• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: wielki plan rozbudowy dróg

Michał Brancewicz
12 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Otwarty prawie 8 lat temu most wantowy to na razie jedyny fragment Trasy Sucharskiego. Otwarty prawie 8 lat temu most wantowy to na razie jedyny fragment Trasy Sucharskiego.

W tym tygodniu ruszają prace przy Południowej Obwodnicy Gdańska, ale ta trasa tylko częściowo rozładuje gdańskie korki. Dopiero gdy gotowe będą Nowa Słowackiego i Trasa Sucharskiego, Gdańsk wreszcie odetchnie.


Mapa przebiegu ul.Nowej Słowackiego i Trasy Sucharskiego. Mapa przebiegu ul.Nowej Słowackiego i Trasy Sucharskiego.

Oba przedsięwzięcia pilotuje GIKE 2012, na której czele stoi wieloletni szef ZDiZ-u Romuald Nietupski. Oprócz tego spółka kieruje pracami nad innymi najważniejszym inwestycjami drogowymi i komunikacyjnymi Gdańska: m.in. budową Trasy W-Z czy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.

GIKE została powołana specjalną ustawą o Euro 2012, jednak już wiadomo, że część z inwestycji na pewno do czasu mistrzostw nie powstanie. Nie zmienia to faktu, że są one wciąż potrzebne i to nie tylko ze względu na organizację piłkarskich mistrzostw Europy, ale by rozładować ruch we wciąż rozwijającym się Trójmieście.

Czy plan rozbudowy dróg ma szanse na powodzenie?


Czy po Euro 2012 spółka wciąż będzie istnieć, by dokończyć to, co rozpoczęła? Tego na razie nie wiadomo, ale plany ma dalekosiężne, a realizacja wielu z nich zakończy się nawet w 2-3 lata po mistrzostwach.

Dwie najistotniejsze inwestycje, to budowa tras: Nowej Słowackiego i Sucharskiego. Pierwsza ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy. Druga, w połączeniu z Południową Obwodnicą Gdańska, umożliwi wyjazd z miasta i dojazd do portu z ominięciem centrum. Razem będą kosztować prawie 2 mld. zł.

Nowa Słowackiego podzielona jest na cztery etapy. Ze względu na sposób finansowania, w jej skład wchodzi także jeden z odcinków Trasy Sucharskiego. Jest to odcinek z tunelami pod Martwą Wisłą. Rozbudowa środkowego odcinka zobacz na mapie Gdańska trasy (3,35 km), gdzie zaczęły się pierwsze wyburzenia, rozpocznie się we wrześniu 2010 r. i potrwa do końca 2013 r. Na fragmencie od skrzyżowania z Potokową do al. Rzeczpospolitej powstanie m.in. estakada nad al. Grunwaldzką i nowy wiadukt nad torami kolejowymi. Koszt to ok. 400 mln. zł.

Jako drugi realizowany będzie tzw. odcinek lotniskowy zobacz na mapie Gdańska (2,8 km). Tutaj ulica przebiegać będzie nieco inaczej niż obecnie, gdyż potrzebne jest zrobienie miejsca na rozbudowę terminalu. Termin realizacji: od czerwca 2011 r. do grudnia 2013 r. Ten odcinek jest nieco tańszy i pochłonie ok. 350 mln. zł.

Odcinek dolny zobacz na mapie Gdańska (2,1 km), przy stadionie od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej równolegle do ul. Uczniowskiej, również zakończony zostanie wraz z końcem 2013 roku. Będzie to zarazem część Drogi Zielonej. Prace ruszą we wrześniu 2011 r. Jest on najtańszym ze wszystkich fragmentów i będzie kosztował 150 mln. zł. Na trasie powstanie wiadukt nad torami i dwa tunele dla pieszych zmierzających na stadion.

Najdroższy odcinek zobacz na mapie Gdańska, faktycznie wliczany do Trasy Sucharskiego, ale finansowany ze środków na Nową Słowackiego, ma długość 2,6 km i kosztuje 700 mln. zł. Zawrą się w nim także dwa tunele, oba o długości ok. 1,2 km. Tunele będą dwupasmowe, osobne dla każdego kierunku ruchu. Tutaj prace ruszą szybciej niż przy dwóch wcześniejszych odcinkach, ale potrwają rok dłużej. Początek planowany jest na marzec 2011 r., a zakończenie w grudniu 2014 r.

- Z racji ogromnych kosztów korzystać będziemy tylko z jednej maszyny drążącej tunel - zdradza Romuald Nietupski, szef GIKE. - Urządzenie przekopie się na drugą stronę Martwej Wisły i potem zacznie kopać z powrotem.

Patrząc na mapę widać jednak wyraźnie, że nawet jeśli powstaną już wszystkie cztery odcinki Nowej Słowackiego, to i tak dojazd z Portu Lotniczego do stadionu nie będzie pełny. Brakujący fragment zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczpospolitej do al. Hallera wypełni tzw. Nowa Gdańska. Na razie nie wiadomo jednak kiedy powstanie.

Natomiast Trasa Sucharskiego (9 km) podzielona została na trzy odcinki. Dwa z nich powstaną w okresie od marca 2011 r. do grudnia 2013 r. Pierwszy poprowadzi od nieistniejącej jeszcze Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. To, że POG powstanie, jest już bowiem pewne. We wtorek podpisana została umowa między GDDKiA i wykonawcą.

Drugi fragment prowadzić będzie od ul. Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie spotka się z odcinkiem pod Martwą Wisłą i odbije w trzeci fragment zobacz na mapie Gdańska, prowadzący do portu. Budowa tego odcinka powinna zająć okrągły rok, począwszy od maja 2011 roku.

Cała Trasa Sucharskiego kosztować będzie ok. 650 mln zł.

- Łącznie wykupimy 250 ha gruntów pod nowe pasy drogowe i wyburzymy ponad 300 obiektów - opisuje skalę inwestycji prezes Nietupski.

Wszystkie terminy to oczywiście na razie szacunki. Wszystko uzależnione jest od zdobycia pozwoleń na budowę i dofinansowania unijnego.

Inwestycje prowadzone przez GIKE:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III - 718 mln zł
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 292,8 mln zł
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR - 109,3 mln zł
Budowa Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) - 100 mln zł
Budowa Trasy Sucharskiego - 1 687,0 mln zł
Przebudowa ul. Jana z Kolna - 120 mln zł
Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica - 30 mln zł
Odwodnienie terenów pod stadion Arena Bałtycka - 16 mln zł
Trasa Słowackiego - 650 mln zł
Infrastruktura kanalizacyjna - kolektor WM-1 Kliniczna - Wyspa Ołowianka - 70 mln zł
Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk - Śródmieście - 140 mln zł

Opinie (209) 2 zablokowane

  • baju baju będziem w budyniowym raju

    • 8 1

  • WILEKI PLAN?

    Jak zwykle! Wszystko jest wielkie, monstrualne, mega. Szkoda, bo nam nie trzeba takich projektów! Liczy się wyłącznie skuteczne projektowanie i realizowanie zamierzeń. Niestety z tym jest gorzej! :(

    • 8 0

  • Wreszcie będzie Centrum Gdanska bez tirów- to priorytet.

    Wstyd i strach dla niszczejacych i trzesacych sie budynków w zacnym centrum.

    • 4 3

  • PLAN . . .

    No właśnie, może tez jak już tak planują niech poprawią jakość starych dróg, bo co po nie których nie da się przejechać. . .
    Ale tu się wszystko kończy na planowaniu...

    • 6 0

  • JEST PLAN ! niewzane czy zly czy dobry wazne ze wogole jest :)

    • 3 0

  • przełożyć euro na koniec 2013

    to zdążymy

    • 6 0

  • Apel do prezydenta

    Panie prezydencie pospiesz się pan zanim wyciągnę nogi, już chyba nie zobaczę tego pieknego miasta z wizualizacji. Chyba zycia tu zabraknie zanim te miasto będzie się mogło czymś pochwalić, na razie mamy fantastyczny sztab w urzędzie Miasta który świetnie sprzedaje mity i miraże.

    • 8 0

  • Do tego czasu (2013 Słowak) tak wzrosnie liczba aut, że korki będą nadal... -.-

    • 6 0

  • A co z Traktem św. Wojciecha??? (1)

    Przez trakt dziennie przejezdzaja tysiace samochodow, jest to jedna z glownych drod dojazdowych do Gdanska i chyba najbardziej zaniedbana. Zreszta zobaczcie co wikipedia pisze, ze to jedna z najbardziej dziurawych ulic w trojmiescie :/ http://pl.wikipedia.org/wiki/Trakt_św._Wojciecha

    • 8 1

    • Na razie remont to bzdura.

      Po wybudowaniu obw. połudnowej i trasy Sucharskiego część samochodów z A1 jeździć będzie przez nią i Sucharskiego do Elbląskiej.

      Z remontem lepiej poczekać na oodanie tych dwóch tras. Do 2012 lub 2013 - teraz byłyby mega korki w czasie budowy (i tak są duże) i tiry by rozjeździły ulicę po remoncie

      • 0 0

  • (2)

    BRAWO PANIE PREZYDENCIE !
    Bardzo się cieszę że Gdańsk jest prawdopodobnie na jednym z czołowych miejsc jeśli chodzi o ilość i rozmach planów przyszłych inwestycji !
    Jeszcze tylko tak nieśmiało proszę, żeby chociaż jedną zacząć i skończyć...

    • 15 0

    • ok. Już sie robi

      • 0 4

    • ... i żeby to była inwestycja drogowa, a nie ECS

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane