8 lat temu most wantowy to na razie jedyny fragment Trasy Sucharskiego. Otwarty prawie 8 lat temu most wantowy to na razie jedyny fragment Trasy Sucharskiego.

W tym tygodniu ruszają prace przy Południowej Obwodnicy Gdańska, ale ta trasa tylko częściowo rozładuje gdańskie korki. Dopiero gdy gotowe będą Nowa Słowackiego i Trasa Sucharskiego, Gdańsk wreszcie odetchnie.


Mapa przebiegu ul.Nowej Słowackiego i Trasy Sucharskiego. Mapa przebiegu ul.Nowej Słowackiego i Trasy Sucharskiego.

Oba przedsięwzięcia pilotuje GIKE 2012, na której czele stoi wieloletni szef ZDiZ-u Romuald Nietupski. Oprócz tego spółka kieruje pracami nad innymi najważniejszym inwestycjami drogowymi i komunikacyjnymi Gdańska: m.in. budową Trasy W-Z czy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.

GIKE została powołana specjalną ustawą o Euro 2012, jednak już wiadomo, że część z inwestycji na pewno do czasu mistrzostw nie powstanie. Nie zmienia to faktu, że są one wciąż potrzebne i to nie tylko ze względu na organizację piłkarskich mistrzostw Europy, ale by rozładować ruch we wciąż rozwijającym się Trójmieście.

Czy plan rozbudowy dróg ma szanse na powodzenie?


Czy po Euro 2012 spółka wciąż będzie istnieć, by dokończyć to, co rozpoczęła? Tego na razie nie wiadomo, ale plany ma dalekosiężne, a realizacja wielu z nich zakończy się nawet w 2-3 lata po mistrzostwach.

Dwie najistotniejsze inwestycje, to budowa tras: Nowej Słowackiego i Sucharskiego. Pierwsza ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy. Druga, w połączeniu z Południową Obwodnicą Gdańska, umożliwi wyjazd z miasta i dojazd do portu z ominięciem centrum. Razem będą kosztować prawie 2 mld. zł.

Nowa Słowackiego podzielona jest na cztery etapy. Ze względu na sposób finansowania, w jej skład wchodzi także jeden z odcinków Trasy Sucharskiego. Jest to odcinek z tunelami pod Martwą Wisłą. Rozbudowa środkowego odcinka zobacz na mapie Gdańska trasy (3,35 km), gdzie zaczęły się pierwsze wyburzenia, rozpocznie się we wrześniu 2010 r. i potrwa do końca 2013 r. Na fragmencie od skrzyżowania z Potokową do al. Rzeczpospolitej powstanie m.in. estakada nad al. Grunwaldzką i nowy wiadukt nad torami kolejowymi. Koszt to ok. 400 mln. zł.

Jako drugi realizowany będzie tzw. odcinek lotniskowy zobacz na mapie Gdańska (2,8 km). Tutaj ulica przebiegać będzie nieco inaczej niż obecnie, gdyż potrzebne jest zrobienie miejsca na rozbudowę terminalu. Termin realizacji: od czerwca 2011 r. do grudnia 2013 r. Ten odcinek jest nieco tańszy i pochłonie ok. 350 mln. zł.

Odcinek dolny zobacz na mapie Gdańska (2,1 km), przy stadionie od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej równolegle do ul. Uczniowskiej, również zakończony zostanie wraz z końcem 2013 roku. Będzie to zarazem część Drogi Zielonej. Prace ruszą we wrześniu 2011 r. Jest on najtańszym ze wszystkich fragmentów i będzie kosztował 150 mln. zł. Na trasie powstanie wiadukt nad torami i dwa tunele dla pieszych zmierzających na stadion.

Najdroższy odcinek zobacz na mapie Gdańska, faktycznie wliczany do Trasy Sucharskiego, ale finansowany ze środków na Nową Słowackiego, ma długość 2,6 km i kosztuje 700 mln. zł. Zawrą się w nim także dwa tunele, oba o długości ok. 1,2 km. Tunele będą dwupasmowe, osobne dla każdego kierunku ruchu. Tutaj prace ruszą szybciej niż przy dwóch wcześniejszych odcinkach, ale potrwają rok dłużej. Początek planowany jest na marzec 2011 r., a zakończenie w grudniu 2014 r.

- Z racji ogromnych kosztów korzystać będziemy tylko z jednej maszyny drążącej tunel - zdradza Romuald Nietupski, szef GIKE. - Urządzenie przekopie się na drugą stronę Martwej Wisły i potem zacznie kopać z powrotem.

Patrząc na mapę widać jednak wyraźnie, że nawet jeśli powstaną już wszystkie cztery odcinki Nowej Słowackiego, to i tak dojazd z Portu Lotniczego do stadionu nie będzie pełny. Brakujący fragment zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczpospolitej do al. Hallera wypełni tzw. Nowa Gdańska. Na razie nie wiadomo jednak kiedy powstanie.

Natomiast Trasa Sucharskiego (9 km) podzielona została na trzy odcinki. Dwa z nich powstaną w okresie od marca 2011 r. do grudnia 2013 r. Pierwszy poprowadzi od nieistniejącej jeszcze Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. To, że POG powstanie, jest już bowiem pewne. We wtorek podpisana została umowa między GDDKiA i wykonawcą.

Drugi fragment prowadzić będzie od ul. Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie spotka się z odcinkiem pod Martwą Wisłą i odbije w trzeci fragment zobacz na mapie Gdańska, prowadzący do portu. Budowa tego odcinka powinna zająć okrągły rok, począwszy od maja 2011 roku.

Cała Trasa Sucharskiego kosztować będzie ok. 650 mln zł.

- Łącznie wykupimy 250 ha gruntów pod nowe pasy drogowe i wyburzymy ponad 300 obiektów - opisuje skalę inwestycji prezes Nietupski.

Wszystkie terminy to oczywiście na razie szacunki. Wszystko uzależnione jest od zdobycia pozwoleń na budowę i dofinansowania unijnego.

Inwestycje prowadzone przez GIKE:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III - 718 mln zł
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 292,8 mln zł
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR - 109,3 mln zł
Budowa Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) - 100 mln zł
Budowa Trasy Sucharskiego - 1 687,0 mln zł
Przebudowa ul. Jana z Kolna - 120 mln zł
Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica - 30 mln zł
Odwodnienie terenów pod stadion Arena Bałtycka - 16 mln zł
Trasa Słowackiego - 650 mln zł
Infrastruktura kanalizacyjna - kolektor WM-1 Kliniczna - Wyspa Ołowianka - 70 mln zł
Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk - Śródmieście - 140 mln zł

Opinie (209) 2 zablokowane

  • Romuald N. (3)

    Romuald N. -gwarant niebudowy dróg w Gdańsku to przypadek dla CBA, ABW, ZUS, PZU, FBI, CIA, NCIC, KGB, i dopiszcie sobie kogo tam chcecie. A tak naprawde to sfrustrowany mitoman miejski i kastrat intelektualny.

    • 14 2

    • również dla NFZ

      • 3 0

    • (1)

      Pięknie się wypowiedziałeś, a znasz chociaż człowieka, miałeś z nim kontakt itp.

      Oceniać człowieka nie znając uwarunkowań jego pracy to wulgarna bzdura.

      No chyba że jesteś sam "przypadkiem" dla Tworek lub Srebrzysko 2.

      • 0 6

      • znam go to frajer

        • 3 0

  • (2)

    jestem ciekawy po co dzieli się budowę tych odcinków na etapy, czy nie po to aby jedna firma budował każdy z etapów. Czy nie lepiej budować wszystkie etapy równocześnie przydzielając to różnym firmą.

    • 6 0

    • jedna droga, kilka odcinkow, kilka projektow - a to daje wieksze koszty..

      • 3 1

    • Różny stopień zaawansowania przygotowania (środkowy odcinek Słowackiego ma gotowy PB) i różne środki finansowania z UE i listy indykatywnej

      • 0 1

  • Wszystko jest martwe (1)

    Martwa Wisła, martwy tunel, martwe miasto i martwy mózg budynia. Brak objawów życia.

    • 16 0

    • marta ul. dluga po 22...

      hmm..proponuje zmiane nazwy na Prypiec...a przy UM w Gdansku wychodujemy atomowego grzyba

      • 4 0

  • Dlaczego te wszystkie budowy rozpoczną się dopiero we Wrześniu przyszłego roku?

    SKANDAL! W dadatku te terminy... Z wieeeelkim niesmakiem jakoś przełknąłem fakt, że cała ta trasa, KLUCZOWA na Euro, nie będzie gotowa, ale na miłość Boską, ODCINEK LOTNISKOWY nie będzie gotowy?! A kibice będą po wykopkach jeździć?! Może ruchem wahadłowym???

    Chyba czas już skończyć z tym budyniowym cyrkiem!

    • 13 0

  • Owicz

    twój czas nieudaczniku już minął...

    • 10 0

  • narzzie UM przekazuję dokumentacje podmiotom Sp. z o.o., aby ci mogli UM faktury wystawić

    przypadek szpaka, to mały dodatek, sok waniliowy do budynia

    • 5 0

  • najważniejsze to wybudować Europejskie Centrum Solidarności

    CAŁY GDAŃSK NA TO CZEKA
    Chroń nas Panie Boże przed tymi nierobami i darmozjadami z ECS-u

    • 11 0

  • A co z Armii Krajowej?????? (2)

    kiedy połączenie z obwodnicą??????

    • 10 0

    • jest

      • 1 3

    • Spieprzyli Kartuska przecinajac ja w-z a moglo byc tak pieknie

      jakby w-z wpadala w obwodnice na wys. Szadolek . No ale Auchan stracilby czesc klientow. WSZYSTKO FFOORRSSAAAAAAAAAAA!!!!!!!

      • 0 0

  • słuchajcie autorytetów

    • 0 0

  • co z drogami w Osowej (4)

    kiedy w Osowej będę mógł podjechać do domu drogą choćby utwardzoną co mi
    po wielkich inwestycjach jak muszę brodzić w błocie

    • 0 4

      • 4 1

    • No faktycznie nie budujmy nic tylko zbudujmy dojazd do twojego domu. I wszyscy do niego się uadjmy. Będziesz zadowolny

      • 4 0

    • ale po co ... (1)

      • 3 0

      • ... skoro i tak oprotestujecie budowę drogi!!!!!

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane